۴ متد تحقیقاتی تجربه کاربری ارزان و سریع
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

۴ متد تحقیقاتی تجربه کاربری ارزان و سریع

در حالیکه همه ما می‌دانیم تحقیق کردن در زمینه تجربه کاربری می‌تواند هم وقت‌گیر و هم هزینه‌بر باشد اما در این مطلب قصد داریم به شما چند متد ساده و سریع را بگوییم که روند طراحی‌تان را بسیار سریع می‌کند و نیاز بسیار زیادی نیز به منابع مالی ندارد، به صورتی که حتی با یک بودجه بسیار محدود می‌شود کارها را انجام داد.

تجربه کاربری

زمان اصل است

یکی از مشکلات عمده با شیوه تحقیقاتی کاربران در متد سنتی، این است که زمان بسیار زیادی را برای کار کردن می‌طلبد و نیاز است که بسیار روی آن تمرکز کنیم. تحقیقات در این روش معمولا مستلزم ملاقات داشتن با چندین فرد مختلف، مراحل زمان بر استخدام کردن، مدیریت زمان‌بندی، بعضی وقت‌ها حتی مسافرت، زمان برای جلسات مختلف و موارد بسیار دیگری است که این‌ها بخش بسیار کوچکی از آن به حساب می‌آیند. تحقیق با محوریت کاربر، همواره میزان بسیار زیادی از داده و اطلاعات را در اختیار تحقیق کننده‌ها می‌گذارد که آن‌ها باید حجم بزرگ اطلاعات را خلاصه کنند، پاک‌نویس نمایند، بررسی کنند و گزارشی دقیقا و واضح برای بخش مرکزی ارسال نمایند.

قبل از اینکه نگاهی به این متدها که گفته شد بیاندازیم، بیاید در رابطه با انواع متدهای تحقیقاتی در روند تجربه کاربری آشنایی کسب کنیم. دو متد یا روش اصلی در این جریان وجود دارد که عبارت است از:

  • کیفی
  • کمی

این متدها در روش چگونگی جمع شدن داده‌ها با هم تفاوت دارند،‌ به همین باید برای این دو متد از سوالاتی با حالت‌های مختلف استفاده کنیم. متد کیفی داده‌ها را از طریق مشاهدات مستقیم و سوالاتی که با چرایی و چگونگی شروع می‌شود، جمع‌آوری می‌کند. از این متد می‌شود برای درک کردن کاربر و فهمیدن رفتارها و انگیزه‌های وی استفاده شود (از طریق نظرسنجی و بررسی). همچنین می‌شود بهترین پاسخ را در قبال پرسش‌هایی مانند «چه مقدار از فلان و...» بدست آورد. از آن‌ها می‌شود برای اولیت‌بندی منابع و پی بردن به بهترین فرصت‌ها استفاده کرد.

به صورت کلی، تست کاربری زمانی که ایده‌های اولیه‌ای داشته باشید و یکسری فرضیه‌ها را تعیین کرده باشید، بسیار مفید است. یک پلن درست و حسابی برای پروژه داشته باشید بسیار بهتر از داشتن حجم عظیمی از داده‌های مختلف و کورکورانه است. 

مرتب‌سازی کاردی

مرتب‌سازی کاردی یکی از متدهای ارزان و شناخته شده برای پیدا کردن یک الگوی کاربری در میان اطلاعات یک گروه از کاربران است. در این متد، کاربران محتواهایی را در دسته‌بندی‌های مختلف سازمان‌دهی می‌کنند، دسته‌بندی‌هایی که بیشترین ارتباط را با آن‌ها دارد و مفهومی درک‌پذیر ارائه می‌دهد، این کار همچنین با برچسب‌گذاری نیز انجام می‌شود. این رویکرد به صورت وسیعی استفاده می‌شود و هدف آن نیز تعیین کردن شیوه درک کاربران و دسته‌بندی کردن اطلاعات توسط آن‌هاست.

برای پیاده‌سازی این حالت می‌توانید به صورت فیزیکی (یک برگه یا تکه‌ای از کاغذ و…) و یا آنلاین (برنامه‌های معادل) عمل کنید. مرتب‌سازی کاردی به شما این کمک را می‌کند که کاربرتان را درک کنید و نیاز‌های وی را شناسایی نمایید. همچنین شما را در مسیر تعیین اطلاعات مناسب برای ساختار پروژه‌تان یاری می‌دهد. سه ابزار کلی برای اینکار را می‌توانید در لینک‌های زیر مشاهده کنید:

  1. Optimalsort
  2. Trello
  3. Treejack

کارشناس مرورگر

برای شرکت‌هایی که ممکن است یک طراح یا تیم طراح تجربه‌کاربری اختصاصی نداشته باشند، یک کارشناس مرورگر (مرور کننده) راهی بسیار مفید برای داشتن نگاهی تازه به تجربیات کاربران و نگاهی دقیق به مشکلات و معضلات مربوط به تجربه کاربری است.

هدف این فرد این است که تجربه‌کاربری و رابط کاربری موجود را مطالعه کند و آن را در کنار اهداف شرکت قرار دهد. این کارشناس مطمئن می‌شود که هیچ‌ چیزی از یکپارچگی و داشتن نگاهی نزدیک در طراحی جلوگیری نمی‌کند. این مدت نسبتا ارزان است و جدای از تست‌های استفاده‌پذیری، زمان کمتری را مصرف می‌کند.

تست‌های کاربری از راه‌ دور

تست‌های کاربری از راه دور یک متد مطالعاتی بی نظیر هستند که در آن نیازی به تحقیق‌کننده یا طراح برای راهنمایی کردن کاربران ندارید. این مورد در هزینه بسیار صرفه جویی می‌کند و می‌تواند داده‌های زیادی را از نظر کمی برای ما جمع‌آوری نماید. با استفاده از ابزاری مانند InVisionApp می‌توانید نمونه‌های اولیه‌تان را به کاربران بدهید و آن‌ها به صورت مستقیم از طریق موبایل‌شان یا کامپیوترشان در حالی که عکس‌العمل‌ها، صدا و چهره‌شان ضبط می‌شود، با آن کار می‌کنند.

جمعیت‌سپاری (Crowdsourcing)

از شبکه‌های اجتماعی و دیگر ابزارهای مشابه برای بررسی تعداد بسیار زیادی از کاربران و دریافت فییدبک‌های آن‌ها استفاده کنید. این مورد نسبت به تحقیقات سنتی متفاوت است و در آن به کاربران مختلف از جاها متفاوت اهمیت داده می‌شود. در این حالت هیچگونه تیم اختصاصی از طراحان تجربه کاربری در کنار همدیگر قرار نمی‌گیرند. نرم افزار تست‌ها را زیر بررسی قرار می‌دهد، این حالت بسیار قابل اعتماد، کم هزینه و مقیاس‌پذیر است.

حرف آخر

وقتی تیم طراحی‌تان با مسائلی مانند محدودیت مالی و زمانی مواجه می‌شود، به یاد داشته باشید که راه‌هایی برای تحقیق در زمینه تجربه‌کاربری با هزینه کم وجود دارد. راه‌هایی که جدای از به صرفه بودن هزینه‌ای، سریع هستند و تلاش کمتری می‌خواهند. دیگر هیچ بهانه‌ای برای قرار ندادن روند تجربه کاربری در وبسایت قبول نیست.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است