۴ یافته کلیدی از بررسی وضعیت JavaScript
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

۴ یافته کلیدی از بررسی وضعیت JavaScript

سه توسعه دهنده JavaScript، بیش از ۲۰.۰۰۰ توسعه دهنده دیگر را بررسی کردند تا دریابند که چه اتفاقی در حال افتادن برای این زبان و اکوسیستم بزرگش می‌باشد. از استفاده کردن گرفته تا رضایت و عادات یادگیری، وضعیت JavaScript در سال ۲۰۱۸ حاکی از یک بینش ارزشمند دیگر بر روی این جامعه بود که همچنان قوی پیش می‌رود؛ حتی با وجود این که چشم‌انداز آن به تغییر یافتن ادامه می‌دهد.

همینطور به خواندن ادامه دهید، تا ۴ چیز جالب که ما در بررسی وضعیت JavaScript در سال ۲۰۱۸ یافتیم را دریابید.

توسعه دهندگان JavaScript‌ عاشق ES6 و TypeScript هستند

ES6 و TypeScript دو مورد برتر از نظر اخذ شدن توسط توسعه دهندگان بودند. ۸۶.۳ درصد از توسعه دهندگان از این زبان استفاده کرده‌اند، و ۴۶.۷ درصد گفتند که باز هم از آن استفاده خواهند کرد. گرچه امروزه ClosureScript، Elm و Flow خیلی به نظر برای توسعه دهندگان تحریک کننده به نظر نمی‌آیند.

React به فریم‌وورک‌های frontend حکمرانی می‌کنند - معروفیت Angular ممکن است در حال محو شدن باشد

نبرد بزرگی در میان چند فریم‌وورک در سمت frontend توسعه وب وجود داشته است؛ برای مثال بین React، Vue و Angular.

بررسی JavaScript در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که React پیروز میدان است، و Vue در جایگاه دوم قرار دارد. ۶۴.۸ توسعه دهندگان گفتند که از React، و ۲۸.۸ توسعه دهندگان هم گفتند که از Vue.js استفاده خواهند کرد. باز هم Vue از نظر معروفیت در حال رشد است و ۴۶.۶ درصد توسعه دهندگان گفتند که به یادگیری آن علاقه دارند.

گرچه، این اخبار برای Angular خوب نبودند. ۳۳.۸ پاسخگویان گفتند که دیگر از Angular استفاده نخواهند کرد. Vue از نظر معروفیت در حال رشد است، اما با توجه به این که ۵۰ درصد پاسخگویان گفتند که علاقه‌ای به یادگیری Ember و Polymer ندارند، این دو مورد آنچنان تحت استفاده قرار ندارند. در عین حال Preact و Polymer احتمالا کمی در صحنه جدید هستند. ۲۸.۱ درصد و ۱۸.۶ درصد از توسعه دهندگان، به ترتیب چیزی درباره فریم‌وورک‌های Preact و Polymer نشنیده‌اند.

Redux پر استفاده‌ترین مورد در لایه داده است، اما توسعه دهندگان JavaScript می‌خواهند GraphQL را یاد بگیرند

وقتی که به داده‌ها می‌رسیم، Redux با توجه به این که ۴۷.۲ درصد توسعه دهندگان گفتند مجددا از آن استفاده خواهند کرد، پر استفاده‌ترین مورد است. GraphQL هم با داشتن ۲۰.۴ درصد از توسعه دهندگان به عنوان هوادار، رتبه دوم را دارد.

اما Redux خیلی نباید از خود راضی باشد؛ ۶۲.۵ درصد توسعه دهندگان همچنین می‌خواهند GraphQL را یاد بگیرند. به نظر می‌رسد که مناظره Redux و GraphQL قرار است به خوبی در سال ۲۰۱۹ ادامه داشته باشد. حال این که در ۱۲ ماه بعد نتایج چه خواهند بود، بسته به حدس شما دارد.

معروفیت Express.js تایید می‌کند که Node.js قهرمان ساکت JavaScript است

به راحتی دیده شد که در سال‌های اخیر در این زمینه، پیشرفت‌های خاصی وجود نداشته است. اما وقتی که قدم آشفته تغییر را در نواحی دیگر JavaScript در نظر می‌گیرید، احتمالا این یک اتفاق خوب است. احتمالا این مسئله خیلی هم به حکمرانی Node.js در این زمینه مربوط می‌شود. Express، که یک فریم‌وورک Node.js می‌باشد، تا به حال با ۶۴.۷ درصد توسعه دهندگان که طبق بررسی در حال استفاده از آن بوده، و باز هم از آن استفاده خواهند کرد، معروف‌ترین مورد بوده است.

متاسفانه به نظر می‌رسد که Meteor برخلاف ظهور خوبش، در حال تیره شدن می‌باشد. ۴۹.۴ درصد توسعه دهندگان نام آن را شنیده‌اند، اما علاقه‌ای به یادگیری آن ندارند.

در نتیجه: چشم‌انداز مربوطه همینطور واضح‌تر تعریف می‌شود، اما نقش توسعه دهنده JavaScript در حال تغییر است

چند سال پیش، اکوسیستم JavaScript در هرج و مرج قرار داشت و تقریبا هم ناسازگار بود. به نظر می‌رسید که هر هفته، یک فریم‌وورک جدید مطابق با نیازهای شما را با خود می‌آورد. به نظر می‌رسد همینطور که به سمت اواخر این دهه پیش می‌رویم، این موارد بسیار متفاوت هستند. React خود را به عنوان خط مقدم frontend ثبت کرده، و به نظر می‌رسد که TypeScript هم خود را در این سیستم پیاده‌سازی کرده است.

با توجه به این که GraphQL هم توجه‌ها را به خود جلب می‌کند و با Redux رقابت می‌کند، ما یک تغییر واضح در کار توسعه دهندگان JavaScript می‌بینیم. همینطور که پشته آن گسترش می‌یابد، مدیریت منابع داده و ساخت سرعت و مقیاس‌پذیری، حال یک مشکل در قلب توسعه دهی JavaScript است، نه فقط انگشتان آن.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید