5 افزونه مهم اندروید استودیو که که هر توسعه دهنده اندروید باید آن را داشته باشد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

5 افزونه مهم اندروید استودیو که که هر توسعه دهنده اندروید باید آن را داشته باشد

اگر شما در خانه کار می‌کنید، مطمئن هستم که تمام تلاش خود را می‌کنید تا مثمر ثمر باشید. اما مثمر ثمر بودن فقط کدنویسی نیست بلکه کدنویسی هوشمند است.

اندروید استدیو، IDE رسمی اندروید مبتنی بر Intelij IDEA است، و یک لیست بسیار بلند از افزونه‌ها را ارئه می‌دهد که در صورت استفاده صحیح، می‌تواند کار شما را کارآمدتر و سریع‌تر کند.

در اینجا لیستی از چند افزونه اندروید استدیو آورده شده است، که به نظر من افزونه‌های اساسی هستند که هر توسعه‌دهنده باید برای افزایش بهره‌وری خود و صرفه‌جویی در صدها ساعت باید از آن‌ها برخوردار باشد.

1.ADB Idea 

به عنوان یک توسعه دهنده اندروید ممکن است شما در موقعیتی قرار گیرید که مجبور شوید بارها وبارها داده‌های برنامه را حذف کرده، همه مجوزها را لغو کرده یا اینکه برنامه را از بین ببرید تا آزمایش کنید که آیا برنامه شما می‌تواند منجر به نابودی فرایند شود یا نه.

انجام این کارها به برخی مراحل نیاز دارد؛ برنامه خود را پیدا کنید > به تنظیمات برنامه بروید > به قسمت ذخیره‌سازی بروید > و داده‌ها را پاک کنید(clear data). همه این مراحل با افزونه ADB Idea ساده شده است.

این افزونه با کلیک برروی دستورات میانبر همه این عملیات را فراهم می‌کند(نابودی فرایند، حذف برنامه، پاک کردن داده، لغو مجوزها). ADB Idea زندگی را بسیار ساده می‌کند و یک امر بسیار ضروری است.

5 تا افزونه مهم اندروید استدیو که که هر توسعه دهنده اندروید باید آن را داشته باشد

2.ADB Wifi 

همه ما به دنبال جایگزین‌های بی‌سیم هستیم. این روزها ما دارای بلندگوهای بی‌سیم، هدفون‌های بی‌سیم و حتی شارژ بی‌سیم هستیم. بنابراین چرا شما هنوز از سیم برای debug کردن برنامه خود استفاده می‌کنید.

در اینجا این افزونه آمده است تا کار را راحت کند و تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که مطمئن شوید که دستگاه میزبان و تلفن شما به یک شبکه وصل شده‌اند.

5 تا افزونه مهم اندروید استدیو که که هر توسعه دهنده اندروید باید آن را داشته باشد

بارها و بارها، من در شرایطی قرار گزفته‌ام که به کابل دسترسی نداشته‌ام و به لطف این افزونه توانستم سریعا کارم را انجام دهم.

3..ignore 

بسیاری از توسعه‌دهندگان تازه کار، درحالی‌که اولین برنامه کاربردی خود را توسعه می‌دهند، پس از ادغام سیستم کنترل نسخه(VCS)، گیت، همه فایل‌ها را به مخزن push می‌کنند(در حقیقت برخی از واسطه‌ها هنوز این کار را انجام می‌دهند).

این فایل‌های پروژه شامل برخی از فایل‌های پیکربندی ویرایشگر نیز هستند که اگر آن‌ها را push کنید، هربار که سعی می‌کنید کد خود را ادغام کنید منجر به conflict می‌شود.

دلیل آن این است که این پیکربندی‌ها در IDEهای مختلف با توجه به اولویت برنامه‌نویس متفاوت خواهد بود. از این رو این فایل‌ها باید نادیده گرفته شوند.

.ignore افزونه‌ای است که به شما کمک می‌کند تا به راحتی فایل‌های نادیده گرفته شده را مدیریت کنید. مانند .gitignore (git) ، .npmignore (npm) ، .dockerignore (Docker) و غیره.

این افزونه این امکان را به شما می‌دهد تا فایل‌ها را نادیده بگیرید و قوانین نایده گرفتن را براساس الگوهای مربوطه تولید کنید و از این رو تمام سربار از شما دور می‌شود. همچنین در برجسته کردن فایل‌های نادیده گرفته شده به شما کمک می‌کند و این امکان را می‌دهد تا به راحتی فایل جدید اضافه کنید یا قوانین موجود را ویرایش کنید.

4. تولید کلاس کاتلین از JSON

آیا تاکنون مجبور شده‌اید با پاسخ‌های طولانی JSON از API مقابله کنید و زمان سختی را برای تولید مدل داده برای آن‌ها سپری کنید؟

JSON To Kotlin Class Generator یک افزونه ساده است که کلاس کاتلین را از هر رشته JSON/JSONSchema یا هر آدرس اینترنتی که یک رشته را به عنوان JSONSchema تولید می‌کند، تولید کند.

این افزونه بسیار مفید است، زیرا در برخورد با JSONهای پیچیده و بزرگ باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود. 

5 تا افزونه مهم اندروید استدیو که که هر توسعه دهنده اندروید باید آن را داشته باشد

بسیاری از وبسایت‌ها نیز همین کار را انجام می‌دهند، اما داشتن یک افزونه بسیار مفیدتر است.

5. CodeGlance

اگر شما توسعه دهنده وب یا IOS باشید، یا از ویرایشگر sublime استفاده کرده باشید، باید با این افزونه آشنا باشید.

CodeGlance کدهای شما را مانند یک eagle view پیش‌نمایش می‌دهد، و به شما امکان را می‌دهد تا به سرعت به بخش مورد نظر بروید. این افزونه بسیار مفید است و رنج پیدا کردن/پیمایش کد را از شما دور می‌کند.

5 تا افزونه مهم اندروید استدیو که که هر توسعه دهنده اندروید باید آن را داشته باشد

خب! در اینجا من یک سورپرایز برای شما دارم، و اون هم معرفی یک افزونه دیگه است.

من این افزونه را جزء هدف اصلی این مقاله قرار ندادم، زیرا ممکن است به طور متناوب از Android Studio Asset Generator استفاده کنید، اما من این ابزار را بسیار مفید می‌دانم و همیشه خودم را در حال تقلب از  Android Studio Asset Generator با این افزونه پیدا می‌کنم. از این رو فکر کردم که ذکر آن مهم است.

6.Matrial Icon Generator 

بخش طراحی یک Ui زیبا، سرگرم کننده است. این یکی از جنبه‌ها بسیار مهم برنامه است، زیرا اولین چیزی که کاربر در برنامه اندروید متوجه آن می‌شود است. رابط کاربری(Ui) و تجربه کاربری(UX) خوب باعث می‌شود کاربر تجربه خوبی از برنامه شما داشته باشد.

هنگام کار با رابط کاربری، ممکن است اغلب شما به آیکون‌ها نیاز داشته باشید. و برای Google Matrial Icon ممکن است به وبسایت مرجع گوگل سر بزنید و یا به صورت پیش‌فرض از Android Studio Asset Generator در اندروید استودیو استفاده کنید.

اما همچنان شما با مجموعه‌ای که در وبسایت متریال گوگل نیز وجود دارد روبرو می‌شوید، و شما امکان سفارشی سازی assetهای خود را ندارید. این جا است که Matrial Icon Generator وارد بازی می‌شود.

فقط کافی است آیکون خود را انتخاب کنید، بین vector و png یکی را انتخاب کنید، اندازه را انتخاب کنید و یا از اندازه پیش‌فرض استفاده کنید، یک رنگ انتخاب کنید و یا از رنگ پیش‌فرض استفاده کنید. و آیکون شما آماده است :).

5 تا افزونه مهم اندروید استدیو که که هر توسعه دهنده اندروید باید آن را داشته باشد

نکته آخر

من افزونه‌ای برای سفارشی سازی theme ذکر نکردم؛ می‌توانید از theme اصلی Darcula استفاده کنید.

به هر حال امیدوارم از این مقاله خوشتان آمده باشد و این افزونه‌ها را در کارهای روزانه خود بگنجانید. ببینید کدام یک بهترین کار را برای شما انجام می‌دهد و آن را انتخاب کنید.

فقط اندروید استودیو خود را در تعداد زیادی افزونه غرق نکنید، زیرا ممکن است روی عملکرد تاثیر منفی بگذارد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@pouryasharifi78
پوریا شریفی
توسعه‌دهنده‌ی اندروید

ابتدا که با برنامه‌نویسی آشنا شدم به سمت php و طراحی وب رفتم، بعد از اون به توسعه‌ی اندروید علاقه‌مند شدم و تقریبا ۲ سال است که مشغول به برنامه‌نویسی اندروید هستم، همچنین عاشق یادگیری چیزهای جدید هستم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

پوریا شریفی

توسعه‌دهنده‌ی اندروید

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات