جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
5 سوال ساده برای وقتی که به دنبال بازخورد کاربر هستید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

5 سوال ساده برای وقتی که به دنبال بازخورد کاربر هستید

شما نمی توانید اولین برداشت را از نو بسازید درسته؟ البته که درسته و این یکی از دلایلی است که باید وقت و تلاش زیادی صرف طراحی یک وب سایت کنید . شما می خواهید که بازدیدکنندگان وب سایت را دوست داشته باشند و حداکثر زمان ممکن را در این سایت بمانند. اما طراحی یک مسئله پیچیده است و اهداف زیادی باید تراز شود تا نتیجه آن یک وب سایت موفق باشد.

طراحان بهترین کارشان را برای طراحی وب سایتی زیبا انجام می دهند- تعجب نکنید این شغل آنهاست – و می خواهند که پرتفوی انها شگفت انگیز به نظر برسد (اغلب همینطوره)

اما یک طراحی زیبا هدف نهایی است؟ واقعا چنین نیست . شما همچنین ممکن است بخواهید یک وب سایت اهداف کسب و کار شما را به سرانجام برساند. اگر یک تجارت الکترونیک دارید ممکن است بخواهید خریداران تان را راضی کند. اگر یک سایت خبری دارید می خواهید بازدیدکنندگان تان را تشویق به خواندن و تعامل با محتوای تان کنید. اگر یک سایت نمونه کار دارید ممکن است بخواهید نظر مشتریان بالقوه تان را جلب کنید. به طور خلاصه : می خواهید وب سایت تان شرکت شما را به روشی خاص با نرخ تغییر  بالا ارائه کند.

بالاتر از آن، شما ممکن است گزارش بازدیدکنندگان تان و آنچه که انتظار دارند را بخواهید. اگر سایت شما کابرپسند نباشد یا آن را دوست نداشته باشند هیچ چیز از سایت شما نخواهند خرید. کاربران ممکن است چگونگی کارکرد عناصر فانتزی را ندانند و بخواهند که سایت شما مشابه سایت های دیگری که در حال حاضر می شناسند رفتار کند.

این نظر آنهاست که مهم ترین است نه نظر طراحان و کارشناسان بهینه سازی تغییر. اما چرا ؟ چون بازدیدکننده است که به شما پول پرداخت می کند. هر وب سایت مخاطبان خاص خودش را دارد و گاهی اوقات راهنمایی های بالای CRO یا متخصصان UX منجربه یک طراحی که مخاطبان سایت شما را راضی کند نمی شود.

پس چطور می خواهید همه این اهداف را تراز کنید؟ تجزیه و تحلیل داده های کیفی جمع اوری شده با Google Analytics می تواند کمک کننده باشد. برای مثال بعد از تغییر طراحی وب سایت نرخ پرش (bounce ) افزایش می یابد. این نشان می دهد که طراحی جدید مردم را می ترساند. اما چرا ؟ گوگل آنالیز یا heat map این را  به شما نمی گویند اما بازدیدکنندگان خواهند گفت.

در این مقاله به شما نشان خواهیم داد چگونه می توانید از نظرات کاربران تان  در فرآیند ارزیابی اثربخشی طراحی وب سایت استفاده کنید.

سوال هایی برای پرسش در مورد طراحی تان

کلید جمع اوری اطلاعات با ارزش، پرسیدن سوالات درست در زمان درست است. در اینجا لیستی از 5 سوال که بینشی عملی را برای شما فراهم می کند آمده است.

1.شما طراحی قدیمی را ترجیح می دهید یا طراحی جدید را ؟

این ساده ترین سوالی است که می توانید بعد از معرفی طراحی جدید بپرسید. فقط به یاد داشته باشید این سوال را از بازدیدکنندگانی بپرسید که با طراحی قدیمی شما آشنا هستند. یادتان نرود که علت این ترجیح را نیز بپرسید.

بازدیدکنندگان معمولا به چیزی اشاره می کنند که بزرگترین مساله است. همچنین یادتان باشد گاهی اوقات تغییرات بزرگ را دوست ندارند (حتی آن تغییراتی که برایشان مناسب است) و ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا از ان استفاده کنند. شما می توانید اهمیت این مسئله را با پرسیدن سوالاتی در مورد زمان و مشاهده نحوه پاسخ بررسی کنید.

2.چه چیزی را در مورد وب سایت ما بیشتر دوست دارید؟

این یک سوال خوب برای پرسیدن ، قبل از اجرای هر تغییری در وب سایت است. تغییر دادن چیزهایی که بازدیدکنندگان تان دوست دارند می تواند مخرب باشد. اگر بازدیدکنندگان شما  طراحی ساده کلاسیک شما را دوست دارند ارتقای آن به طرحی بسیار مدرن می تواند خطرناک باشد.

3.در مقیاس 1-10 این وب سایت چقدر قابل اعتماد است؟

اگر اشخاص به یک وب سایت اعتماد نکنند هیچ چیز نخواهند خرید یا آن را تایید نخواهند کرد. گواهینامه SSL کمک کننده خواهد بود اما طراحی نیز تحت تاثیر چگونگی درک بازدیدکنندگان شما از امنیت وب سایت تان است. اگر وب سایت شما از نظر مردم قابل اعتماد به نظر نمی رسد نگاهی به این مقاله بیندازید تا یاد بگیرید چگونه این مساله را حل کنید.

4.هدف شما از بازدیدتان از وب سایت چیست؟

برخی از افراد وب سایت شما را صرفا به علت کنجکاوی مشاهده می کنند و هیچ هدف خاصی ندارند. اما اکثر بازدیدکنندگان به دنبال انجام کار خاصی هستند.  ممکن است آن کار خاص خرید، یادگیری یا فقط خواندن محتوا باشد.

زمانی که یک شخص قادر به انجام دادن هدفش نیست (بدون توجه به اینکه هدفش چیست) ناراضی می شود و احتمال کمی وجود دارد که برگردد. یادتان نرود که بعد از سوال فوق بپرسید " چه چیزی جلوی رسیدن شما به هدفتان را می گیرد؟"

5.اولین برداشت شما زمانی که وارد وب سایت شدید چه بود؟

همانطور که قبلا ذکر شد نمی توانید اولین برداشت را مجددا ایجاد کنید. وب سایت شما باید فورا تصویری از آنچه می خواهید احساس شود را بسازد. اگر سایت شما یک وب سایت بانک است باید تصویری از اعتماد و امنیت ایجاد کند. اگر وب سایتی در مورد تصاویر خنده دار است باید ریلکس تر باشد. هر چیزی از رنگ ها و اشکال در ساختار وب سایت در اولین برداشت و احساس تاثیر می گذارد.

آیا بازخورد کاربر واقعا کار می کند؟

از نظر تئوری، جالب است ، این طور نیست؟ شما سوال می پرسید بازخوردها را جمع اوری می کنید و می فهمید بازدیدکنندگان تان در مورد وب سایت شما چه نظری دارند. اما آیا این واقعا کار می کند؟ بله کار می کند و کسب و کارهای بزرگ به صورت جدی از بازخوردها در فرایند طراحی وب سایت شان استفاده می کنند. شرکت هایی مانند شرکای سرمایه گذاری ملی هلند.

این شرکت دارایی را از طریق فرایند تغییر علامت تجاری مدیریت کرده و از این فرصت برای طراحی وب سایت خود استفاده کرده است. برای اطمینان از اینکه طراحی جدید سایت همانطور که قبلا تعیین شده بود کار می کند آنها بازخوردهای کاربران را جمع آوری کردند.  چه چیز فهمیدند؟ اینکه کاربران طراحی جدید را دوست ندارند. شرکت این اطلاعات را برای کار روی طراحی مجدد استفاده کرد که بلافاصله باعث افزایش رضایت کاربران شد.

جمع آوری بازخورد از بازدیدکنندگان تنها روش برای شناخت بهتر کاربران تان نیست اما می تواند به بهبود طراحی سایت شما کمک کند. پرسیدن سوالات درست کمک خواهد کرد به سرعت تصمیم بگیرید که آیا طراحی تان موثر است یا خیر ؟  اما چگونه می توانید بازخوردها را جمع اوری کنید؟

یک پاسخ ساده- با استفاده از ابزار مناسب. Survicate و Qualaroo دو ابزار هستند که می توانید استفاده کنید. هر دوی اینها ویجت های  ساده ای را پیشنهاد می دهند که می توانید روی وب سایت تان قرار دهید تا بازخوردها را از کاربران تان به روشی ساده جمع آوری کنید

یادتان باشد بهبود طراحی تان یک فرایند تماس است و جمع آوری بازخورد کافی نیست. پس از جمع آوری حجم مناسبی از پاسخ ها باید آنها را تجزیه و تحلیل کنید آنها را به اکشن ها اعمال کنید و کارایی شان را نظارت کنید. سپس باید مطمئن شوید که طراحی تان به همان خوبی که باید باشد، است .

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.33 از 3 رای

/@hesammousavi
حسام موسوی
طراح و برنامه نویس

بیشتر از ۱۵ سال هست که در حال برنامه‌نویسی و انجام پروژه های مختلف هستم و ۱۰ سالی هست که آموزش برنامه‌نویسی به علاقمندان حوزه برنامه نویسی میدیم در همه این مدت الان عاشق کدزنی و چالش‌های پروژه‌های مختلفم. به تدریس علاقه خاصی دارم و دوست دارم دانشی که در این راه بدست آوردم را در اختیار دیگران هم قرار بدم. 

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

حسام موسوی

طراح و برنامه نویس

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است