5 تا از بهترین فریمورک های CSS
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

5 تا از بهترین فریمورک های CSS

سی اس اس(css) ابزاری برای طراحی وب هستد که محتوای سند(HTML) را از ویژگی‌های ظاهری آن جدا می کند. این منجر به کاهش سایز فایل‌های انتقالی می‌شود. هنگامی که تغییری را در CSS سایت اعمال کنید ، می تواند به طور خودکار در چندین صفحه تاثیر بگذارد. CSS سازگاری فوق العاده ای در طراحی ارائه می دهد و مجموعه گسترده ای از گزینه های قالب بندی را ارائه می دهد.

اکنون که دانستیم CSS چه برای توسعه دهندگان و چه برای کاربران مفید است ، هنوز سوال اصلی باقی مانده است که کدام فریمورک CSS را انتخاب می کنم؟ با توجه به اینکه ما تعداد زیادی از فریمورک های CSS را در اختیار داریم و هرکدام از مزایای خاص خود برخوردار هستند، انتخاب صحیح می تواند سخت باشد!

1. بوت استرپ Bootstrap

بوت استرپ
نمی توان درباره فریمورک های CSS سخنی گفت که شامل Bootstrap نباشد. توییتر این فریمورک را در سال 2011 معرفی کرد تا طراحی وب پاسخگو را به راحتی در اختیار توسعه دهندگان قرار دهد.

از آن زمان ، این پروژه برای پشتیبانی از CSS مدرن تکامل یافته و ویژگی های بی شماری را برای بهبود بهره وری پیش روی شما ارائه می دهد. همانطور که در مورد بسیاری از موارد محبوب وجود دارد ، Bootstrap انتقاداتی را نیز به همراه دارد.
چرا باید از Framework سی اس اسی Bootstarap استفاده کنیم؟

  • صرفه‌جویی در زمان:
    نیاز نیست که یک کدنویس حرفه‌ای باشید تا شروع به توسعه‌ی وب‌سایت با استفاده از بوت‌استرپ کنید. این Framework برای هر کامپوننت خود داکیومنت قوی را ارائه می‌کند تا شما بتوانید با حداکثر سرعت به ساخت وبسایت‌ها بپردازید. همچنین با توجه به سهولت در کاربرد نیز می‌توانید بدون هدر دادن وقت زیادی، به نحوه‌ی کارکرد این Framework پی ببرید.
  • جلوگیری از هر گونه ناسازگاری بین مرورگرها برای ویژگی‌های تستی:
    تست cross borwser برای عملکرد مناسب یک سایت بر روی مرورگرها و دستگاه‌های متفاوت بسیار حیاتی است. آخرین نسخه‌ی بوت استرپ نیز که Bootstarp ۴ است، با تمامی مرورگرهای جدید سازگاری دارد و شما با استفاده از آن می‌توانید از سازگاری وب‌سایتتان با مرورگرهای مختلف، اطمینان حاصل کنید.
  • نگه‌داری مناسب از پایگاه کد:
    تیم نگه‌داری این Framework، باتوجه به محبوبیت رو به رشد آن، مرتبا در حال بروزرسانی بوت استرپ هستند. علاوه بر این به شکل پیوسته‌ای در حال تست این Framework بر روی تکنولوژی‌ها و مرورگرهای جدید هستند.
  • ثبات و کار تیمی بهتر:
    از آن‌جایی که بوت استرپ و خروجی نهایی ساخته شده توسط آن بر روی تمامی مرورگرها و دیوایس‌ها یکسان نمایش داده خواهد شد، باعث حذف ناهماهنگی و ناسازگاری‌های احتمالی بین طراحانی و توسعه‌دهندگان می‌شود. اگر شخص جدیدی به تیم توسعه ملحق شود، اسناد آموزشی این Framework کار یادگیری آن را برای آن شخص آسان‌تر می‌کند. این اتفاق باعث تقویت کار تیمی می‌شود.
  • منحنی یادگیری (learning curve) پایین:
    از نظر منحنی یادگیری به واقع بوت استرپ یکی از بهترین Framework‌ های CSS دنیا است. با وجود اسناد آموزشی فراوان، کار را برای مبتدیان آسان کرده است. با وجود داکیومنت‌ها و آموزش‌های فراوان موجود نیز، در هنگام وقوع مشکل، دقیقا می‌دانید به کجا باید رجوع کنید.

    2. فَوُندِیشِن Foundation

    فَوُندِیشِن Foundation
    شرکت ZURB در سپتامبر ۲۰۱۱ Foundation را طراحی کرد. در مقایسه با دیگر Framework‌ های مشهور در سال ۲۰۲۰ می‌توان گفت که Foundation اینترفیس پیشرفته‌تر و برجسته‌تری را نسبت به بقیه ارائه می‌دهد. یکی از بهترین قابلیت‌های آن منوی واکنش‌گرا یا رسپانسیو و همچنین سازگاری بالای آن با مرورگرها و دیوایس‌های مختلف است.

بهترین ویژگی این Framework این است که به طراحان جای مانور زیادی برای نشان دادن خلاقیتشان می‌دهد. به لطف این Framework شدیدا واکنش‌گرا یا همان ریسپانسیو، طراحان می‌توانند کنترل بسیار خوبی بر روی پروژه‌ی سایت خود و شخصی سازی آن داشته باشند.
چرا باید از Framework سی اس اسی Foundation استفاده کنیم؟

  • منحصر به فردی بالا:
    فریمورک Foundation شما را قادر می‌سازد تا سایتتان را به نحوی طراحی کنید که از نظر ظاهری نسبت به دیگر سایت‌هایی که از همین Framework استفاده می‌کنند نیز منحصر به فرد بماند.
  • سی اس اس(CSS) بهینه:
    با توجه به نحوه‌ی طراحی درونی این Framework، CSS های اضافی زیادی در HTML خود نخواهید داشت.
  • انعطاف بیش‌تر در گریدها:
    شما به سادگی می‌توانید gutter‌ ها را حذف کنید و ستون‌ها را با هم ادغام کنید و این کار تنها با استفاده از کلاس collapse امکان پذیر است. شما می‌توانید ستون‌هایی با اندازه‌های برابر نیز با کمک گرید blocked-size بسازید. با توجه به مجموع این ویژگی‌ها می‌توان گفت که یک گرید انعطاف‌پذیر خواهید داشت.

3. بولما Bulma

بولما Bulma
بولما Bulma یک گزینه عالی برای Bootstrap است ، زیرا دارای کد مدرن و زیبایی منحصر به فرد است. استفاده و وارد کردن به پروژه های شما آسان است و دارای اجزای مختلف از پیش ساخته شده است.

به دلیل نحو ساده و طراحی مینیمالیستی اما زیبایی شناسانه بسیار ستوده شده است. این واقعاً فریمورکی است که می تواند یک صفحه وب کسل کننده را روشن و جذاب جلوه دهد.

با بیش از 40،000 ستاره در GitHub ، این یک فریمورک خوب نیست ، بلکه یک نیرو است که باید حساب شود.
چرا از فریمورک Bulma استفاده کنیم؟

  • طراحی آسان و خلاقانه:
    بولما ساخت و سفارشی سازی اپ‌ها را برای توسعه‌دهندگان بسیار آسان می‌کند. ادغام واکنش‌گرایی از طریق فلکس باکس نیز قابلیت‌های متفاوت و نوآورانه‌ای را برای توسعه‌دهندگان و طراحان به همراه آورده است.
  • داکیومنت‌ کامل:
    بولما (Bulma) دارای اسناد کاملا شفاف است که به توسعه‌دهندگان برای ساخت هر چه آسان‌تر پروژه‌هایشان کمک می‌کند.
  • همه‌کاره بودن:
    بولما قابلیت‌های فراوانی در تایپوگرافی، فرم‌ها، دکمه‌ها، جدول و غیره دارد. این ویژگی‌ها باعث قدرت فراوان این Framework می‌شود.

4.تِیل ویند Tailwind CSS

تِیل ویند Tailwind CSS

"بیشتر فریمورک های CSS بیش از حد کار می کنند"

  • شعار Tailwind به وضوح توضیح می دهد که چرا این یک فریمورک سبک وزن است که آزادی را به توسعه دهندگان می دهد. این یک طراحی خاص ندارد ، بلکه به شما امکان می دهد سبک منحصر به فرد خود را سریعتر پیاده سازی کنید.

تِیل ویند(Tailwind) تم پیش‌فرضی ندارد. شما هیچ کامپوننت UI را به شکل built-in در این Framework پیدا نخواهید کرد. اما ویجت‌های از پیش طراحی شده ای وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها سایت خود را بسازید.
چرا از Framework سی اس اسی Tailwind استفاده کنیم؟

  • سایتتان با تغییرات اشخاص مختلف به هم نریزد:
    اگر یک المنت را تغییر دهید، دیگر نگران نخواهید بود که دیگر موارد وصل شده به آن المنت نیز تغییر کنند.
  • راحتی در استفاده:
    هنگامی که با سینتکس این کتاب‌خانه آشنا شوید، استفاده‌ از این Framework بسیار آسان خواهد بود. همچنین نیاز نیست که دیگر مرتبا بین فایل css و html خود سوییچ کنید.
  • قابلیت سفارشی‌سازی بالا:
    این Framework گزینه‌های سفارشی سازی بسیار زیادی دارد؛ همچنین بر خلاف دیگر فریم ورک‌های مشهور این مقاله، Tailwind به شما تحمیل نمی‌کند که سایتتان به چه شکل باشد؛ بلکه ابزاریست کاملا در اختیار شما برای سفارشی‌سازی کامل پروژه‌تان.
  • سرعت توسعه‌ی بالا:
    از آن‌جایی که هدف اصلی فریمورک Tailwind، حذف کدنویسی CSS است، سرعت توسعه‌ی فرانت اند پروژه‌هایتان را به شدت بالا خواهد برد.

5.یو آی کیت UIkit

یو آی کیت UIkit
یو آی کیت UIKit یک Framework ماژولار و سبک فرانت اند و css است. اگر شما هدفتان ساخت رابط‌های کاربری سریع و قدرتمند است، UIKit می‌تواند گزینه‌ مناسبی برایتان باشد. این Framework مجموعه‌ای از کامپوننت‌های CSS, HTML, JS ای است. این امر باعث می‌شود که این Framework فرانت اند به سادگی سفارشی شود و به راحتی نیز قابل استفاده باشد.

بیش از 16k ستاره در GitHub دارد و توسط توسعه دهندگان برای API آسان و طراحی برش خورده انتخاب شده است.علاوه بر این ، UIKit یک نسخه حرفه ای دارد که صفحات مضمونی را برای وردپرس و جوملا ارائه می دهد.

یو آی کیت یکی از پر استفاده‌ترین ابزارها برای توسعه‌ی اپ‌های iOS است. این Framework کامپوننت‌های اصلی مانند دکمه‌، لیبل، جدول و ... را در خود جای داده است. می‌توان گفت که UIKit آینده‌ی توسعه‌ی اپ‌ پلتفرم‌های اپل را در درست خواهد داشت.

چرا از فریمورک UIKit استفاده‌ کنیم؟

  • معماری واضح:
    یو آی کیت قراردادها و کدهای تمیزی در خود جای داده که باعث یک معماری تمیز و خوانا شده اند.
  • دسترسی به تم‌های آماده:
    شما می‌توانید تم مورد‌ علاقه‌تان را انتخاب کنید و فایل LESS یا SASS آن را نیز دانلود کنید.
  • ماژولار:
    طراحی تمامی جنبه‌های UIKt به نحوی انجام شده که طراحان به سادگی کامپوننت‌های مختلف را برای افزودن به استایل شیت خود انتخاب کنند. به لطف این Framework فرانت اند که کاملا ماژولار است، طراحان نگرانی بابت بر هم خوردن استایل کلی سایتشان نخواهند داشت.
  • قابلیت سفارشی سازی بالا:
    طراحان به سادگی قادر به تولید ظواهر جدید با استفاده از این Framework هستند. همچنین انیمیشن‌های درونی این ابزار نیز به خلاقیت سایتتان می افزایند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 4 رای

/@mohammad.v184
محمد عباسی
برنامه نویس

BackEnd Developer

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

محمد عباسی

برنامه نویس

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات