جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
۷ چالشی که افراد موفق بر آن غلبه می‌کنند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

۷ چالشی که افراد موفق بر آن غلبه می‌کنند

روشی که افراد موفق با مشکل روبرو می‌شوند واقعا خارق العاده است. افراد عادی مشکلات را به عنوان موانع غیرقابل نفوذ می‌بینند اما افراد موفق این مشکلات را در آغوش گرفته و مشکلات را موانعی می‌دانند که باید بر آنها غلبه کرد.

اعتماد به نفس آنها در مواجه با سختی ها با توانایی آنها در رها کردن چیزهای منفی در هم آمیخته شده است که سبب پیشرفت بیشتر آنها نسبت به دیگران می‌شود.

مارتین سلیگمن در دانشگاه پنسیلوانیا بیشتر از هر کس دیگری این پدیده را مورد مطالعه قرار داده و متوجه شده است که موفقیت در زندگی از یک تمایز مهم سرچشمه می‌گیرد:

اینکه شما شکست هایی که می‌خورید را به گردن ضعف های شخصی و غیرقابل کنترل می‌اندازید یا اینکه شکست های خود را به عنوان اشتباهاتی می‌پذیرید که با تلاش می‌شود بر طرفشان کرد. موفقیت تنها چیزی نیست که با ذهنیت شما مشخص شده است. سلیگمن طی مطالعات زیادی پی برده است که میزان افسردگی در افرادی که ضعف های شخصی را علت شکست های خود می‌دانند بیشتر از سایر افراد است. افراد خوش بین بهتر عمل می‌کنند؛ آنها شکست را به عنوان درسی می‌دانند که به وسیله آن می‌توانند در آینده عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته باشند.

این ذهنیت از موفقیت نیاز به هوش عاطفی (EQ) دارد، جای تعجبی ندارد چون در میان میلیون ها نفر که  TalentSmart بر روی آنها آزمایش کرده است، ۹۰ درصد از کسانی که بهترین عملکرد را داشتند دارای EQ بالایی بودند. حفظ کردن این ذهنیت کار آسانی نیست. به طور خاص، ۷ چیز وجود دارد که می‌خواهند این ذهنیت شما را از بین ببرند. این ۷ چالش مردم را به عقب می‌کشند زیرا به نظر موانعی می‌آیند که نمی‌شود به آنها غلبه کرد. این چالش ها روی افراد موفق تاثیری ندارد زیرا آنها هدف خود را مشخص کرده و برای رسیدن به آن تمام تلاششان را می‌کنند.

۱. سن

سن واقعا یک عدد است. افراد موفق اجازه نمی‌دهند که سن آنها تعیین کند چه کسی هستند و قادر به انجام چه کارهایی هستند. فقط از بتی وایت یا هر کارآفرین جوان دیگری در مورد این موضوع بپرسید.

استاد دانشگاهی را به یاد دارم که به من و هم کلاسی هایم گفته بود که شما برای کارهای مشاوره ای بسیار جوان و بی تجربه هستید. او گفت ما باید برای یک شرکت چندین سال کار کنیم تا بلاخره بتوانیم به عنوان یک مشاور مستقل وارد بازار کار شویم. زمانی که او این حرف ها را مطرح کرد، من جوانترین دانشجوی کلاس بودم و در آن لحظه مشغول کارهای مشاوره ای مشتریانم بودم.

بدون شکست خوردن، مردم خودشان را مجبور می‌دانند تا به شما بگویند مطابق سن تان باید چه کارهایی را انجام دهید و از چه کارهایی دست بکشید. به آنها گوش ندهید چون افراد موفق همین کار را می‌کنند. آنها از قلبشان پیروی می کنند و به علایق خود اجازه می‌دهند تا راهنمای آنها باشد.

۲. فکرهایی که مردم می‌کنند

هنگامی که احساس لذت و رضایت شما از مقایسه با دیگران نشئت گرفته شده باشد، یعنی شما دیگر مسئول سرنوشت خود نخواهید بود. همچنین واقعا سخت است که در برابر فکرهایی که مردم درباره شما می‌کنند واکنشی نشان ندهید. شما مجبور نیستید دستاوردهای خود را به دیگران منتقل کنید. همیشه می‌توانید از نظرات مردم استفاده کنید. بدانید که بدون توجه به آنچه که دیگران فکر می‌کنند یا انجام می‌دهند، ارزش شخصی شما از تمام این افکار بالاتر است.

افراد موفق می‌دانند که اهمیت دادن به گفته های مردم فقط هدر دادن زمان و انرژی است. زمانی که افراد موفق حس خوبی نسبت به کاری که انجام داده اند دارند، به نظرات هیچکس اجازه نمی‌دهند که سد راه این احساس خوشایند آنها شود.

مهم نیست که در هر لحظه دیگران چه فکری درباره ی شما می‌کنند، یک چیز مشخص است:

" شما هیچوقت به اندازه ی گفته های آنها خوب یا بد نیستید."

۳. افراد ناباب

افراد موفق به این مفهوم ساده باور دارند:

« شما میانگین ۵ نفری هستید که بیشترین وقت را با آنها می‌گذرانید.»

بهش فکر کنید: بعضی از موفق ترین شرکت های تاریخ اخیر توسط دو فرد درخشان ساخته شده است. استیو جابز و استیو وزنیاک از شرکت اپل در یک محله زندگی می‌کردند، بیل گیتس و پاول آلن از شرکت مایکروسافت در مدرسه آمادگی با یکدیگر آشنا شدند و سرگی برین و لری پیج از گوگل در دانشگاه استنفورد با یکدیگر آشنا شدند.

همانطور که بهترین افراد به شما کمک می‌کنند تا به پتانسیل کامل خود برسید، افراد ناباب هم شما را با خودشان به پایین می‌کشند. حال ممکن است با روش های مختلفی مثل منفی گرایی، عصبانیت و دیوانگی این کار را انجام دهند. افراد ناباب سبب ایجاد استرس و نزاع می‌شوند و شما باید به هر قیمتی شده از این دو اجتناب کنید.

اگر از جایگاهی که در زندگی تان دارید ناراضی هستید، به اطرافتان نگاهی کنید. بیشتر یا کمتر، افرادی که دور خودتان جمع کرده اید، عامل اصلی مشکلاتتان هستند. تا زمانی که دور خود را با افراد درست پر نکرده اید، به اوج نخواهید رسید.

۴. ترس

ترس یک احساس ماندگار است که از تخیل سرچشمه می‌گیرد. خطر، واقعی است اما ترس نه. وقتی به جلوی اتوبوس در حال حرکت می‌دوید، ترس، هجوم مقدار زیادی آدرنالین به خون شماست. ترس یک انتخاب است. افراد موفق این را از هر کس دیگری بهتر می‌دانند، برای همین است که با ترس های خود روبرو می‌شوند و از آن فرار نمی‌کنند. آنها معتاد به این حس شادی بعد از غلبه بر ترس هستند.

هیچوقت در زندگیتان به خاطر ترس عقب نکشید. معمولا از مردم می‌شنوم که می‌گویند:

 بدترین چیزی که ممکن است برایتان اتفاق بیوفتد چیست؟

 آیا این بدترین اتفاق، شما را خواهد کشت؟

 اما مرگ بدترین چیزی نیست که می‌تواند برایتان اتفاق بیوفتد. بدترین چیزی که می‌تواند برایتان رخ دهد این است که اجازه دهید از درون بمیرید، در حالی که هنوز زنده هستید.

۵. منفی گرایی

زندگی همیشه آن طوری که شما توقع دارید، سپری نمی‌شود، اما زمانی که به مراحل سخت زندگی می‌رسید، مثل تمام انسان ها فقط باید تلاش کنید. افراد موفق حساب تک تک ثانیه های خود را دارند. به جای اینکه مدام شاکی شوند که کارها می‌توانست چگونه باشد یا چگونه انجام داده شود، آنها به خاطر تمام داشته هایشان شکرگذاری می‌کنند. سپس بهترین راه حل را برای حل مشکل پیدا می‌کنند وبه مسیرشان ادامه می‌دهند.

زمانی که چیزهای منفی از طرف دیگران به سمت افراد موفق می‌آید، با ساختن حدود و فاصله گرفتن از این مسائل منفی اجتناب می‌کنند. اینگونه فکر کنید: اگر فردی در حال سیگار کشیدن بود، حاضر بودید تمام بعدازظهر را کنار او بنشینید؟ البته که نه. مطمئنا از و فاصله می‌گرفتید و شما باید دقیقا همین کار را نیز با افراد منفی گرا انجام دهید.

بهترین راه برای نشاندن شکایت کنندگان سر جایشان این است که درباره ی راه حل مشکلی که از آن شاکی هستند صحبت کنند. مطمئن باشید که آنها یا کنار می‌کشند یا به طرز هوشمندانه ای بحث را عوض می‌کنند.

۶. گذشته یا آینده

مثل ترس، گذشته و آینده هم ساخته ی مغز شما هستند. هیچ حس گناهی نمی‌تواند گذشته را تغییر دهد و هیچ مقدار حس اضطرابی نمی تواند آینده را نیز تغییر دهد. افراد موفق این را می‌دانند و سعی می کنند که بر زندگی در زمان حال تمرکز کنند. این تقریبا غیرممکن است که مدام در جای دیگری باشید و انتظار رسیدن به پتانسیل کامل خود را داشته باشید. حاضر باشید تا این لحظه ای (چه خوب و چه بد) که درآن هستید را در آغوش بگیرید.

برای اینکه در لحظه زندگی کنید، باید ۲ کار کنید:

#. گذشته خود را بپذیرید.

اگر با گذشته خود صلح نکنید، هرگز شما را ترک نخواهد کرد و آینده شما را طبق گذشته تان خواهد ساخت. افراد موفق می دانند که بهترین زمان برای نگاه کردن به گذشته زمانی است که می‌خواهید میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید.

#. آینده نامعلوم خود را بپذیرید.

از خودتان انتظارات غیرضروری نداشته باشید. نگرانی هیچ جایی در زمان حال شما ندارد. همانطور که مارک تواین گفته است:« نگران بودن مثل پرداخت کردن بدهی است که شما صاحبش نیستید.»

۷. سطح جهانی

چشم هایتان را تا هر وقت طول می‌کشد به اخبار بدوزید تا متوجه شوید که دنیا فقط یک چرخه‌ی بی پایان از جنگ، حملات خشونت آمیز، اقتصاد شکست خورده، شرکت های ورشکست شده و بلایای زیست محیطی است. خیلی راحت می‌شود حدس زد که جهان به سرعت در حال حرکت در مسیر سراشیبی است. اما افراد موفق نگران این موضوع نمی‌شوند چون آنها خودشان را درگیر کارهایی نمی‌کنند که از کنترلشان خارج است. در عوض، آنها انرژی خود را روی هدایت دو چیز که به طور کامل در قدرت آنها قرار دارد متمرکز می‌کنند: توجه و تلاش آنها.

آنها توجه خود را روی تمام چیزهایی که شکرگذارش هستند متمرکز می‌کنند و به دنبال اتفاقات خوبی هستند که در دنیا رخ می‌دهد. آنها تلاش می کنند تا کارهایی را انجام دهند که هر روز زندگی شخصی آنها و دنیای اطرافشان را ارتقا می‌بخشد. چون همین قدم های کوچک است که سبب می‌شود دنیا به جای بهتری تبدیل شود. 

موفقیت شما توسط ذهنتان هدایت می‌شود. با نظارت و تمرکز، می‌توانید مطمئن باشید که این ۷ مانع هیچوقت جلوی شما را از رسیدن به پتانسیل کامل نمی‌گیرد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است