7 عادت توسعه دهندگان موثر در سال 2022
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

7 عادت توسعه دهندگان موثر در سال 2022

توسعه دهندگان برای داشتن عملکردی موثر در کارهای خود باید از الگوهای مناسبی در زندگی استفاده کنند. ما به عنوان یک توسعه دهنده باید عاداتی را در خودمان پرورش دهیم که به رشد و پیشرفت ما کمک می‌کنند. به همین خاطر قصد دارم در این مقاله به شما 7 عادت تاثیرگذار در سال 2022 را توضیح دهم.

نوشتن کد تمیز

کدهای نوشته شده به دست ما نمایانگر هنر، شهرت و شخصیت ماست. کدهای ما به نوعی هویت‌مان به شمار می‌آیند بنابراین در نوشتن آن‌ها باید نهایت دقت را داشته باشید. 

ما با رعایت کردن چندین قانون و اصول برنامه نویسی می‌توانیم کدهای تمیزی را خلق کنیم. کد نوشتن شما باید مطابق با استاندارد باشد. همه ما برای همگام ماندن به یک استاندارد مناسب نیاز خواهیم داشت. سپس سبک و سیاق خودتان را به کدها اضافه کرده و آن‌ها را منحصر به فرد کنید.

متد DRY را اجرا کنید

اصل DRY مخفف عبارت «خودت را تکرار نکن» است. این اصل یکی از اصول مهم در توسعه نرم افزار بوده که تمام توسعه دهندگان باید از آن پیروی کنند. هدف ما از انجام این کار، کاهش یا حذف کدهای تکراری است. کدهای چندبار مصرف گزینه‌ای بسیار خوب هستند که می‌توانیم در این بخش از آن‌ها استفاده کنیم.

یکی از دلایلی که باعث شده ReactJS را دوست داشته باشم، توانایی آن در استفاده کردن از کامپوننت‌هایی با قابلیت استفاده مجدد است. شما می‌توانید از یک دکمه، جدول یا غیره در سراسر اپلیکیشن خود مجدداً استفاده کنید. من در حال حاضر مشغول کار کردن بر روی پروژه‌ای هستم که شامل صدها توسعه دهنده است. ما در روند توسعه این پروژه تنها از 2 تا 3 جدول استفاده می‌کنیم.

با سایر توسعه دهندگان ارتباط خوبی برقرار کنید

الان 6 سال است که به یک توسعه دهنده تبدیل شده‌ام. طی این سال‌ها فهمیدم که بیشتر دانسته‌های خود را از همکارانم یاد گرفته‌ام. اگر مبتدی، خودآموخته، درونگرا یا خجالتی هستید، باز هم باید با همکاران خود ارتباط برقرار کنید. ما باید جمع متناسب با اخلاقیات خود را پیدا کنیم. افراد همفکر بالاخره یکدیگر را پیدا خواهند کرد. شاید این مسیر در ابتدا کمی دشوار باشد اما در نهایت هموار خواهد شد. این مسئله در دنیای توسعه دهندگان بسیار رایج است.

وقتی با سایر برنامه نویسان کار کنید، بیشتر و سریع‌تر یاد خواهید گرفت. همیشه یک دفترچه یا تبلت برای یادداشت کردن داشته باشید. ابتدای این مسیر پر از مسائل و مفاهیم زیادی است که درک کردن آن‌ها تا حدودی دشوار خواهد بود. به همین خاطر باید تمام اطلاعات و نکات را یادداشت کرده و خودتان روی آن‌ها تحقیق کنید.

وقتی اولین شغل خود را بدست آوردم، در اتاقی با باهوش‌ترین افراد احاطه شده بودم. این یک مکان رویایی برای هر تازه‌کاری است. همین موضوع مرا به سمت بهتر و قوی‌تر شدن سوق داد و باعث شد تا بتوانم پایه‌ای محکم برای خودم در این صنعت بسازم.

مستندات پروژه خوب

شما باید روی مستندسازی پروژه‌های خود تمرین کنید. به نظرم این مسئله یک عادت بسیار خوب است و باید در طول سفر خود به آن ادامه دهید. خیلی وقت گذاشتم تا بتوانم در این زمینه مهارت کسب کنم. من در اولین شغل خود هیچ اطلاعی از این زمینه نداشتم چون هیچکس در این رابطه با من صحبت نکرد. اگر آن موقع با مستندسازی آشنا بودم، سختی‌های کمتری می‌کشیدم. در چند پروژه اول خود که مربوط به وب بود، از ابزارهایی استفاده می‌کردم که هنوز مشغول یادگیری آن‌ها بودم. مسیر تبدیل شدن به یک توسعه دهنده هرگز آسان نخواهد بود.

تکمیل پروژه بعد از مدتی به تعویق افتاد و آن‌ها مرا به پروژه جدید دیگری معرفی کردند. من یک توسعه دهنده خودآموز با کمتر از یک سال سابقه کار بودم که به یک تیم توسعه موبایل ملحق شده بودم. واقعاً دوران بدی بود چون فکر می‌کردم اخراج خواهم شد.

به مدت یک سال در حیطه‌ای کار کردم که به آن علاقه نداشتم. مجبور بودم همه چیز را به یکباره یاد بگیرم چون انتخاب دیگری نداشتم. بعد از گذشت دو سال، مدیرم با من تماس گرفت. او از من خواست دوباره روی پروژه‌ی وب 2 سال پیش خود کار کنم. من موظف بودم آن پروژه را در عرض چند روز به او تحویل دهم. زندگی‌ام پر از فشار و استرس شده بود و وحشت کرده بودم. اگر یک مستند خوب از آن پروژه ساخته بودم، می‌توانستم در چنین موقعیتی از آن استفاده کنم. در عوض یک زندگی دشوار و پر از فشار را برای خودم درست کردم. وقتی اولین شغل خود را بدست آوردم، چنین آینده‌ای را پیش‌بینی نکرده بودم. زندگی من بیشتر شبیه به یک کابوس بود. شوخی می‌کنم چون مطمئناً این سختی‌ها در تمام مشاغل وجود دارد. تک تک آن لحظات دشوار ارزشش را داشت. وقتی می‌خواهید یک ابزار، پکیج یا زبان جدیدی را یاد بگیرید، خواندن اسناد مناسب را تمرین کنید.

تیز کردن اره

یادگیری مداوم بخش مورد علاقه‌ی من است. آنقدر به این مسئله عادت کرده‌ام که به بخشی از زندگی من تبدیل شده است. دیگر برای یادگیری دچار شک و تردید نمی‌شوم چون دقیقاً برای من مانند مسواک زدن به یک عادت تبدیل شده است.

یادگیری بخشی از برنامه‌های من است. باید آن را به بخشی از زندگی خود بدل کنید. به عنوان یک توسعه دهنده باید همیشه در حال حرکت باشید وگرنه از دیگران عقب خواهید ماند. تکنولوژی با سرعت بالایی در حال تغییر است. مطمئن شوید که ابزارهای‌تان با تکنولوژی‌های روز دنیا همگام باشد.

منظورم این نیست که باید تمام این تکنولوژی‌های جدید را به رزومه خود اضافه کنید. در انتخاب ابزارها آگاهانه عمل کنید، به برنامه پایبند بمانید و عملکرد هوشمندانه ای را از خودتان به نمایش بگذارید. تا زمانی که این مسئله به بخشی از برنامه‌های شما تبدیل شود، آن را در آغوش بگیرید. یادگیری مداوم بهترین دارایی شما خواهد بود. مطمئناً تمام آن پشتکار و تلاش یک روز به ثمر خواهد نشست. روزی می‌رسد که شما دیگر به دنبال فرصت‌ها نخواهید رفت چون فرصت‌ها به سراغ شما خواهند آمد.

به قوانین مسلط شوید و آن‌ها را زیر پا بگذارید

این موضوع می‌تواند در مورد تمرین قوانین برنامه نویسی، استانداردهای کد نویسی و تسلط بر بایدها و نبایدهای برنامه نویسی نرم افزار باشد. روی این مسائل تمرکز کرده و در آن‌ها مهارت کسب کنید. بعد از پیدا کردن نقاط ضعف، آن‌ها را بشکنید. با این کار می‌توانید به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرید.

آیا در طراحی مهارت دارید یا بیشتر اهل محاسبات و منطق هستید؟ برای اینکه هویت واقعی خود را بشناسید، باید به جنبه‌های درونی خود پی ببرید. با این کار می‌توانید به روش خودتان زندگی کنید. ما باید انعطاف‌پذیر باشیم و با مشکلات زندگی مقابله کنیم.

ریفاکتور کردن

 من به تازگی با اهمیت ریفاکتور کردن کدها آشنا شده‌ام.

شاید این مسئله با اصل DRY مغایرت داشته باشد اما موارد مهمی وجود دارد که باید آن‌ها را مد نظر قرار دهیم. برخی از توسعه دهندگان این ذهنیت را دارند که باید با کمترین میزان کاراکتر کد نویسی کرد. آن‌ها تعداد کاراکترهای خود را چنان کم می‌کنند که سایر توسعه دهندگان دیگر قادر به خواندن آن نیستند. این طرز فکر اشتباه است. ما برای دیگران کد نویسی می‌کنیم نه برای خودمان.

اگر چند خط بیشتر نوشتن باعث خوانایی و فهم بهتر کدها شود، مطمئناً این کار را انجام خواهم داد. توابع شما باید به آسانی درک شوند. شکستن خطوط پیچیده و تبدیل کردن آن به کدهایی ساده، از شما یک برنامه نویس خارق‌العاده خواهد ساخت. ما برای دیگران کد می‌نویسیم. این موضوع یکی از مهم‌ترین قوانینی است که همه باید پیرو آن باشیم.

همیشه کارها طبق برنامه پیش نمی‌رود. همیشه نمی‌توانیم پروژه‌ها را به موقع تحویل دهیم. گاهی اوقات مشکلات مختلف از جنبه‌های غیرمنتظره‌ای به شما هجوم می‌آورند. بیشتر اوقات، اولویت با مهلت‌های زمانی است. این موضوع می‌تواند روی کیفیت کدهای شما تاثیر بگذارد. همیشه به جای نوشتن کدهایی زیبا و تمیز، عملکرد را در اولویت قرار خواهیم داد.

خیلی از مدیران به جای توجه کردن به کیفیت کدها، خواستار تحویل به موقع آن‌ها هستند. آن‌ها مدام از شما می‌پرسند که کدها چه زمانی آماده خواهند شد. برای چنین افرادی، ظاهر کدها اهمیت ندارد.

ریفاکتور کردن همان تمرین اصلاح کردن کدهاست. وقتی وظایف و فشارها کم شد، باید کدهای خود را مجدداً ریفاکتور کنیم. در این مرحله می‌توانیم شاهد بهینه‌سازی باشیم چون کدها تمیز خواهند شد. می‌توانید کدها غیرضروری را حذف کرده و کدهایی با قابلیت استفاده مجدد را بکار گیرید.

استراحت کنید

حتی ربات‌ها هم به استراحت کردن نیاز دارند. من در زندگی خود با لحظاتی روبرو شدم که شبیه به بالا رفتن از یک سربالایی بی‌انتها بودند. سعی می‌کردم در این میان به یک تعادل برسم. در زندگی اشکالات ساده و واضحی وجود دارد که تنها با کمی استراحت کردن می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. گاهی اوقات ما خودمان آن مشکل هستیم. استراحت کردن، واضح‌ترین و ساده‌ترین راه است.

ذهن ما منشا بیشتر نگرانی‌ها و مشکلات است. عوامل متعددی مانند خستگی، استرس و کمبود خواب می‌تواند این موضوع را تشدید کند. بنابراین در مواقع ضروری، استراحت کنید. به خودتان سخت نگیرید. شما عملکرد خوبی دارید و تمام تلاش خود را کرده‌اید. گاهی اوقات باید کمی کنار کشید. این مسئله هیچ ایرادی ندارد. یک شب خوب بخوابید. هنوز فردایی وجود دارد. زندگی پر از فرصت است. تا زمانی که بتوانید روی هدف خود متمرکز بمانید، هیچ مشکلی برای‌تان پیش نخواهد آمد.

همیشه سر خود را بالا نگه دارید، چون در مسیر درستی هستید. شما فوق‌العاده‌اید و قطعاً در آینده به خودتان افتخار خواهید کرد. فقط متمرکز بمانید، نظم داشته باشید و صبوری کنید. زمان درخشش شما هم خواهد رسید. من هم نسبت به چندین سال پیش پیشرفت کرده‌ام. قدم گذاشتن در این مسیر بهترین تصمیمی بود که گرفتم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات