جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
7 نکته‌ی مهم برای تبدیل شدن به یک متخصص جاوااسکریپت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

7 نکته‌ی مهم برای تبدیل شدن به یک متخصص جاوااسکریپت

متخصص بودن، فراتر از دانستن یک موضوع یا توسعه دادن برخی چیزهاست. متخصص بودن به معنای تسلط کامل پیدا کردن روی یک چیز خاص است. هدف من به عنوان یک توسعه‌دهنده‌ی جاوااسکریپت، حرکت به جلو و پیمودن مسیر پیشرفت است.

من تمام رمز و رازهای تبدیل شدن به یک متخصص جاوااسکریپت را نمی‌دانم، اما به واسطه‌ی تجربه‌ی خود در برنامه‌نویسی با نکاتی آشنا شدم که می‌خواهم در این مقاله با شما به اشتراک بگذارم. برای آشنا شدن و یادگیری بهتر زبان جاوااسکریپت، می‌توانید به دوره‌های آموزشی راکت نگاهی بیاندازید.

1. روی اصول پایه‌ای تسلط داشته باشید

این موضوع تنها مختص جاوااسکریپت نیست. شما قبل از تسلط پیدا کردن روی هر زبان و موضوعی، ابتدا باید اصول پایه‌ای مربوط به آن را کاملاً یاد بگیرید. درک کردن درست اصول پایه‌ای می‌تواند شما را برای فهم اصول پیچیده‌تر آماده کند.

خیلی از مردم به همین خاطر برنامه‌نویسی را کنار می‌گذارند. آن‌ها اصول اساسی را نادیده می‌گیرند و نمی‌توانند پیشرفت کنند. به همین خاطر وقتی با یک مطلب پیچیده مواجه می‌شوند، فوراً جا می‌زنند. اگر زمان کافی را به خواندن این اصول اختصاص دهید، متوجه خواهید شد که بسیار ساده و واضح هستند. اگر می‌خواهید زبان دلخواه خود را عمیقاً درک کنید، ابتدا باید اصول اولیه مربوط به آن را کاملاً یاد بگیرید.

2. داشتن یک مربی اهمیت دارد

گاهی اوقات برنامه نوشتن خسته‌کننده می‌شود. ما در این مسیر با چالش‌هایی روبرو شدیم که خیلی اوقات ما را ناامید کرده‌اند. گاهی اوقات هم انگیزه‌ی خود برای یادگیری جاوااسکریپت را از دست می‌دهیم و به تسلیم شدن فکر می‌کنیم.

اگر درگیر همچین حسی هستید، یعنی زمان آن رسیده تا یک مربی برنامه‌نویسی برای خودتان پیدا کنید. مربی همان کسی است که به شما در توسعه بخشیدن به مهارت‌هایتان کمک می‌کند. هدف مربی تبدیل کردن شما به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای است.

اگر آدم خوش شانسی باشید، می‌توانید شخصی را پیدا کنید که بخواهد رایگان به شما کمک کند. اما به احتمال زیاد باید به کسی پول بدهید چون پیدا کردن یک مربی مجانی بسیار سخت است. برای آشنا شدن با این موضوعات می‌توانید به نشست‌های محلی یا رویدادها بروید و با افراد حاضر در بازار صحبت کنید. 

3. خیلی تمرین کنید

جدا از زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید، بهترین راه برای یاد گرفتن برنامه‌نویسی این است که خودتان آن را امتحان کنید. مثلاً فکر کنید در حال یاد گرفتن یک زبان خارجی هستید. وقتی با یک شخص خارجی گفتگو می‌کنید، اعتماد به نفس شما بالا خواهد رفت. این موضوع هیچ فرقی با جاوااسکریپت یا هر زبان دیگری ندارد.

بنابراین باید روزانه 1 ساعت از زمان خود را به مطالعه و انجام تمرینات مربوط به جاوااسکریپت اختصاص دهید. شاید ابتدا نتوانید تغییر چندانی احساس کنید، اما مطمئن باشید که آن تمرینات و مطالعات تفاوت بزرگی را در زندگی شما ایجاد خواهد کرد.

4. کتاب‌های مربوط به جاوااسکریپت را بخوانید

خواندن کتاب‌هایی که در مورد برنامه‌نویسی است می‌تواند برای بعضی از مردم خسته‌کننده باشد. اما گاهی اوقات شما به آن احتیاج دارید. وقتی می‌خواهید یک زبان خارجی را یاد بگیرید، اغلب از دیکشنری یا کتاب‌های دستور زبان کمک می‌گیرید. این هیچ فرقی با یاد گرفتن جاوااسکریپت ندارد. وقتی می‌خواهیم یک زبان برنامه‌نویسی جدید را یاد بگیریم هم باید چنین کاری را انجام دهیم. بعد از یاد گرفتن اصول پایه باید آن‌ها را کنار بگذاریم و به سراغ مطالب پیشرفته‌تر برویم.

تا زمانی که تمرینات مربوط به آن بخش را کامل نکردید و واقعاً مفاهیم را متوجه نشدید، به سراغ فصل بعدی نروید.

5. همیشه یک راهنمای مرجع داشته باشید

وقتی مشغول یادگیری یا کار کردن با هر زبان برنامه‌نویسی هستید، در دست داشتن یک مرجع بسیار خوب خواهد بود. خیلی از مردم برای راهنما از کتاب استفاده می‌کنند. اگر از کتاب خوشتان نمی‌آید، می‌توانید از موارد آنلاین موجود استفاده کنید. راهنماهای آنلاین نیز بسیار دقیق و آسان هستند. یکی از راهنماهای کاملی که وجود دارد، «Mozilla Developers Javascript Reference» است.

شما تقریباً می‌توانید تمام مسائل مهم را در آن پیدا کنید. این راهنما از مثال‌های زیادی در رابطه با جاوااسکریپت استفاده می‌کند که می‌توانید از آن‌ها برای درک مفاهیم پیچیده کمک بگیرید. با کمک راهنمای آن‌ها می‌توانید با سینتکس‌های قدیمی و کنوانسیون‌های مختلفی آشنا شوید.

6. پروژه‌هایی را توسعه دهید

آیا توانسته‌اید نکات گفته شده را به درستی درک کنید؟ حالا برای توسعه بخشیدن به پروژه‌های شخصی مرتبط با جاوااسکریپت آماده هستید. به نظر من توسعه‌دهندگان باید یک حساب گیت‌هاب داشته باشند. شرکت‌هایی که در خارج از کشور قرار دارند، پس از مشاهده کردن رزومه‌ی کاری شما به سراغ پروفایل‌تان در گیت‌هاب خواهند رفت.

شاید در ذهنتان سوال پیش آمده باشد که هدف آن‌ها از این کار چیست؟ خب آن‌ها به دنبال دیدن چیزهایی هستند که شما در توسعه بخشیدن به آن‌ها نقش داشته‌اید. این افراد می‌خواهند ببینند که چقدر پروژه‌های منبع باز را با دقت انجام می‌دهید. اگر در گیت‌هاب حساب باز نکرده‌اید، بهتر است همین حالا این کار را انجام دهید.

7. OOP را برای جاوااسکریپت یاد بگیرید

مطمئناً در بازه‌ای از زندگی خود، هنگام برنامه نوشتن با برنامه‌نویسی شیءگرا (OOP) آشنا خواهید شد. نحوه‌ی عملکرد و چگونگی انجام آن را یاد بگیرید. معنی OOP در زبان جاوااسکریپت متفاوت است و با معانی آن در Python، C#، PHP و Java فرق دارد.

شما با پیروی کردن از قوانین، یاد گرفتن اصول پایه، انتخاب کردن یک مربی و غیره می‌توانید به یک برنامه‌نویس خوب تبدیل شوید.

 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.43 از 7 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است