7 ابزار برای توسعه اولین وب اپلیکیشن PWA
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

7 ابزار برای توسعه اولین وب اپلیکیشن PWA

چند وقتی‌ست که تجربه کاربری به عنوان یکی از نقاط مرکزی روند توسعه وب شناخته می‌شود. این موضوع تحت تاثیر چندین فاکتور مختلف بوده است، سرعت بارگذاری صفحات، قابلیت خوانایی، استفاده‌پذیری و طراحی مواردی از این فاکتورها به شما می‌روند. اما حال جدای از هر چیز دیگری با افزایش روند استفاده از موبایل برای جستجو در سطح اینترنت، استفاده از دسکتاپ‌ها کمتر شده، بنابراین هر وبسایت باید سازگار کردن خود با موبایل را در اولویت قرار دهد. 

امروزه استفاده کردن از یک پوسته واکنشگرای موبایلی و ابزارهایی مانند Google Mobile Frendly Test برای دریافت بیشترین پیشنهادات بهینه‌سازی وبسایت بسیار آسان است. اما اگر ما بخواهیم قدم‌های بیشتری را برداریم و بهتر عمل کنیم چه؟ برای این موضوع شما می‌توانید اپلیکیشن‌های PWA را توسعه دهید، این اپلیکیشن‌ها تجربه بسیار تازه‌تری را به کاربران موبایلی‌تان می‌دهند.

اپلیکیشن‌های پیش‌رونده یا PWA چه هستند؟

قبلا به صورت کامل در رابطه با وب‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده در راکت (در این مطلب) صحبت کرده‌ایم، اما برای یادآوری بهتر نیاز است که یکبار دیگر در رابطه با آن گفته شود. 

PWA یک اهرم در دنیای تکنولوژی‌های وب مدرن است که ویژگی‌هایی شبیه به ویژگی‌های اپلیکیشن موبایل را برای ما درست می‌کند. برخلاف وبسایت‌های موبایلی سنتی، یک PWA برای بارگذاری محتوای تازه نیاز به تازه‌سازی کل محتوا ندارد و حتی به صورت آفلاین نیز قابلیت دسترسی را فراهم می‌سازد. آن‌ها همچنین قابلیت نصب را دارند به این معنا که به سادگی می‌توان یک شورت کد از آن‌ها را به صفحه اصلی موبایل‌تان بیاورید. 

PWA تکنولوژی است که پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بزرگترین تکنولوژی‌های دنیای موبایل را در آینده دارد. این موضوع را درست چند سال قبل در سال ۲۰۱۵ گوگل مطرح نمود. اما در این مدت زمانی کوتاه نیز PWA توانسته که توجه زیادی را به خودش جلب کند. توسعه و فرایند ساخت ساده آن یکی از دلایل این محبوبیت است. 

در این مطلب قصد داریم به شما ۷ ابزار را معرفی کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید یک اپلیکیشن پیش‌رونده را با ویژگی‌های منحصر به فرد توسع دهید:

1. RWA.rocks

وقتی وارد دنیای توسعه یک PWA می‌شود ابتدا نیاز است که درک کاملی از ویژگی‌هایی که توان انجام را دارد بدست بیاورید. 

برای مشاهده کردن اپلیکیشن‌های پیش‌رونده به صورت زنده ما وبسایت PWA.rocks را پیشنهاد می‌دهیم، در این وبسایت اپلیکیشن‌های پیش‌رونده در چندین دسته‌بندی مختلف ارائه شده است. بازی، خرید، شبکه‌های اجتماعی و مواردی دیگر. در این وبسایت می‌توانید آینده PWA را برای خودتان حدس بزنید و با مشاهده نمونه‌ها از آن‌ها الهام بگیرید. 

2. Knockout

Knockout ابزاری رایگان و متن باز است که به شما با پیوستگی به MVVM می‌تواند کمک کند. این ابزار در روند کدنویسی رابط کاربری جاوااسکریپت به شما کمک می‌کند. خود این ابزار نیز به صورت کامل براساس جاوااسکریپت ایجاد شده و روی تمام مرورگرها و فریمورک‌های وب قابل اجرا است. این کتابخانه همچنین قابلیت ادغام با وبسایت‌های آماده و موجود را بدون دردسر دارند. 

3. PWABuilder

سریع‌ترین راه برای ایجاد PWA استفاده کردن از PWABuilder است همچنین این سرویس به شما قابلیت سریعی برای ایجاد کارکرد آفلاین با استفاده از سرویس‌ورکرها می‌دهد. همچنین در این ابزار می‌توانید PWAهای خودتان را برای فروشگاه‌های آندروید و آی‌او‌اس منتشر سازید.

برای استفاده کردن از PWABuilder تنها کاری که نیاز است انجام دهید، وارد کردن آدرس وبسایت، نام، توضیحات و آیکون است. همچنین در این پلتفرم می‌توانید ویژگی‌های دیگری را نیز برای PWA در نظر بگیرید، برای مثال جهت نمایش، زبان و پس زمینه را تنظیم کنید.

4. AngularJS

اگر شما فردی هستید که با جاوااسکریپت آشنایی دارید پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های پیش‌رونده برای‌تان بسیار ساده خواهد بود. همچنین اگر با فریمورک‌های مختلفی کار کرده باشید روند برای شما بسیار آسان‌تر می‌شود. انگولارجی‌اس یکی از بهترین فریمورک‌های جاوااسکریپت است که با استفاده از آن می‌توانید اپلیکیشن‌های‌تان را ایجاد کنید. باید بگویم که برای انگولار در حال حاضر آموزش‌ها و کتاب‌های بسیار زیادی ارائه شده که می‌شود از هرکدام این موارد نیز استفاده کنید.

با استفاده از نسخه آخر این فریمورک شما می‌توانید اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را توسعه دهید. البته در کنار این فریمورک‌های دیگری مانند react نیز وجود دارند که می‌شود برای توسعه اپلیکیشن از آن استفاده کرد. 

۵. Google Developers

اپلیکیشن‌های پیش‌رونده دقیقا یک پروژه DIY (خودت انجامش بده) نیست، اما می‌شود از منابع درست در این زمینه استفاده کرد. اگر شما تا به حال با سیستم‌های مدیریت محتوا تجربه‌ای داشته اید اما در زمینه توسعه وب اپلیکیشن‌ها توانایی ندارید Google Developers می‌تواند یک کتابخانه بسیار خوب و پر از منابع باشد که به شما در یادگیری کدها کمک می‌کند. 

توسعه‌دهندگان گوگل در این زمینه آموزش کاملی را برای شیوه کاری و طراحی اپلیکیشن های پیش‌رونده ارائه داده‌اند که می‌شود از آن استفاده کرد. 

6. Webpack

Webpack یک ابزار بسیار مفید برای بسته‌بندی کردن اپلیکیشن‌های جاوااسکریپتی‌تان است که در آن‌ها از منابع غیر کد نیز استفاده شده است -برای مثال فونت‌ها و تصاویر-. این موارد را می‌توان مانند اشیا جاوااسکریپت در نظر گرفت که باعث می‌شود تا سریع‌تر بارگذاری شوند. استفاده کردن از این پلتفرم مستقلات مربوطه را نیز آسان‌تر مدیریت می‌کند. 

البته یادگیری و استفاده از این پلتفرم ممکن است کمی سخت باشد اما با این حال وجود منابع مختلف به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به خوبی آن را یاد بگیرید. استفاده کردن از این ابزار در توسعه اپلیکیشن‌های پیش‌رونده می‌توان فواید بسیار زیادی داشته باشد. 

۷. گیت‌هاب

در پایان گیت‌هاب آخرین موردی است که برای نگه‌داری مخازن مربوط به پروژه‌ها می‌تواند استفاده شود. در حقیقت در این وبسایت شما می‌توانید پروژه‌های PWA مربوط به وبسایت PWA.rocks را به صورت مخازن متن باز مشاهده و استفاده کنید. 

پس در نهایت داشتن دانش در زمینه گیت‌هاب نیز می‌تواند به مفید بودن هر چه بیشتر اپلیکیشن PWA کمک کند. در این فضا می‌توانید توسعه‌دهنده‌های مختلف دیگری را که مانند شما کار می‌کنند پیدا نمایید.

در پایان

اپلیکیشن‌های پیش‌رونده آینده تجربیات وب روی موبایل است. اما این موضوع واقعیت دارد که برندهای زیادی از آن استفاده نمی‌کنند. با استفاده کردن از ابزارهای ارائه شده می‌توانید اپلیکیشن پیش‌رونده منحصر به فرد خودتان را ایجاد کنید. این موضوع را نیز در نظر بگیرید که ابزارها و منابع مربوط به PWA هر روز در حال تغییر و تکامل هستند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا