۷ روش که با آن می‌توانید در رسیدن به موفقیت خود و دیگران کمک کنید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

۷ روش که با آن می‌توانید در رسیدن به موفقیت خود و دیگران کمک کنید

۱. به دیگران ببخشید

در درک اینکه همه ما انسان ها یک دیدگاه محدود داریم، یک آگاهی حیرت انگیز وجود دارد. من یک دیدگاه دارم، شما یک دیدگاه دارید و هر کسی که روی این کره ی خاکی وجود دارد دارای یک دیدگاه محدود در زندگی است. برای سال های بسیار زیادی، ما به عنوان یک اجتماع خودمان را قانع کرده ایم که اختلافات فقط موانعی در زندگی است اما در واقعیت این اختلافات مختلف هستند که هر کدام از ما به فردی خاص، بی همتا و با استعدادهای متفاوت تبدیل شویم. 

هنگامی که ما به این تفاوت ها احترام می‌گذاریم و آنها را به دلیل منحصر به فرد بودنشان جشن می‌گیریم، یک دروازه ای کاملا جدید از احتمالاتی را باز می‌کنیم که ممکن است از راه های دیگر شدنی نباشد. اگر همه به جای "چه چیزی را می‌توانم بگیرم؟"سوال بپرسند "چه کمکی از دستم بر می‌آید؟"، شروع به دیدن دنیای متفاوتی می‌کنیم که در حال شکل گیری به دورمان است. جهان ارزش های خود را برای یک قلب سخاوتمند به صف می‌کند. ما باید قدمی در راه خدمت به چیز بهتری را در پیش بگیریم. این بهترین خدمتی است که می‌توانیم به دیگران پیشنهاد کنیم.

وقتی یک چیز را بالا می‌بریم، بقیه چیزها نیز بالا می‌روند. به زودی به تمام علایق خود خواهیم رسید و فقط آن زمان است که می‌توانیم دنیا را متحول کنیم. فقط آن زمان است که دنیای رویایی ما به واقعیت تبدیل می‌شود. این وظیفه ی ماست تا به کسانی که سعی در بالا رفتن از نردبان موفقیت دارند، کمک شایانی ارائه دهیم. ما با ایستادن بر روی دوش یکدیگر می‌توانیم خودمان را بالا کشیده و به رویاهایمان دست پیدا کنیم. این گواهی از فردایی جدید است. ما باید دست یکدیگر را بگیریم و با کمک هم پله ی اول به سمت موفقیت را پشت سر بگذاریم.

۲. اطرافتان را با انسان های باهوش تر از خودتان پر کنید

صرف نظر از همه ی سختکوشی ها، استعدادهای منحصر به فرد، زمان ها و شانس های مناسب، رسیدن به موفقیت تا حد زیادی به افرادی که در اطراف خود جمع می‌کنید بستگی دارد. وقتی برای اولین بار شروع می‌کنید، شما افراد همفکر با خود را در حلقه اجتماعی دنبال می‌کنید. اما همه چیز تغییر می‌کند. شما رشد می‌کنید. با تغییر منافع و علایق شما از مسائل اجتماعی به مسائل حرفه ای، حلقه شما گسترش می‌یابد.

اگرچه در ابتدا به سمت افرادی که به شما شباهت دارند کشیده می‌شوید، اما حالا جذب افرادی می‌شوید که می‌توانند دیدگاه هایی متفاوت پیشنهاد کنند. هر چه افراد اطرافتان متفاوت تر و متنوع تر باشند، فرصت بیشتری در پر کردن شکاف های تجربه محدود خود خواهید داشت که با این کار احتمال خطر کاهش پیدا می‌کند.

به دنبال کسانی نباشید که فقط چیزهای بیشتری می‌دانند، به دنبال کسانی بگردید که علاوه بر دانش بالا، قصد به چالش کشیدن شما را دارند. چیزهای کمی وجود دارند که به اندازه بدست آوردن یک دیدگاه جدید اهمیت داشته باشند. شما می‌توانید به آسانی در ایده ها و افکار خود گم شوید. ایده و دیدگاه های متفاوت می‌تواند نقاط ضعف شما را از بین برده و شما را از ابهام و سردرگمی بیرون بیاورد.

۳. یک مربی پیدا کنید.

مربیگری یک سرویس است. چگونه می‌توانید به این شخص کمک کنید؟ شما باید به جای اهمیت دادن به اهداف خود، بیشتر روی اهداف آنها تمرکز کنید. در واقع، هدف شماره یک شما این است که به دیگران در رسیدن به اهدافشان کمک کنید. روی قولتان بمانید و تمام تلاشتان را کنید. وقتی وظیفه ای به شما محول شد، به بهترین روش انجامش دهید. بیشتر از تصورات دیگران کار کنید. زندگی آنها را تا حد امکان آسان کنید. آنها را برای کار کردن بیشتر با خودتان هیجان زده کنید.

اگر کسانی را پیدا کرده اید که در جایگاه دلخواه شما هستند، هرگز از کمک خواستن از آنها دست نکشید. در عین حال، از کسانی که می‌توانند از کمک شما استفاده کنند هم غافل نشوید.

هرگز به یک هدف اجازه ندهید تا مهمتر از کمک کردن به مردم شود. سخاوتمندانه و فراوان به دیگران کمک کنید. بدون داشتن توقع از جبران کردن خوبی هایتان به دیگران کمک کنید. خدمت کردن به دیگران، شما را به یک مربی تبدیل می‌کند. مطمئن باشید که همیشه شادی بیشتری در کمک کردن به دیگران برای رسیدن به موفقیتشان وجود دارد.

۴. فرد تاثیرگذاری باشید.

افراد تاثیرگذار بدون داشتن هیچگونه توقعی، روی کمک به دیگران تمرکز می‌کنند. آنها منافع و خواسته های شخصی خود را متعادل می‌کنند تا بتوانند به دیگران نیز کمک کنند. با اینکار هم شما به اهدافتان می‌رسید هم دیگران و در این بین هر دو شما برنده خواهید بود.

آدام گرانت، نویسنده پرفروش ترین کتاب "Give and Take" به من گفته است:« کسانی که می‌بخشند فقط افراد نیکوکار و داوطلب نیستند... بلکه افرادی هستند که از کمک به دیگران لذت می‌برند و اغلب آنها را بدون هیچ توقعی از دیگران انجام می‌دهند.» گرانت توضیح می‌دهد که بخشنده ها بیشترین فرصت و احتمال موفقیت و شکست در کسب و کار را دارند زیرا اغلب می‌توان از آنها سوء استفاده کرد، اما موفق ترین بخشنده ها زمانی شکوفا می‌شوند که منافع شخصی خود را با بخشیدن هماهنگ کنند.

۵. موفقیت دیگران را جشن بگیرید.

اینکه برای موفقیت دیگران به اندازه موفقیت خودتان شاد باشید چه معنایی می دهد؟ این موضوع ریشه در رفتار و نگرش شما دارد.

داشتن یک نگرش درست و دوست داشتنی به شما کمک می‌کند تا از موفقیت کسانی که می‌شناسید یا ارتباط دارید، خوشحال شوید. ممکن است این کار بعضی مواقع دشوار باشد، اما راهی فوق العاده برای داشتن یک زندگی بهتر و مثبت است. با داشتن شهامت و فداکاری لازم برای پذیرش موفقیت دیگران، احساس رضایت بیشتری را به دست می‌آوریم. برای مثال، بهترین دوست شما از طرف یک شرکت بزرگ پیشنهاد کار دریافت می‌کند اما شما نمی‌دانید چگونه نسبت به این مسئله واکنش نشان دهید. ممکن است احساس خوشبختی کنید اما از درون درگیر باشید، مخصوصا اگر در آن زمان احساس موفقیت کمتری داشته باشید. اما اینکه جراتش را داشته باشید تا موفقیت دوستتان را جشن بگیرید می‌تواند رضایت شخصی شما را نیز به همراه داشته باشد چون با خودتان می‌گویید بسیار خب، حالا آشنایی در فلان شرکت دارم. حلقه درونی آشنایان و وابستگی های شما رشد می‌کند و می‌توانید از این طریق احساس رضایت کنید. نه تنها دایره درونی وابستگی های شما با موفقیت دیگران رشد می‌کند، بلکه می‌توانید موفقیت شخصی خودتان را نیز پیدا کنید. حالا شما یک مرجع درونی دارید که در صورت علاقه به کار کردن با آن شرکت می‌توانید از آن کمک بگیرید.

فراتر از دنبال کردن فرصت های عالی در دسترس، احساس ما از پذیرش دستاوردهای دیگران به افزایش قدرت اراده ما کمک می‌کند. مربی و بازیکن فوتبال آمریکایی، وینس لامباردی گفته است:« تفاوت بین فرد موفق با دیگران در داشتن قدرت و یا دانش کمتر نیست، بلکه در کمبود اراده است.» 

هنگامی که موفقیت دیگران را می‌بینیم، می‌توانیم اراده خود را بیدار کنیم.

۶. مثبت بودن را گسترش دهید.

در فیلم "Inception" اثر کارگردان معروف کریستوفر نولان، لئوناردو دیکاپریو در نقش مردی به نام کوب بازی می کند که با استفاده از تکنولوژی های آینده ارتش، رازهای با ارزش و مهم افراد را با کند و کاو در عمیق ترین مکان های ناخودآگاه آنها  در خواب می‌دزدد. سپس یک کارآفرین به نام سایتو، کوب را استخدام می‌کند تا کاری متفاوت تر انجام دهد: به جای دزدیدن ایده های مردم، ایده هایی را در ذهن آنها قرار دهد.

برای اینکه Inception به موفقیت برسد، ایده ای که کوب قصد قرار دادنش را دارد باید ساده، عاطفی و مثبت باشد. همینطور که این مسئله را به گروه خود توضیح می‌دهد:" ناخودآگاه به جای علت، توسط احساسات انگیزه می‌گیرد. ما باید راهی برای ترجمه این موضوع به یک مفهوم عاطفی بیابیم... احساسات مثبت همیشه بر احساسات منفی غلبه می‌کنند." برای کوب، انتقال یک واقعیت مثبت به دیگران بسیار آسانتر از انتقال واقعیت های منفی است زیرا تغییرات ماندگار و پایداری را به وجود می‌آورند.

پژوهش های زیادی در دنیای علوم اعصاب و روانشناسی مثبت، این ادعای کوب را حمایت می‌کنند. طی چندین سال گذشته، محققان در حال تحقیق در مورد چگونگی انتقال ادراک و ذهنیت به دیگران هستند.

۷. انگیزه خود را پیدا کنید.

افراد موفق یک شبه به موفقیت نرسیدند. آنچه که مردم در یک نگاه می‌بینند – خوشبختی، ثروت، شغل عالی، هدف – نتیجه ی کار سخت و تلاش شبانه روزی است. برای موفقیت، شما باید هر روز را به عنوان فرصتی برای پیشرفت و بهتر شدن در نظر بگیرید. روزهای خود را به چشم فرصت هایی ببینید که با استفاده از آنها چند قدم به اهداف خود نزدیک تر می‌شوید. ممکن است به نظر شما این مسئله نیازمند تلاش و کار کردن فراوان یا یک برنامه سنگین و فشرده باشد. اما بهترین بخش این ماجرا این است که، هر چه بیشتر به موفقیت برسید، می‌خواهید بیشتر انجام دهید تا به نقاط بالاتر و بهتری دست پیدا کنید.

پس تا زمانی که برای موفقیت گرسنگی می‌کشید، همیشه قدرت رسیدن به آن را در درون خود خواهید داشت. از جاه طلبی خود استفاده کنید تا به وسیله آن به خواسته های خود برسید. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی