نگاهی به علت راکد شدن پروژه‌های وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

نگاهی به علت راکد شدن پروژه‌های وب

هیچ حسی مثل احساس گرفتن پروژه‌های جدید نیست. شما بلافاصله در مورد مزایایی که این پروژه به همراه دارد فکر می‌کنید. این پروژه جدید می‌تواند نمونه کارهای شما را تقویت کرده و حساب بانکی شما را پر از پول کند. این یک هیجان دوطرفه است. مشتریان نیز هنگام ورود به رابطه‌ی شغلی جدید، احساس هیجان می‌کنند. آن‌ها بی‌صبرانه منتظر شروع پروژه هستند و می‌خواهند کارها هرچه سریع‌تر انجام شوند. این موضوع شامل حال شما نیز می‌شود؛ شما نیز دوست دارید از گزینه‌های موجود در لیست کاری خود یکی پس از دیگری عبور کنید.

بنابراین همه برای شروع به کار کردن عجله دارند، درست است؟ شاید این عجله موقتی باشد. ممکن است با گذشت زمان، تمام آن شور و اشتیاق اولیه از بین برود. اینجاست که سرتان را بالا می‌آورید و خودتان را درگیر کار با یک پروژه‌ی راکد می‌بینید.

علت این اتفاق چه بوده است؟ شما برای مقابله با آن می‌توانید چه کارهایی انجام دهید؟ نگران نباشید چون ما ایده‌هایی را مد نظر داریم! در اینجا ما روش‌های رایج شکست یک پروژه و جان گرفتن دوباره آن را بررسی می‌کنیم.

یک ندای بیداری

همیشه قبل از شروع پروژه، سطح‌خوش بین بودن به آینده‌ی آن پروژه بسیار بالا است. در این شرایط مشتریان نیز ایده‌های بزرگی در سر دارند، اما وقتی زمان دست به کار شدن فرا می‌رسد؛ واقعیت پا به میدان می‌گذارد. بسیاری از افراد این مسائل را مثل آب خوردن تصور می‌کردند اما با قرار گرفتن در این موقعیت‌ها با واقعیت روبرو شدند. آن‌ها به جلساتی رفتند که سخت‌تر از آنچه که فکرش را می‌کردند بود. این موضوعی مشترک است که هنگام کار با مشتری برای‌تان اتفاق می‌افتد.

با این حال موضع بحث ما فقط در مورد سختی‌هایی که سد راه‌تان می‌شوند نیست؛ زمان و فقدان آن نیز می‌تواند نقشی اساسی در اینجا ایفا کند. ممکن است مشتریانی که درگیر کار شده‌اند، فرصتی برای جمع‌آوری اطلاعات و سایر چیزهای وعده داده شده را نداشته باشند. نتیجه‌ی این کم کاری به ضرر هر دو طرف خواهد بود. چون وب سایتی که قرار بود در عرض ۶ هفته ساخته شود، هنوز به اتمام نرسیده و مهلت زمانی تکمیل پروژه هم به پایان رسیده است؛ این بدین خاطر است که شما موارد لازم برای تکمیل پروژه را در اختیار ندارید.

تاثیر دومینو

برای طراحان وب، این موقعیت‌ها شامل سطوحی از ناامیدی می‌باشد. اول از همه بگویم که این اتفاق می‌تواند تاثیری منفی در جدول کاری شما داشته باشد. اگر شما مدت زمان مشخصی را برای انجام یک پروژه تعیین کرده باشید، ممکن است با این اتفاق زمان زیادی را بی‌کار بمانید. اگراین کار دوباره جان بگیرد و شما بتوانید آن‌را انجام دهید، ممکن است با پروژه‌ی دیگری در جدول کاری‌تان از نظر زمانی تداخل داشته باشد. 

داشتن یک برنامه‌ی مختل شده و پروژه‌ای راکد می‌تواند از نظر مالی به شما آسیب برساند. به همین خاطر شما نمی‌توانید قبوض خود را پرداخت کنید، زیرا در زمان تعیین شده حقوق خود را دریافت نکرده‌اید.

این اتفاق می‌تواند فشار زیادی را به روابط کاری شما با مشتری وارد کند. بین شما و مشتری باید اعتماد و همکاری متقابلی وجود داشته باشد؛ نتیجه‌ی این دو رسیدن به پروژه‌ای موفق است. گاهی‌اوقات ممکن است مشتری به قول‌های خود عمل نکند، در چنین شرایطی نیز زندگی شما درگیر شرایطی سخت می‌شود. تمام این‌ اتفاقات، می‌توانند گذران زندگی را برای‌تان سخت کنند.

اگر بخواهم به طور خلاصه بگویم، یک پروژه‌ی راکد می‌تواند سرچشمه‌ی بسیاری از مشکلات باشد. بدترین قسمت این ماجرا این است که گاهی‌اوقات از دید طراح، ممکن است این‌ها کاملاً غیرضروری در نظر گرفته شوند.

چگونه شتاب خود را حفظ کنیم؟

شما نمی‌توانید همیشه خودتان را از پروژه‌های راکد دور نگه دارید، مواردی وجود دارند که می‌توانند به شما در پیشبرد کارها کمک کنند. مواردی مثل:

معیارهایی را ایجاد کنید 

ممکن است در دست داشتن جدولی از معیارهای متقابل و به توافق رسیده، همان چیزی باشد که یک مشتری برای انجام دادن کارها به آن نیاز دارد. این موضوعی است که می‌توانید قبل از شروع پروژه در موردش با مشتری گفتگو کرده و نتیجه را در قرارداد خود ذکر کنید. سعی کنید پروژه‌های خود را در زمان معین شده به اتمام برسانید، این کار هم سبب خوشحالی مشتری شده و هم احساس خوبی را به شما القا می‌کند. اگر پروژه بسیار بزرگ است، می‌توانید نوعی جریمه ی مالی را برای هر مهلت زمانی از دست‌رفته تعیین کنید.

شاید با خودتان بگویید به زبان آوردن این کارها بسیار آسان‌تر از انجام دادن آن‌هاست. من به شما توصیه می‌کنم تا قبل از ذکر این مسائل در قرارداد خود، با یک خبره‌ی کار بلد صحبت کنید، چون گاهی‌اوقات ممکن است برخی از مشتریان با مفاد موجود در قرارداد مخالف باشند.

پیشنهاد کمک دهید

 تمام تاخیرها در تحویل پروژه ناشی از سهل‌انگاری یا پرمشغله بودن نیست. ممکن است گاهی‌اوقات مشتری نتواند به تنهایی مطالب مورد نیاز سایت را جمع‌آوری کند. شاید آن‌ها نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند یا مطمئن نیستند که باید از چه کسی کمک بگیرند.

بنابراین اگر حس می‌کنید که کارها طبق برنامه پیش نمی‌رود، دست به کار شوید و به آن‌ها پیشنهاد کمک دهید. سوال‌های آن‌ها را بررسی کنید و مطابق با آن سوالات به آنان پاسخ دهید. در صورت نیاز به آن‌ها مشاوره دهید و آنان را نصیحت کنید. شاید با این توصیه‌ها و مشاوره‌های شما، پروژه دوباره شروع به حرکت کند. 

فرآیند کار را تقسیم کنید

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است مشتری احساس ناراحتی کند، این است که فکر می‌کنند همه چیز باید به یک‌باره انجام شود. اما برای اکثر پروژه‌ها این چنین نیست. ممکن است یکی از راه‌حل‌های این مشکل، برقراری ارتباطی موثر با مشتری باشد. مشتری خود را از مراحل انجام شده و نیازهای خود مطلع کنید. یک فرآیند حساب نشده می‌تواند منجر به شکست یک پروژه شود.

همیشه مراقب باشید

مدیریت پروژه یکی از بخش‌های موجود در حرفه طراحی‌وب است که کم‌تر کسی در مورد آن صحبت می‌کند. اکثر اوقات سرعت حرکت یک پروژه به تصمیم‌های ما بستگی دارد. ما اغلب اوقات به جای مطمئن شدن از وظایف افراد در گروه، بر روی مشتریان تمرکز می‌کنیم. کارمندان ما باید مطابق با دستورات و وظایف خودشان عمل کنند.

این کار کمی سخت است، زیرا ما نمی‌توانیم تمام کارهای مشتریان خود را کنترل کنیم. با این حال بهترین سلاح ما ارتباط برقرار کردن می‌باشد. اگر ما فرآیندهای خود و الزامات مربوط به آن را به اشتراک نگذاریم، به احتمال زیاد پروژه در بازه‌ای از زمان به حالت راکد در خواهد آمد.

استفاده از برخی یا تمام نکات بالا می‌تواند به شما در حفظ مشتری در مسیر درست کمک کند. ممکن است آن‌ها موفقیت شما را تضمین نکنند، اما تمام انتظارات بیهوده را از بین خواهند برد. بنابراین اگر مشتری شما هنوز هم اطلاعات لازم را تحویل نداده است، این دیگر تقصیر خودشان است. سرانجام می‌توانید بگویید که شما تمام تلاش خود را برای پیشبرد پروژه کردید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات