قبول محدودیت‌های خود به عنوان یک طراح وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

قبول محدودیت‌های خود به عنوان یک طراح وب

با وجود تعداد فراوان ابزارها، کتابخانه‌ها و فناوری‌های موجود در دنیا، شناخت پیدا کردن نسبت به تمام این‌ها امری غیرممکن است. با این حال به نظر می‌رسد کسانی که در صنعت طراحی وب مشغول هستند، فشار زیادی را برای ادامه دادن به خودشان وارد می‌کنند. این افزایش فشارها می‌تواند منجر به دلسرد و ناامید شدن طراح شود.

حقیقت این است که مطالب زیادی برای آموختن وجود دارد. از این گذشته، شما مشتریانی را دارید که باید در اختیار آن‌ها باشید. زمان شما نیز برای اختصاص داده شدن به یادگیری بسیار محدود است. بنابراین، توانایی‌هایی وجود خواهد داشت که شما یا در آن‌ها مهارت ندارید، یا صرفا در آن توانایی‌ها ناقص عمل می‌کنید. 

این یکی از سخت‌ترین چیزهایی است که می‌توانیم قبولش کنیم. اگر به اطراف نگاه کنید، پیام‌هایی را مشاهده می‌کنید که می‌گویند شما باید جاوااسکریپت را مانند کف دست خود بشناسید یا اینکه روش مجهز کردن سایت‌ها به استاتیک CMS را بدانید. اگر از این مسائل اطلاعی نداشته باشید، اینگونه فرض می‌شود که در کارتان خبره نیستید. هر کدام از ما انسان‌ها، محدودیت‌های خاص خودمان را داریم. پس چطور پذیرش این واقعیت را یاد بگیریم؟ چطور با دانستن این واقعیت، می‌توانیم به عنوان یک توسعه دهنده یا طراح به شکوفایی برسیم؟

یک سناریوی مشترک 

 فرض کنید که شما در حال کار بر روی یک پروژه هستید و مشتریِ شما ویژگی‌های جدیدی را درخواست می‌کند. برای ایجاد این ویژگی‌های جدید، شما به توانایی‌هایی نیاز دارید که در آن‌ها مهارت ندارید. 

مطمئناً شما می‌توانید کمی در اینجا و آنجا کدنویسی کنید اما قبول کنید که تا به حال چنین کاری را انجام نداده‌اید. شما کمی در پذیرفتن این سفارش تردید دارید اما بلاخره قبول می‌کنید تا آن را انجام دهید. شما شروع به ساخت ویژگی‌های ضروری می‌کنید و امیدوار هستید که بتوانید در بین راه، مطالبی را نیز یاد بگیرید. در حالی که درگیر برخی از مفاهیم و الگوها می‌شوید، متوجه خواهید شد که در حال عبور از موانع در جاده هستید.

شما تلاش می‌کنید تا با کمک کرفتن از سایت‌های پشتیبانی و فیلم‌های آموزشی، کار را آماده کنید اما از این واقعیت غافل هستید که در حال صرف کردن زمان و منابع با ارزش خود هستید. در این بین، مهلت تحویل سفارش نیز در حال نزدیک شدن است و این به شما احساس خوبی نمی‌دهد.

پیدا کردن یک رویکرد بهتر

این احتمال وجود دارد که نسخه‌ای از این سناریو برای اکثر ما در زمانی متفاوت اتفاق افتاده باشد. در نگاه اول، به نظر کمبود مهارت ما در یک توانایی خاص مقصر می‌باشد اما این کل داستان نیست. مطمئنا اگر ما بر زبان تسلط داشته باشیم بسیار خوب می‌شود. اما در طرح ساختگیِ ما، این مهارت هنوز جزو مجموعه توانایی‌های ما نیست. با امتناع از پذیرش این واقعیت، خودمان و مشتری را در وضعیتی دشوار قرار خواهیم داد.

اگر طرفدار فیلم‌های اکشن یا ورزشی هستید، روایت روح شجاعی را که ضربه می‌خورد اما قویتر برمی‌گردد را می‌دانید. با این حال، طراحی وب هیچ یک از این موارد نیست. در حالی که ورزشکاران و اسطوره‌های فیلم های اکشن، زمان زیادی برای مبارزه در جنگ‌های خود دارند، ما کارهای دیگری برای انجام داده شدن داریم. 

تلاش شما برای پیدا کردن مسیر در این پروژه، شرافتمندانه و موثر به نظر می‌رسد. در عوض چند کار وجود دارد که می‌توانید با انجام دادن آن‌ها در دراز مدت، موثرتر عمل کنید:

واقعیت را به مشتری خود توضیح دهید

وقتی صحبت از روابط با مشتری به میان می‌آید، صداقت بهترین سیاست است. به همین ترتیب، داشتن یک گفتگو در مورد محدودیت‌های فردی‌تان می‌تواند به شما کمی حس آزاد بودن را القا کند. بعلاوه، گفتن محدودیت‌هایتان به مشتری می‌تواند یک سطح واقعی از انتظارات مشتری را به همراه داشته باشد. در بیشتر مواقع، مشتریان از اینکه بدانند شما قادر به انجام چه کارهایی هستید و در انجام چه کارهایی توانایی ندارید، تشکر می کنند.

برنامه ریزی کنید

این بدان معنا نیست که مشتری شما به خواسته یا نیاز خودش نمی‌رسد. این اتفاق باید رخ دهد. بنابراین در گفتگوی خود با مشتری، مهم است که در مورد چگونگی اجرای این ویژگی جدید و سختی‌های رسیدن به آن صحبت کنید. این می‌تواند به معنای عقب انداختن زمان تحویل سفارش باشد. در اینجا مزیت این است که شما زمان کافی را برای غلبه کردن بر موانع موجود در مسیر در اختیار دارید. شما می‌توانید فراد متخصص دیگری را برای کمک گرفتن استخدام کنید. استخدام کردن افراد و کمک گرفتن از آن‌ها، سنگینی بار را از روی دوش شما کمتر می‌کند و دیگر لازم نیست تا به تنهایی روی مسائل کار کنید.

مسیر را تا آخر دنبال کنید

مهمترین قسمت این سناریو، نتیجه نهایی است. چگونگی وقوع آن، عواقبی را به دنبال دارد. بنابراین با پیگیری روند بالا، علاوه بر خودداری از تجربه‌های منفی، می‌توانیم نیازهای مشتریان را نیز برطرف کنیم. در عوض ما قدمی برداشته‌ایم تا حدود خود را تصدیق کنیم و راهی را برای تسهیل در رسیدن به نتیجه مثبت پیدا کردیم. دنیا نمی‌تواند به این خاطر که ما از بعضی چیزها بی اطلاع هستیم، به پایان برسد. 

این تماماً در مورد چشم انداز است

صنعت طراحی وب و جامعه، محدودیت‌ها را به چشم نقص گسترده‌ای می‌بینند. بعضی از مشتریان به این خاطر که نمی‌توانیم تمام کارها را انجام دهیم، ما را شایسته‌ی فرصت داده شدن نمی‌دانند. اینکه بگوییم می‌توانیم هر نوع کاری را انجام دهیم، برای بازاریابی ایده آل است اما واقعیت بسیار متفاوت است. پذیرش این واقعیت، اولین قدم برای رهایی از تمام معیارهای نادرستی است که به ما نسبت داده شده است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات