هوش مصنوعی برای طراحان وب تهدید است یا فرصت؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

هوش مصنوعی برای طراحان وب تهدید است یا فرصت؟

موضوع هوش مصنوعی چیزی نیست جز افسانه ای که دهه های قبل در مورد آن صحبت می شد. الان با تشکر بسیار از رشد و ترقی عجیب و غریب و البته ترسناک تکنولوژی، محاسبات و ارتباطات باعث شده که بیشتر و بیشتر به آن افسانه ذهنی چند دهه پیش نزدیک تر شویم. 

در حال حاضر هم شاهد وجود هوش مصنوعی در سناریو های مختلفی هستیم. البته نباید فراموش کنیم که هوش مصنوعی که در حال حاضر با آن سر و کار داریم، دستگاه یا برنامه ای است که یکسری ورودی ها را از راه های مختلفی مانند محیط دریافت می کند و براساس یکسری از پردازش هایی که درون آن برنامه ریزی شده است، واکنشی نشان می دهد.

اما یک هوش مصنوعی واقعی تر به یک سیستم محاسبه هوشمند گفته می شود که قابلیت تجزیه و تحلیل مسائل برای رسیدن به یک هدف مشخص و تعیین شده را داراست. همچنین هوش مصنوعی با این خاصیت باید توانایی یادگیری براساس تجربه های مختلف رفتاری از محیط، افراد و کارهای خود را داشته باشد. 

با وجود آنکه مردم بسیاری مخالف پیشرفت هوش مصنوعی تا این حد هستند و اظهار دارند که این کار می تواند بشر را به سمت نابودی بکشاند، اما ما در واقع در سطح ابتدایی از دانش و توانایی هوش مصنوعی قرار داریم و فقط در حال انجام یکسری آزمایشات و ابداعات برای بهتر کردن هوش مصنوعی در خانه و زندگی شخصی خود هستیم.

چقدر دور هستیم؟

هوش برای نسل های مختلف مصنوعی موضوعی بسیار محبوب در رسانه ها بوده است. اما ما قصد داریم تا آن را در حوضه ی اپلیکیشن های واقعی بحث کنیم. فکر کردن درباره این مباحث ناشی از اطلاعات و فعالیت های است که غول های فناوری اطلاعاتی مانند گوگل، فیسبوک و مایکروسافت در اختیار ما قرار داده اند.

این شرکت ها در تلاش برای بهتر کردن تجربه کاربری مشتری ها در سناریوهای مختلف سعی در ساختن هوش مصنوعی کردند، سناریویی مانند انجام کارهای روزانه در زندگی مدرن با سرعت و دقت بیشتر. در حال حاضر یکی از مباحث بسیار مهم هوش مصنوعی در زمینه توسعه وب موضوع نابود کردن فرصت های کاری برای توسعه دهندگان است. 

از آخرین موضوعاتی که در سیاست داخلی آمریکا در حال بررسی است موضوع کمترین دستمزد برای کارکنان است. بسیاری از مردم اعتقاد دارند که وضعیت دستمزد کم می تواند برای بسیاری از افراد که در چنین شغل هایی کار می کنند وضعیت نابسمان اقتصادی و مالی را در بر داشته باشد. مخالفان معتقدند که توسعه موضوع کمترین دستمزد، کارکنان را تحت فشار قرار می دهد. در این حالت باید تمام قیمت ها کاهش یابد تا بالانس رعایت شود. پشتیبانان این طرح، با در نظر گرفتن موضوع هوش مصنوعی و بالا بردن سطح دانش آنها در زمینه های مختلف کاری از این طرح بشدت حمایت می کنند.

ربات ها شغل ما را می گیرند

ربات ها و هوش های مصنوعی پیشرفته می توانند وظایف ساده ای را در محیط هایی که کارمندان با دست مزد کم مشغول کار هستند، به صورت کامل انجام دهند. در نهایت پیشرفت هوش مصنوعی و ربات ها می توانند کارهای پیچیده تری نظیر کار در خط تولید، مونتاژ ماشین و چیزهای دیگر را از انسان ها بگیرند. تقریبا الان می توان شاهد جایگزین کردن هوش مصنوعی با انسان ها در رستوان و فست فود های مختلف از جمله مک دونالد بود. با وجود آنکه بسیاری از مردم از این موضوع می ترسند و دل مشغله این موضوع را دارند اما شرکت ها و افراد خلاق نگران این موضوع نیستند. درست است که هوش مصنوعی برای ما کارهای مختلف را انجام می دهند، ورودی هایی را براساس گذشته می گیرند و در یک تحلیل سریع بر اساس آن ورودی برای ما کاری را انجام می دهند. اما باید در نظر داشته باشید که هوش مصنوعی نمی تواند کارهایی که به خلاقیت و پیچیدگی نیاز دارند را انجام دهند. در واقع خلاقیت را نمی توان از هوش مصنوعی دریافت کرد.

جدای از آنکه هوش مصنوعی دارای خلاقیت نیست، اما باز هم افراد مختلفی هوش مصنوعی را مورد مزاحم و خطرناکی برای صنعت طراحی و توسعه وب می دانند. یکی از دلایل نگرانی این موضوع مطلبی تحت عنوان رابط های تطبیقی است که در این مقاله راجب به آن صحبت شد. در واقع توسعه دهندگان مشغول کار روی تجربه کاربری جدیدی هستند که می توانند با استفاده از آن وبسایت را تحت علایق و سلایق مشتری نمایش بدهند. این کار هوش مصنوعی را تا حدی در توسعه وب مشارکت می دهد. 

رابط های تطبیقی در واقع اشاره دارد به این موضوع که بجای نمایش وبسایت براساس دستگاه هر کاربر، باید براساس سلایق کاربر نمایش داده شود. برای این کار باید علایق کاربران در موضوعات مختلف، اطلاعاتی درباره عملیات های گذشته، موقعیت مکانی و… جمع آوری شود. این کار برای انسان تقریبا غیر ممکن خواهد بود، جمع آوری و تحلیل این مسائل واقعا نمی تواند کار انسان باشد. تنها سیستمی که می تواند به صورت خودکار این کار ها را انجام داده و براساس آنها یک خروجی نهایی تولید کند هوش مصنوعی است. سیستم هوش مصنوعی می تواند در ساخت این تجربه کاربری مشارکت زیادی داشته باشد.

آیا هوش مصنوعی می تواند تماما یک کار خلاق را انجام دهد؟

توسعه وب کاری است خلاقانه که شامل، تولید محتوا، ارتباطات بصری، طراحی و زیبایی شناسی، قابلیت خواندن و … است. به نظر می رسد که چنین کارهای پیچیده و خلاقانه ای هیچکس جز یک انسان نمی تواند انجام دهد. اما توسعه وب مدرن این موضوع را منعطف تر از آنچه مردم فکر می کنند نشان می دهد. 

توسعه وب مدرن در اطراف موضوع شبکه بندی و گرید خلاصه می شود. هدف اصلی اینگونه طراحی تنها نمایش وبسایت به صورت مناسب در دستگاه های مختلف است. این هدف را می توان با استفاده از یکسری قواعد از پیش تعیین شده بدست آورد. این کار تکنیکی توانایی زیاد توسعه دهنده در قابلیت پردازش اطلاعات به صورت ساختار یافته و خلاقانه را می طلبد. هوش مصنوعی پیشرفته می تواند این کار را براساس ورودی هایی به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

البته باید توجه داشت که این موضوع بدین مفهوم نیست که احتیاجی به حذف کردن توسعه دهنده و یا طراح وب است، بلکه توسعه دهندگان می توانند از هوش مصنوعی به عنوان یک دوست و همکار استفاده کنند و بجای اینکه روی تمام موضوعات کار کنند تنها بخش های مهم و خلاقانه دیگری را در نظر بگیرند. هوش مصنوعی می تواند کارها را سریع تر و با دقت بیشتری انجام دهد اما همیشه صادق نیست. 

البته باید بگویم که هوش مصنوعی که در حال حاضر بتواند چنین کارهای پیچیده ای را انجام بدهد، وجود ندارد. اما این که هوش مصنوعی بتوانند چنین کارهایی را آنالیز و تحلیل بکنند بسیار مهم و جالب خواهد بود.

با وجود این بحث ها می توان نتیجه گرفت که هوش مصنوعی بیشتر از آنچه که مضر باشد می توانند برای توسعه وب مدرن سودمند باشند. با این وجود یادگیری ماشین ها و هوش مصنوعی در حال حاضر محدود است و توانایی ها و سازگاری آنها نیز به همین شیوه، جدای از آن بیشتر طراحی ها و سلایق امروزی را انسان ها تعیین می کنند نه ماشین ها و یا نرم افزار ها. اما در هر صورت در آینده ی نزدیک ورود هوش مصنوعی به دنیای توسعه وب سرنوشت بازی را به کلی تغییر می دهد.

توسعه دهندگان وب باید به این فکر باشند که هوش مصنوعی می تواند در آینده روی کارها و موضوعات جانبی حول محور توسعه وب از جمله رفع باگ ها، سازگاری با دستگاه ها و مسائل مرسوم به آنها کمک کند.

خودکار سازی در توسعه وب

توسعه دهندگان مدرن وب با مسائل مختلفی در تقابل هستند. مهمترین آن ها دستگاه ها و پلتفرم های مختلفی است که می توانند به اینترنت متصل شوند. برای شرکت های مدرن یکی از مهمترین مسائل این است که اهداف و قصد شان را بتوانند از طرق مختلفی به کاربرها و مشتری ها نشان دهند. این کار می تواند روی به یاد ماندن موضوعات و اهداف نیز بسیار تاثیر داشته باشد.

مشکلاتی که ممکن است در این مسیر با آنها مواجه شوید رقابت زیاد مارکت های مختلف، حمایت از انواع مختلف رسانه ها در پلتفرم های مختلف و توجه بسیار کم کار کاربران مدرن دنیای وب است.

طراحان وب در حال تلاش برای ساختن وبسایت هایی هستند که بتوانند بدون از دست رفتن کارایی وبسایت، تمام کارکرد ها و ویژگی های وبسایت را در دستگاه های مختلف به نمایش بگذارند. به همین دلیل احتمال می رود که هوش مصنوعی و خودکار سازی بتواند در آن واحد تجربه یکسانی از کارایی و ویژگی ها را برای دستگاه ها و پلتفرم های مختلف فراهم سازد. این کار می تواند در دیگری را برای رشد و ارتقای خلاقیت در وبسایت ها و امر توسعه وب فراهم آورد.

اهمیت وجود هوش مصنوعی در کار طراحی و توسعه وبسایت اینجاست که دیگر طراح و یا توسعه دهنده وبسایت دیگر بجای فوکوس و تمرکز روی موضوعاتی مانند سازگاری با پلتفرم های مختلف می توانند روی محتوا و ساختار وبسایت تمرکز کنند. پس هوش مصنوعی می تواند در کارهای ساختارمند و معلوم با فرمت بندی مشخص مشارکت کنند و انسان ها نیز روی مسائل و موضوعاتی که ساختار مند نیستند، مثلا تولید محتوا، استفاده از رنگ، تصاویر و … کار کنند.

برای مطالعه بیشتر موضوع نقش هوش مصنوعی روی طراحی وب و قابلیت تطبیقی بودن یک رابط می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.67 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات