آیا مطمئن هستید که باید یک طراح فریلنس باشید؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

آیا مطمئن هستید که باید یک طراح فریلنس باشید؟

آیا از تفکرات روزانه خلاقیت تجاری خسته شده‌اید؟ آیا مجبور هستید برای یک مشتری با ایده خاصی در ذهنتان خلاقیت به خرج دهید؟ می‌دانم. این سوال عجیبی در وبلاگی مربوط به طراحی است. اما گاهی اوقات، کار کردن روی دیدگاه خلاقانه‌ی شخص دیگری می‌تواند کمی یکنواخت باشد. صادقانه بگویم، هر کسی که در زمینه خلاقیت فعالیت می‌کند نباید صرفا طراح باشد. خبر خوب این است که شغل‌های بسیاری وجود دارد که ممکن است برایتان مناسب‌تر از حرفه طراحی باشند. شاید باید کار کردن در شغل متفاوتی را در نظر بگیرید، مثلا کارگردانی هنری، برنامه نویسی، تصویرگری، عکاسی، مدیریت یک تجارت و غیره. چگونه باید متوجه این موضوع شوید؟ بیایید روش فهمیدنش را بیاموزیم.

از یادگیری دست نکشید

من اولین مدرک خود را از دانشکده طراحی گرفتم، سپس تصمیم گرفتم که یک دور سریع بزنم و هنرهای آشپزی را مطالعه کنم. بعد از چند سال مطالعه در هر دو رشته، توانستم این دو را با یکدیگر در محیطی شاد ادغام کنم، یعنی طراحی برای مشتری‌های آشپزی. اکنون من روی یک پروژه شخصی کار می‌کنم که این دو علاقه من را با هم ترکیب می‌کند: طراحی و آشپزی. اگر تحصیلاتم در طراحی را متوقف می‌کردم، احتمالا هرگز نمی‌توانستم این ترکیب خلاقانه را دنبال کنم.

شاید مشکل شما این باشد که تحصیلات خود را تمام نکرده‌اید. فرقی نمی‌کند ۱۰ ماه یا ۱۰ سال از مدرسه بیرون آمده باشید. من درباره‌ی زیرساخت‌های ضعیف سیستم‌های آموزشی دانشگاه و کالج‌های چندین کشور نظراتی را در دست دارم. رفتن به مدرسه تنها یک گزینه از بسیاری از فرصت‌های شگفت انگیز یادگیری در اطرافتان است. یاد بگیرید و بفمهمید که باید چه کاری را انجام دهید.

آیا می‌خواهید مشاوره دهید یا چیزی را خلق کنید؟

در برخی موارد، یک حرفه‌ایِ خلاق بودن به معنی مشاور بودن است. اگر احساس می‌کنید که از کار کردن با کسانی که به اندازه شما درباره‌ی طراحی نمی‌دانند لذت نمی‌برید و مدام در حال مشاوره دادن در مورد بهترین طراحی به آنها هستید، شاید بهتر باشد به مکانی بروید که در آن بیشتر طراحی کرده و کمتر صحبت می‌کنید. کار کردن در خانه تا حدودی می‌تواند این مشکل را کاهش دهد زیرا معمولا این رئیس شماست که با مشتری‌ها سرو کار دارد نه شما.

اگر دوست دارید که برای هر روز اهداف مشخصی داشته و برای کار کردن در محیط‌های اجتماعی و جمعی مشتاق هستید، یعنی فریلنسری برای شما مناسب نیست. کار کردن در خانه  باعث می‌شود تا فشار مدیریت و سر و کله زدن با مشتری‌ها و کارهایی از این قبیل از روی دوش شما برداشته شود. 

مهارت یا هنر؟

وقتی افرادی که تا به حال هیچ تجربه‌ای در صنعت طراحی نداشته‌اند در مورد هنر و طراحی صحبت می‌کنند، اعصابم خورد می‌شود. حقیقت این است که طراحی و هنر دو چیز جداگانه هستند. بله آن‌ها با یکدیگر مرتبط هستند درست مثل رابطه‌ی بین میز یک رستوران با آشپزخانه. آن‌ها از نظر فنی در یک گروه قرار دارند اما رشته‌های بسیار جداگانه‌ای هستند. 

هنر در مورد صادق بودن با باطن خلاق خودتان است. شما کارهای خود را به خاطر خودتان انجام می‌دهید و دیگران هیچگونه انتظاراتی از انجام دادنش ندارند. طراحی یا خلق کردن به معنی ساختن چیزهایی برای حل مشکلات است. اگر عاشق این ایده نیستید که به دیگران کمک کنید تا مشکلات خود را حل کنند یا حتی علاقه‌ای به حل خلاقانه‌ی مشکلات روزمره هم ندارید یعنی احتمالا نباید یک طراح یا حتی فریلنسر شوید. 

با خرده کاری‌ها مقابله کنید

اگر دوست دارید به طریقی نقاشی یا طراحی کنید و خلاق باشید، اما این توانایی را در خود نمی‌بینید که به صورت فریلنس کار کرده یا با مشتریان ارتباط داشته باشید، ممکن است به این معنی باشد که شما اصلا طراح نیستید. شاید شما یک هنرمند باشید. کسی که تنها دوست دارد چیزهایی که به او گفته شده را به وجود آورده و بابتش پول بگیرد. این کار کمی خطرناک‌تر از داشتن شغلی با درآمد ثابت است اما برای برخی افراد آزادی ارزشش را دارد. هنرمندان تمام وقت برای ایجاد کار در برندهای شرکتی در اختیار گرفته می‌شوند. شاید به جای اینکه فکر کنید باید با این مسائل سازش داشته باشید به خودتان واقعیت را بازگو کنید. 

طراح ماریان بانتجس، بسیار ماهرانه خطوط بین هنر و طراحی را جدا کرده است و آثاری جسورانه و تجربی خلق می‌کند که انتظارات مشتری‌های او را دگرگون می‌کند. اما جدا از این‌ مسائل، در آخر آن‌ها عاشق همچین طراحی می‌شوند. من به عنوان یک هنرمند به مطالعه‌ی تصویرگری پرداختم، سپس فهمیدم که آنچه که من واقعا دوستش داشتم، روند حل مشکلات بود. گفته شده است که هنر سوالاتی را به وجود می‌آورد که طراحی آن‌ها را پاسخ می‌دهد. من واقعا با این ایده موافقم و فکر می‌کنم که این موضوع یک معیار عالی برای استفاده در موقعیت‌هایی است که سعی دارید بفهمید باید یک هنرمند باشید یا یک طراح. اگر دوست دارید به جای بیشتر سوال پرسیدن، بیشتر سوالات را جواب دهید، یعنی احتمالا علایق شما ریشه در هنر دارند. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی