5 تا از چیزهایی که باید قبل از پذیرش یک پیشنهاد شغلی در نظر بگیرید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

5 تا از چیزهایی که باید قبل از پذیرش یک پیشنهاد شغلی در نظر بگیرید

شما رزومه کاری خود را در دست دارید، با اطمینان به ده سوال برتر مصاحبه پاسخ داده‌اید و از طرف شرکت رویایی خود پیشنهاد شغلی به شما ارائه شده است. در پوست خود نمی‌گنجید و نمی‌توانید منتظر بمانید تا قرارداد را در عرض یک هفته امضا کنید. اگرچه در ذهن شما همیشه شک و تردیدهایی وجود دارد. شما به جز فکر کردن نمی‌توانید کمک دیگری به خودتان کنید. صبر کنید و از خودتان بپرسید: آیا این کار درستی برای من است؟

طبیعی است که چنین شک و تردیدهایی داشته باشید، به خصوص وقتی بدانید که بیشتر زندگی شما بعد از قبول کردن یک شغل جدید تغییر خواهد کرد. تصمیم شما بر روی ۸ ساعت کاری در روز یا حداقل ۵ روز کار در هفته تاثیر خواهد گذاشت. این موضوع را جدی بگیرید. شما باید برخی از اساسی‌ترین جنبه‌های کار را زیر سوال ببرید تا ببینید آیا آن‌ها در نهایت نیازها و خواسته‌های شما را برآورده می‌کنند یا خیر.

۱. فرهنگ، ارزش، نگرش و اهداف شرکت

سازمان جدید شما با چه فرهنگی روبرو است؟ آیا آن‌ها برای رقابت ارزش قائل هستند یا خلاقیت را تلقین می‌کنند؟ آیا آن‌ها مردم محور هستند یا نتیجه گرا؟ دیدگاه و اهداف آن‌ها چیست؟ این مواردی است که شما باید به آن‌ها پی ببرید.

از همه مهمتر، فرهنگ شرکت باید با شخصیت، ارزش‌ها و باورهای شما هماهنگی داشته باشد. تصور کنید که باید کاری را انجام دهید که تمام عمرتان با آن مخالف بوده‌اید. حتی اگر دلسرد نشوید، نسبت به آنچه که برایش ایستادگی می‌کنید بی تفاوت خواهید شد. در پایان روز، حتی می‌توانید به سادگی برای یک چک حقوقی کار کنید بدون اینکه احساس متعلق بودن به یک سازمان را داشته باشید. آن‌ها می‌گویند اگر نمی‌توانید آن‌ها را به موفقیت برسانید، حداقل بهشان ملحق شوید. من فکر می‌کنم این کار در این زمینه کاربردی نداشته باشد. اگر با تجارت یا نحوه‌ی برخورد با مردم در سازمان اختلاف نظر داشته باشید، احتمال دارد که شما هرگز با آن‌ها موافق نباشید. شخصیت، ارزش‌ها و عقاید شما کم و بیش بخشی از شما هستند، بنابراین بهتر است مکان‌هایی را پیدا کنید که متناسب شما باشد.

۲. مردم، رئیس و همکاران

هنگامی که این روند سخت می‌شود، شما به تمام حمایت‌های اجتماعی که وجود دارد نیاز پیدا خواهید کرد. به خصوص زمانی که موضوع بر سر کار است، قطعا یک شبکه حمایت کننده از همکاران و یک رئیس عاقل، مسائل را آسانتر می‌کند. البته پی بردن به شخصیت و کارکتر کسی در یک مصاحبه سخت است، پس باید با شجاعت در این راه قدم بردارید. همانطور که اولین تصور شما در طول مصاحبه شغلی اهمیت دارد، تاثیری که رئیس بر رویتان می‌گذارد نیز مهم است. 

او به اندازه کافی آماده خواهد شد تا شما را برای پیوستن به سازمان متقاعد کند، به این ترتیب است که می‌توانید بگویید رئیس آینده شما چه شخصیتی دارد. شما می‌توانید به راحتی از مصاحبه کننده بپرسید تا بفهمید آیا همکارانتان هم سن شما هستند یا خیر. اگر اختلاف سنی آنقدر زیاد نباشد، در طول گفتگوهای روزمره می‌توانید با آن‌ها راجب مباحث رایج و متداول‌تری صحبت کنید. این چیزی است که باید آن را در نظر داشته باشید تا بتوانید بفهمید که آیا می‌توانید در آینده با آنان ارتباط برقرار کنید یا خیر.

۳. حجم کار و انتظارات

به احتمال زیاد در طی محاصبه، شما در مورد دامنه شغلی خود و آنچه که از شما انتظار می‌رود انجام دهید مطلع خواهید شد. مصاحبه جایی است که در آن همه چیز به طور واضح و شاید در قالب یک لیست از وظایف شغلی بیان می‌شود. قبل از اینکه از خودتان بپرسید آیا با حجم کار موافقت دارید، از مصاحبه کننده سوال‌هایی درباره‌ی انتظارات و خواسته‌های شرکت بپرسید.

آنچه که مصاحبه کنندگان شغلی از آن غفلت می‌کنند، انتظارات ضمنی از شغل جدید شماست. همه‌ی ما می‌دانیم که بعضی اوقات ما فقط برای انجام وظایف اساسی یک شغل کار نمی‌کنیم؛ ما وظایف اضافی هم در سازمان داریم پس آنچه را که باید بدانید این است که با چه تعداد از این بخش‌ها روبرو خواهید شد؟ 

من فکر می‌کنم این موضوع به نوعی با فرهنگ شرکت ارتباط زیادی دارد، به این دلیل که با عملکردی که از کارکنان انتظار دارند مرتبط است. حتی ممکن است ارتباطی با سیاست‌های دفتر داشته باشد و مواردی از این دست وجود دارد زیرا ممکن است که افراد کار خود را تحت فشار قرار دهند. علاوه بر این، حتی ممکن است این مسائل مانع پیشرفت شغلی شما شود. اگر از شما انتظار می‌رود که کاری بیشتری از آنچه که خواسته شده است را انجام دهید، باید چه کار کنید؟

از طرف دیگر، اگر در اینجا مسئولیت کار اضافی را به حساب نیاورید، با انجام این تلاش اضافی، قادر به ایستادگی در برابر مشکلات پیش رو خواهید بود. 

۴. پیشرفت شغلی در مقابل ثبات

 مانند نکته‌ی قبل، اگر اولویت شما صعود از نردبان است، باید بدانید که برای ارتقا پیدا کردن به چه چیزی احتیاج است. هرچه فرهنگ شرکت رقابتی‌تر باشد، برای پیشرفت باید کار بیشتری انجام دهید. این می‌تواند بر تعادل زندگی و کار شما و حتی روی سلامت جسمی و روانی شما تاثیر بگذارد. باید بفهمید که آیا چنین شرایط سختی برای پیشرفت کردن ارزشش را دارد یا نه.

برخی از مردم بسته به نیازها و خواسته‌هایشان ممکن است ثبات را به چشم انداز آینده ترجیح بدهند. برای همین ممکن است فهمیدن میزان جذب یا میزان گردش مالی در آینده می‌تواند کمکتان کند. البته ممکن است مصاحبه کننده در تلاش برای جذب شما به تیم صادقانه عمل نکند، بنابراین توصیه می‌شود خودتان تحقیقاتی انجام دهید. از افراد مطلع سوالاتی را در مورد شغلی که قرار است برایش مصاحبه شوید بپرسید.

پیشرفت یا ثبات واقعا به شما بستگی دارد. مهمترین چیز این است که شما بر اساس آنچه که سازمان به شما پیشنهاد می‌دهد، یک انتخاب آگاهانه انجام دهید. کارکنان هم موقعیت با شما، هر چند وقت یکبار ترفیع می‌گیرند؟ هر چند وقت کارشان را ترک می‌کنند؟ حتی ممکن است از خودتان بپرسید که صنعت به خودی خود پایدار است یا آینده نگر.

۵. پاداش و مزایا

چرا کار می‌کنیم؟ چند نفر از ما می‌توانند بگویند که عاشق کاری هستند که می‌کنند؟ ظاهرا اکثر ما قبل از اینکه حتی بتوانیم به شور و اشتیاق فکر کنیم، ابتدا برای حفظ خودمان تلاش می‌کنیم. نیاز اساسی به بقا بیش از هر چیز دیگری حاکمیت دارد و بنابراین، مشکلات حقوق و مزایا به وجود می‌آیند. مطمئنا همیشه می‌توانید با دستمزد کمتری نیز زنده بمانید اما سوال اینجاست، آیا به شما عادلانه پاداش داده شده است؟

مقایسه موقعیت شما در بازار کار به شما کمک می‌کند تا به این سوال پاسخ دهید. همچنین بخاطر داشته باشید که از امکانات شرکت از قبیل بیمه، مرخصی، برنامه‌های آموزشی و غیره بهره‌مند باشید. موارد دیگری که باید در نظر بگیرید این است که افزایش حقوق بعدی شما چقدر سریع اتفاق خواهد افتاد. اگر مخارج اولیه شما بالا باشد اما حقوقتان برای مدت طولانی ثابت بماند، در دراز مدت برایتان سودآور نخواهد بود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات