یلدا ادامه داره... ❤️ ۴۰ درصد تخفیف همه دوره‌ها

استفاده از تخفیف‌ها
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
مزاياي تحقيقات UX و دليل ترس استارتاپ ها از سرمايه‌گذاري در آن
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

مزاياي تحقيقات UX و دليل ترس استارتاپ ها از سرمايه‌گذاري در آن

توسعه يك محصول نيازمند درك خوبي از مخاطبين هدف‌تان است. اما تحقيقات UX اين دانش را به سطح ديگري مي‌برد. يك نتيجه اين امر اين است كه بر روي مخارج كلي شما با حذف هزينه‌ها و صعود شديد شانس موفقيت شما، تاثيري شگرف مي‌گذارد.

متاسفانه، بسياري از استارت‌‌آپ‌ها تصميم به چشم‌پوشي از اين مرحله مي‌گيرند. بعضي‌ها مي‌گويند اينكار ارزش صرف زمان و پول ندارد، در حالي‌كه عده‌اي ديگر ادعا مي‌كنند آن‌ها به اندازه كافي مشتريان خود را مي‌شناسند. ما اينجاييم تا خلاف اين موارد را به شما ثابت كنيم.

در اين مقاله، ما تصورات غلط درمورد ارزش تحقيقات UX را رفع كرده و به مزاياي آن نگاهيد خواهيم انداخت.

بياييد شروع كنيم.

تحقيق UX چيست؟

خلاصه كلام، روند تحقيقات UX مستلزم قرار دادن يك نسخه اوليه در برابر گروهي از كاربران و مشاهده نحوه تعامل آن‌ها با اين نمونه است. اين كار يك روش عالي جهت تاييد انتخاب‌هايي كه درمورد طراحي كرده‌ايد و همچنين يافتن خطاها و معايب در كاربرد محصولتان است.

در هنگام اين آزمايش‌ها، رفتار كاربران را هنگام تعامل با محصول را مطالعه كنيد. شركت‌كنندگان را تشويق كنيد تا احساس خود درمورد آن را بيان كنند.

دلايل (اشتباه) انجام ندادن تحقيق UX :

زيادي گران قيمت است

يك تصور غلط درمورد تحقيق UX اين است كه بسيار گران‌قيمت بوده و مستلزم صرف زمان زيادي است. در حقيقت، طيف گسترده‌اي از تكنيك‌ها و رويكردها جهت كمك به شما در كاهش هزينه‌هاي آن وجود دارد.

اگر شما يك موسسه كوچك هستيد و از لحاظ مالي دچار كمبود هستيد، هيچ دليلي وجود ندارد كه شما از خانواده و دوستان خود در اين امر بهره ببريد. اين كار در عين پايين نگه‌داشتن هزينه‌ها به شما امكان توسعه‌اي گسترده را مي‌دهد.

ما كاربران خود را به اندازه كافي مي‌شناسيم

در اينجا يك سوال جذاب داريم: چگونه درمورد كاربران خود اطلاعات كسب مي‌كنيم؟ كسب و كارها معمولا از آناليتيك‌ها و آزمون هاي A/B جهت مشخص كردن جلوه‌هاي شخصيت كاربران/خريداران استفاده مي‌كنند. باوجود اينكه اين روش‌ها به ما در شناخت مشتريانمان كمك مي‌كند، ذاتي كاهنده دارند. داده‌هاي‌ ضعيف مي‌تواند باورهاي غلط درمورد كاربرانمان را تقويت كند.

تنها دانستن اينكه يك شخص A را به B ترجيح مي‌دهد، درمورد احساس آن‌ها نسبت به يك محصول اطلاعات اندكي ارائه مي‌دهد. بهترين روش برا درك حقيقي آن‌ها اين است كه به آن‌ها اجازه دهيم حرف دلشان را بزنند. به اين دليل است كه تحقيق UX پايه و اساس يك محصول خوب و قادر به رقابت در اكوسيستم تجارت امروزي است.

كاربران نمي‌دانند چه چيزي را مي‌خواهند

اينكه اين اظهار كاملا نادرست نيست نيز ارزش ذكر كردن دارد. قطعا همه‌ي كاربران توسعه‌دهنده و يا طراح نيستند. اما تحقيق UX در مورد اينكه از آن‌ها راجع به نحوه ساخت محصولتان پرس و جو كنيد نيست. بيشتر درمورد درك نيازها و تجارب آن‌ها است. 

شناسايي "خواسته‌هاي" آن‌ها و تبديل آن‌ها به راه‌حل‌هاي پايدار وظيفه ما است. دقيقا به همين دليل است كه تحقيق بر روي رفتار كاربر امري حياتي است. درغير اين صورت، ما ريسك ساختن كوركورانه محصول، با انگيزه‌ها و جمع‌بندي نادرست را پذيرفته‌ايم.

مزاياي جست و جو

كاربران خود را در عمل ببينيد

با نظارت بر روي نحوه اجراي عمليات ها توسط يك كاربر، شما مي‌توانيد بفهميد چه چيزي آن‌ها را كلافه و يا گيج مي‌كند. تنها داشتن يك طراحي "تميز" راهبري را آسان نمي‌كند.

بيشتر افرادي كه اين مقاله را مي‌خوانند در زمينه تكنولوژي باسواد بوده و مي‌توانند نحوه استفاده هر نوع UI را بفهمند. اما UX به ما جامع بودن و دلسوز بودن را آموزش مي‌دهد. اطمينان حاصل كردن از يك تجربه روان و بدون گير براي همه، مسئوليت ما است.

به همين دليل است كه تحقيق UX مي‌تواند چشم ما را باز كند. هيچ محدوديتي بر روي بينشي كه از توجه به كاربران‌تان كسب مي‌كنيد وجود ندارد. 

صحت جلوه‌هاي شخصيتي را بررسي كنيد

ما تجارت را بر پايه باورهايي درمورد مشتريان‌مان كه توسط داده‌‌ها و روانشناسي پشتيباني مي‌شود، راه مي‌اندازيم. تحقيق UX راهي عالي جهت آزمايش فرضيه‌هايمان و جلوگيري از تناقضات است. مطالعه مشتريانمان به ما امكان ساخت جلوه‌هاي شخصيتي با جزئيات بيشتر و مرتبط‌تر مي‌شود.

دانستن جلوه‌هاي شخصيتي كاربر دقيق، يك دارايي ارزشمند جهت موفقيت تبليغاتي يك محصول است. اما جلوه‌هاي شخصيتي در طي گذر زمان منقضي و از تاريخ گذشته مي‌شوند. براي اينكه بهتر با نيازهاي مشتريان‌مان سازگار باشيم، بايد پروفايل‌هاي آن‌ها را مداوم به‌روزرساني كرد. تحقيقات درمورد كاربران روشي عالي جهت مرتبط نگه داشتن آن‌ها است.

به طرز چشم‌گيري شانس موفقيت شما را افزايش مي‌دهد

دركي عميق از كاربران به شما درمورد نحوه ساخت محصولي كه با نيازهاي آن‌ها سازگار است مي‌دهد. شما مي‌توانيد:

  • طراحي‌هايي بسازيد كه به كاربران در تكميل بدون زحمت عمليات‌ها كمك كند.
  • محصولاتي بسازيد كه استفاده از آن‌ها لذت‌بخش است.
  • كساني كه سريعا وفق مي‌يابند، را شناسايي كنيد.
  • نحوه مقايسه محصول خود با رقابت و رقباي خود را درك كنيد.
  • هزينه‌هاي توسعه‌دهندگي خودتان را كاهش دهيد.

شكست خوردن در تكميل حتي يكي از اين موارد مي‌تواند خطري جدي به موفقيت تبليغات شما وارد كند.

مخارج غير ضروري را حذف كنيد

بر اساس Usability.gov نصف زمان صرف شده به حساب توسعه‌دهندگي مربوط به دوباره‌كاري است. تجارت‌ها ميزان زيادي پول بر روي مشكلاتي كه مي‌شود از آن‌ها پرهيز كرد، هدر مي‌دهند.

تحقيق UX يك روش مطمئن جهت كسب ديدي واضح و روشن از محصولي كه بايد بسازيد، است. اين كار از ارتكاب اشتباه‌هايي بر پايه تصورات بي‌اساس جلوگيري مي‌كند. اين امر منجر به ذخيره مقدار زيادي پول براي شركت‌ شما مي‌شود.

حقايقي درمورد ROI

هنوز هم بر روي نرخ بازگشت سرمايه يا ROI دقيق UX مناقشه و داوري وجود دارد، اما در اين مورد كه اين كار يك سرمايه‌گذاري است كه به تجارت شما منفعت مي‌رساند، شكي وجود ندارد. يك مقاله كه توسط The UX Fund (صندوق UX) منتشر شده است، ادعا مي‌كند كه شركت‌هايي كه مبلغي پول را جهت تحقيق UX اختصاص مي‌دهند، نسبت به آن دسته كه اين كار را انجام نمي‌دهند، عملكردي بهتر دارند.

بعد از يك طراحي مجدد، Walmart در تعداد فروش‌هاي ديجيتال 43% افزايش را تجربه كرده است. ثبت‌نام آنلاين يك بانك آمريكايي پس از بهبود كاربرد سايت‌شان 50% افزايش يافت. اين تغييرات تنها زماني كه محصولات با درنظر گرفتن كاربران ساخته مي‌شوند، رخ مي‌دهند.

جاه‌طلبانه ترين ارقام از يك تحقيق كه توسط Forrester منتشر شده است، كسب شده‌اند. اين تحقيق بيان مي‌كند كه هر يك دلاري كه در  UXسرمايه گذاري شود، تقريبا صد دلار را باز خواهد گرداند.

تحقيق درمورد بودجه

تحقيق بر روي كاربران، لزوما به قيمت خون شما نخواهد بود. ما تعدادي تكنيك كه به شما در كشف بينش‌هايي حياتي درمورد كاربرانتان بدون صرف مقدار زيادي از بودجه‌تان كمك خواهد كرد را ذكر كرده‌ايم.

  • تحقيق نانو (nano) را امتحان كنيد. شما مي‌توانيد يك تحقيق را تنها با تعدادي شركت كننده پيش ببريد. اين كار مناسب محصولات ساده كه براي مخاطبين عمومي ساخته شده است، مي‌باشد.
  • به جاي تحقيق حضوري و آفلاين، آنلاين عمل كنيد. مجبور نكردن افراد به ترك خانه‌هايشان هزينه‌هاي تحقيق را كاهش مي‌دهد.
  • شكرت كننده‌ها را بدون سختگيري انتخاب كنيد. هيچ نيازي به صرف زماني گزاف جهت يافتن "افراد مناسب" وجود ندارد. اين كار نه تنها پرهزينه است، بلكه اگر هدف محصول شما مخاطبيني از قشر خاصي نيست، غير ضروري است.
  • آزمايش‌ها را به موقع انجام دهيد. وبسايت گروه  Nielsen Norman پستي عالي درمورد نحوه پيش بردن يك تحقيق زنده-قابل رهگيري دارد.

نتيجه‌گيري

هرچه مشتريان خود را بهتر درك كنيد، محصول شما احتمال موفقيت بيشتري دارد. اين سخن چيزي بيشتر از يك فرضيه ساده است: اين يك صفت از محيط تجارتي است كه ما در آن هستيم. در طول سال‌ها، تحقيق UX از يك مبادرت "بهتر است اعمال شود"‌به يك مبادرت موفق ضروري تبديل شده است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@sorryimzhino57
ژینو عباسی
مترجم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید