۲۰ مورد از بهترین ابزارها برای ایجاد پالت رنگی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 12 دقیقه

۲۰ مورد از بهترین ابزارها برای ایجاد پالت رنگی

همه انسان‌ها رنگ‌ها را دوست دارند. رنگ‌ها از جمله مهمترین المان‌ها در هر طراحی و دیگر هنرهای بصری و دیجیتال است. به عنوان یک طراح ما هر روزه با رنگ‌های مختلفی سر و کار داریم. با این حال پیدا کردن یک پالت یا تخته رنگی که برای یک وبسایت، اپلیکیشن و یا محصولات دیگری مناسب باشد کار آسانی نیست. 

تئوری رنگ‌ها امروزه یکی از مباحث بسیار مهم به شمار می‌رود. اگر قصد پیدا کردن یک طرح رنگی خوب را دارید قواعد و راهنماهای مختلفی برای دنبال کردن وجود دارد که می توانید از آن‌ها استفاده کنید. با این حال نیازی نیست که در چنین زمینه‌ای یک متخصص باشید. برای کمک به شما ابزارهای مختلفی پیاده‌سازی شده که همگی می‌توانند به شما در ایجاد یک پالت رنگی کمک کنند. 

شما می‌توانید از طرح‌های رنگی آماده استفاده کنید، همچنین می‌توانید بسته به خصوصیات مورد نظر یک طرح رنگی را ایجاد نمایید.

گالری طرح‌های رنگی آماده، مواردی هستند که یا توسط انسان‌ها ایجاد شده اند و یا براساس الگوریتم‌ها، در هر حال اگر دانش خوبی در زمینه رنگ‌ها ندارید استفاده کردن از این موارد می‌تواند بسیار مناسب باشد.

سازنده‌های پالت‌های رنگی به شما اجازه می دهند که به صورت دستی یک پالت رنگی را ایجاد کنید. شما معمولا در این ابزار‌ها یک چرخ رنگی را در اختیار دارید و براساس المان‌های مربوط به همدیگر مانند روشنایی، کنتراست و... رنگ‌های‌تان را ایجاد می‌کنید.

در دنیای وب اپلیکیشن‌هایی نیز وجود دارند که هر دو کارایی را برای شما پیاده‌سازی می‌کنند. بدین صورت که شما هم با استفاده از سازنده‌های پالت رنگی می‌توانید پالت مورد نظرتان را ایجاد کنید و هم می‌توانید براساس پالت ایجاد شده در گالری‌ ابزار پالت‌های مشابه را مشاهده کنید. 

1. COLOURlovers

پالت رنگی

COLOURlovers از جمله برترین انجمن‌های مربوط به رنگ‌ها است که در آن بیشتر از ۸ میلیون کاربر وجود دارد. شما می‌توانید در بین میلیون‌ها پالتی که توسط کاربران وبسایت آپلود شده است، مواردی را انتخاب کرده و استفاده نمایید. در کنار این گالری پر از پالت، COLOURlovers یک ابزار ایجاد کننده پالت رنگی به نام COPASO را در اختیار دارد. در کنار رنگ‌ها، شما می توانید پترن‌ها، قالب‌ها و اشکال مختلف را در COLOURlovers جستجو کنید.

2. Adobe Color CC

پالت رنگی

با استفاده از چرخ رنگی Adobe شما می‌توانید پالت‌های رنگی آنالوگ، مونوکروماتیک، سه گانه و... را ایجاد کنید. در این ابزار همچنین قابلیتی برای ایجاد سایه‌های مختلف در یک رنگ قرار گرفته است. رابط کاربری این ابزار ساده و در استفاده آسان است. برای استفاده از رنگ‌ها می‌توانید از چرخ رنگی و یا از قسمت اسلایدر استفاده کنید. در این ابزار همچنین یک گالری از پالت‌های رنگی قرار گرفته که می‌توانید با استفاده از آن پالت‌های ساخته شده توسط دیگر طراحان را مشاهده نمایید.

3. ColorDrop.io

پالت رنگی

اگر به یک ابزار برای ایجاد سریع یک پالت در طراحی فلت نیاز دارید، ColorDrop می‌تواند ابزار بسیار عالی باشد. این ابزار یک گالری از پالت‌های رنگی است که در خود ترکیبات بسیاری را از رنگ‌های فلت در اختیار دارد. شما تنها نیاز دارید که در بین گالری‌ها جستجو کنید و طرح رنگی که دوست دارید را در نهایت انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید پالت رنگی مورد علاقه‌تان را به لیست favoriteها بیاورید و یا اینکه کد hex/rgb آن را کپی کنید.

4. Ambiance

پالت رنگی

Ambiance رنگ‌هایی را به صورت تصادفی از وبسایت COLOURlovers انتخاب کرده و آن‌ها را در قالب کاردهای رنگی نمایش می‌دهد. چرا باید از این ابزار استفاده کنیم پس؟ مزیت این ابزار داشتن یک رابط کاربری بسیار واضح و ساده است که باعث شده کاربران به این ابزار نیز مراجعه کنند. تنها کافی‌ست که طرح رنگی مورد نظرتان را پیدا کنید و بعد از آن روی Generate‌ کلیک نمایید. می‌توانید تنها با یک کلیک ساده کد رنگ را در کلیپ‌بورد خود قرار دهید.

5. Palettable

پالت رنگی

Palettable به احتمال زیاد یکی از جذاب‌ترین سازنده‌های پالت رنگی است که تا به حال مشاهده کرده ام. درست بعد از وارد شدن به این وبسایت با یک طرح رنگی تصادفی روبرو می‌شوید. می‌توانید تنها با استفاده از دکمه‌های L و D علاقه خود را نشان دهید -L Like , D Dislike-. اگر شما یک رنگ را انتخاب کنید و آن را دوست داشته باشید بعد از آن رنگ دیگری که با رنگ اولی همخوان است به شما نمایش داده می‌شود. اگر هم موردی را دوست نداشته باشید به سرعت تغییر کرده و با یک مورد دیگر جایگزین می‌شود. این ابزار واقعا یکی از جذاب‌ترین ابزار‌های مربوط به رنگ‌ها است.

6. Colorion

پالت رنگی

در Colorion شما با سه گالری سر و کار دارید: یکی برای پالت‌های رنگی معمولی، یکی برای طراحی متریال و دیگری برای طراحی رابط کاربری فلت. اگر روی یکی از رنگ‌ها کلیک کنید می‌توانید پالت‌های مرتبط به همدیگر را جستجو کنید. Colorion همچنین برای شما یک نوار جستجو را مهیا می‌سازد که با استفاده از آن می‌توانید رنگ‌های پایه و پالت‌های مرتبط را پیدا نمایید. بیشتر از این در این ابزار یک سازنده ساده پالت‌های رنگی وجود دارد که اجازه می‌دهد تا بتوانید پالت رنگی متریال را ایجاد کرده و یا از یک تصویر آن را استخراج کنید.

7. Material Design Palette

پالت رنگی

اگر به سرعت دنبال یک پالت رنگی متریال می‌گردید به احتمال زیاد این ابزار می‌تواند کمک بسیاری را به شما بکند. شما تنها نیاز دارید که دو رنگ را انتخاب کنید،‌ بعد از آن ابزار بقیه موارد را انجام می‌دهد. نتیجه کار یک پالت رنگی قابل دانلود است که در آن ۸ رنگ هماهنگ و متناسب با همدیگر وجود دارد. در کنار این همچنین یک کتابخانه آیکون‌های متریال وجود دارد که کامل کننده بحث رنگ‌ها است.

8. Coolors

پالت رنگی

با هر با زدن دکمه Space در ابزار Coolors برای شما یک طرح رنگی جدید ایجاد می‌شود. هر طرح رنگی شامل ۵ رنگ است. Coolors چندین ویژگی مفید دیگر نیز دارد. برای مثال شما می‌توانید از یک سایه جایگزین در هر رنگ استفاده کنید، میزان رنگ، روشنایی و اشباع آن را تنظیم نمایید، یک رنگ را قفل کنید و برای اختلالات بصری طرح‌های رنگی پیاده‌سازی نمایید. می‌توانید از این ابزار به عنوان اپلیکیشن IOS، افزونه ادوبی و کروم نیز استفاده کنید. 

9. Colormind

پالت رنگی

Colormind یک سازنده طرح رنگی است که از الگوریتم‌های یادگیری ماشین بهره می‌برد. به همین جهت این ابزار قابلیت یادگیری استایل‌های رنگی را از تصاویر و هنرهای نمایشی مختلف دارد. Colormind همچنین دارای یک وبلاگ کامل است که تکنولوژی و شیوه کاری ابزار را توضیح داده است. می‌توانید یک طرح رنگی تصادفی را در این ابزار ایجاد کنید و یا اینکه کار را از ابتدا انجام دهید. همچنین گزینه‌ای برای آپلود تصویر و استخراج رنگ از آن را دارید. 

10. Canva Color Palette Generator

پالت رنگی

Canva یک سازنده طرح‌های رنگی بسیار ساده است که می‌تواند رنگ‌ها را نیز از تصاویر استخراج کند. رابط کاربری به صورت درگ‌/درپ است و استفاده از آن پیچیده نیست. می‌توانید تصاویر را به این رابط آورده و بعد از آن در نهایت کدها را کپی کنید.

11. Color Hunt

پالت رنگی

Color Hunt شما را با پالت‌های رنگی مختلفی همراه می‌کند. این ابزار ابتدا تنها به عنوان یک پروژه ساده برای Gal Shir -طراح ابزار- ایجاد شد اما بعدا هزاران پالت رنگی در آن قرار گرفت. پالت‌های جدید هر روز به آن اضافه می‌شود و شما می‌توانید موارد را از طریق خبرنامه‌ به صورت هفتگی دریافت کنید. Color Hunt ابزار ساده‌ای است اما در کنار این سادگی به شما اجازه می‌دهد که بتوانید به سرعت از بین صدها پالت رنگی عبور کنید.

12. MudCube Color Sphere

پالت رنگی

MudCube Color Sphere یک ابزار عالی است البته نه به اندازه برخی از موارد قبلی! اما در این ابزار یک چرخ رنگی سه بعدی قرار گرفته شده است. می‌توانید چرخ رنگی را چرخانده و در نهایت به یک ترکیب خارق‌العاده از رنگ‌ها دست پیدا کنید. در این ابزار چندین گزینه مختلف وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها یک مورد را انتخاب کنید. می‌توانید یک پالت را براساس قواعد متفاوت رنگی ایجاد کنید. همچنین برای بهبود قابلیت دسترسی‌پذیری شما امکان تست پالت‌های متفاوت را برای مشکلات بصری دارید. 

13. ColorHexa

پالت رنگی

ColorHexa بزرگترین دایره‌المعارف برای رنگ‌ها به صورت آنلاین است که ابزار‌های مناسبی را برای طراحان نیز در نظر گرفته است. می‌توانید از این ابزار برای ایجاد پالت‌های رنگی نیز استفاده کنید. تنها کافی‌ست که یک مقدار رنگی را در نوار جستجو قرار داده و بعد از آن ColorHexa تمام اطلاعات مرتبط موجود را برای شما نمایش می‌داد. اگر نمی‌خواهید با ابزارهای مختلف مانند چرخ رنگ، آپلود تصاویر و اسلایدرها عاجز شوید، ColorHexa می‌تواند کمک بسیاری را به شما بکند. در این ابزار می‌توانید تنها با یک جستجو تمام رنگ‌های مرتبط به یک مورد را پیدا کنید.

14. ColourCode

پالت رنگی

ColourCode یک ابزار پیچیده برای ایجاد پالت‌های رنگی است. همچنین این ابزار از رابط کاربری زیبایی برخوردار است. شما می‌توانید پالت‌های مختلفی مانند پالت‌های مونوکروماتیک، آنالوگ و... را ایجاد کنید. ColourCode ویژگی‌های بسیار خوبی را ارائه می‌دهد،‌ به عنوان مثال شما می‌توانید رنگ‌ها را براساس فایل‌های Less و Sass دریاف کنید و همچنین می‌توانید به صورت فرمت Png از آن‌ها استفاده نمایید. این ابزار همچنین به شما اجازه می‌دهد که بتوانید برای هر رنگ یک لینک دائمی و ثابت در اختیار داشته باشید.

15. Color Blender

پالت رنگی

Color Blender یک سازنده پالت‌های رنگی ساده نیست. در این ابزار شما می‌توانید پالت‌های رنگی را در بین دو رنگ ایجاد کنید. شما می‌توانید از نقطه ۱ تا نقطه ۱۰ کارتان را انجام داده و در نهایت رنگ‌ها را براساس فرمت Hex/Rgb دریافت کنید. Color Blende توسط Eric Meyer ایجاد شد، این فرد یکی از پدران ایجاد کننده طراحی واکنشگرا است.

16. Palettr

پالت رنگی

Palettr یک ایجاد کننده پالت‌های رنگی خارق‌العاده و جالب است. ابتدا شما نیاز دارید که نام یک پوسته یا مکان را در قست جستجوی وبسایت وارد کنید. بعد از آن Palettr برای شما براساس تصاویر برگشتی یک پالت رنگی را ایجاد می‌کند. تصاویر برگشتی بسیار زیبا و کارا هستند، شما می‌توانید در بین این موارد هرکدام که مناسب بود را انتخاب کنید. در تصویر زیر نتیجه استفاده از عبارت «New York» را مشاهده کنید.

17. Colllor

پالت رنگی

Colllor روی همخوانی و هارمونی تمرکز دارد. هیچ کدام از رنگ‌ها تمایز بسیار زیادی با موارد دیگر ندارند، تمام موارد استفاده شده در این طرح رنگی متناسب با همدیگر قرار گرفته اند. شما می‌توانید تصاویر را نیز ویرایش کنید. به عنوان مثال در رنگ سبز تغییراتی ایجاد کنید و در نهایت یک طرح رنگی را به صورت دستی پیاده‌سازی نمایید.

18. Pictaculous

پالت رنگی

Pictaculous یک سازنده پالت رنگی از شرکت MailChimp است. شما می‌توانید یک پالت رنگی را براساس تصویر آپلود شده ایجاد کنید. Pictaculous با وبسایت COLOURlovers لینک شده بنابراین به شما پالت‌های رنگی مشابهی را ارائه می‌کند. شما می‌توانید رنگ‌های به دست آمده را در یک فایل Adobe Swatch دریافت کرده و یا اینکه به سادگی از کد Hex آن استفاده کنید.

19. Colr

پالت رنگی

Colr نیز پالت‌های رنگی را از تصاویر استخراج می‌کند، البته یک گزینه دیگر نیز وجود دارد که به صورت تصادفی از فلیکر تصاویری را برگشت می‌دهد. در این ابزار یک گالری از طرح‌های رنگی وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها نیز دسترسی داشته باشید. بیشتر از این در قسمت “Other Stuff” شما می‌توانید رنگ‌هایی را از هر وبسایتی دریافت کنید.

20. Colorfavs

پالت رنگی

Colorfavs یک ابزار پیچیده است. در این ابزار پالت‌های رنگی از تصاویر استخراج می‌شوند. اما نه فقط تصاویر آپلود شده، بلکه می‌توان تنها با استفاده از لینک تصاویر نیز انجام شود. در کنار این یک سازنده پالت تصادفی وجود دارد که براساس سه متغیر کار می‌کند: تعداد رنگ‌ها، میزان رنگ، روشنایی رنگ. شما باید مقادیر این متغیرها را به صورت دستی وارد کنید. Colorfavs همچنین حاوی یک گالری از پالت‌های رنگی است که می‌توانید نمونه‌های ایجاد شده توسط کاربران را در آن بررسی کنید.

مرحله بعدی

انتخاب بهترین پالت رنگی یک کار ساده نیست. شما به چشمان خوبی برای مشاهده طراحی‌های مختلف نیاز دارید. ابزارهای متفاوتی که در این پست معرفی شدند مطمئنا می‌توانند کمک زیادی به شما بکنند اما شما باید از جنبه بازاریابی و برندسازی نیز باید به آن‌ها نگاه بکنید.

مهمتر از آن شما باید رنگ‌های اصلی که پیام شما را به مخاطب می‌رساند را پیدا کنید. بعد از آن می‌توانید طرح رنگی مناسب را براساس این رنگ اصلی ایجاد کنید. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا