۱۷ درس موفقیت از بیل‌ گیتس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 15 دقیقه

۱۷ درس موفقیت از بیل‌ گیتس

آیا می‌خواهید چند درس ساده در رابطه با موفقیت بیل گیتس دریافت کنید؟ پس ادامه این مطلب را مطالعه نمایید.

بیل گیتس بعد از تاسیس مایکروسافت در ۱۹۷۵ به عنوان مرد موفقی شناخته شد و حال او یکی از ثروتمندترین افراد در جهان است. در سال ۲۰۱۷ ثروت وی در حدود ۸۶ میلیارد دلار ثبت شده است، این در حالی‌ست که سیستم عامل شرکت مایکروسافت به عنوان یکی از برترین سیستم عامل‌ها شناخته شده و تا به امروز نیز چندین نسخه از آن معرفی شده و چندین بار باز-تولید شده است. همچنین اگر بیشتر بخواهیم در رابطه با موفقیت‌های مایکروسافت مطلع باشیم می‌توانیم به کنسول بازی ایکس‌باکس آن اشاره کنیم که در حال حاضر یکی از موفق‌ترین کنسول‌های بازی در دنیا شناخته شده است.

درس‌های موفقیت بیل گیتس

من در اینترنت به دنبال درس‌هایی از موفقیت بیل گیتس می‌گشتم که ۱۰ مورد از آن‌ها را پیدا کردم، البته جدای از اینکه شاید به صورت مستقیم این موارد گفته شده باشند اما مواردی نیز وجود دارند که در قسمت‌های مختلفی به آن اشاره شده و ما قصد داریم جمع بندی از این موارد را داشته باشیم. 

۱- هرچه زودتر شروع کنید

اولین درس از بیل گیتس اشاره دارد به اینکه هر چه زودتر شروع کنید.

زمانی که بیل گیتس شروع به کار کردن با کامپیوتر کرد تنها ۱۳ سال سن داشت. وقتی که شما چیزی را از اوایل زندگی خود شروع کنید، بعد از مدتی زندگی شما با آن شکل می‌گیرد و با آن سازگار می‌شود. 

در چنین شرایطی نه تنها شما زودتر از هرکس دیگری در چیزی موفق می‌شوید بلکه بسیار کمتر در رابطه با آن خسته می‌شوید و عقب می‌کشید.

وقتی شما رویایی را در سر دارید و از جوانی آن را دنبال می‌کنید، از گفته‌های مردمی که به شما می‌گویند چه‌ کاری را می‌توانی انجام دهی و چه‌ کاری را نه، مصون می‌مانید. 

با گذشت زمان شما بزرگ‌تر می‌شوید و مردم بیشتر در رابطه با کارهایی که انجام داده‌اید، توجه می‌کنند. در این حالت شما آنقدَر سرسخت می‌شوید که به راحتی نظرات آن‌ها را رد می‌کنید و به ادامه کارتان می‌پردازید.

زمانی که شما بیشترین تاثیر را از اطرافیان‌تان دریافت می‌کنید، زمانی است که جوان‌تر هستید، پس زمانی که شما در تلویزیون و یا در اینترنت افرادی را مشاهده می‌کنید که موفق شده‌اند، این موضوع در ذهن شما نقش می‌بندد و دیگر هیچ شکی در رابطه با کارهایی که می‌توانید یا نمی‌توانید انجام دهید نخواهید داشت.

۲- وارد مشارکت‌ها شوید

بیل گیتس به مشارکت کردن با مردم و ایجاد یک انجمن با آن‌ها بسیار علاقه داشت، مردمی که مانند یک گیره بودند و بیل گیتس سعی داشت تا به آن‌ها بپیوندد.

این موضوع برای وی خیلی خوشایند بود به این دلیل که وی این فرصت را پیدا می‌کرد که از کارآفرینان دیگر درس‌های موفقیت را یاد بگیرد و چیزهای مفیدی را از آن‌ها دریافت نماید.

جدای از این، ایجاد کردن ارتباطات با مردم و افراد مختلف به وی این قدرت را می‌داد تا بتواند در آینده بیشتر تلاش کند.

۳- شما نمی‌توانید ۶۰هزار دلار در سال را در زمان دبیرستان به دست بیاورید

بیایید صادق باشیم،‌ شما نمی‌توانید در طول یک سال در زمان دبیرستان ۶۰هزار دلار پول را بدست آورید، پس اگر چنین فکر‌های خنده‌داری به سرتان زده است، بهتر است که از آن‌ها دور شوید. ارتباطی به این ندارد که شما چقدر درس می‌خوانید و چقدر در مسائل آکادمیک حرفه‌ای هستید، تا زمانی که تجربه کسب نکنید، مطمئنا نمی‌توانید بهترین باشید.

شما نمی‌توانید تنها به این دلیل که در زمینه مدیریت مالی یک مدرک دارید، مدیر عامل یک شرکت چند-ملیتی شوید. 

حالتی که شما می‌توانید از آن پول کسب کنید، یا تاسیس شرکت خود و سخت کار کردن برای رسیدن به موفقیت است و یا اینکه خودتان را در یک شرکت رشد دهید و برای کار کردن برای افراد دیگر آماده شوید. 

۴- هرچه زودتر به رئیس خودتان تبدیل شوید

بیل گیتس از زمانی که سن کمی داشت به یک رئیس تبدیل شد. او شایسته این مقام بود و در چنین حالتی می‌توانست روی موفقیت خود نهایت کنترل را داشته باشد. 

اگر خودتان رویای‌تان را ایجاد نکنید، یک فرد دیگر شما را برای ساختن رویای خودش استخدام می‌کند. - بیل گیتس

۵- از اشتباهات‌تان ناله نکنید، از ‌آن‌ها درس بگیرید

سرزنش کردن افراد برای اشتباهاتی که خودتان مرتکب می‌شوید چه فایده‌ای دارد؟ سعی دارید چه کسی را نادان جلوه دهید؟ دلیل اشتباهات شما، خودتان هستید، مقصر این موضوع هیچ فرد دیگری نیست، پس بهتر است از سرزنش کردن افراد تنها برای اینکه وجدان‌تان را آسوده نگه‌ دارید، دست بردارید. 

اشتباهات برای این اتفاق می‌افتد که شما از آن‌ها درس بگیرید. با اتفاق افتادن این اشتباهات، حال شما می‌دانید که یک‌بار دیگر در چنین شرایطی که به احتمال زیاد اتفاق می‌افتد، چه‌کاری را انجام دهید و چه‌کاری را نه!

اگر شما در جایی گم شدید،‌ مقصر والدین شما نیست، بجای اینکه از دست خودتان عصبانی باشید، بهتر است از اشتباه‌تان درس بگیرید. - بیل گیتس

۶- متعهد و پرشور باشید

فکر می‌کنم که این موضوع یکی از نصیحت‌های خوب هر کارآفرینی باشد. شما باید به آن‌ چه که واقعا دوست دارید متعهد باشید و در رابطه با آن چه که انجام می‌دهید پر از شور و نشاط باشید. 

افرادی که در جهان موفق هستند نگاه کردن به این موضوع را بسیار ساده می‌بینند، به این دلیل که آن‌ها عاشق کاری هستند که انجام می‌دهند. اگر شما کاری را پر از استرس و سختی یافتید، من مطمئن نیستم که بتوانید آن را به درستی انجام دهید.

۷- زندگی بهترین مدرسه است، نه دانشگاه

هیچ اهمیتی ندارد که چه مقدار کتاب خوانده‌اید و یا اینکه در چند امتحان قبول شدید، دانشگاه‌ها هیچ گزینه مناسبی برای استفاده در زندگی واقعی برای شما فراهم نمی‌کنند. 

کارها و رئیس‌های دنیای واقعی شما را مجبور می‌کنند که مطالعه کنید و ‌آن‌ها به شما می‌آموزند. این زندگی واقعی‌ست که شما باید واقعا به آن توجه کنید، در غیر اینصورت شما اخراج می‌شوید و تمام!

اگر فکر می‌کنید معلم‌تان بسیار سخت‌گیر است، پس بهتر است منتظر رئیس‌تان باشید. وی هیچ علاقه‌ای به شما ندارد. - بیل گیتس

۸- با نرد‌ها خوب باشید

این واقعیت دارد، افرادی که به عنوان «نرد‌» شناخته می‌شوند، افرادی هستند که سخت کار می‌کنند، باهوش هستند و موفقیت‌شان را تعیین می‌کنند.

اگر شما از نردها وحشت دارید و از این می‌ترسید که یکی از آن‌ها باشید به این معناست که شما آینده‌تان را به سرنوشت سپرده اید و در نهایت شما فردی خواهید بود که برای یکی از آن‌ها کار خواهید کرد و در شرکتی که توسط آن ها مدیریت می‌شود، استخدام می شوید. 

آیا هنوز به دریافت یک شانس برای کار فکر می‌کنید؟

با نردها خوب باشید. شانس‌تان ممکن است با این تمام شود که برای یکی از ‌آن ها کار کنید. - بیل گیتس

۹- تلویزیون‌ زندگی واقعی نیست

شما نیاز دارید که دست از دیدن تلویزیون بردارید، باور کنید چیزهایی که در تلویزیون می‌بینید تنها در برخی مواقع مواردی هستند که برای مردم در زندگی واقعی‌شان اتفاق می‌افتد. 

زندگی واقعی سخت است و فردی که به موفقیت‌ها نزدیک است کسی نیست که هر روز در کافی شاپ در کنار دوستان‌ش وقت‌ش را می‌گذراند. آن‌ها باید به سختی کار کنند تا بتوانند چک‌های‌شان را پرداخت کنند و سعی در بهبود وضعیت مالی‌شان نمایند. 

تلویزیون زندگی واقعی نیست. در زندگی واقعی مردم مجبورند که از کافی‌شاپ بیرون بیایند و به کار بپردازند. - بیل گیتس

۱۰- زندگی عادلانه نیست

یکی دیگر از درس‌های بیل گیتس در رابطه با موفقیت این است که زندگی عادلانه نیست.

مهم نیست که چقدر در زندگی سخت کار می‌کنید، وقت‌هایی پیش می‌آید که همه چیز مطابق میل شما پیش نمی‌روند، ممکن است بعضی اوقات مقصر این موضوع نیز شما نباشید. برخی چیزها در کنترل شما نیست و شما در چنین حالتی نباید با آن‌ها مبارزه کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بایستید و شکست نخورید. 

زندگی عادلانه نیست. این یک آزمایش، یک بازی و یک ریسک است. اگر یک بار در این بازی شکست بخورید و دیگر بلند نشوید پس شما شایسته رسیدن به موفقیت نیستید. برنده‌ها می‌دانند که زندگی عادلانه نیست، به همین دلیل آن‌ها همیشه پس از شکست بلند می‌شوند و تا زمانی که به موفقیت نرسند از آن دست بردار نمی‌دارند. 

زندگی عادلانه نیست. بیاید از آن استفاده کنید. - بیل گیتس

۱۱- برای ریسک کردن آماده باشید

شروع کردن به راه اندازی یک کسب و کار مانند یک قمار است، شما هیچوقت نمی توانید از اینکه موفق می شوید یا نه، مطمئن شوید. البته تفاوت این موضوع در آن‌جاست که در یک کسب و کار شما می‌توانید استراتژی و نقشه مناسب داشته باشید تا بتوانید به موفقیت برسید. 

این جمله از بیل گیتس فقط برای کارآفرینان نیست، بلکه می‌تواند در تمام زندگی کاربرد داشته باشد. زندگی پر از تردیدات است. زندگی قاعده مشخصی ندارد پس شما نیاز دارید تا برخی چیزهای معلوم را برای رسیدن به یک هدف و مقصد قربانی کنید.

مردم همیشه سعی دارند تا شما را رد کنند، اما اگر در نهایت شما همیشه شجاعت برای ادامه را داشته باشید، هیچ چیزی نمی‌تواند شما را تسلیم خود کند.

کسب و کار یک بازی پولی همراه با چند قاعده و یک عالمه ریسک است - بیل گیتس

۱۲- هیچوقت در مسیر موفقیت سریع حرکت نکنید

هیچ چیزی به سادگی به دست نمی‌آید و موفقیت نیز شامل آن می‌شود. بیل گیتس و پائول آلن مایکروسافت را روی یک پایه ضعیف بنا کردند، اما بعد از صبر و کار سخت آن‌ها توانستند در مبارزه‌ای که داشتند سربلند باشند.

این موضوع تنها نشان می‌دهد که هیچ میانبری برای موفقیت وجود ندارد. ساختن یک برج زمان می برد و برای تداوم در پیشرفت باید طول عمرتان را قربانی کنید.

صبر کلید اصلی موفقیت است. - بیل گیتس

۱۳- ثابت کنید که چه کسی هستید

بسیاری از مردم ناامید می‌شوند به این دلیل که آن‌ها به اندازه کافی برای بلند شدن، باهوش، ثروتمند و یا با استعداد نیستند. شاید به این دلیل که به اندازه بیل گیتس موفق نیستید نا امید شوید، اما این اشتباه است به این دلیل که شما باید با این حقیقت مواجه شوید که همه افراد به صورت متفاوتی به دنیا آمده‌اند. 

هر فردی با توانایی های متفاوت و منحصر به فردی به دنیا آمده است و شما برای موفق شدن با این موضوع را بپذیرید. 

اگر شما به قدر دانی کردن از خود و پیشنهاد کارهایی که می‌توانید انجام دهید، شروع کنید، مطمئن باشید که اعتماد به نفس‌تان برای انجام کارها را بالا می‌برید. 

خودتان را با هیچ فردی در این دنیا مقایسه نکنید… اگر چنین کاری را انجام دهید به خودتان توهین کرده‌اید - بیل گیتس

۱۴- همیشه فروتن باشید

داشتن رویای موفقیت و تمام موارد دیگری که با آن می‌آیند بسیار خوب است. اگرچه، اگر سعی کنید که به این فکر کنید که شما غیرقابل دستیابی هستید، این چیزی نخواهد بود که ما به آن موفقیت بگوییم. 

زندگی یک چرخه غیر قابل پیشبینی است. شما امروز می توانید در بالای چرخه باشید و فردای آن روز در پایین آن. بسیار مهم است که در چنین شرایطی فروتن باشید و هیچوقت مکان اولی که در آن بودید را فراموش نکنید.

موفقیت یک معلم ترسناک است. این معلم می‌تواند شما را به راهی گمراه کند که شما فکر کنید هیچ‌وقت شکست نمی‌خورید. - بیل گیتس

۱۵- با عشق و شعف یاد بگیرید

بیل گیتس غرفه‌ای از مشتریان ناراضی را برای خودش دارد، اما وی هیچوقت اجازه نداده که این موارد اثر منفی داشته باشند. بجای این، وی بینش و نظر آن‌ها را با قلب پذیرفته و با استفاده از آن‌ها کارش را بهبود بخشیده است. 

وقتی افراد انتقاد می شوند و در برخورد بد رفتار می‌کنند، باعث می شود که دلسرد شوند و در نهایت چرخه موفقیت آن‌ها به سراشیبی سقوط می‌کند.

اما اگر نزدیک تر و بهتر به این قضایا نگاه کنید، ممکن است متوجه شوید که این موارد به شما کمک بسیاری می‌کند. از اشتباهات و کاستی های خودتان درس بگیرید و از آن‌ها مانند یک کاتالیزور برای برای اینکه بهترین کار را انجام دهید استفاده نمایید.

مشتریان ناراضی شما مهمترین منبع برای یادگیری هستند. - بیل گیتس

۱۶- شکست‌ها را قبول کنید و به جلو بروید

شکست‌ها از موفقیت مهمتر هستند. به این دلیل که با شکست خوردن شما موفق می شوید. بزرگترین درس زندگی و دانشی که می‌تواند همه چیز را تغییر دهد - پیدا کردن زمانی است که شما شکست می‌خورید.

وقتی که شما موفق می‌شوید، شما می‌توانید درس‌هایی را یاد بگیرید، خوشحال هستید و مردم شما را تحسین می‌کنند و برای مشکلات خودشان از شما در خواست کمک می‌کنند. اما زمانی که شما شکست می‌خورید، همه چیز تاریک است و شما خواهید دانست که این موضوع چه‌قدر می تواند زجرآور باشد. در چنین شرایطی می توانید چیزهای واقعی را از چیزهای تقلبی تشخیص دهید. 

بیشتر از لذتی که شما از موفقیت می‌برید، مکانی است که شما از شکست‌های‌تان درس‌هایی را دریافت می‌کنید. از این مورد مانند یک اسلحه در زندگی‌تان استفاده کنید.

جشن گرفتن برای موفقیت بسیار خوب است، اما مهمتر از آن گوش دادن و توجه کردن به شکست‌هاست. - بیل گیتس

۱۷- موفقیت‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید

آخرین درسی که بیل گیتس می‌تواند به ما بدهد این است که موفقیت‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید. 

مطمئنا می‌دانید که احساس مالک یک استارتاپ کوچک بودن چطور است. این موضوع سخت است و نیازمند تجربیات بسیاری است. 

یک کارآفرین موفق کسی است که بتواند اطلاعات خود را برای دیگر کارآفرینان به اشتراک بگذارد و آن‌ها را حمایت و تشویق کند.

همانطور که به کشور دیگری نگاه می‌کنیم، متوجه می شویم که رهبران افرادی هستند که از دیگران قدرت گرفته اند. -بیل گیتس

خلاصه

در اینجا می‌توانیم نگاه سریعی به عنوان درس هایی که گفته شد بیاندازیم:

۱- هرچه زودتر شروع کنید

۲- وارد مشارکت‌ها شوید

۳- شما نمی‌توانید ۶۰هزار دلار در سال را در زمان دبیرستان به دست بیاورید

۴- هرچه زودتر به رئیس خودتان تبدیل شوید

۵- از اشتباهات‌تان ناله نکنید، از ‌آن‌ها درس بگیرید

۶- متعهد و پرشور باشید

۷- زندگی بهترین مدرسه است، نه دانشگاه

۸- با نرد‌ها خوب باشید

۹- تلویزیون‌ زندگی واقعی نیست

۱۰- زندگی عادلانه نیست

۱۱- برای ریسک کردن آماده باشید

۱۲- هیچوقت در مسیر موفقیت سریع حرکت نکنید

۱۳- ثابت کنید که چه کسی هستید

۱۴- همیشه فروتن باشید

۱۵- با عشق و شعف یاد بگیرید

۱۶- شکست‌ها را قبول کنید و به جلو بروید

۱۷- موفقیت‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید

با چه تعداد از این درس‌ها موافق هستید؟ نظرات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا