چگونه وردپرس حرفه‌ام را تغییر داد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چگونه وردپرس حرفه‌ام را تغییر داد

وقتی به اوایل ورودم به صنعت طراحی وب در سال ۱۹۹۶ نگاه می‌کنم متوجه می‌شوم که در آن زمان تنها ایده و هدفم داشتن یک وبسایت بود، خب من یکی درست کردم. در آن روزها اکثر شرکت ها خیلی به طراحی و این مسائل اهمیت نمی‌دادند و اغلب دارای طراحی های ضعیفی بودند که شامل تنها متن و تصویر می شد. 

ایده سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS کاملا چیز غریبی برای مردم بود – از جمله خودم. گذشته از آن سیستم مدیریت محتوا بیشتر برای شرکت های بزرگ با هزینه های بالا بود و برای توسعه دهندگانی که مشغول ساختن وبسایت های کوچک بودن بیشتر شبیه یک امید واهی می‌نمود. 

خب با این شرایط به وضعیت کنونی نگاه کنید، من به شخصه اصلا نمی‌توانم تصور کنم که یک وبسایت مدرسه را صرفا با صفحات استاتیک HTML بسازند. البته باید بگویم هر کسی در طول زندگی خود چندین بار صفحات اینچنینی ساخته اما در حال حاضر این برخلاف جریان است.

و وردپرس وارد شد …

وردپرس ابزاری بود که من برای ساختن وبلاگ از آن استفاده می‌کردم. از نسخه ۲ شروع به کار کردم. این اتفاق تا سال ۲۰۱۰ زمانی که من تصمیم گرفتم روی یک سیستم مدیریت محتوا به جدیت کار کنم، رخ نداد. اما بزودی متوجه شدم که وردپرس ابزاری است که می تواند به تجارت من کمک بسیاری بکند و آن را رشد دهد. 

در ابتدای کار وردپرس را در راهی دیدم که به من به عنوان یک توسعه دهنده فایده های زیادی می رساند. با در نظر گرفتن هسته ای پر از فانکشن های مختلف که می توانست پلاگین های زیادی را در خود جای دهد حال می توانستم چیزهایی را به مشتری پیشنهاد بدهم که قبلا نمی‌توانستم. 

من همیشه احساس می کردم که توانایی طراحی‌ام کمی بهتر و واضح تر از توانایی‌ام در توسعه دادن است. خب در چنین شرایطی استفاده از ابزاری که ویژگی ها و فانکشن هایی بسیاری را همراه با خود دارد، به نظر قرار داد بسیار خوبی است. واقعیت آن است که این ابزار متن باز و رایگان است جدای از آن برای تقویت باورم به این ابزار دیدن تعداد زیاد کاربران و توسعه دهندگان در انجمن های مختلف که حامی وردپرس هستند، کافی بود. 

با وجود آنکه من هیچوقت ادعا نمی‌کردم که بهترین توسعه دهنده در جهان هستم اما همیشه سعی در آن داشته ام که تمام منابع انجمن ها را مطالعه نمایم و توانایی های‌م را بیشتر و بیشتر کنم. پس من شروع به یادگیری کردم. اولین چیزهایی که یاد گرفتم این بود که وردپرس چگونه کار می کند و دانش کلی راجع به پی‌اچ‌پی را نیز فرا گرفتم. بعد از آن احساس کردم که واقعا توانایی های‌م در حال پیشرفت هستند.

حتی من اوقاتی که به مشکل برمی‌خوردم (که اغلب اتفاق می افتاد) متوجه آن بودم که منابع بسیاری زیادی وجود دارد تا بتوانم جواب مشکلات خودم را در آنجا‌ها پیدا کنم. شاید این مورد کمی وقت گیر باشد اما بیشتر اوقات وقتی دنبال چیزی بوده‌ام واقعا آن را یافته‌ام.

وردپرس درست طراحی شده است؟

این حرف که می گوید یک سیستم مدیریت محتوا می تواند به شما به عنوان یک طراح در طراحی‌تان کمک بکند به نظر حرف نادرستی می‌آید اما برای شخص بنده باید بگویم که من به درستی این حرف اعتقاد پیدا کردم.

به این خاطر که وردپرس به من اجازه می‌دهد تا به عنوان مثال در نوشتن مطالب از حالتی که دوست دارم استفاده کنم و از آن بهره بگیرم. به من اجازه می‌دهد تا کارایی را به صفحات اضافه کنم. این در حالی است که قبلا برای چنین کارهای ساده‌ای مجبور بودم به کدنویسی مراجعه کنم و یا راه های دیگری را انتخاب نمایم.

وقتی که وردپرس را در دستان یک فرد که هیچ سواد خاصی در زمینه طراحی ندارد می‌بینید و مشاهده می‌کنید که به وی چه کمکی می‌کند متوجه می شوید که وردپرس به خوبی می‌تواند به کاربران‌ش در حین کارایی، زیبایی و طراحی را نیز بدهد. برای افرادی نیز که در این زمینه تخصص دارند وردپرس حائز اهمیت است، به این دلیل که آن‌ها می‌توانند کارهای خود را سریع‌تر و بهتر انجام دهند. این روزها اپلیکیشن ها زیادی برای ما درست شده اند که تاکید بسیاری روی کارایی دارند. با در نظر گرفتن این قسمت شما می توانید هرچیزی که تصورش را دارید بسازید.

حالا دیگر وقت آن نیست که وقت‌تان را روی ساختن صفحات استاتیک بگذارید یا ساعت‌ها تلاش کنید تا یک اپلیکیشن را به خوبی به سرور متصل نموده و کار کند. الان وقت آن است که محتوا را در حالت بصری درست کنید و به کاربر اجازه دهید تا چیزی را که می‌خواهد بیابد و از آن استفاده کند. بعد از استفاده از وردپرس حال نتیجه گرفته‌ام که تمرکزم روی جزئیات کار بسیار بهبود یافته و می‌توانم بجای موارد مزاحم روی اصل کارم تمرکز کنم، اینگونه است که وردپرس حرفه من را به پیش برده و تغییر داد. شاید اصلی‌ترین دلیل این حالت این است که وردپرس به ما اجازه داد تا وبسایت های مؤثرتر و کاراتری را بسازیم.

در گذشته همیشه فکر می‌کردم که چقدر برای منابع یادگیری طراحی محدود هستم. دلایل زیادی دارد یکی از آن‌ها بحث بودجه بود. اما حال با وجود اجتماعات و انجمن های بسیاری که وردپرس دارد این مشکل تا حد بسیار زیادی رفع شده است. 

تشکر از وردپرس.

البته وردپرس تنها سیستم مدیریت محتوا قدرتمند در این زمینه ها نیست. احتمال زیادی دارد که شما به سیستم های مدیریت محتوای دیگری علاقه مند باشید. اهمیتی ندارد که در حال استفاده از چه ابزاری هستید. مهم آن است که در کارتان تحول ایجاد کند و بتواند شما را به پیش ببرد. هر ابزاری که شما را به یک طراح یا توسعه دهنده بهتر تبدیل کرد آن ابزار واقعا برای‌تان مفید است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا