آیا دروپال برای طراحی مناسب است ؟ شما چه فکر می‌کنید ؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

آیا دروپال برای طراحی مناسب است ؟ شما چه فکر می‌کنید ؟

سیستم مدیریت محتوا دروپال در زمینه کارایی آوازه و شهرت زیادی دارد، همچنین انجمن و جامعه پشتیبانی قدرتمندی نیز دارد. اما وقتی که موضوع به طراحی مرتبط می‌شود، دروپال واقعا ضعیف عمل می‌کند. وقتی می‌خواهید تصمیم بگیرید که چه سیستم مدیریت محتوایی را استفاده کنید و از آن بهره ببرید، انتخاب مورد درست واقعا انتخاب مهمی است، مخصوصا وقتی که ویژگی طراحی را در نظر می‌گیرید.

در این مطلب قصد داریم اگر از دروپال استفاده می‌کنید، به شما بگوییم که دروپال در زمینه طراحی به چه میزان قدرتمند است و اینکه چگونه می شود ویژگی طراحی دروپال را بهتر کرد.

چرا تعداد طراحان دروپال خیلی کم هستند؟

یکی از دلایلی که طراحان زیاد به دروپال جذب نمی‌شوند این است که کاربران اصلی دروپال همان توسعه دهندگان هستند. قدرت و انعطاف پذیری دروپال به توسعه دهندگان این اجازه را می دهد تا کارایی مختص به خودشان را بسازند. 

ما انسان ها معمولا یا بر قسمت چپ مغزمان و یا بر قسمت راست آن تسلط داریم. افرادی که به قسمت چپ مغزشان تسلط دارند معمولا افرادی هستند که توانایی تجزیه و تحلیل قدرتمندی دارند. در این حال افرادی که به قسمت راست مغزشان تسلط دارند معمولا خلاق و هنرمند هستند. توسعه دهندگان معمولا از نوع اول هستند، آن ها توانایی خوبی در طراحی ندارند. 

طراح اختصاصی

بیایید بی پرده حرف بزنیم. برای طراحی که تنها در زمینه فوتوشاپ، HTML و CSS تخصص دارد، طراحی قالب دروپال واقعا کار ساده ای نخواهد بود. این درست مانند یک سد برای طراحان است. هر چند که ساختن پوسته در نسخه 7 دروپال تبدیل به کار آسان‌تری شده اما برای اینکه بتوانید کنترل بهتری روی موتور PHPTemplate داشته باشید باید حتما دانش کافی راجع به PHP را کسب کنید. اگر یک توسعه دهنده و یک طراح در کنار همدیگر کار کنند، دروپال این پتانسیل را دارد که کارهای‌ش به درستی انجام شود.

برای تغییر حالت کلی دروپال به سمت یک طراحی خوب ما به یکسری الگوهای تغییر نیازمندیم. این تغییر ممکن است که دروپال را به یک سیستم مدیریت محتوا مناسب در زمینه طراحی تبدیل کند. با انجام این کار می‌توان طراحان را برای طراحی پوسته دروپال ترغیب کرد.

رقابت کمتر

یکی از چالش های طراحی در دیگر سیستم های مدیریت محتوای متن باز مانند وردپرس و جوملا وجود تعداد زیاد پوسته های رایگان از پیش طراحی شده است. هم اکنون فروشگاه های بسیار زیادی برای پوسته ها قرار گرفته است. در حقیقت این میزان انقدر در حال رشد است که برخی فکر می‌کنند قرار است به یک نقطه اشباع برسد. 

از طرفی دیگر پوسته های از پیش طراحی شده دروپال به شدت در مقایسه با موارد قبلی کم هستند. این بدان معناست که در زمینه طراحی پوسته دروپال برای طراحان رقابت کمتری وجود دارد، عدم وجود چنین رقابتی می‌توان مزیت بسیار مهمی برای طراحان باشد.

پوسته های از پیش آماده شده

با وجود آنکه بازار پوسته های دروپال بسیار کوچک هستند، اما اگر شما دنبال یک پوسته از پیش آماده شده بگردید، متوجه می‌شوید که موجودیت این نوع پوسته برای دروپال در حال افزایش است. با انتشار نسخه هفتم دروپال پوسته های بسیار زیبای دیگری موجود شدند.

این حالت برای وبسایت های محتوایی و تنظیمات بسیاری که پیشنهاد می‌شود، عالی است. از طرفی دیگر تعداد پوسته های دروپال برای وبسایت های تجارت الکترونیک و فروشگاهی بسیار کم است.

چگونه طراحی را با دروپال بهتر کنیم

داشتن یک مرحله بی نقص از طراحی به توسعه مسئله بسیار مهمی برای طراحانی است که یک طرح را برای دروپال درست کرده و حال می‌خواهند با خود دروپال و توسعه آن آشنایی پیدا کنند. 

طراحان دروپال باید از المان های گرافیکی استانداردی -بدون تغییر اندازه-‌ مانند: فرم های دروپال، سازگاری ظاهری و برای لایه بندی درست از یک سیستم شبکه بندی شده استفاده کنند. یکی دیگر از راه کارها این است که یک پوسته آماده که در آن تمام المان های استاندارد گرافیکی وجود دارد را دریافت کنید و آن را تغییر دهید. با این کار دیگر مجبور نخواهید بود که یک طرح را از ابتدای کار بسازید.

دروپال انتخاب بسیار خوبی برای طراحی است

در کل، طراحی دروپال، وقتی که شما به صورت اختصاصی مشغول به طراحی باشید یا اینکه نبود رقابت در این زمینه را در نظر بگیرید، سعی بسیار زیادی می کند تا بتواند بسیار کِشنده و جذاب باشد. انجام کارهای طراحی برای دروپال نیازمند یک دانش سطحی از خود دروپال را می‌طلبد، پس حتما نیازی نیست که دانش کاملی نسبت به آن داشته باشید. نقطه اصلی این ماجرا این است که ما باید راه درک کردن دروپال را در ذهنمان تغییر دهیم. 

وبسایت های بسیار زیبایی وجود دارند که با دروپال طراحی شده اند، با دیدن چنین انتخاب هایی متوجه می شوید که دروپال واقعا یک سیستم مدیریت محتوا ایده آل برای استفاده است. این تغییر رویه از زمانی که نسخه ۷ دروپال آغاز به کار کرد و تاکید زیادی روی طراحی و استفاده پذیری ورزید اتفاق افتاد. در کل به احتمال بسیار  زیاد با دیدن این موارد و جمع بستن‌شان متوجه می‌شویم که آینده بسیار خوبی در انتظار سیستم مدیریت محتوا دروپال خواهد بود. 

خب، دروپال برای طراحی مناسب است؟ شما چطور فکر می‌کنید؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا