آیا برنامه‌نویسی من را پولدار می‌کند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

آیا برنامه‌نویسی من را پولدار می‌کند؟

اگر تمام جنبه‌های علمی/عملی برنامه‌نویسی را کنار گذاشته و تنها به ماهیت درآمدی آن فکر کنیم آیا جواب این سوال که برنامه‌نویسی می‌تواند من را پولدار بکند یا خیر، آری‌ است یا نه؟ این موضوع می‌تواند سوال چالش برانگیزی باشد چرا که برنامه‌نویسی تنها یک بسته ساده و یک شغل ثابت نیست که آن را انتخاب کرده و تمام! 

با این حال دنیای تکنولوژی و فناوری اطلاعات، دنیایی است که می‌تواند پردرآمد باشد البته اگر که شما فردی مناسب برای این زمینه باشید. درآمدزایی در دنیای برنامه‌نویسی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برای مثال میزان تجربه شما، موقعیت مکانی‌تان، شرکتی که در آن کار می‌کنید، زبان‌ها و تکنولوژی‌هایی که می‌دانید و... همه و همه روی میزان درآمد شما تاثیرگذار هستند. برای مثال درآمد برنامه‌نویس در شهرهای بزرگ همیشه بیشتر از شهرهای کوچک است، یا اغلب اوقات تکنولوژی‌های مدرن درآمد بیشتری نسبت به تکنولوژی‌های منسوخ شده دارند.

کدام زبان برنامه‌نویسی بیشترین درآمد را دارد؟

براساس داده کاوی که روی آمار گیت‌هاب انجام شده ما ۱۰ زبان برنامه‌نویسی محبوب و میزان درآمد و موقعیت‌های شغلی مربوط به آن‌ها را بررسی کردیم. در حال حاضر جاوا، پایتون و روبی بیشترین درآمد‌ها را در جهان دارند در حالیکه موقعیت شغلی فعال از آن زبان‌هایی مانند جاوااسکریپت، جاوا، سی‌شارپ و پایتون است.

برای درک بهتر این مسئله به تصویر زیر نگاه کنید:

وضعیت برنامه‌نویسان جاوا

همیشه بدین صورت بوده که توسعه‌دهندگان جاوا معمولا درآمد بیشتری از دیگر زبان‌ها و مخصوصا توسعه‌دهندگان وب داشته‌اند. دلیل این موضوع آن است که جاوا زبانی بسیار پیچیده‌تر و دارای فرایند یادگیری کُندی‌ست. از طرفی دیگر جاوا تقریبا برای بیشتر اپلیکیشن‌ها انتخابی مناسب است. جاوا می‌تواند اپلیکیشن‌های بهینه مبتنی بر وب را بنویسد، برای موبایل استفاده شود و اپلیکیشن‌های سازمانی مانند اپلیکیشن‌های بانکی و دولتی را طراحی بکند. البته زبان‌های دیگر نیز این کار را انجام می‌دهند اما خروجی جاوا بسیار کاربردی‌تر است. 

براساس حقوق خارج از ایران، برنامه‌نویسان مبتدی جاوا به صورت سالیانه حقوقی معادل با ۲۰ تا ۳۰ هزار پوند دریافت می‌کنند. این رقم برای برنامه‌نویس حرفه‌ای جاوا برابر با ۵۰ تا ۸۰ هزار پوند در سال است.

وضعیت توسعه‌دهندگان وب

توسعه‌دهندگان وب معمولا درآمد کمتری نسبت به توسعه‌دهندگان جاوا را دارند. توسعه‌دهندگان مبتدی وب در سال ۱۸ تا ۲۵ هزار پوند را دریافت می‌کنند. این نرخ برای کسی که بین حرفه‌ای بودن و مبتدی بودن است برابر با ۴۶ هزار دلار است. 62 هزار پوند در سال نیز میانگین حقوقی است که برای توسعه‌دهندگان وب در نظر گرفته شده است. البته در نظر داشته باشید که منظور از توسعه‌دهندگان وب افرادی است که روی بخش Front-End کار می‌کنند اما افرادی که توسعه‌دهنده Back-End هستند معمولا حقوق بیشتری را دریافت می‌کنند.

برنامه‌نویسی می‌تواند درآمدزا باشد!

حرفه‌ای بودن در دنیای برنامه‌نویسی درست مانند هر شغل دیگری سخت بوده و نیازمند تلاش و کوشش بسیار زیاد است. اما در نظر داشته باشید که برنامه‌نویسی در سال‌های اخیر همواره جزو شغل‌های پردرآمد در دنیا بوده است.

در پایان

برنامه‌نویسی می‌تواند شما را پولدار بکند اما همانطور که گفته شد شما نیاز دارید که در این زمینه حرفه‌ای باشید. به عنوان یک نکته دیگر هم همیشه میزان حرفه‌ای بودن شما نمی‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد، اگر موقعیت کاری شما یا تکنولوژی که در آن حرفه‌ای هستید مناسب نباشند داشتن درآمد بالا دشوار است.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا