جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
آیا طراحان وب می‌توانند دنیا را نجات دهند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آیا طراحان وب می‌توانند دنیا را نجات دهند؟

می‌دانم که ممکن است این یک سوال عجیب و غریب به نظر برسد. ما در شهر گاتهام زندگی نمی‌کنیم و نیازی به نجات پیدا کردن از دست انسان‌های شرور نداریم. وقتی سوال «آیا طراحان وب می‌توانند دنیا را نجات دهند؟» مطرح می‌شود، من سعی می‌کنم از این دید به آن نگاه کنم:

ابرقهرمانان در زندگی واقعی وجود ندارند، بنابراین یک شخص به تنهایی نمی‌تواند این دنیا را نجات دهد. اما قهرمانانی که در نبردهای کوچک مبارزه می‌کنند و برتری‌های بزرگتری برای بشتریت به همراه می‌آورند چه؟ مطمئناً آن‌ها وجود خارجی دارند. طراحان وب به صورت دسته جمعی این توانایی را دارند تا از همین طریق به مردم جهان کمک کنند.

چگونه طراحان وب می‌توانند جهان را نجات دهند؟

ما همیشه این مسئله را از اطرافیان خود شاهد هستیم: افرادی که به طور مرتب خون اهدا می‌کنند. داوطلبانی که پس از بلایای طبیعی خانه‌ها و شهرها را بازسازی می‌کنند. خانواده‌هایی که پایداری را با بازیافت و کمپوست کردن به فرزندان خود یاد می‌دهند. ممکن است این موارد به نظر اقدامات محبت‌آمیز یک شخص باشد، اما وقتی این کارها را کنار هم بگذارید، اتفاقات خوبی برای دنیا رخ خواهد داد. طراحان وب نیز می‌توانند با استفاده از موارد زیر به دیگران کمک کنند.

۱. کار کردن برای مشتریانی که کارهای خوبی انجام می‌دهند

من می دانم که وسواس بودن در انتخاب مشتری سخت است. اما اگر به نقطه‌ای رسیدید که در آن درآمدی ثابت داشتید و می‌توانستید به مشتریان نامناسب نه بگویید، بهتر است این مسئله را در نظر داشته باشید. به جای کار کردن برای مشتریان نامناسبی که تنها توانایی پرداخت حقوق شما را دارند، بهتر است وبسایت‌ها را برای مشاغلی بسازید که:

- ابتکارات پایدار داشته باشند

- از جوامع محلی خود حمایت و پشتیبانی می‌کنند

- از کارمندان خود به خوبی مراقبت می‌کنند

- محصولاتی ارائه می‌دهند که دنیا را به مکان بهتری تبدیل می‌کند

- و غیره

وقتی برای اینگونه شرکت‌ها وبسایت می‌سازید، به آن‌ها قدرت کافی را می‌دهید تا بتوانند پیام و رسالت مثبت خود را به طور گسترده پخش کنند. 

۲. وبسایت‌هایی با قابلیت دسترسی طراحی کنید

دسترسی یک حق طبیعی است و هم‌اکنون دولت‌ها نیز برای محافظت از آن اقدام می‌کنند. شما به‌عنوان یک طراح وب، نقشی اساسی در این کار دارید. اگر هنوز به قابلیت دسترسی وبسایت‌های خود عادت نکرده‌اید، امروز زمان خوبی برای شروع می‌باشد.

به خاطر داشته باشید که منظور از دسترسی این نیست که شما پیمایش یا مشاهده‌ی وبسایت را برای بازدیدکنندگان آسان کنید. دسترسی به معنای ساخت وبسایتی است که همه بتوانند به‌طور یکسان به آن دسترسی داشته باشند. به‌عنوان مثال ساخت یک برنامه‌ی وب مرحله‌ای، به یک تجارت این امکان را می‌دهد تا وبسایت خود را در بخش‌هایی از جهان توسعه دهد که ممکن است همیشه از دسترسی سریع یا مطمئن به اینترنت برخوردار نباشند. 

بنابراین فراموش نکنید که برای دست یافتن به راه‌حل‌های مربوط به قابلیت دسترسی، باید فراتر از حد معمول فکر کنید.  

۳. طراحی وب اخلاقی را تمرین کنید

اینترنت کارهای خوبی برای این دنیا انجام داده است، اما با رشد دائمی و افزایش اتصالات ما و دستگاه‌هایمان به آن، کاربران اثرات جانبی بدی را تجربه کرده‌اند. شما نباید مردم را از وب یا شرکت‌ها و خدمات مورد نیاز آن‌ها دور کنید، اما می‌توانید انتخاب‌های درستی برای آن‌ها داشته باشید. یکی از این انتخاب‌های درست، بهبود تجربه‌های آنلاین آن‌ها می‌باشد. شما می‌توانید از ویژگی‌ها و تکنیک‌های طراحی اخلاقی به منظور ترغیب عادات سالم و آنلاین استفاده کنید. به‌عنوان مثال امروزه بسیاری از برنامه‌ها دارای یک یادآور زمان هستند.

این راه‌حل در یک وبسایت کاربرد ندارد. اما شما می‌توانید با کاهش تعداد اعلان‌ها و ایمیل‌های فرستاده شده کار مشابهی را انجام دهید. شما از این المان‌ها برای ترغیب مخاطبان به مشارکت کردن با وبسایت خود استفاده می‌کنید. بنابراین با کاهش دادن تعداد یا زمان ارسال آن‌ها، می‌توانید کاربران را از اعتیاد به وب و گوشی‌های هوشمند دور نگه دارید.

۴. از تاکتیک‌های طراحی سازگار با محیط زیست استفاده کنید

اگر می‌خواهیم سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را نجات دهیم، استفاده از شیوه‌های طراحی سازگار با محیط زیست یک ایده‌ی بسیار خوب است.

به‌عنوان مثال بسیاری از ارائه‌دهندگان پیشرو در میزبانی وب، در حال سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر هستند تا بتوانند زیرساخت‌های خود را تقویت کنند. شاید رفتن به دنبال یک میزبانی وب "سبز" چیز ساده‌ای باشد، اما اگر شرکت‌های بیشتری این مسیر را در پیش بگیرند، می‌تواند تاثیرات چشم‌گیری بر روی کره‌ی زمین داشته باشد. انتخاب‌های خاص شما برای ساخت وبسایت‌ها می‌تواند به سیاره نیز کمک کند. مثلاً با ایجاد مسیرهای کاربری کارآمدتر، مردم دیگر زمان زیادی را در وبسایت شما سپری نخواهند کرد. حتی مواردی مانند طراحی مینیمال، بهینه‌سازی تصویر و حافظه‌ی پنهان نیز می‌تواند به شما کمک کند زیرا سرور شما دیگر مجبور نیست انرژی زیادی را برای خدمات‌رسانی به بازدیدکنندگان هدر دهد. 

۵. مهارت‌های خود را در طول بحران‌های جهانی به اشتراک بگذارید

همینطور که به دنبال تحقیقات و گزارش‌های اخیر برای طراحان وب بودم، مقاله‌ای با عنوان Fast Company از دکتر استفانی اورگرین را کشف کردم. در این مقاله بیان شده است که طراحان وب، نقش مهمی را در طی بحران‌های جهانی مثل ویروس کرونا ایفا می‌کنند. 

او به‌عنوان یک متخصص تجسم اطلاعات می‌داند که داده‌ها و دستورالعمل‌ها زمانی برای بازدیدکنندگان ساده‌تر خواهند بود که بصری طراحی شوند. بحث ما فقط در مورد ذکر کردن چند آمار و ارقام نیست. او نمونه‌های مختلفی از گرافیک‌های خلاقانه را بیان کرده که سبب می‌شوند درک کردن مفاهیم دشوار بسیار آسان شود. به‌عنوان مثال این نمودار در صفحه‌ی اصلی وزارت بهداشت دولت استرالیا نمونه‌ای عالی از اینگونه اقدامات است:

گرافیک سمت چپ می‌توانست تنها یک متن خسته کننده (مانند تصویر سمت راست) باشد. در عوض طراح با ترسیم کردن رایج‌ترین علائم ویروس به روشی خلاقانه، انتخابی عالی را رقم زده است. چه برای کمک در یک بحران وظیفه‌ی طراحی چنین چیزی را داشته باشید و چه به طور معمول با سازمان‌های پزشکی یا علمی همکاری کنید، توانایی شما در ترجمه کردن داده‌های قابل اندازه‌گیری به تصاویر گرافیکی زیبا می‌تواند یک دنیا تغییر را ایجاد کند.

جمع‌بندی

آیا شما به‌عنوان یک طراح وب تنها، قادر به نجات دادن دنیا خواهید بود؟ احتمالاً نمی‌توانید اما اگر با سایر طراحان مشارکت داشته باشید، قطعا می‌توانید دنیا را نجات دهید. به یاد داشته باشید که نجات دادن جهان فقط در مورد پاکسازی زباله‌ها و دستگیر کردن مجرمان نیست. افرادی که انتخاب می‌کنید با آن‌ها کار کنید، تکنیک‌های طراحی که استفاده می‌کنید و هر وبسایتی که به جهان ارائه می‌دهید می‌تواند تاثیرگذار باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است