4 کدادیتور عالی برای جاوا اسکریپت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

4 کدادیتور عالی برای جاوا اسکریپت

وبسایت opensource در یک نظر سنجی از کاربران خود لیستی از کد ادیتورهای محبوب را قرار داده و از آن ها خواسته که به هر کدام که مورد علاقه‌شان است رای دهند. در پایان، نتیجه این رای گیری چهار کدادیتور Eclipse with JSDT، Atom، Brackets و Visual Studio Code انتخاب شدند. در این مقاله قصد داریم تا این چهار ادیتور را بیشتر به شما معرفی کنیم. 

جاوا اسکریپت تقریبا همه جا هست و این حقیقتی انکار ناپذیر است. از اپلیکیشن های موبایل و دسکتاپ گرفته تا صفحات وب و الی آخر. هر توسعه دهنده ای این واقعیت را قبول دارد که یادگیری جاوا اسکریپت برایش ضروری و حیاتی است. اگر شما این دوره را طی کردید -یادگیری جاوا اسکریپت- مطمئنا کارهای زیاد دیگری هنوز مانده است. یادگیری فریمورک ها و کتابخانه های آن مهم است به این خاطر که جاوا اسکریپت زبان زنده و در حال پیشرفتی است. جامعه جاوا اسکریپت محیط توسعه بزرگی برای اپلیکیشن های متن باز به حساب می آید. از همین جامعه IDE های بسیار قدرتمند و خوبی برخواسته اند. پس نشان می دهد که حرکت متن باز این جامعه درست و خوب بوده است.

درست مانند زبان های برنامه نویسی دیگر، جاوا اسکریپت دارای یک IDE خاص برای نوشتن نیست. اما یکسری ویژگی ها وجود دارد که کدادیتورها را برای کار با جاوا اسکریپت از هم متمایز می کند. برای مثال ویژگی دیباگ کردن، کامل کردن خودکار، مدیریت وظایف، نمایان کردن سینتکس و چیزهای دیگر. در ادامه به ۴ کدادیتور محبوب که از این جامعه برخواسته است اشاره می کنیم.

Eclipse with JSDT

یکی از شناخته شده ترین IDE های برنامه‌نویسی Eclipse است. احتمالا با آن از طریق زبان های برنامه نویسی مختلف، برنامه نوشته‌اید. Eclipse با استفاده از کامپوننت JSDT (ابزار توسعه جاوا اسکریپت) توانایی این را به توسعه دهندگان می دهد که بتوانند با آن کدهای جاوا اسکریپت بنویسند. JSDT برای پایه JDT نوشته شده و با آن می توانید اپلیکیشن های وب و عمومی جاوا اسکریپت را بنویسید.

Eclipse یک IDE کند است و کمتر کسی لقب سریع را به آن می‌دهد. در واقع اگر یک مقایسه کلی از این IDE با کدادیتورهای دیگر جاوا اسکریپت بکنیم می توانیم به عمق ماجرا پی ببریم. اما در نهایت این محیط توسعه یکپارچه برای سالهاست که به خوبی کار خود را ارائه می دهد و در توسعه اپلیکیشن ها به ما کمک می کند و گزینه سرعت هم تاکنون آیتم چندان مهمی نبوده که این IDE را از یاد توسعه دهندگان برده باشد. 

‌مهمترین نکات در استفاده از Eclipse همراه با JSDT:

  • مشخص کردن کدهای جاوا اسکریپت
  • همراه با ویژگی auto completion
  • پشتیبانی از تولید المنت های JSDoc
  • قابلیت اصلاح کردن کدها

Atom

اتم یک کدادیتور قابل تغییر قرن ۲۱ است. این کد ادیتور برای توسعه دهندگانی ساخته شده است که به تغییر در محیط کدادیتور خود علاقه‌مند هستند. می‌توان این کدادیتور را نیز یک محیط توسعه یکپارچه یا IDE نامید. این کدادیتور حاوی یک فایل Config است که به توسعه دهنده یا شخص استفاده کننده این اجازه را می دهد هرگونه که دوست دارد محیط ادیتور را تغییر دهد. 

نصب کردن این کدادیتور ساده است. دانلود کنید، نصب کنید و بعد از آن کد بنویسید. برای آسان کردن فرایند توسعه دادن برنامه ها این کدادیتور قابلیت Package Manager را ارائه می دهد که باعث می شود توسعه دهندگان و برنامه نویسان با استفاده از هزاران پکیج ویژگی های جدیدی را به کد ادیتور اضافه کنند و با آن کار کنند. برای مثال اگر شما یک توسعه دهنده Front-end هستید می توانید با اضافه کردن یکسری پکیج ها مانند Atom Beautify، Atom TernJS ، Auto-update packages و… محیط توسعه را برای خودتان زیباتر و کارآمد تر کنید.

برخی از ویژگی های کلیدی Atom:

  • قابلیت auto completion 
  • قابلیت کار همزمان روی چند پنل جداگانه
  • پشتیبانی ازCross-Platform (ویندوز، لینوکس، اواس ایکس)

Brackets

Brackets یکی از شناخته شده ترین کدادیتورها برای توسعه دهندگان فرانت-اند است. در واقع می شود گفت که این کد‌ادیتور یک کدادیتور قدرتمند و عالی است که از طرف شرکت Adobe براساس سه تکنولوژی اصلی HTML, CSS و JS ساخته شده است. این کدادیتور نیز مانند Atom دارای قابلیت پاکت پذیری و نصب پکیج‌های جدید برای توسعه محیط کدادیتور است. 

داشتن قابلیت پیکربندی بالا، سبک بودن و رابط کاربری بی نظیر این کدادیتور را به یکی از بی‌نظیرترین انتخاب ها برای کدنویسان جاوا اسکریپت تبدیل کرده است. تمام ویژگی های جدیدی که به این ادیتور اضافه می شود مطابق با تمام ویژگی های جدید جاوا اسکریپت است. 

برخی از ویژگی های کلیدی Brackets:

  • قابلیت پیشنمایش زنده
  • هماهنگ با محصولات ادوبی
  • پشتیبانی از SCSS و LESS 
  • پشتیبانی از کتابخانه ها و فریمورک های جاوا اسکریپت
  • دارای ویژگی های  auto completion و ویژگی های کامپایل

Visual Studio Code

Visual Studio Code از اعضای جدید این کدادیتورها محسوب می شود. این کدادیتور متن باز است و برای ساختن اپلیکیشن های تحت وب و Cloud مناسب است. برای بسیاری از کارها Visual Studio Code می تواند جایگزین مناسبی برای IDE محبوب Visual Studio باشد. توسعه دهنده هایی که به استفاده از محصولات مایکروسافت علاقه‌مند هستند می توانند از این کدادیتور استفاده کنند اما نباید از این کدادیتور چیزی مانند Visual Studio را انتظار داشته باشید.

Visual Studio Code تمام ویژگی های مناسب برای توسعه اپلیکیشن های مبتنی بر جاوا اسکریپت را شامل می شود. رابط کاربری این ادیتور مدرن و زیباست. می توانید با استفاده از این کدادیتور کدهای مورد نظرخودتان را به سرعت و سادگی ویرایش و دیباگ کنید. این کدادیتور نیز از قابلیت پکیج و افزونه بهره می برد. پس شما می توانید ویژگی های جدیدی را به این اپلیکیشن اضافه کنید. 

برخی از ویژگی های کلیدی Visual studio Code:

  • پشتیبانی از قابلیت IntelliSense
  • پیکربندی ساده
  • پشتیبانی از رفع اشکال کردن کدها از طرف کلاینت و سرور
  • پشتیبانی از snippet ها

در پایان

اگر متوجه شده باشید می بینید که من برای بسیاری از این کدادیتور ها از واژه IDE استفاده کردم. این کار به دو دلیل صورت گرفت.

۱- تعداد IDE های متن باز خیلی کم هستند.

۲- با دارا بودن قابلیت پکیج پذیری کد ادیتورها و توانایی اضافه کردن هر ویژگی ها که می خواهیم می توان واقعا آن ها را IDE تلقی کرد.

Atom، Brackets و Visual Studio Code کد ادیتورهایی هستند که تقریبا تمام قابلیت ها برای توسعه کدهای جاوا اسکریپت را به شما می دهند. شما می توانید تمام کارهای کدنویسی را با استفاده از این ادیتورها (ایجاد، ویرایش، آپلود و…) بدون خارج شدن از آنها انجام دهید.

Eclipse همراه با JSDT یکی از محیط های خوب برای توسعه کدهای جاوا اسکریپت به حساب می آید. اما شاید بدلیل سرعت کم و حجم بالای آن برای مبتدی ها و با وجود جایگزین های قدرتمند انتخاب مناسبی نباشد. 

آیا محیط متن باز دیگری برای جاوا اسکریپت سراغ دارید؟! اگر گزینه ای را می شناسید آن را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین از شما می پرسم که از چه محیطی برای کدنویسی استفاده می کنید و چرا؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا