معرفی برنامه نویسی برای مبتدیان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

معرفی برنامه نویسی برای مبتدیان

معرفی برنامه نویسی برای مبتدیان

بدون وجود نرم‌افزار خوب، کامپیوترها مثل ماشین خاموش هستند. طبق آمار Evans Data Corp در آخرین مطالعه جهانی جمعیت توسعه‌دهندگان: «حدود 18.2 میلیون توسعه‌دهنده نرم‌افزار در سراسر دنیا وجود دارد و این عدد تا سال 2020 با 45درصد رشد به 26.4 میلیون نفر می‌رسد.» با مطالعه این مقاله از راکت متوجه می‌شوید که برنامه‌نویسی چیست و چرا ما به آن نیاز داریم.

اساس برنامه‌نویسی

برای آماده کردن غذا، نیاز به دستور تهیه هست. دستور تهیه مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی است که به شما می‌گوید یک غذای خاص چگونه طبخ می‌گردد. به‌طور مشابه، کدنویسی نرم‌افزار یا برنامه کاربردی هم مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی است که به کامپیوتر برای اجرا داده می‌شود.

کدها تنها در کامپیوترها اجرا نمی‌شوند بلکه در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مثل موبایل‌ها، ماشین‌ها، مایکروفرها، یخچال‌ها و سایر موارد به‌کار می‌روند. یک دستور تهیه خوب منجر به یک وعده غذایی خوشمزه می‌شود و همین‌طور یک کد با ساختار خوب و طرز کدنویسی بهینه منجر به عملکرد مؤثر خروجی‌ها می‌شود.

چرا برنامه‌نویسی برای شما مهم است؟

کامپیوترها با کد باینری صفر و یک که تفسیر و نوشتن آن برای انسان دشوار است، کار می‌کنند. زبان‌های مختلف کدنویسی وجود دارد که دستورالعمل‌ها را به کدهای باینری برای کامپیوترها تبدیل می‌کنند. 

زمانی‌که شما برنامه نویسی را یاد می‌گیرید، مهارت‌ها و تجربیات خودتان را برای حل مسائل برنامه‌های تجاری توسعه می‌دهید، قدرت تفکر و خلاقیتتان را بهبود می‌بخشید که به شما کمک می‌کند به توسعه‌دهنده نرم‌افزار تبدیل شوید.

سطوح مختلف زبان برنامه‌نویسی

دو نوع زبان برنامه‌نویسی وجود دارد:

زبان‌های سطح پایین: آن‌ها تقریباً شبیه کدهای باینری هستند و یادگرفتن و کدنویسی در آنها دشوار است. برای مثال، زبان اسمبلی یک زبان سطح پایین است. C و C++ زبان‌هایی در سطح متوسط هستند.

با این زبان‌ها می‌توانید سیستم‌عامل، مرورگرهای اینترنت، سیستم‌های پایگاه داده، نرم‌افزارهای پردازش تصویر، صدا، ویدئو بنویسید.

زبان‌های سطح بالا: کدنویسی و یادگرفتن آن‌ها آسان است. بیشتر زبان‌های محبوب سطح بالا که امروزه استفاده می‌شوند، از این نوع هستند همانند جاوا، php و پایتون و... .

زبان‌های کدنویسی معمولاً ویژگی‌های مشابهی دارند. فایل متنی نوشته‌شده به یک زبان خاص، «برنامه» نامیده می‌شود.

اکنون شما مفهوم پایه‌ای کدنویسی را که بسیار هم مهم است، یادگرفتید. احتمالاً می‌خواهید بدانید برای ارتقای جایگاه شغلی‌تان، بهتر است کدام زبان برنامه‌نویسی را به‌صورت تخصصی یادبگیرید.

چگونه می‌توانم اولین زبان برنامه‌نویسی خودم را انتخاب کنم؟

زبانی که شما تصمیم می‌گیرید با آن شروع کنید، لزوماً زبانی نیست که تا آخر عمرتان بخواهید با آن کار کنید. زبان‌های برنامه‌نویسی قوانین و یا سینتکس‌های متفاوتی برای به اشتراک‌گذاری مفاهیم مشترک دارند. شما می‌توانید اولین زبانتان را طبق کاری که می‌خواهید در آن متخصص شوید، انتخاب کنید.

محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی

در زیر لیستی از محبوبترین زبان‌های برنامه‌نویسی را برای شما آورده‌ایم.

جاوااسکریپت  

معرفی برنامه نویسی برای مبتدیان

یک زبان برنامه‌نویسی محبوب برای وب است. قبل از آن شما باید زبان‌های نشانه‌گذاری HTML و CSS را یاد بگیرید. شما می‌توانید با استفاده از جاوااسکریپت، وب‌سایت‌های تعاملی بسازید. 

شما همچنین می‌توانید از JS در برنامه‌های کاربردی دسکتاپ و سخت‌افزار استفاده کنید. موارد استفاده از این زبان در اینجا به پایان نمی‌رسید و در تقریباً تمام زمینه‌ها کاربرد دارد.

PHP

یک زبان اسکریپتی، سمت سرور و متن‌باز برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب است که شما را قادر می‌سازد اطلاعات پویا به وب‌سایت‌ها اضافه کنید. PHP برای دسترسی به پایگاه‌داده عالی است و بنابراین شما می‌توانید به اطلاعات مربوطه دسترسی داشته باشید و آن‌ها را ذخیره کنید. 

اگر PHP را یاد بگیرید، می‌توانید یک وب‌سایت کامل تجارت الکترونیکی را توسعه دهید.

پایتون

یک زبان با اهداف کلی که مناسب برای مبتدیان است چون خواندن و درک آن آسان است. با استفاده از پایتون شما می‌توانید برنامه‌های کاربردی را به‌سرعت توسعه دهید زیرا می‌تواند از ماژول‌ها پشتیبانی کند که باعث بالا رفتن سرعت برنامه‌نویسی می‌شود و می‌توانید مجدداً از آن کد استفاده کنید. پایتون تقریباً در همه‌جا کاربرد دارد مثل: برنامه‌های کاربردی وب، تحلیل داده‌، AI، ماشین لرنینگ و برنامه‌های کاربردی رسانه اجتماعی.

Ruby

Ruby on Rails یک فریمورک برنامه کاربردی وب است که شامل تمام‌ ملزومات ساخت برنامه‌های کاربردی وب مطابق با معماری (MVC) می‌باشد. این فریمورک ساختار معینی برای یک پایگاه‌داده، سرویس وب و صفحات وب فراهم می‌کند؛ بنابراین اگر علاقه‌مند به توسعه برنامه‌های کاربردی وب هستید، فریمورک Ruby on Rails می‌تواند شروع خوبی باشد.

GO

یک زبان برنامه‌نویسی متن‌باز است که ساخت نرم‌افزارهای ساده و مؤثر را با عملکرد بالا آسان می‌کند. GO ازنظر ساختار نحوی شبیه به C است. از ویژگی‌های این زبان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امنیت بالا حافظه-برنامه نویسی چند نخی یا multithreading و... 

Objective-C و Swift

هردوی این زبان‌های برنامه‌نویسی اساساً برای macOS و Ios یعنی برای ساخت برنامه‌های کاربردی دستگاه‌های Apple استفاده می‌شوند. اگر علاقه‌مند به توسعه برنامه‌های کاربردی در iOS هستید، یادگیری یکی از آن‌ها مفید است. Objective-C یک زبان قدیمی، پیچیده و البته قوی است که از C و SmallTalk مشتق شده است. Swift یک زبان روبه‌پیشرفت سریع است و عملکرد بالایی دارد، خواندن و حفاظت از آن آسان است و به کدنویسان جدید Apple پیشنهاد می‌شود.

C#

C-sharp یک زبان برنامه‌نویسی با اهداف کلی است که برای توسعه تعداد زیادی از برنامه‌های کاربردی به‌کار می‌رود. با آن می‌توان بازی‌های ویدئویی توسطه یونیتی، برنامه‌های کاربردی وب توسطه aps.net و بسیاری از چیزهای دیگر را توسعه داد. یک زبان برنامه‌نویسی شیءگرا است و ازاین‌رو اگر با C، C++ و جاوا آشنایی داشته باشید، یادگیری C# برایتان آسان‌تر می‌شود.

Java و Kotlin

معرفی برنامه نویسی برای مبتدیان 

جاوا یک زبان برنامه‌نویسی شیءگراست. محبوبیت آن بین توسعه‌دهندگان روبه رشد است چون در مقایسه با C++ کدنویسی با آن آسان‌تر است. Kotlin یک زبان جدیدتر است و برخی از محدودیت‌های جاوا را ندارد. چون کار کردن با آن آسان‌تر است، می‌توانید با کدنویسی در Kotlin شروع کنید. اگرچه ممکن است در مقایسه با جاوا که جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان دارد، پاسخ‌هایی مرتبط با ایراداتتان را به دست نیاورید.

زبان‌های نشانه‌گذاری محبوب

HTML و CSS

اغلب صفحات وبی که مشاهده می‌کنید، از  HTMLو CSS استفاده می‌کنند. برای ساخت صفحات استاتیک یا برنامه‌های کاربردی پیچیده، احتمالاً با یادگیری  HTMLو CSS شروع می‌کنید. زبان HyperText Markup) HTML) متن و محتوا را به‌صورت تصویر و ویدئوهایی که در سایت‌ها مشاهده می‌کنید، ساختاردهی می‌کند. 

این یک زبان ساده و راحت برای یادگیری و شروع کار است. Cascading style sheets یا همان CSS به‌همراه HTML برای فرم‌ و قالب محتوا در صفحات وب شما استفاده می‌شود. شما می‌توانید رنگ و سایز اِلِمان‌ها و لایه کلی صفحات وب را تغییر دهید و از تصاویر مختلف در وب‌سایت استفاده کنید.

اگر علاقمند به یادگیری این دو زبان نشانه گذاری هستید، می‌توانید دو دوره «آموزش HTML» و «آموزش کامل CSS» را به صورت رایگان از سایت راکت مشاهده کنید.

زبان محبوب پایگاه‌داده

SQL

یک زبان برای برقراری ارتباط با پایگاه‌داده است. ازآنجایی‌که دنیای دیجیتال حول داده می‌چرخد، یادگرفتن SQL برای دست‌کاری داده بسیار مهم است و یادگیری آن هم آسان است.

ابزارهای لازم برای کدنویسی

وقتی‌که یک زبان را انتخاب کردید، در مرحله بعدی باید از راهنماهای آموزشی، ویدئوها و کتاب‌های مرجع کمک بگیرید. ممکن است نیاز باشد که یک مرورگر مناسب را دانلود کنید، یک محیط توسعه‌یافته با ویرایشگر کد و یک پایگاه‌داده درصورت لزوم نصب کنید. 

توصیه می‌شود که به جامعه توسعه‌دهندگان برای دست‌یابی به پشتیبانی از سینتکس‌، خطاها و نکات آزمایشی ملحق شوید.

کدام زبان برنامه‌نویسی در سال 2019 بیشترین درآمد را داشته است؟

افرادی که کدنویسی می‌کنند، اسامی مختلفی دارند مثل: کدنویس، برنامه‌نویس، توسعه‌دهنده، متخصص کامپیوتر و مهندس نرم‌افزار و سایر اسم‌ها.

8 تا از برترین زبان‌های برنامه‌نویسی که در سال 2019 بیشترین درآمد را کسب کردند عبارت‌اند از:

  • GO در بالای لیست با درآمد سالانه حدود 110000 دلار در ایالات‌متحده آمریکا
  • Ruby on Rails
  • Objective-C
  • C#
  • Python
  • Java
  • Swift
  • Kotlin

شما هیچ‌وقت برای کدنویسی پیر نیستید!

Masako Wakamiya با 82 سال سن به لقب پیرترین کدنویس دست یافت. زمانی که او شروع به کدنویسی کرد، از abacus برای ریاضی استفاده می‌کرد. امروز او یکی از پیرترین توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی گوشی‌های iPhone در دنیاست؛ با نگاهی به نوآوری‌های سریع و پیشرفت‌هایی که در محیط نرم‌افزار رخ می‌دهد، هیچ زمانی در زندگی برای تبدیل‌شدن به یک کدنویس دیر نیست چون آنچه امروز جدید است، فردا منسوخ می‌شود. 

هم اکنون، دنیا نیاز به کدنویسان بیشتری نسبت به هر زمان دیگری دارد. هیچ زمانی برای تبدیل‌شدن به یک کدنویس دیر نیست. تمام چیزی که نیاز دارید، علاقه و زمان و پشتکار است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا معمارزاده

junior level developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات