جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
زبان برنامه نویسی دارت (Dart)
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

زبان برنامه نویسی دارت (Dart)

در این مقاله می خواهیم شما را با زبان برنامه نویسی دارت (Dart) آشنا کنیم. زبان برنامه نویسی دارت توسط گوگل ساخته شده‌­است. می­‌توان از آن برای ساخت برنامه­‌های موبایل، دسک تاپ، سرور و وب استفاده کرد. این زبان به طور گسترده در گوگل و فلاتر استفاده می‌­شود. Dart به جاوا و C + +  بسیار شبیه است. Dart یک زبان شی‌گرا و کلاس محور است. زبان برنامه ­نویسی دارت به عنوان یک زبان چند منظوره برای کاربردهای عمومی استفاده می‌­شود. می­‌توان از Dart برای موبایل، برنامه‌­های پایگاه داده و اسکریپت نویسی استفاده کرد. سرویس Google AdWords با دارت تولید شده‌­است.‌

تاریخچه زبان دارت :

زبان Dart در کنفرانس GOTO  در آرهوس دانمارک در اکتبر 2011 توسط لارس باک و کاسپر لوند، تاسیس و در نوامبر 2013 به صورت رسمی عرضه شد.

زبان دارت از چه ابزارهایی استفاده می­‌کند؟

Stagehand(به شما برای نمایش پروژه­‌های دارت کمک می­‌کند.)

Pub-packagemanager for dartـ هر برنامه دارت وابستگی‌های خود را در یک فایلpubspec.yaml  مشخص می‌کند. این فایل  به زبان YAML نوشته شده‌است.

آیا زبان دارت برای برنامه نویسی خوب است؟

Dart بسیاری از بهترین ویژگی­‌های C ، جاوا، پایتون و جاوا اسکریپت را ترکیب کرده­ است. مانند تایپ پویا و ایستا، پشتیبانی از async و توابع lambda . زبان Dart به دقت طراحی شده ­است تا از به وجود آمدن مشکل جلوگیری کند. زبان Dart، زبان نسبتاً ساده، مدرن و بسیار کارآمدی است.

زبان دارت به چه زبانی شبیه است؟

زبان Dart به زبان سی (نزدیکترین پسر عمویش) شبیه است. زبان دارت مثل پایتون از تفسیر اسکریپت‌­ها از کد منبع پشتیبانی می­‌کند.

آیا دارت به جاوا اسکریپت کامپایل می­‌شود؟

Dart به صورت اختیاری به جاوا اسکریپت منتقل می­‌شود و به فلاتر اجازه اجرا­ شدن در مرورگر را می­‌دهد. در هنگام استفاده از یک کد Dart در یک مرورگر وب، کد با استفاده از کامپایلر Dart2js به جاوا اسکریپت وارد می‌­شود.

چه برنامه هایی از زبان برنامه نویسی دارت استفاده می کنند؟

مهندسان گوگل از زبان Dart برای ساخت تعداد زیادی از برنامه‌­ها استفاده می‌­کنند که بعضی از آ­ن­ها برای تجارت گوگل ضروری هستند. به عنوان مثال، اگر از برنامهGoogle Ads  استفاده می­‌کنید، در واقع از زبان Dart استفاده کرده‌­اید. بخش زیادی از درآمد گوگل را شامل می­‌شود.

چرا زبان دارت به وجود آمد؟

دارت برای پشتیبانی بهتر از فلاتر به وجود آمد. زبان Dart قبل از انتشار فلاتر استفاده نمی­شد. بنابراین منطقی است که دوباره این زبان را بررسی و استفاده کنیم. Dart درواقع به جای جاوا اسکریپت ساخته شد تا بتواند کارایی آن را داشته باشد.

آیا زبان دارت، زبان امنی است؟

زبان Dart، زبان امنی است. Dart برای این که از مطابقت داشتن مقدار یک متغیر با نوع استاتیک آن، اطمینان حاصل کند، نوع استاتیک و چک‌های زمان اجرا را بررسی می‌کند.که گاهی اوقات تایپ صدا گفته می­‌شود.

اگر بخواهیم به طور خلاصه مزایا و معایب زبان Dart را بیان کنیم، به شرح زیر می باشد.

برای ترجمه کد به مترجم نیاز ندارد و مستقیما توسط رایانه درک می­‌شود. تمام آدرس‌های حافظه باید به خاطر سپرده شوند. یافتن خطاها در آن، سخت است.

دلایل یادگیری زبان برنامه نویسی دارت

دارت از رابط‌­ها، کلاس‌­های انتزاعی، مطالب عمومی اصلاح شده و تایپ ایستا پشتیبانی می­‌کند. اگر شما با زبان‌های برنامه نویسی دیگری مانندc  یا جاوا آشنایی دارید، احتمالا شما از قبل Dart را می­‌شناسید. زبان برنامه­ نویسی دارت را می‌­توان به راحتی و به سرعت آموخت.

آیا زبان دارت ارزش یادگیری در سال 2020 را دارد؟

از زبان Dart برای نوشتن برنامه‌­های فلاتر استفاده می­‌شود. زبان Dart در GitHub از یک جهش در استفاده برخوردار شده است. اگر در سال 2020 چند کار بین المللی انجام می‌­دهید و پروژه‌­های خارجی دارید، زبان Dart ارزش دارد که وقت خود را برای بررسی کامل آن صرف کنید.

مدت زمان یادگیری زبان دارت:

یادگیری زبان Dart تقریبا دو هفته طول می‌کشد.( اگر واقعا به یادگیری آن علاقه مند باشید، 2 روز زمان می‌برد.) البته تمامی این مدت زمان‌ها نسبی است. مدت زمان یادگیری هر زبان برنامه­ نویسی به خود فرد و میزان تلاش آن فرد بستگی دارد.

نصب زبان دارت

برای اجرا یا کامپایل کردن برنامه‌های زبان Dart، باید دارت SDK را نصب کنید. اسناد بسیار خوب است و می‌تواند در این مرحله به شما کمک کند. دارت SDK را می‌توان از وب سایت نصب دارت(Dart.dev) دانلود کنید .دستورالعمل‌های سیستم‌عامل خود را به ترتیب انجام دهید. پس از آن دارتSDK به طور خودکار به مسیر(path) شما اضافه می‌شود. برای تست در دسترس بودن Dart، dart—version را در انتها تایپ کنید.

Dart با چند ماژول دیگر همراه است که ممکن است لازم باشد به مسیر اضافه شوند. یکی از آن‌ها " Pub- packagemanager for dart" است که می‌تواند در مسیر مفید باشد. زیرا امکان استفاده از بسته‌های رجیستری pub مشابه NPMرا به شما می‌­دهد.

Dart را می‌توان از خط فرمان اجرا کرد. برای توسعه و اجرای یک برنامه Dart، شما تنها به دارتSDK و یک ویرایشگر متن نیاز دارید.

با این حال توصیه می‌شود که از یک محیط برنامه نویسی استفاده کنید. چون می‌تواند در کارهای پیچیده‌تری کمک کند. این ابزارها عبارتند از:

Visual studio code

Eclipse with the Darbiard plugin

Atom

و نسخه آنلاین در وب Dartpad

اجرای یک برنامه دارت:

براب اجرای یک برنامه Dart به یک فایل با روش اصلی (main)  نیاز است.

ساختار لازم برای تولید:

برای پیاده‌سازی یک برنامه Dart از اصطلاح "عکس فوری" استفاده می‌­کند .این مجموعه تمام فایل‌های پروژه شما را در یک فایل باینری قابل اجرا قرار می‌دهد. سپس دارت SDK می‌تواند فایل را اجرا کند.

اجرای برنامه دارت در مرورگر:

 Dart را می توان در مرورگر اجرا کرد. برای این کار ابتدا باید زبان Dart را به جاوا اسکریپت منتقل کرد.

webdev ابزاری که برای مدیریت و ساخت و همچنین بهینه سازی برای شما در دسترس است. ابزاری مستقل که می‌توان آن را روی خط فرمان اجرا کرد.

 دارت در تلفن همراه:

زبان Dart، زبان رسمی برنامه فلاتر است. فلاتر را قادر می‌سازد تا برنامه‌های زبان Dart را در هر دو سیستم عامل اندروید و ios اجرا کند.

منابع:

1.www.vogella.com

2.dart.dev

3.www.toptal.com

3.insights.dice.com

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.25 از 4 رای

/@amirjaldi

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید