چرا طراحان و توسعه‌دهندگان وب باید با همدیگر کار کنند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

چرا طراحان و توسعه‌دهندگان وب باید با همدیگر کار کنند

ایده اینکه توسعه‌دهندگان و طراحان با همدیگر کار کنند، ایده بسیار معروف و مشخصی است. 

اما با وجود منطقی بودن این ایده برخی اوقات این دو قسمت وقتی روی یک پروژه کار می‌کنند، از یکدیگر جدا می‌شوند. طراح وب سعی می کند که المان‌ها، تخته‌های رنگی و تایپوگرافی ایجاد کند که از هر نظر عالی باشد و این در حالی است که توسعه‌دهنده‌ نیز کدهایی را نوشته و همه چیز را برای منتشر ساختن وبسایت آماده می‌کند. این موضوع می‌تواند دلیل اختلاف نظر و ناسازگار بودن بین طراح و توسعه‌دهنده وب باشد که در نهایت تاثیر این موضوع در پروژه نمایش داده خواهد شد.

اگر طراحان و توسعه‌دهندگان درست از همان ابتدای پروژه تا به انتها با هم همکاری داشته باشند، ظاهر و کدهای بسیار منسجم‌تر و بهتری را ارائه خواهند داد. با این کار حجم کاری و دوباره کاری‌ها بسیار کمتر می‌شود. بنابراین با انجام چنین کاری شما پروژه‌ای را در زمان کمتری ایجاد و طراحی می‌کنید.

طراح در مقابل توسعه‌دهنده

طراح در مقابل توسعه‌دهنده

اگر به صورت سنتی به موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که توسعه‌دهندگان و طراحان وب عناوین شغلی جداگانه‌ای از همدیگر هستند. 

به عنوان مثال طراحان وب از ابزار‌های گرافیکی مانند فوتوشاپ و ایلوستریتور برای ایجاد المان‌هایی که زیبا باشند استفاده می‌کنند. این زیبایی و طراحی بعدها توسط یک توسعه‌دهنده روی صفحه وب کدنویسی می‌شود.

در حالی که توسعه‌دهندگان و طراحان معمولا در اتاق‌های مختلف و یا حتی کشورهای مختلفی هستند اما هر کدام نیاز دارند که علاوه بر دانش خودشان سطحی از دانش طرف مقابل را نیز بداند تا بتواند همکاری را به بهترین شکل ممکن ادامه دهد. بنابراین آن‌ها باید با همدیگر کار کنند.

منافع کار کردن با همدیگر

به صورت پایه‌ای بزرگ‌ترین دلیلی که طراحان و توسعه‌دهندگان باید با همدیگر کار کنند این است که همکاری این دو باعث می‌شود که پروژه کاملتری در نهایت ارائه گردد. از دیدگاه تجربه نیز به قضیه نگاه کنیم، مطمئنا می‌گوییم زمانی پروژه بهتر خواهد شد که در آن طراح و توسعه‌دهنده با یکدیگر همکاری داشته باشند. 

زمانی که ما مشغول صحبت در رابطه با همکاری این دو هستیم،‌ نباید موضوع طراحان تعاملی را نیز فراموش کنیم -منظور از طراحان تعاملی افرادی است که طراحی و رابط کاربری را براساس تعاملات و واکنش‌های کاربری ایجاد می‌کنند-.

همکاری کردن این افراد فواید بسیار دیگری را نیز دارد:

  • یک چشم دوم همیشه برای پیدا کردن اشکالات و خطاها وجود دارد.
  • طراحی با میزان خلاقیت بالاتر
  • تجربه‌ای کامل‌تر، به این دلیل که طراحان می‌توانند قابلیت‌های یک توسعه‌دهنده را درک کنند.
  • محصول نهایی با انسجام بیشتر، حالتی که تمام قسمت‌ها به صورتی طراحی می‌شوند که انگار با همه چیز سازگاری دارند.
  • شما چیزهایی در رابطه با کار طراح/توسعه‌دهنده را یاد می‌گیرید.
  • ترکیب کردن ایده‌ها برای ایجاد یک دید بهتر و صیقلی یافته از پروژه.
  • ایجاد کنندگان می‌تواند تمرکز بهتری روی عملیات و هدف پروژه داشته باشند.

معایب کار کردن با همدیگر

در حالی که دوست دارم بگویم هیچ عیبی در همکاری کردن با یکدیگر وجود ندارد اما این گونه فکر کردن به نظر کمی ناآگاهانه به نظر می‌رسد. 

معایبی نیز برای همکاری وجود دارد:

  • برای نگه‌داری افراد مختلف در یک زمان مشخص معمولا باید هزینه‌هایی را در نظر بگیرید، این موضوع مخصوصا در حالتی که افراد در یک موقعیت مکانی نیستند بسیار بیشتر مشاهده می‌شود. البته می‌توان از یک حالت جایگزین نیز استفاده کرد، افراد را از طریق یک ابزار تل‌ِکنفرانس به همدیگر متصل کنید.
  • برخی اوقات افراد با این موضوع مخالف‌ند و فقط دوست دارند تنها باشند. خب ما افراد یک تیم هستیم،‌ باید این موضوع را در نظر بگیریم که نیاز است همکاری وجود داشته باشد.

کارهایی که می‌توانید انجام دهید

کارهایی که می‌توانید انجام دهید

خب تا به اینجای کار ما در رابطه با دلایل همکاری طراحان و توسعه‌دهندگان فکر کردیم و مواردی را گفتیم، اما حال چگونه می‌توانیم این موضوعات را بدنیای عمل بیاوریم؟ این موضوع با یک ارتباط واضح به عمل می‌آيد. 

طراحان و توسعه‌دهندگان وب باید پروژه را در اولویت قرار دهند و به در طی فرایند ایجاد به تصویر بزرگی از پروژه فکر کرده و بحث را شکل دهند. این موضوع که در مسیر برخی چیزها را می‌برید و برخی چیزها را از دست می‌دهید باید توسط طرفین به خوبی درک شود.

بهترین مکان برای شروع یک گفتگو قرار دادن طراحان و توسعه‌دهندگان در یک موقعیت مانند نهار خوردن، یک قهوه یا قدم زدن با همدیگر است. سعی کنید از یکدیگر به درکی متقابل برسید. از این حرف بزنید که چگونه می‌شود با همدیگر همکاری کنند و چگونه استایل‌ها را پیاده‌سازی کنید.

هر کسی که در پروژه مشارکت دارد باید نقاط زمانی را مشخص کند، تا بتواند روند کاری را با افراد دیگر بررسی نماید. به یاد داشته باشید که یکی از راه‌ها برای موفقیت در یک تیم این است که بتوانید نظرات دیگران را دریافت کرده و به خوبی به آن‌ها جواب دهید. همچنین به یاد داشته باشید که شما باید چیزهای جدیدی را در فرایند کار یاد بگیرید.

۵ نکته برای طراحان

  • تئوری طراحی را به صورتی ساده برای اینکه توسعه‌دهنده به صورت واضح متوجه شود، توضیح دهید. 
  • در زمان خلق طراحی المان‌های تعاملی را همراه با شیوه کاری آن‌ها را به یاد داشته باشید. مطمئن شوید که تمام بخش‌ها برای تمام حالت‌های ممکن ایجاد شده است. 
  • کاملا طراحی کنید. انتظار نداشته باشید که توسعه‌دهنده بخش‌هایی از طراحی شما را انجام دهد. المان‌ها را در بخش‌های مختلف طراحی کنید و مطمئن باشید که همه چیز آماده است.
  • در مسیر ایجاد پروژه برای کمک از دیگران درخواست کنید. اگر از چیزی مطمئن نیستید پس بهتر است که از افرادی درخواست کنید. 
  • المان‌های طراحی را در یک فرمت قابل استفاده قرار دهید و سعی کنید آن را با رزولوشن مناسبی ارائه دهید.

۵ نکته برای توسعه‌دهندگان

  • در رابطه با طراحی دانشی کسب کنید. در رابطه با المان‌های مختلف طراحی مانند رنگ‌ها و موارد مختلف دیگر اطلاعاتی داشته باشید.
  • در رابطه با کارهایی که می‌توانید و یا نمی‌توانید انجام دهید صادق باشید. اگر یک طراح مشغول انجام کارهایی غیر مرتبط به وبسایت است سعی کنید زودتر از موعد هشدار دهید.
  • همواره برای پاسخ سوالات آماده باشید و در جریان توسعه کمک کنید.
  • از ابتدای پروژه مشارکت کنید. کمک کنید که ایده‌های طراحی جذابی همراه با در نظر گرفتن تجربه کاربری شکل بگیرد.
  • از درستی طراحی در جریان توسعه حمایت کنید - حتی آن قسمت‌هایی که شما دوست ندارید و با آن‌ها مخالف هستید -. اگر بخواهید بدون هیچ هدفی در جریان توسعه مواردی را تغییر دهید تنها دشمن‌تراشی کرده‌اید. 

یکی از مهمترین نصیحت‌ها برای طراحان و توسعه‌دهندگان این است که همه چیز جدید نیست اما مربوط به همدیگر است. در مانیفست توسعه نرم‌افزار Agile چهار اصل برای طراحان، توسعه‌دهندگان و طراحان تعاملی آمده که به صورت زیر است:

  1. منحصر به فرد و تعاملی نسبت به ابزار‌ها و پروسه ارجعیت دارد.
  2. کار کردن نرم افزار نسبت به مستندسازی منسجم ارجعیت دارد.
  3. همکاری با مشتری نسبت به مذاکرات مربوط به قرارداد ارجعیت دارد.
  4. پاسخگویی به تغییرات نسبت به دنبال‌ کردن یک پلن ارجعیت دارد.

توانایی‌هایی که هر کسی می‌تواند از آن‌ها بهره ببرد

توانایی‌هایی که هر کسی می‌تواند از آن‌ها بهره ببرد

برای کمک کردن به کامل کردن پل میان طراحان و توسعه‌دهندگان و همکاری بهتر در این پروسه، هر دو طرف باید بتوانند با زبان طرف مقابل نیز صحبت کنند. طراحان و توسعه‌دهندگان باید سعی کنند که توانایی‌های‌شان را ارتقا دهند.

هر طراح و توسعه‌دهنده‌ای باید دانش پایه‌ای از موارد زیر را داشته باشد:

  • درک قواعد طراحی مانند رنگ‌، فضا و تایپوگرافی
  • بهینه‌سازی فرمت‌های تصویری
  • درک پایه ای از HTML و CSS
  • استفاده از فونت‌های وب
  • داشتن گرایش در طراحی و توسعه
  • درک خواسته‌ها و نیازهای کاربران
  • درک گریدها، فریمورک و نمونه‌سازی

در پایان

جواب سوال از ابتدا کمتر به دلیل کار کردن طراحان و توسعه‌دهندگان با یکدیگر پرداخت اما در ادامه ما درک بسیار خوبی از چگونگی شکل گیری این همکاری را پیدا کردیم. بسیار مهم است که بدانیم هر دو طرفین در انتهای مسیر یک هدف را دنبال می‌کنند و آن ایجاد یک وبسایت فوق‌العاده است.

چیزی که واقعا نیاز است تا در رابطه با آن فکر کنیم، طراحی یک پروسه توسعه است. در واقعیت نیز به همین شکل است که تمام توسعه‌ها طراحی است و طراحی وب خود یک پروسه توسعه است. شما نمی‌توانید یک مورد را بدون در نظر گرفتن مورد دیگر در اختیار داشته باشید. پس بنابراین شاید ما به یک عنوان جدید نیاز داریم که مفهوم اینکه توسعه‌دهنده و طراح باید با همدیگر کار کنند و یک مفهوم یکپارچه هستند را بیان کنیم.

این پیشنهاد من است: چگونه است که ما این روند را همکاری طراحان توسعه‌دهنده وب بخوانیم؟ شما چه فکر می‌کنید؟ ایده‌های‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا