۱۱ نکته در مورد استخدام فریلنسرهایی که تجارت شما را تقویت می‌کنند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

۱۱ نکته در مورد استخدام فریلنسرهایی که تجارت شما را تقویت می‌کنند

گسترش تجارت می‌تواند بسته به نحوه‌ی رسیدگی، سود یا هزینه بالایی داشته باشد. هزینه‌های اصلی‌ای که انتظار متحمل شدنشان را دارید، افزایش دستمزد و به وجود آمدن مخارج اضافی خواهد بود. بعضی مشاغل از فریلنسرها برای پیشبرد کارهای خود استفاده می‌کنند اما باید بدانید که پیدا کردن فریلنسری با توانایی‌های مناسب، کاری سخت است.

در اینجا ۱۱ نکته برای کمک به شما در پیدا کردن بهترین فرد، قرار داده شده تا آگاهانه افراد را وارد تجارت خود کنید.

۱. استخدام آزمایشی

یکی از اصلی ترین راه‌های رسیدن به استعداد مناسب از بین کاندیداهای شما، این است که آن‌ها را به دقت بررسی کنید. به شما توصیه نمی‌کنم که آن‌ها را تنها بر اساس فعالیت‌های قبلی استخدام کنید. ممکن است برخی از این افراد، نمونه کارهای چشمگیری در دست داشته باشند اما برای شما انتخاب نادرستی به شمار بیایند؛ زیرا ممکن است آن‌ها فاقد تخصص لازم برای انجام دستورات خاص شما باشند. به عنوان مثال، کپی رایترهای فوق العاده، همیشه نمی‌توانند به وبلاگ نویسانی عالی تبدیل شوند.

علاوه بر این‌ها، باید از این مسئله اطمینان حاصل کنید که آیا فرد مورد نظر شما، می‌تواند کارهایتان را به اندازه‌ی قراردادهای قبلی خود کارآمد انجام دهد یا خیر. ساده ترین راه برای انجام این کار، استخدام آزمایشی است. از آن‌ها بخواهید که نمونه‌ای از کارهای شما را به صورت روزانه تکمیل کنند. این شما را قادر می‌سازد تا کاندیداها را به طور عینی ارزیابی کنید. شاید مجبور شوید مبلغی را برای این کار پرداخت کنید زیرا نمی‌توانید انتظار داشته باشید که آن‌ها به صورت رایگان کار کنند.

۲. انجام مصاحبه

استخدام کردن افراد به شکل آنلاین، این حس را القا می‌کند که انگار در این فرآیند کاری، هیچ ارتباط انسانی‌ای وجود ندارد اما هنوز هم می‌توانید مصاحبه‌هایی را به منظور آشنا شدن با کارمندان آینده خود انجام دهید. حتی اگر نمی‌توانید به صورت فیزیکی به آن‌ها دسترسی داشته باشید، از برنامه‌های مصاحبه و گفتگوی آنلاین مثل Skype استفاده کنید. 

مصاحبه به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها را ارزیابی کرده و مشخص کنید که آیا موانعی در پیش رو قرار خواهد گرفت یا خیر. مصاحبه کردن قبل از شروع کار، به ایجاد یک رابطه خوب شغلی کمک می‌کند.

۳. نوشتن توافق نامه برای کل پروژه

شما چشم‌هایتان را برای انجام پروژه‌های خود، به بهترین استعداد دوخته‌اید. اما کمی صبر کنید!!

قبل از شروع به کار کردن، مهم است که تمام طرف‌های معامله، الزامات کار را درک کنند. شما باید در مورد کل پروژه با آن‌ها صحبت کنید: سعی کنید با آن‌ها در مورد جدول زمانی، خواسته‌های دلخواه، نقاط عطف پروژه و برنامه زمانی پرداخت هزینه صحبت کنید. انجام این کار، سبب جلوگیری از وقوع اختلافات می‌شود. این توافق نامه، به شما کمک می‌کند تا ساختار پرداختی مناسب و دو طرفه‌ای را ایجاد کنید. بعضی از پروژه‌ها تنها دارای یک بازه پرداختی هستند و آن زمانی است که کار تکمیل شده است. این در حالی است که برخی دیگر، نیازمند پیمانکارانی هستند تا بر روی روند کار نظارت و فعالیت داشته باشند.

۴. اصرار به ارجاع

توصیه می‌کنم اگر به دنبال بستن قراردادهای بلند مدت هستید، درباره‌ی کارمندان بالقوه خود دقت کافی را به خرج دهید. دانستن نحوه‌ی عملکرد آن‌ها در مشاغل قبلی اهمیت دارد و راه درست در رسیدن به این اطلاعات، تماس گرفتن با کارفرمایان سابق آن‌ها است. می‌توانید از کاندیداهای خود درخواست کنید تا منابع و اطلاعات خود را برای بررسی به شما ارائه دهند. اگر هر دوی شما قصد همکاری‌های کوتاه مدت را داشته باشید، انجام این کار لزومی نخواهد داشت.

۵. بازخورد کارفرما را بررسی کنید

بازار کسب و کار مثل بازار کار فریلنسرها، با فراهم کردن مکانی برای امتیازدهی و دریافت بازخورد، امکان بررسی فعالیت‌های گذشته را برای مشتریان آسانتر کرده است. بررسی بازخوردهای بعضی از کارفرماها نسبت به کاندیدای شما، می‌تواند باعث شود که شما آگاهانه تر از قبل با مشتریان خود تعامل برقرار کنید. 

شاید پیگیری مستقیم این کارفرمایان سابق دشوار باشد اما بازخورد می‌تواند مبنای مناسبی برای استخدام کردن باشد. علت اصلی این کار چنین است که بازخوردها به ندرت توسط پیمانکاران تغییر و یا تحریف داده می‌شوند.

۶. اصرار بر برقراری ارتباط منظم

با اینکه بیشتر فریلنسرها از راه دور کار می‌کنند، مهم است که شما کانال‌های ارتباطیِ منظمی را با آن‌ها برقرار کنید. ارتباط برقرار کردن سبب ایجاد احساسی بهتر می‌شود، در صورتی که عدم برقراری ارتباط همچین حسی را به دو طرف القا نمی‌کند. بنابراین مهم است که شما به طور مرتب و مودبانه در مورد اهداف و نقاط عطف خود با پیمانکارتان صحبت کنید. با انجام این کار، مثبت بودن وارد مشارکت‌های شما خواهد شد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا بر اساس اهداف تجاری شما، بهترین قضاوت‌ها را انجام دهند.

نکته اضافی: همیشه به فریلنسرها گوش دهید. به مواردی که در روند کار پروژه پیشنهاد می‌کنند توجه کنید. آن‌ها می‌توانند ایده‌های جالبی را ارائه بدهند که مفید به نظر می‌رسد. 

۷. مذاکره در مورد مالکیتِ کار نهایی

پروژه های تجاری مانند طراحی و توسعه نرم افزار، قبل از شروع کار نیازمند بحث در مورد حقوق مالکیت هستند. این حقوق باید در یک سند قانونی بیان شده و توسط هر دو طرف پذیرفته شود تا از هرگونه اعتراض در آینده جلوگیری شود. در چنین پروژه‌هایی، شما باید در مورد درصد پرداخت اولیه یا نوع پرداخت پول نیز به توافق برسید. 

۸. از استخدام افراد بر اساس قیمت خودداری کنید

به دلیل در دسترس بودن تعداد زیادی از فریلنسرها، ممکن است وسوسه شوید که یکی از آن‌ها را با ارزانترین نرخ برای انجام پروژه خود استخدام کنید. اگرچه ممکن است این مثل استراتژی‌ای برای صرفه جویی در هزینه‌ها می‌باشد. طبق گفته‌های افراد قدیمی:« ارزان می‌تواند گران باشد.»

این گفته قطعا درست است. مخصوصاً زمانی که شما مجبورید برای بهبود کیفیت پروژه خود، دوباره فرد جدیدی را استخدام کنید. 

نکته اضافی: سنجیدن افراد استخدام شده بر اساس تجربه، امری بسیار مهم است. بعد از تعیین کردن فرد مناسب برای پروژه، مذاکره کردن بر روی مسائل مالی می‌تواند آسانتر انجام شود.

۹. جدول زمانیِ فریلنسرها را بررسی کنید 

در خصوص فریلنسرها، نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که شما تنها کارفرمای آن‌ها نیستید. بعضی اوقات، فریلنسرها بیشتر از یک کارفرما دارند و این بدان معناست که درگیر مهلت‌های زمانیِ مختلفی هستند. قبل از شروع کار با فریلنسر منتخب خود، همیشه از آن‌ها سوال کنید که آیا قادر خواهند بود سفارشات را در زمان‌های تعیین شده شما تحویل دهند یا خیر. این سبب می‌شود تا آن‌ها برای پایبند ماندن به مهلت زمانی شما، برنامه‌های کاری خود را هماهنگ کنند. 

نکته اضافی: شما از روش‌های دیگری نیز می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سفارشات خود به موقع و سر وقت به دستتان برسند. مثلا می‌توانید فعالیت‌های افراد خود را مرتب بررسی کنید تا بفهمید آیا آن‌ها در مسیر درست اجرای پروژه هستند یا خیر. گزینه‌ی دیگری که در اختیار دارید این است که به جای منتظر ماندن تا روز تحویل پروژه، بخش‌های تکمیل شده کار را به صورت جداگانه مشاهده و ارزیابی کنید.

۱۰. از شرکت خود در برابر رقابت محافظت کنید

گاهی اوقات فریلنسرها می‌توانند برای شما رقابتی غیرمستقیم به حساب بیایند چون آن‌ها از نحوه‌ی اداره شدن تجارت شما باخبرند و پروژه‌هایتان را برای مشتری‌ها تکمیل می‌کنند. بنابراین مهم است که ساز و کارهایی را به وجود آورید که مانع دسترسی مستقیم آن‌ها به جزئیات کسب و کار شما شود. همچنین می‌توانید از روش‌های قانونی عمل کرده و از آن‌ها بخواهید تا توافق نامه‌های عدم افشا را امضا کنند.

۱۱. از بازارهای فریلنسری استفاده کنید

شما می‌توانید برای استخدام یک فریلنسر، در بازارهایی مثل Freelancer به دنبال آن‌ها بگردید. چنین سایت‌هایی به شما این امکان را می‌دهند تا نوع کار خود را ارسال کنید، و سپس رزومه و صحبت‌های کارگران بالقوه را دریافت می‌کنید. مهمترین مزیت استخدام فریلنسرها به صورت آنلاین این است که می‌توانید بر اساس نوع پروژه و شغل خود، مناسب‌ترین و بااستعدادترین فرد را در آن زمینه بدست آورید. ممکن است با لیستی از فریلنسرها مواجه شوید، حال شما باید با توجه به نوع کار خود هر تعدادی که می‌خواهید را انتخاب و سپس استخدام کنید.

فریلنسرها می‌توانند در هزینه‌های شما صرفه جویی کنند اما اگر به طور نادرست استخدام شوند، می‌توانند به تجارتتان آسیب برسانند. این ۱۱ نکته به شما کمک می‌کند تا بهترین استعداد را برای پروژه‌های خود بدست آورید. اگر به طور دقیق از این نکات پیروی کنید، می‌توانید تجارت خود را سریعتر و با حداقل هزینه توسعه دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی