نحوه مدیریت تلاش‌های ناموفق برای ورود غیرمجاز به سایت‌های وردپرسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

نحوه مدیریت تلاش‌های ناموفق برای ورود غیرمجاز به سایت‌های وردپرسی

راه‌اندازی یک وب ‌سایت جذاب و کاربرپسند تلاش و زمان زیادی می‌طلبد، بنابراین وجود هرگونه مشکل یا نقص فنی به دلیل عدم رعایت اقدامات امنیتی مناسب می‌تواند برای کاربران مایوس‌کننده باشد. اولین علامت بروز مشکل ممکن است زمانی باشد که چندین هشدار دریافت می‌کنید مبنی بر اینکه شخصی سعی دارد با اطلاعات نامعتبر به وب سایت شما دسترسی پیدا کند.

برخی از افراد متخصص در زمینه فناوری، زیاد نگران تلاش‌های ناموفق برای ورود غیرمجاز نیستند. در هر صورت وب سایت‌ها هر از گاهی سهم خود را از حملات brute force یا ترافیک ربات دریافت می‌کنند. اما امنیت وب بسیار مهم است و شما باید تمام اقدامات ممکن را برای ایمن‌سازی سایت وردپرس خود انجام دهید، به خصوص اگر داده‌های خصوصی و محرمانه مشتری را ذخیره و نگهداری می‌کنید.

اگر چندین تلاش ناموفق برای ورود غیرمجاز در سایت وردپرس خود مشاهده می‌کنید، باید دلایل و راه حل‌های احتمالی را بررسی نمایید. پس بیایید بفهمیم که چرا وب سایت شما ممکن است در چنین حملاتی هدف قرار گیرد و چه کاری می‌توانید برای افزایش امنیت سیستم خود انجام دهید.

در صورت تمایل برای یادگیری بیشتر وردپرس و ارتقای مهارت‌های خود می‌توانید از این دوره مفید و ارزشمند همراه با ارائه کامل‌ترین سرفصل‌ها در وب سایت راکت بهره بگیرید.

 اهمیت تلاش‌های ناموفق برای ورود غیرمجاز به سیستم

این موضوع معمولا زمانی رخ می‌دهد که یک کاربر خاص سعی می‌کند در یک بازه زمانی تعیین‌شده به صورت غیرمجاز وارد سیستم شود. پس از مشاهده پیغام خطای "تعداد بیش از حد ورود ناموفق"، وردپرس این مشکل را ثبت خواهد کرد، حتی اگر پس از آن ورود صحیح را انجام دهید. وردپرس مادامی که زمان انتظار منقضی نشده باشد، اجازه ورود شما را نخواهد داد. این ویژگی امنیتی به طور خاص برای جلوگیری از دسترسی غیرقانونی هکرها به وب سایت با حملات brute force طراحی شده است.

تلاش ناموفق برای ورود، گاها در سایت شما تأثیری بر عملکرد آن نخواهد داشت. اما حملات brute force هدفمند مقدار زیادی از پهنای باند را مصرف می‌کنند که این می‌تواند منجر به وقوع انکار سرویس (DDoS) شده و در نهایت کل سایت شما را از کار بیاندازد.

اکثر حملات به طور خاص وب سایت شما را هدف قرار نمی‌دهند. در عوض ربات‌های خودکاری راه‌اندازی شده‌اند تا سعی کنند در حد امکان رمز عبور را حدس بزنند. این ربات‌ها در وب جستجو کرده و به‌طور تصادفی سعی می‌کنند سایت‌هایی که دارای الگوریتم اعتبارسنجی ضعیف و سیستم‌های آسیب‌پذیر هستند را تصرف کنند.

این حملات لزوما برای سایت‌های شخصی یا کسب و کارهای کوچک رایج نیستند و سرویس‌دهندگان وب باید اقدامات امنیتی را برای جلوگیری از آن‌ها ارائه دهند. با این حال، کسانی که پلاگین گزارش فعالیت (Log Activity) را برای سایت وردپرس خود نصب می‌کنند، گاهی از تعداد تلاش‌های ناموفق برای ورود به سایت خود شگفت زده می‌شوند.

بنابراین سعی کنید کمی زمان بگذارید تا تفاوت بین ورودهای ناموفق تصادفی و حملات هدفمند را درک کنید و اقداماتی را برای محافظت از سایت خود در برابر مهاجمان انجام دهید.

نحوه مدیریت تلاش‌های ناموفق برای ورود غیرمجاز

امنیت وب سایت وردپرس لزوما به دانش فنی پیشرفته نیاز ندارد. در اینجا چند راهکار برای محافظت از سایت خود با استفاده از ابزارهای امنیتی ساده آورده شده است.

- به روز نگه داشتن وب سایت

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مکرر را برای بهبود عملکرد سایت از جمله حریم خصوصی و امنیت آن منتشر می‌کند. این می‌تواند به کاربران کمک کند تا مطمئن شوند سایت‌های خود را در برابر تهدیدات مخرب ایمن نگه می‌دارند. بنابراین بروزرسانی وب سایت یکی از اساسی‌ترین اقدامات امنیتی است که وردپرس با ارائه آن از سایت شما محافظت می‌کند.

با کمال تعجب، بیشتر از نصف کاربران آخرین نسخه وردپرس را اجرا نمی‌کنند. اگر وب‌سایت شما از نسخه قدیمی‌تری استفاده می‌کند، شما را در معرض خطرات جدی‌تر نفوذ و ورود غیرمجاز کاربران قرار می‌دهد، بنابراین تا حد امکان آن را به‌روز نگه دارید.

- محدود کردن تعداد تلاش برای ورود

استراتژی مؤثر دیگر محدود کردن تعداد تلاش‌های ورود به سیستم (مثلا حداکثر سه بار) است که کاربر می‌تواند برای شروع انجام دهد. وردپرس به طور پیش فرض تعداد نامحدودی تلاش برای ورود به سیستم را امکان پذیر می‌کند، اما شما می‌توانید آن را تغییر دهید. دو راه اصلی برای انجام این کار وجود دارد.

اولین مورد از طریق نصب یک پلاگین مانند Limit Login Attempts Reloaded است. این افزونه وردپرس، سایت شما را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که یک نام کاربری یا یک آدرس IP را از تلاش برای ورود بیشتر مسدود می‌کند (تعداد تلاش برای ورود به سیستم می‌تواند توسط شما تنظیم شود). این امر تلاش یک هکر برای دسترسی به سایت شما از طریق یک حمله brute force را بسیار دشوارتر می‌نماید.

استراتژی دوم از طریق یک هاست وردپرس مانند WP Engine است که به شما امکان می‌دهد تلاش‌های ورود را محدود کنید. این موضوع شش سال پیش به‌روزرسانی شد، زمانی که WP Engine پلاگین Limit Login Attempts را با ویژگی امنیتی اختصاصی خود جایگزین کرد.

- در نظر گرفتن امنیت هاست

مشکل این نیست که وردپرس ناامن است، بلکه اینجاست که بیشتر صاحبان وب سایت از مؤثرترین اقدامات پیشگیرانه موجود برای ایمن نگه داشتن سایت خود در برابر ورود غیرمجاز آگاه نیستند. هنگامی که اقداماتی را برای ایمن‌سازی اعتبارسنجی خود انجام دادید، باید امنیت سرویس‌دهنده هاست خود را نیز در نظر بگیرید. چرا که میزبانی وب نقش مهمی در کمک به شما در حفظ امنیت سرور ایفا می‌کند.

اگر ارائه‌دهنده هاست فعلی شما قابل اعتماد نیست، انتقال وب سایت وردپرس خود به یک سرور جدید امری ضروری است. یک ارائه‌دهنده هاست قابل اعتماد به طور دوره‌ای شبکه خود را برای هرگونه به‌روزرسانی و فعالیت مشکوک با سخت‌افزار و نرم‌افزار سرور خود اندازه‌گیری می‌کند.

همچنین داشتن یک تیم پشتیبانی قوی 24 ساعته با تخصص فنی کافی نیز می‌تواند به شما در محافظت از اطلاعات خود و مقابله با هرگونه مشکل ایمنی و فنی که ممکن است رخ دهد کمک نماید. برخی از پلتفرم‌های میزبانی از مستندات و پشتیبانی جامعه بیشتری نسبت به سایرین برخوردار هستند، بنابراین هنگام انتخاب این موضوع را حتما در نظر داشته باشید.

- استفاده کردن از اعتبارسنجی ورود امن

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از کاربران مرتکب می‌شوند، استفاده از نام‌های کاربری یا رمزهای عبور ساده و تکراری مانند "test"، "admin" و مواردی از این قبیل است. این کار وب سایت شما را در معرض خطر حملات بی‌رحمانه قرار می‌دهد، به همین دلیل است که تعیین جزئیات ورود و احراز هویت منحصر به فرد ضروری است. بنابراین سعی کنید از حروف کوچک و بزرگ، کاراکترهای خاص و اعداد استفاده کنید تا حدس زدن رمز عبور شما دشوارتر شود.

همچنین بهتر است پس از چندین بار تلاش برای ورود ناموفق، id کاربران در وردپرس را مسدود کنید. با انجام این کار، شانس مهاجم را برای حدس زدن رمزهای عبور به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهید.

به طور مشابه، می‌توانید با فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) برای محافظت از سایت وردپرس خود امنیت ورود را تقویت کنید. این تکنیک احراز هویت به عنوان یک لایه امنیتی اضافی عمل می‌کند، زیرا از کاربران می‌خواهد علاوه بر نام کاربری و رمز عبور، یک کد منحصر به فرد (اغلب به تلفن همراهشان ارسال می‌شود) وارد نمایند. این کار به راحتی با اضافه کردن یک پلاگین مانند WP 2FA به سایت وردپرس امکان پذیر است.

- مراقب امنیت شبکه باشید

اعتبارسنجی فرم ورود تنها آسیب‌پذیری یک وب سایت نیست. بلکه عملکرد بک-اند، سرورها و برنامه‌هایی که سایت شما را در حالت اجرا نگه می‌دارند نیز راه‌هایی هستند که مهاجمان می‌توانند با نفوذ به آن‌ها وب سایت شما را هک کنند. بنابراین باید از پلتفرم‌های امنیتی انعطاف‌پذیر مانند کیت‌های توسعه نرم‌افزار امنیت سایبری و APIها برای نظارت بر سیستم خود بهره بگیرید و باگ‌های امنیتی را زودتر شناسایی کنید، قبل از اینکه تأثیرات منفی داشته باشند.

همچنین قبل از ورود به وب‌ سایت وردپرس خود با در نظر گرفتن امنیت کافی، حواستان به شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنید نیز باشد. شبکه‌های عمومی مانند کتابخانه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و ... ممکن است به خوبی محافظت نشوند.

به گفته لودویک رامبرت - کارشناس امنیت سایبری Privacy Canada - استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) موثرترین استراتژی برای محافظت از اعتبار ورود شما قبل از آنلاین شدن در یک مکان عمومی است. این به شما امکان می‌دهد در یک کانال رمزگذاری شده به گشت و گذار در وب بپردازید.

رامبرت همچنین می‌گوید: «شبکه خصوصی مجازی به عنوان اولین خط دفاعی شما هنگام کار در خانه و به‌ویژه زمانی که به وای‌فای عمومی متصل هستید، عمل می‌کند. VPN سرویسی است که یک تونل مجازی از داده‌های رمزگذاری شده ایجاد کرده که بین کاربر و سرور جریان دارد. نکته اصلی این است که یک VPN اطلاعات شما را از جاسوسان، هکرها، مهاجمان و هر کس دیگری که ممکن است بخواهد اطلاعات شما را بدزدد و قصد سوءاستفاده از آن را داشته باشد، پنهان می‌کند.

از آنجایی که سایت وردپرس شما در حالت آفلاین کار نمی‌کند، پس باید سایر برنامه‌ها و پایگاه داده‌های مورد استفاده در سیستم خود را نیز به عنوان بخشی از امنیت خارج از سایت خود در نظر بگیرید. اگر به طور خاص از برنامه‌های مبتنی بر ابر (Cloud-Base) استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آنها به طور ایمن یکپارچه شده‌اند، زیرا امنیت مبتنی بر ابر با سیستم‌عامل‌های سنتی متفاوت است.

وردپرس یک سازنده وب سایت با کاربری آسان است، اما این بدان معنا نیست که شما باید در یک احساس امنیت کاذب غرق شوید. صرف نظر از پلتفرم، داشتن امنیت خودکار و ابزارهای بکاپ‌گیری برای جلوگیری از حملات brute force و سایر هک‌ها برای محافظت از وب سایت شما ضروری است.

در وردپرس مسدود کردن چندین تلاش ناموفق و استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای می‌تواند به حفظ امنیت سایت شما علاوه بر سایر لایه‌های امنیتی شبکه که پیاده‌سازی می‌کنید، کمک نماید. در بدترین حالت می‌توانید از این موارد برای بازیابی سایت در معرض خطر و محافظت از داده‌های خود بهره بگیرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید