مقایسه سیستم‌های مدیریت محتوا Flat-File با دیتابیس محور
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

مقایسه سیستم‌های مدیریت محتوا Flat-File با دیتابیس محور

سیستم های مدیریت محتوا یکی از چاشنی‌های بسیار مهم دنیای اینترنت هستند. ابزارهایی که به ما کمک می‌کنند تا با دردسر بسیار کمتری، محتوای مورد نظرمان را در فضای اینترنت به اشتراک بگذاریم. اما همین سیستم‌ها نیز از چندین نوع تشکیل شده‌اند. یکی از آن‌ها به صورت دیتابیس محور کار می‌کنند که ما بیشترین آشنایی را با آن‌ها داریم. برای مثال وردپرس یکی از این موارد است. اما دسته دیگری که با عنوان Flat-File شناخته می‌شود به جای استفاده از دیتابیس، از یکسری فایل تشکیل می‌شود و هر بار که بخواهیم نوشته‌ای را مطالعه کنیم یکی از این فایل‌ها فراخوانی خواهد شد. 

در این مقاله می خواهیم اشاره‌ای کوچک به مفهوم سیستم مدیریت محتوا Flat-File و مقایسه‌ای اجمالی با سیستم های مبتنی بر بانک اطلاعاتی را داشته باشیم.

Grav یکی از چندین نمونه سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر فایل است که تمام اطلاعات را بجای آنکه در یک سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی ذخیره و مدیریت کند، درون فایل ها و پوشه ها این کارها را انجام می‌دهد.

Grav یک سیستم مدیریت محتوای ساده و ضعیف نیست. بلکه توسط این سیستم می توانید بسیاری از کارهای مورد نیاز خودتان را مدیریت کنید. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این سیستم می توانید به این لینک مراجعه کنید.

اما در این مقاله امروز می خواهیم به شما بگویم که آیا به این سیستم ها با توجه به شرایطی که داریم نیازمند هستیم یا خیر!

آیا شما به یک بانک اطلاعاتی نیازمندید؟

سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر بانک اطلاعاتی مانند وردپرس، جوملا و دروپال به میزان زیادی مقیاس پذیر هستند. با استفاده از این سیستم ها می توان وبسایت هایی با طراحی بسیار عظیم و از طرفی بسیار ساده را ساخت. اما داشتن یک بانک اطلاعاتی برای بعضی از وبسایت ها اضافه کاری محسوب می شود و کار کردن روی آن موجب نابودی وبسایت است. 

همانطور که اشاره شد در یک سیستم مبتنی بر فایل تمام داده ها از طریق فایل ها و پوشه ها ذخیره و دسته بندی می شوند. بگذارید یک مثال ساده از تفاوت این دو سیستم را به شما بگویم:

وقتی که نوشته ساده ای را در یک سیستم مبتنی بر فایل داخل پوشه ای به اسم Blog قرار می دهید، خود به خود نوشته شما به دسته بندی وبلاگ، منتقل می شود. اما برای انجام این کار در یک سیستم مبتنی بر بانک اطلاعاتی باید از تگ ها و دسته بندی های مشخص شده استفاده کنید.

در سیستم مدیریت محتوای Grav نام یک فایل می تواند روی نمایش آن داخل وبسایت تاثیر بگذارد. به این صورت می شود محتوای مختلف را در راه های مختلف نشان داد.

راه حل هایی که اینگونه سیستم های مدیریت محتوا ارائه می دهند، می تواند برای وبسایت هایی که انتظار صرفا یک سیستم مدیریت محتوای ساده را دارند مناسب باشد، اما وبسایت هایی که می خواهند از طُرق مختلف محتوایشان را مدیریت کنند، سیستم های مبتنی بر فایل برای‌شان خیلی کارآمد نخواهد بود.

پس نتیجه می گیریم که، سیستم های مبتنی بر بانک اطلاعاتی به دلیل توانایی در پیاده سازی ارتباط های پیچیده مختلف می تواند انتخاب مناسبی برای وبسایت های پیچیده باشد این در حالی است که مدیریت محتوا در سیستم های مبتنی بر فایل ساده تر و سریع تر انجام می گیرد، پس در نتیجه برای کارهای بسیار پیچیده نمی تواند انتخاب مناسبی باشد.

یکی از امکانات جالب سیستم Grav توانایی به اسم taxonomy است که این قابلیت را به کاربر می دهد تا بتواند تعداد بسیاری از فایل ها و پست ها را به صورت جمعی و یکجا در یک دسته بندی منطقی قرار دهد. این امکان چیزی بود که هیچوقت از یک سیستم مبتنی بر فایل انتظارش نمی رفت.

یک نتیجه گیری کوچک:

اگر به یک وبسایت با توانایی مدیریت محتوا به صورت حرفه ای و وجود ارتباط های پیچیده نیازمند هستید پیشنهاد می کنم سیستم های مبتنی بر بانک اطلاعاتی را انتخاب کنید.

اگر وبسایت شما کوچک است و تنها دغدغه آن -در حال حاضر- نوشتن مطالب و سازمان دهی کردن آنها است پس بهتر است سراغ سیستم های مبتنی بر فایل بروید.

آیا وبسایت شما به قابلیت مقیاس پذیری نیازمند است؟

آيا وبسایت شما قرار است در آینده ترافیک زیادی را مدیریت کند؟ در هر ثانیه میلیون ها درخواست را دریافت کند و به آنها جواب دهد؟ یا اینکه صفحاتی در وبسایت شما وجود دارند که کارشان در روز رزرواسیون هزاران فرد مختلف باشد؟

پلتفرم های مبتنی بر فایل مقایس پذیر هستند، اما مقدار مقیاس پذیری آنها در مقایسه با یک سیستم مبتنی بر بانک اطلاعاتی که به خوبی پیکربندی و سازمان دهی شده است بسیار محدود و ناچیز است. 

برای مثال یک وبسایت که ارائه دهنده خدمات آشپزی و سفارش غذا است نمی تواند از یک سیستم مبتنی بر فایل استفاده کند. زیرا آنها به صورت کلی در روز درخواست های زیادی را دریافت و مدیریت می کنند. جدای از آن دسته بندی های آنها تقریبا زیاد است. پس بهترین شرایط برای آنها استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس است. 

در همین عین یک وبسایت آشپزی را در نظر بگیرید که کارش صرفا نمایش آدرس/شماره تماس و منوی غذاها به بازدید کنندگان است. در چنین شرایطی یک سیستم مبتنی بر فایل می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.

سرعت

تمرکز اصلی سیستم های مبتنی بر فایل سرعت است. در سیستم های مبتنی بر فایل مدت زمان سرعت لود یک صفحه به مراتب کمتر از سیستم هایی مانند وردپرس، جوملا و… شده است. 

داشتن یک سیستم مبتنی بر فایل بدین معناست که شما از بانک اطلاعاتی استفاده نمی کنید و این خود به خود یکی از دلایل کندی وبسایت را از بین می برد. همچنین شما دیگر با مسائلی مانند کشینگ نیز مشکلی نخواهید داشت. سیستم های مدیریت محتوای مبتنی بر بانک اطلاعاتی نیز سریع هستند اما با در نظر گرفتن جابجایی های مختلف داده، ذخیره سازی، بازیابی داده و موارد دیگر سرعت آن از سیستم های فلت فایل بسیار کمتر خواهد بود.

ویژگی های توانمند در مقابل ویژگی های خاص

وردپرس و جوملا سیستم های قدرتمندی هستند. با در اختیار داشتن وردپرس شما ویژگی های زیادی را خواهید داشت که می توانید آن ها را پیکربندی کنید، ویژگی هایی که شاید از آنها استفاده هم نکنید. جوملا نیز به همین شکل است، البته جوملا نسبت به وردپرس سیستمی ماژولار تر است که این موضوع کمک می کند بعضی از مواردی که در وبسایت به آنها نیازی ندارید را پاک کنید.

یک سیستم مبتنی بر فایل به دانش توسعه زیادی احتیاج ندارد. در واقع کار با آن بسیار ساده تر از آنچه است که به آن فکر می کنید. تنها کار برای تولید محتوا این است که متن‌تان را به محیط تکست ادیتور این سیستم انتقال دهید و آن را منتشر کنید. این اساس کار است. اما شما در کنار این موارد می توانید ویژگی های کوچک دیگری را نیز اضافه کنید.

پس اگر تنها چیزی که شما لازم دارید اضافه کردن برگه ها و نوشته های مختلف و یا نمایش اطلاعاتی از شرکت تان است، سیستم های مبتنی بر فایل می توانند برای شما مناسب باشند.

در پایان

پلتفرمی که دنبالش می گردید را براساس نیاز خودتان انتخاب کنید. اگر شما به یک وبسایت بزرگ با برگه های متعدد، نویسندگان زیاد و مدیریت پیشرفته نیازمند هستید استفاده کردن از سیستم های مدیریت محتوایی که قدمت زیادی دارند و مبتنی بر بانک  اطلاعاتی هستند می تواند انتخاب درست تری باشد. 

اما اگر می خواهید وبسایت ساده‌ای داشته باشید و تنها با محتوا و مدیریت آنها سرکار دارید، پیشنهاد ما استفاده از یک سیستم مبتنی بر فایل است.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.33 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا