به این عادات بد اجازه ندهید تجارت فریلنسری‌تان را نابود کنند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

به این عادات بد اجازه ندهید تجارت فریلنسری‌تان را نابود کنند

کار کردن برای خودتان و رئیس خودتان بودن تجربه بسیار عالی و لذت‌بخشی است. دلیل اینکه هر زمانی که دوست داشته باشید می‌توانید بخوابید یا به فروشگاه بروید یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که بسیاری از طراحان میل به زندگی فریلنسری دارند و آن را انتخاب کرده‌اند. شما چنین موقعیتی را در زمانی که با فرد دیگری کار می‌کنید الزاما دریافت نمی‌کنید. 

اما چنین سبکی از زندگی می‌تواند نتایج منفی نیز داشته باشد. در حالیکه هیچ رئیسی در کارتان وجود ندارد که تمام طول روز بالای سرتان باشد، اما آزادی که بدست می‌آورید نیز می‌تواند از طریق مخربی استفاده شود و به شما آسیب وارد کند. اگر که در این زمینه دقت نداشته باشید، دنیای فریلنسری می‌تواند عادات بدی را در شما شکل دهد که می‌تواند هم به شخصیت و هم به حرفه شما آسیب وارد کند.

مانند بیشتر عادات بد، این عادات ابتدای کار به صورت آرام و بدون کنترل داشتن شروع به شکل‌گیری می‌کنند و در نهایت کنترل زندگی‌تان را در دست می‌گیرند. بیایید اتفاقاتی که ممکن است بیافتند را مشاهده کنیم و شیوه حل آن‌ها را نیز بررسی نماییم.

پاسخگو نبودن به مشتری‌ها

این مورد یکی از خود-نابودگرترین چیزهایی است که یک طراح فریلنسر می‌تواند با تجارت‌ش انجام دهد. مشتری‌ها از اینکه اینقدر سعی بکنند که جوابی از طرف طراح دریافت نمایند خسته می‌شوند و در نهایت تغییری را ایجاد می‌کنند و به سراغ فرد دیگری می‌روند. 

اقرار می‌کنم که یک بار برای من نیز چنین اتفاقی افتاد. قرار بود که به کسی پاسخی بدهم اما خب روز پر مشغله‌ای بود و یادم رفت، اما قرار نیست که این موضوع از من آدم بسازد. (البته امیدوارم!)

اما در مثال من این بازه کوتاه بود، زمانی که شما مشتری را برای مدت زمان بلندتری منتظر می‌گذارید برای مثال مدت یک هفته، اینجاست که مشکلی واقعی را در تجارت‌تان پیش می‌آورید. مشتری‌ها معمولا در چنین حالتی خسته می‌شوند و در توانایی فریلنسر برای انجام کار شک می‌کنند. 

راه‌حل: هر روز مدت زمانی را برای جواب دادن به پیام‌های مشتریان تنظیم کنید. در ابتدای کار ممکن است کمی نظم بخواهد اما در نهایت شما یک عادت خوب را شکل می‌دهید.

از زیرکار در رفتن برای ذخیره زمان

زمان‌هایی وجود دارد که متوجه می‌شوید بسیار پر مشغله هستید. زمان‌هایی که برای ساعت‌های بسیار زیادی پشت میزتان می‌نشینید. اگر در چنین مواقعی پریشان می‌شوید و کج خلقی می‌کنید، معمولا شروع به فراموش کردن جزئیات کارتان خواهید کرد. جزئیاتی که کیفیت و کارایی کارتان را تضمین می‌کنند.

قسمت زجرآور این بخش این است که شما سعی و کوشش بسیاری می‌کند تا همه چیز را انجام دهید و همه افراد را خشنود نگه دارید، اما با وجود آن همه اشتباهی که کرده‌اید و آن‌ها را سرپوشیده نگه داشتید، حال باید حتی کار بیشتری نیز بکنید. حتی گاهی اوقات ممکن است با خطاهایی مواجه شوید که حل کردن آن برای یک ماه طول می‌کشد.

راه‌حل: راه‌حل این قضیه ممکن است کمی سخت باشد اما غیر قابل حل نیست، شما باید سعی کنید که هر بخشی از کارتان را به صورت درست در زمان که به آن تخصیص داده شده است انجام دهید. 

در نظر نگرفتن منابع مالی

طراحان، حسابدار نیستند. اما اگر شما یک تجارتی دارید باید سعی کنید که تک تک تومان‌هایی که به جیب‌تان می‌رسد را در نظر بگیرید. در غیر این صورت در زمان پرداخت قبوض، اجاره خانه و… با مشکل مواجه می‌شوید. 

جدای از رسیدگی به دخل و خرج‌های‌تان، به افرادی که بدهکار هستید و یا بلعکس نیز فکر کنید. در غیر اینصورت نمی‌توانید مدیریت خوبی داشته باشید. 

راه‌حل:‌ پروسه‌ای را طراحی کنید که در آن بتوانید تمام مسائل مربوط به منابع مالی، دخل و خرج‌ها، قبوض و… را مدیریت کنید و آن‌ها را دنبال کنید. شما آزادی کامل برای انجام چنین کاری را دارید، بنابراین از راهی این کارها را انجام دهید که راحت هستید. اما در نهایت هیچ چیزی را به تاخیر نیاندازید. 

احاطه کردن خودتان با حواس‌پرتی‌ها

یکی دیگر از امتیازهای فریلنسر بودن، داشتن توانایی شخصی‌سازی محیط کاری‌تان است. در حالیکه شما در این زمینه اختیار عمل دارید و به هر صورتی که دوست دارید می‌توانید کارها را به جلو ببرید اما باید دقت کنید که زیاده‌روی نکنید. 

بدون آنکه بدانید می‌توانید در دام اینکه یک تلویزیون در محل کارتان باشد و همزمان در حالیکه کار می‌کنید به اخبار ورزشی گوش دهید بیافتید. درحالیکه این موضوع می‌تواند برای برخی بدون مشکل باشد اما برای برخی دیگر حواس‌پرتی بسیاری را به بار می‌آورد. خط کاری ما به تمرکز و قدرت مغز نیاز دارد. هر چیزی که این موارد را از بین ببرد و آن‌ را مختل کند باید از محیط کاری‌تان دور شود.

راه‌حل: محیط کاری مینیمال معمولا تمرکز بیشتری را در خود جای می‌دهد. اما در هر صورت اگر در محیطی نیز هستید که وسائلی برای سرگرمی وجود دارد سعی کنید صدای آن را تا حدی پایین بیاورید که بتوانید تمرکز کافی داشته باشید.

باور داشتن به اینکه شما به اندازه کافی خوب نیستید

این مورد نسبت به رفتارهای بد دیگر موجودیت بیشتری دارد و در عین حال می‌تواند آسیب‌رسانی بالایی داشته باشد. ما طراحان با استعداد خوبی در دنیا داریم، افرادی که کارهای بسیار خوبی می‌کنند. گاهی اوقات مشاهده کردن این کارهای خوب شما را به این نتیجه می‌رساند که نمی‌توانید به این اندازه خوب باشید. این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اما به یاد بسپارید: هیچوقت خودتان را با هیچکسی مقایسه نکنید! 

فکر کردن به این موضوع به پیشرفت شما هیچ کمکی نمی‌کند و شما را به هیچ جایی نمی‌رساند. 

راه‌حل: فکر می‌کنم که هر طراحی در زندگی‌اش تا به حال حداقل یک بار با این قضیه مواجه شده است. برای اینکه چنین احساس بدی از شما دور شود سعی کنید کاری را انجام بدهید که به شما حس خوبی می‌دهد. توانایی جدیدی را یاد بگیرید و یا اینکه توانایی‌های قبلی‌تان را بهتر کنید. سعی کنید یک پروژه تفریحی را برای خودتان ایجاد نمایید. داشتن اندکی اعتماد به نفس می‌تواند شما را به انجام کارهای خارق‌العاده سوق دهد.

کمال‌گرایی لازم نیست

در دنیای فریلنسری‌تان هر کدام از عادات بدی که در بالا گفته شدند می‌توانند سراغ‌تان بیایند و به شما آسیب وارد کنند. اما این‌ دلیلی برای ترسیدن نیست. همه ما در زمان‌هایی قرار می‌گیریم که کنترل برخی چیزها را از دست میدهیم. کلید اصلی این است که سعی کنید از چنین زمان‌هایی به عنوان تجربه‌ای برای یادگیری استفاده کنید. 

همیشه بالایی و پایینی وجود دارد. اما بهترین طراحان همواره سعی می‌کنند که همه چیز را هر روز بهتر کنند – البته باید بدانیم که همیشه اشتباهاتی نیز در راه وجود دارد. هیچکسی نمی‌گوید که مسیر موفقیت کاملا راست و هموار است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا