یک فریلنسر طراح وب بودن، مناسب همه نیست
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

یک فریلنسر طراح وب بودن، مناسب همه نیست

من گاهی اوقات در مورد جزئیات و مشاهدات خود نوشته‌هایی را یادداشت می‌کنم؛ مشاهداتی که از اداره کردن یک کسب و کار فریلنس در عرصه طراحی وب سرچشمه می‌گیرند. به نظر می‌آید که بسیاری از طراحان وب، این مسیر را در پیش گرفته‌اند. حقیقت این است که فریلنسر بودن به معنای زندگی در دنیایی پر از خوبی نیست. این شغل، مناسب هر شخصی نیست. سبک زندگی در مشاغل پایداری که به روش‌های قدیمی کارمند داشتند، بسیار متفاوت می‌باشد.

بسیاری از مردم این حقیقت را با روشی سخت متوجه شدند. فریلنسر بودن به نظر شغل ایده آلی می‌آید. با این وجود این به شخصیت و طریقه‌ی کار کردن شما بستگی دارد. امروز می‌خواهم دلایلی را با شما به اشتراک بگذارم که چرا نباید به فکر فریلنسر شدن باشید. نگران نباشید، من قصد ندارم شما را ناامید کنم. این بیشتر شبیه یک نگاه واقع گرایانه است که به شما نشان می‌دهد برای زیستن در چنین زندگی‌ای، نیاز به چه چیزهایی خواهید داشت.

سطح عدم اطمینان بالا خواهد بود

چه در حرفه‌ی خود یک تازه کار باشید و چه یک کارکشته، عدم اطمینان همان چیزی است که هر روز وجود خواهد داشت. مشتریانی که به دنبال روابط طولانی مدت هستند، بسیار کم پیدا می‌شوند و به نظر می‌رسد که شما دائماً در جستجوی مشتریان جدید هستید. این وابستگی به دیگران ممکن است کمی غیرمعمول به نظر برسد. وقتی مردم به من می‌گویند که من رئیس خودم هستم، در جواب می‌گویم که این حرف حقیقت ندارد. در عوض من ده‌ها رئیس دارم که باید آن‌ها را خوشحال و راضی نگه دارم. هر کدام از آن‌ها شخصیت، سلیقه و ارزش‌های خاص خودشان را دارند.

این عدم اطمینان، یک چیز دائمی است. بسته به نحوه‌ی راه اندازی کسب و کارتان، عدم اطمینان می‌تواند در تمام ابعاد گسترش یابد. داشتن عدم اطمینان بر روی برنامه‌های کاری، زمان دریافت حقوق و سطح وسواس بودن شما در همکاری با مشتریان جدید تاثیر خواهد گذاشت. رسیدن به سطح مشخصی از ثبات، امکان پذیر است. اما ممکن است نیازمند سال‌ها تلاش در برقراری ارتباطات مناسب و ایجاد شهرتی عالی باشد.

یک فریلنسر طراح وب بودن، مناسب همه نیست

مسئولیت همه چیز به عهده‌ی شماست

یکی از مزایای واقعی در کار کردن برای شخصی دیگر این است که به صورت ایده آل، شما تنها مسئول بخش و یا قسمتی از وظایف و کارها هستید. در زمینه طراحی وب، این می‌تواند بدین معنا باشد که شما توسعه دهنده‌ای هستید که منحصراً بر روی UI فعالیت دارید؛ این درحالی است که سایر همکاران توسعه دهنده شما به صورت back-end کد سفارشی را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند. شما به عنوان مالک یک تجارت یا یک کارآفرین، مسئولیت هر بخش از پروژه را بر عهده دارید. این مسائل فراتر از کد و طرح می‌باشند. همچنین شامل تمام کارهای نادرستی است که با اداره‌ی یک تجارت با آن‌ها روبرو می‌شوید.

کارهایی مانند حسابداری، بازاریابی، فروش و پشتیبانی، تماماً بر عهده‌ی شخص شما می‌باشند. شاید بخواهید برای بعضی از کارها از افرادی درخواست کمک کنید، اما فریلنسرها معمولا با بودجه‌ای محدود کار می‌کنند. بنابراین ممکن است در انجام کارهایی که ربطی به طراحی وب ندارند، با مشکل مواجه شوید.

اگر شما برای قبول مسئولیت‌های یک تجارت احساس آمادگی نمی‌کنید، ممکن است حرفه فریلنسری مناسب شما نباشد.

یک فریلنسر طراح وب بودن، مناسب همه نیست

استراحت کردن می‌تواند سخت باشد

آیا می‌خواهید کمی از کارهای خود فاصله بگیرید؟ این کار برای اشخاصی که به تنهایی کار می‌کنند آسان نیست. با این وجود، استراحت کردن برای سلامت جسم و روح بسیار اهمیت دارد. چالش‌هایی در اینجا حضور دارند؛ یکی از آن‌ها می‌تواند این باشد که اگر به تنهایی کار کنید، دیگر کسی را ندارید تا در زمان غیبت جای شما را پر کند. این بدان معناست که اگر تصمیم بگیرید کمی بیرون بروید، مجبورید لپتاپ یا گوشی خود را همراه داشته باشید. 

شما دفترکار خود را ترک کرده‌اید، اما این بدان معنا نیست که مشتریان از ارسال سفارش دست برمی‌دارند. طبق تجربه‌ی من، اکثر مردم درک می‌کنند که شما نیز به کمی استراحت و دور بودن از کار نیاز دارید. اما همیشه مشتریانی وجود دارند که شما را درک نمی‌کنند. 

همیشه این احتمال وجود دارد که بعضی از کارها به خوبی پیش نروند. چنین شرایط اضطراری‌ای می‌تواند برنامه‌های استراحت و آرامش شما را خراب کند. اگر تمام این‌ها را درنظر بگیرید، می‌بینید که دوری کردن از کار می‌تواند امری سخت باشد. 

یک فریلنسر طراح وب بودن، مناسب همه نیست

همگام ماندن با فناوری‌های جدید سخت است

مسئولیت‌ها و عدم اطمینان در حرفه فریلنسری، نتیجه‌ای جز کمبود زمان برایتان به همراه نخواهند داشت. شلوغ بودن برنامه‌های یک فریلنسر نیز می‌تواند همگام ماندن با پیشرفت‌های جدید در صنعت را بسیار دشوار کند. شما می‌توانید ابزارهای جدیدی را آزمایش کنید، یک کتابخانه جاوااسکریپت را یاد بگیرید یا تغییرات جدیدترین وردپرس را بررسی کنید، اما بدانید که بدست آوردن دانش لازم برای تمام این کارها امری سخت خواهد بود. 

همه چیز در طراحی وب به سرعت تغییر می‌کند. بنابراین یاد گرفتن مهارت‌های جدید مهم است. این کار به یک تعهد زمانی نیاز دارد و این تعهد زمانی چیزی بالاتر از ساعات کاریِ در یک اداره است. شب‌ها، آخرهفته‌ها و یا صبح‌های زود می‌توانند تنها فرصت شما برای گسترش افق‌هایتان باشند.

اگر به شرکت در کلاس‌های آنلاین یا حضوری علاقه دارید، همیشه موضوع هزینه نیز وجود خواهد داشت. برخی از کارفرمایان با اراده‌ای قوی به ادامه‌ی تحصیل مشغول می‌شوند. فریلنسرها خیلی خوش شانس نیستند. این بدان معناست که یا باید خودتان هزینه آن را پرداخت کنید، یا اینکه با استفاده از منابع رایگانی که پیدا می‌کنید به کسب دانش بپردازید. 

یک فریلنسر طراح وب بودن، مناسب همه نیست

زندگی فریلنس، جهانی نیست

اگر سناریوهای بالا برایتان جذاب نیستند، خیلی نگران نباشید. وقتی صحبت از مشاغل ما (فریلنسری) به میان می‌آید، هر کدام از ما خواسته‌ها و نیازهای متفاوتی خواهیم داشت. چیزی که برای دیگران کارساز بوده است، ممکن است فایده‌ای برای شما نداشته باشد. 

مطمئناً یک فریلنسر طراح وب بودن می‌تواند بسیار سودمند باشد. اما همچنین می‌تواند به معنای پذیرفتن چند خطر واقعی باشد. بسته به وضعیت زندگی شما، ممکن است به تنهایی کار کردن ارزش مشکلاتش را نداشته باشد و استرسی که با اداره‌ی یک تجارت به شما وارد می‌شود، می‌تواند واقعا ناامیدکننده باشد. 

خوشبختانه، صنعت ما چندین مسیر مختلف را برای انتخاب کردن در اختیار ما گذاشته است. این وظیفه‌ی ماست که تعیین کنیم در چه زمینه‌ای خوشبخت خواهیم شد و سپس از فرصت‌هایی که داریم استفاده کنیم. برای بعضی از افراد، این به معنای فریلنسر شدن است. برای سایر افراد، یک مسیر متفاوت اما در عین حال سودمند، بهترین گزینه خواهد بود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی