۱۰ مورد از بهترین فریمورک‌های توسعه‌ی Front end برای انتخاب برنامه‌ی وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

۱۰ مورد از بهترین فریمورک‌های توسعه‌ی Front end برای انتخاب برنامه‌ی وب

این روزها هر سازمان به بهبود ارتباط کاربر، بازگشت سرمایه و کارایی وب توجه می‌کند و از همه مهم‌تر، کاری می‌کند که وبسایت خود را بسیار عالی جلوه دهد. آن‌ها آماده و مایل به پرداخت علی‌الحساب هر قیمتی برای بهترین خدمات توسعه هستند.

چرا؟ چون این کار به طور مستقیم با افزایش دید کسب و کار مرتبط است.

هنگامی که شما لازمه‌ی برنامه‌ی وب خود را با توسعه‌دهنده در میان می‌گذارید، ﺁن‌ها از شما خواهند پرسید که دوست دارید از چه فریمورکی برای توسعه استفاده کنید. این موارد گزینه‌های شماست:

۱. Vue.js

این یک کتابخانه‌ی جاوااسکریپت است تا به شما اجازه دهد رابط‌های وب متنوعی را ایجاد کنید. اگر شما به سادگی ﺁن را با ابزارهای دیگر ترکیب کنید، می‌تواند به یک فریمورک Front end تبدیل شود.

Vue.js به‌عنوان یک پروژه‌ی انفرادی شروع شد و اکنون به یک فریمورک JS پرمخاطب تبدیل شده است. این یک ترقی است. این بدان معناست که می‌توانید از آن برای یک قسمت از پروژه‌ی خود استفاده کنید. این بستر تمام ساختاری که شما برای ایجاد یک توسعه‌ي متمایز Front end نیاز دارید را داراست.

وبسایت این فریمورک: https://vuejs.org/

۲. React

 فیسبوک با این فریمورک توسعه یافته است. در ساختن یک رابط کاربری موثر بسیار قوی است. این فریمورک به دلیل ویژگی‌های متمایزش نسبت به سایر فریمورک‌ها به سرعت جایگاه برتر را به دست آورد.

این بستر با (DOM (Document Object Model مجازی کار می‌کند و در به‌روزرسانی تغییرات کاربری بدون تاثیرگذاری بر سایر قسمت‌های رابط با سرعت عمل می‌کند و این سیستم، DOM را به عملکرد رابط کاربری متصل می‌کند. همچنین شما می‌توانید بدون بازنویسی همه چیز از ابتدا از هر قسمت کد مجددا استفاده کنید.

مسیری از جریان داده‌ها تضمین می‌کند که کد در طول مسیر پایدار است. هر زمان که به‌روزرسانی‌ها را اعمال می‌کنید، فقط اجزای انتخاب شده تغییرات را تجربه خواهند کرد. این کتابخانه‌ی متن‌باز حاوی ابزارهای متنوعی است.

وبسایت این فریمورک: https://reactjs.org/

۳. Angular

 

Angular بزرگ‌تر از یک مجموعه کتابخانه است. این یک راه‌حل همه جانبه است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به جای جستجوی کتابخانه‌ها، بر روی سایر کارهای مهم تمرکز کنند. این فریمورک در تایپ اسکریپت ایجاد شده است تا تمام مزایای مورد توجه را ارائه دهد؛ چه بسا در طبقه‌ي ساختاری، توابع نامتقارن یا موارد بیشتر باشد.

این فریمورک برای تیم‌های بزرگ ایده‌ﺁل است. این ماژول‌ها به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا بدون وارد شدن به کد دیگران در بخش مربوطه‌ی خود کار کنند. در این فریمورک نسخه‌های زیادی با منطق و ویژگی‌های مدرن برای پرداختن به چالش‌های توسعه‌ی وب وجود دارد.

وبسایت این فریمورک: https://angular.io/

۴. Ember

Apple ،LinkedIn ،Discourse ،Twitch برخی از وبسایت‌های معروفی هستند که با استفاده از Ember ساخته شده‌اند. این فریمورک در سال ۲۰۱۱ منتشر و در اصل با زبان جاوااسکریپت نوشته شده است. این بستر فقط قادر به ایجاد برنامه‌های جذاب در بخش سرویس گیرنده نیست، بلکه برنامه‌های تلفن همراه و دسکتاپ را هم پشتیبانی می‌کند.

گوگل، فیس‌بوک و آمازون از این فریمورک Front end برای برخی از پروژه‌های خود نیز استفاده کرده‌اند. این API  دوستانه کار را برای شما ﺁسان‌تر می‌کند. توسعه‌دهندگان هنگام استفاده از الگوهای یکپارچه، باید کد بسیار کم‌تری بنویسند. این الگوها با تغییر داده‌های اساسی ارتقا می‌یابند. این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد تا بر روی برنامه‌های منحصر به فرد خود تمرکز کنند.

وبسایت این فریمورک: https://emberjs.com/

۵. Sass

 

Sass یکی از قابل اعتمادترین، قوی‌ترین و جا افتاده‌ترین افزونه‌های زبان CSS است و با تمام نسخه‌های CSS سازگار است. حتی به گسترش عملکرد CSS موجود در یک وبسایت هم کمک می‌کند. استفاده از این ابزار Front end آسان‌تر و دارای عملکردهای مختلفی برای رنگ‌های تکراری است. از همه بهتر، کتابخانه آن از ویژگی‌های مدرن برخوردار است.

این بستر شامل دو گزینه‌ی ساختاری با نام‌های SCSS و Indented است. مورد اول از پسوند .sass استفاده می‌کند، در حالی که دومی به جای براکت‌ها از تورفتگی و پسوند فایل .sass استفاده می‌کند.

وبسایت این فریمورک: https://sass-lang.com/

۶. Npm

 

Node Package Manager) Npm) برای جاوا اسکریپت طراحی شده است. این فریمورک به شما کمک می‌کند تا مجموعه‌ها را برای کدهایی که قابلیت استفاده مجدد دارند را کشف کنید. دفتر ثبت اسناد آن حاوی ۸۰۰ هزار مجموعه کد است. این فریمورک در میان توسعه دهندگان متن‌باز برای اشتراک‌گذاری نرم‌‌افزار مشهور است. برخی سازمان‌ها از ﺁن برای مدیریت توسعه‌ی خصوصی استفاده می کنند.

استفاده از Npm رایگان است. شما برای شروع فقط باید آن‌را دانلود کنید. این بستر شامل یک سرویس گیرنده‌ی خط فرمان است که می‌توانید از ﺁن برای بارگیری و نصب نرم‌افزار استفاده کنید و همچنین می‌توانید از ﺁن برای مدیریت عمومی و خصوصی با همان جریان کاری استفاده کنید.

وبسایت این فریمورک: https://www.npmjs.com/

۷. Django

این یک فریمورک ایده‌آل برای ساخت برنامه‌های با کیفیت وب است و به دلیل توسعه‌ی سریع API‌ها و برنامه‌های وب مشهور است. این فریمورک متن‌باز از برنامه‌های وب Back end بدون نوشتن کدهای طولانی پشتیبانی می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌گویند این زبان پرکاربرد، قابل ارتقا، سریع و ایمن است.

تاکنون بیش از ۱۲۰۰۰ پروژه در این فریمورک ساخته شده است. توسعه‌دهندگان به دلیل دیدگاه مدرن آن در مورد حل مسئله از طرفداران بزرگ فریمورک Django هستند. این بستر بر پایه‌ی پایتون می‌باشد که یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار کاربردی در سراسر جهان است.

وبسایت این فریمورک: https://www.djangoproject.com/

۸. Laravel

 

این فریمورک توسط تیلور آتوِل در سال ۲۰۱۱ ساخته شد و از الگوی معماری MVC برای ساخت برنامه‌ها و وبسایت‌ها استفاده می‌کند. بر پایه‌ی PHP ساخته شده و بستر لومِن شکل دیگری از لاراول است که توسط کدگذارها بخاطر کاربردش استفاده می‌شود.

مولفه‌های موجود را در فریمورک‌های مختلف مجددا مورد استقاده قرار می‌دهد تا یک برنامه‌ی وب نهایی ایجاد شود. در نتیجه محصول نهایی عملی‌تر و ساختاری‌تر است. این مجموعه دارای قابلیت‌های غنی و پرکاربرد برای سرعت بخشیدن به فرﺁیند توسعه‌ی وب است.

اگر شما با PHP پیشرفته آشنا هستید، استفاده از لاراول برای شما آسان‌تر خواهد بود. این فریمورک دارای ۲۰ کتابخانه و ماژول داخلی است تا برنامه‌ای با ویژگی‌های فراوان بسازد.

وبسایت این فریمورک: https://laravel.com/

۹. JQuery

 

این فریمورک یک کتابخانه‌ی جاوااسکریپت کوچک اما پرسرعت است. برای دستکاری کردن سند HTML، انیمیشن، جلوه‌ها، و مدیریت رویدادها بسیار کاربردی است و رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و در اکثر سیستم عامل‌ها کار می‌کند.

JQuery فوق‌العاده کم حجم است که شما را قادر می‌سازد کمتر کدنویسی و بیشتر کار کنید و برای استفاده آسان‌تر از JS در وبسایت‌ها طراحی شده بود. برای انجام وظایف ساده، مجبور به نوشتن خط به خط کد نخواهید بود.

کتابخانه‌ی آن شامل ویژگی‌هایی از قبیل دستکاری در CSS، دستکاری در DOM، رویدادهای HTML، انیمیشن‌ها، جلوه‌ها، AJAX و موارد دیگر است. نتفلیکس، IBM، گوگل و تعدادی دیگر از شرکت‌های غول پیکر با JQuery همکاری می‌کنند.

وبسایت این فریمورک: https://jquery.com/

۱۰. Backbone.js

 

این یک کتابخانه‌ی جاوااسکریپت کم حجم و کاربردی است. این هنوز یک فریمورک وب نیست، اما یک کتابخانه قدرتمند دارد که به شما اجازه می‌دهد برنامه‌های وب تک‌صفحه‌ای را درست مثل سایر فریمورک‌ها بسازید.

این فریمورک توسط جرمی اَشکِناس توسعه یافته است. این سیستم از معماری ارائه دهنده‌ی نمای مدل پشتیبانی می‌کند. با این حال، شامل تمام اجزای ساخت یک برنامه‌ی وب تمام عیار نیست. شما مجبورید برای طراحی و توسعه‌ی برنامه‌ها یا وبسایت‌ها آن را با Unsercore.js و JS ادغام کنید.

برای پروژه‌های کوچک بسیار ایده‌آل است. اما اگر می‌خواهید یک برنامه‌ی پیشرفته طراحی کنید، توسعه‌دهندگان استفاده از این فریمورک را به شما توصیه نمی‌کنند.

وبسایت این فریمورک: https://backbonejs.org/

چگونه یک فریمورک مناسب را انتخاب کنیم؟

ضروری است که بدانیم یک بستر توسعه‌ی Front end برای چیست؟! بسیاری از توسعه‌دهندگان فریمورک را با مجموعه‌ای از ابزارهای لوله‌کشی مقایسه می‌کنند.

درست مثل هر لوله‌کشی که برای استفاده از هر ابزار نظر شخصی خود را دارد، توسعه‌ی Front end نیز به همین شکل عمل می‌کند. هر توسعه‌دهنده فریمورکی متفاوت را بر اساس پروژه‌ی مورد نظر و تخصص آن‌ها در خدمات توسعه‌ی Front end را ترجیح می‌دهد.

فریمورک Front end یک بستر برای نوشتن قسمتی از وبسایت است که کاربران آن را مشاهده و استفاده می‌کنند. اگر نمی‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از موارد فوق را انتخاب کنید، از این نکات برای محدود کردن گزینه‌های خود استفاده کنید:

اندازه پروژه و اهداف تجاری

پروژه‌های مختلف نیازمند فریمورک‌های مختلف هستند. قبل از انتخاب یکی از این فریمورک‌ها، پروژه‌ی خود را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید که چه چیزی برایتان اهمیت دارد و چه چیزی برایتان مهم نیست.

اهداف تجاری خود را فهرست کنید. بیایید فرض کنیم که این پروژه‌ای در سطح کلان سازمانی است که نیاز به تعامل با تعداد زیادی از کاربران دارد. شما به چیزی سازگار نیاز خواهید داشت. در این حالت، توسعه‌دهندگان توصیه می‌کنند از Angular یا React استفاده کنید.

تغییر پذیری

همیشه یک فریمورک تغییر پذیر را انتخاب کنید تا استفاده و سفارشی کردن آن آسان باشد. استفاده از فریمورک Angular بسیار آسان و سریع خواهد بود و از طرف دیگر Vue و React بسیار تغییرپذیر هستند. آن‌ها به شما اجازه می‌دهند تا در صورت لزوم اجزا را تعویض کنید.

عملکرد و بهره‌وری

عملکرد یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب فریمورک مناسب است. بسیاری از فریمورک‌های توسعه‌ی Front end که در این مقاله معرفی شدند دارای عملکردی عالی هستند. برای کمک به شما در تصمیم گیری بهتر، موردی را انتخاب کنید که نه تنها دارای عملکردی عالی بلکه از سرعتی مناسب هم برخوردار باشد. این کار باعث افزایش بهره‌وری شما خواهد شد و شما زودتر و بدون ایجاد خطر در کیفیت، با انتخاب خدمات درست در توسعه‌ی Front end برای پروژه خود، کار خود را با این پروژه تمام خواهید کرد.

نسخه‌‌ی موبایل

گاهی‌اوقات، نسخه موبایل برای شروع در اولویت نیست. این خوب است، اما احتمال دارد که در آینده به یکی از آن‌ها نیاز داشته باشید. 

مسئله این است که همه‌ی فریمورک‌های توسعه‌ی Front end برای ساخت نسخه‌ي موبایل خوب نیستند. بنابراین، حتی اگر احتمال کمی وجود دارد که در آینده به نسخه موبایل نیاز داشته باشید، فریمورکی را انتخاب کنید که از موبایل پشتیبانی کند.

توسعه‌دهندگان قادر به استفاده مجدد از کدهای برنامه وب برای ایجاد نسخه موبایل خواهند بود. این کار می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما شود. اگر فریمورکی از موبایل پشتیبانی نمی‌کند، خودتان را برای اتلاف وقت اضافی و هزینه‌های بیشتر ﺁماده کنید.

خوشبختانه، اکنون شما همه‌ی اطلاعات لازم برای انتخاب یک بستر مناسب توسعه‌ی Front end را دارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

پوریا رزمجویی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات