چگونه با جاوا اسکریپت به صورت Full Stack اپلیکیشن توسعه دهید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چگونه با جاوا اسکریپت به صورت Full Stack اپلیکیشن توسعه دهید

افراد بسیار زیادی وجود دارند که از جاوااسکریپت به عنوان زبان اصلی برای ابزارهایی که می‌سازند استفاده می‌کنند. البته در ارتباط با این موضوع نقاط قوت و ضعفی وجود خواهد داشت. همه ما این موضوع را نیز قبول داریم که جاوااسکریپت یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی بوده و در دنیای اینترنت بیشتر از میلیون‌ها، مقاله، آموزش، مطلب و… برای این زبان ساخته شده است. با وجود آنکه جاوااسکریپت زبان قدیمی است اما نودجی‌اس یکی از تکنولوژی‌هایی بود که لباس جدیدی را بر تن جاوااسکریپت انداخت و آن را دوباره زنده کرد.

منظور از برنامه‌نویسی Full-Stack با جاوااسکریپت چیست؟

همانطور که می‌دانید در گذشته جاوااسکریپت تنها روی مرورگرها توانایی اجرا شدن را داشت. اما حال و با کمک نودجی‌اس، جاوااسکریپت توانایی اجرا شدن روی سرور را نیز پیدا کرده است. در حال حاضر اگر قصد توسعه سمت سرور را داشته باشید نیازی نیست که سراغ زبان‌های دیگری بروید چرا که جاوااسکریپت توانایی‌های لازم را به شما برای انجام این کار می‌دهد. 

بنابراین حال می‌توانیم از جاوااسکریپت برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور و سمت کلاینت استفاده کنیم. این دقیقاً مفهوم برنامه‌نویسی Full-Stack با زبان جاوااسکریپت است. 

در کنار این مفهوم ابزارهای مختلفی نیز بوجود آمده‌اند که از طریق آن‌ها می‌توان برنامه‌نویسی Full-Stack را به شکلی عملی پیاده‌سازی کرد. برای مثال MEAN که مخفف MongoDB – Express – Angular – Node.js است یکی از شکل‌های عملی برنامه‌نویسی Full-Stack به شمار می‌رود.

در ارتباط با این موضوع می‌توانید در مطلب «پکیج MEAN چیست؟» بیشتر مطالعه کنید.

مزایای برنامه‌نویسی Full-Stack با زبان جاوااسکریپت

  • لذت‌بخش بودن: تصور بکنید که شما می‌توانید تمام قسمت‌های مربوط به اپلیکیشن‌تان را از طریق تنها یک زبان برنامه‌نویسی پیاده‌سازی کنید. این موضوع بسیار خوشایندی است چرا که دیگر نیازی به نگرانی در ارتباط با زبان‌های دیگر نیست. شما می‌توانید از طریق جاوااسکریپت اپلیکیشن‌های سمت بک-اند و فرانت-اند را توسعه دهید. البته جدای از این موارد جاوااسکریپت می‌تواند برای برنامه‌نویسی دسکتاپ، موبایل و… نیز استفاده شود. به نظر لذت‌بخش می‌آید.
  • یادگیری سریع‌تر: اگر یک توسعه‌دهنده جاوااسکریپت باشید می‌توانید زمان بسیار زیادی را برای یادگیری موضوعات مختلف صرفه جویی کنید، چرا که دیگر نیازی به یادگیری از پایه یک زبان دیگر را ندارید. برای مثال اگر برای توسعه سمت سرور سراغ PHP و Laravel بروید زمان زیادی می‌خواهید تا هر دو تکنولوژی را به خوبی یاد بگیرید. اما اگر هم‌اکنون جاوااسکریپت را می‌دانید توسعه اپلیکیشن با استفاده از نودجی‌اس بسیار ساده خواهد بود.
  • ارتقاپذیری: مطالعات نشان داده که ارتقای پروژه در حالتی که کل آن با استفاده از یک تکنولوژي نوشته شده بسیار ساده‌تر از حالتی‌ست که تکنولوژی‌ها و زبان‌های مختلفی در آن وجود داشته باشند. از طرفی دیگر توسعه‌دهندگان در حالت اول می‌توانند سریع‌تر خودشان را با موضوعات جدید وفق دهند.
  • نیازی به استخدام افراد جدید نیست: اگر یک تیم از توسعه‌دهندگان جاوااسکریپت را در اختیار دارید نیازی به استخدام افراد جدید برای توسعه سمت سرور و یا حتی اپلیکیشن موبایل نخواهید داشت. تنها کاری که باید بکنید آن است که به این افراد موضوعات جدید را یاد بدهید و آن‌ها را به چند دوره آموزشی بفرستید. البته مطمئناً می‌توان یکسری توسعه‌دهنده حرفه‌ای را نیز استخدام کرد اما این کار هزینه را افزایش می‌دهد.
  • کم بودن هزینه: این مسئله به نکته قبلی مربوط می‌شود. از آنجایی که دیگر نیازی به استخدام افراد جدید ندارید می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی بسیار زیادی بکنید. 
  • سرعت بالا اپلیکیشن: یکی از موضوعات بسیار مهم در زمان توسعه یک اپلیکیشن کارایی آن است. شما باید تلاش خودتان را بکنید تا حداکثر کارایی موجود را ارائه دهید. این موضوع باعث می‌شود تا کاربران رضایت بیشتری از کسب و کار شما داشته باشند. جاوااسکریپت به صورت طبیعی زبان چندان سریعی نیست اما با کمک نودجی‌اس و موتور V8، جاوااسکریپت به یکی از سریع‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل شده است. از این رو توسعه اپلیکیشن با استفاده از جاوااسکریپت در حال حاضر کارایی مورد نظر را به شما می‌دهد. اگر قصد مطالعه بیشتر در ارتباط با ساختار جاوااسکریپت را دارید به شما پیشنهاد می‌کنم مطلب «درک موتور جاوااسکریپت با کاریکاتور» را مطالعه نمایید. 
  • سریع بودن در امر توسعه: درست مانند مورد قبلی سریع بودن در امر توسعه نیز بسیار مهم است چرا که برای یک توسعه اپلیکیشن نیاز است تا در حد امکان سریع بود. البته این سریع بودن نباید منجر به پیاده‌سازی اشتباه اپلیکیشن شود اما در نظر بگیرید که باید براساس Deadline پیش بروید. از آنجایی که جاوااسکریپت دو طرف روال توسعه را با همدیگر یکپارچه می‌کند روند سریعی برای توسعه یک اپلیکیشن ایجاد خواهد شد. از طرفی دیگر جاوااسکریپت زبانی است که ماژول‌های بسیار زیادی در اختیار دارد. هر کدام از این ماژول‌ها می‌توانند در یک موضوع به شما کمک کنند تا به صورتی سریع‌تر ویژگی‌ مورد نظرتان را ایجاد کنید. 
  • متن باز: تقریباً تمام ابزارهایی که برای توسعه جاوااسکریپت ساخته می‌شوند ابزارهایی متن باز و رایگان هستند. از این رو شما نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه‌ای ندارید. 
  • جامعه کاربری بزرگ: یکی دیگر از موضوعات مهم در زمان انتخاب یک تکنولوژی میزان موجودیت منابع آموزشی آن است. جاوااسکریپت یکی از گزینه‌هایی ست که بیشترین منابع آموزشی، مقالات و انجمن‌های برنامه‌نویسی را در اختیار دارد. از این رو نگران مشکلاتی که با آن‌ها برخورد خواهید کرد نباشید همواره جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان برای کمک به شما حاضر هستند.

معایب برنامه‌نویسی Full-Stack با زبان جاوااسکریپت

در کنار مزایایی که زبان جاوااسکریپت برای توسعه Full-Stack ارائه می‌کند مشکلاتی نیز وجود دارند که باید بررسی شوند.

  • ضعف در محاسبات سنگین:  با وجود آنکه نودجی اس تکنولوژی بسیار خوبی برای اپلیکیشن‌های مقیاس‌پذیر و سطح بالا از نظر کارایی است اما نمی‌تواند به خوبی محاسبات سنگین مربوط به Server-Side را مدیریت کند. بنابراین اگر نیاز به مدیریت محاسبات بسیار زیادی دارید بهتر است سراغ دیگر تکنولوژی‌ها بروید.
  • ضعف در کار با دیتابیس‌های رابطه‌ای: نودجی‌اس به خوبی می‌تواند با سیستم‌های No-SQL مانند MongoDB کار بکند. اما در تعامل با دیتابیس‌های رابطه‌ای چندان جذاب نیست. اگر به دنبال یک تکنولوژی سازگارتر برای این موضوع هستید می‌توانید جنگو و یا Ruby on Rails را امتحان کنید. 

در پایان

اگر به صورت خلاصه در ارتباط با موضوعات مهم گفته شده صحبت کنیم به صورت لیست می‌توانید موارد زیر را مطالعه نمایید:

  • جاوااسکریپت می‌تواند هم برای توسعه فرانت-اند و هم برای بک-اند استفاده شود. منظور ما از Full-Stack نیز دقیقاً همین بود.
  • MEAN یکی از نمونه حالت‌هایی است که می‌توانید برای توسعه Full-Stack استفاده کنید.
  • Node.js می‌تواند برای توسعه اپلیکیشن‌های مقیاس‌پذیر با کارایی بالا استفاده شود.
  • Node.js برای اپلیکیشن‌هایی با محاسبات سنگین مناسب نیست و همچنین نمی‌تواند به خوبی با بانک‌های اطلاعاتی رابطه‌ای ارتباط برقرار کند.

اگر قصد یادگیری جاوااسکریپت به صورت Full-Stack را دارید ما در راکت مجموعه آموزشی را تدارک دیده‌ایم که از طریق آن می‌توانید به‌ تمام تکنولوژی‌های مربوط به جاوااسکریپت مسلط شوید. برای این موضوع به «گام‌های یادگیری جاوااسکریپت» مراجعه نمایید. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا