Go در مقابل Python: کدام مورد برای حرفه شما مناسب‌تر است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

Go در مقابل Python: کدام مورد برای حرفه شما مناسب‌تر است؟

تصمیم‌گیری برای انتخاب مناسب‌ترین زبان برنامه‌نویسی برای حرفه و تجارت شما می‌تواند تصمیمی سخت و در عین حال با اهمیت باشد. اما چرا انتخاب زبان تا به این حد سخت است؟ دلیل آن تعدد بالای زبان‌های برنامه‌نویسی و وجود کارایی‌های مختلف است. زمانی که شما قصد ایجاد یک پروژه را دارید انتخاب‌های بسیار زیادی به سراغ شما خواهند آمد. در دنیای مدرن کنونی پایتون و Golang دو انتخابی هستند که بیشتر استارتاپ‌ها به سوی آن‌ها می‌روند. اگر چه پایتون و Golang در موارد بسیاری شباهت دارند اما ویژگی‌های کاربردی آن‌ها متفاوت است.

در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم با ارائه یک مقایسه جامع در ارتباط با تفاوت‌های این دو مورد با همدیگر صحبت کنیم. مطمئنا بعد از تمام شدن این مطلب می‌توانید به تصمیم نهایی‌تان برای انتخاب یکی از این موارد برسید.

وضعیت پایتون

پایتون در رنکینگ IEEE مکان اول لیست را به خود اختصاص داده است. در کنار این موضوع، میزان رشد پایتون و تکنولوژی‌های مربوط به آن روز به روز در حال پیشرفت است. در حال حاضر می‌توان پایتون را در تمام رنکینگ‌های جهانی جزو ۴ مورد اول مشاهده کرد. 

 اگر بخواهیم از دلایل محبوبیت پایتون بگوییم می‌توانیم یک لیست بسیار طولانی را بسازیم. اما اگر به صورت مختصر بخواهیم بگوییم می‌توان گفت که پایتون زبانی بسیار ساده و راحت است. سادگی پایتون از جنبه یادگیری و توسعه اپلیکیشن با آن است اما این سادگی موجب تضعیف پایتون در عملکرد نشده بلکه برعکس پایتون در پردازش داده بسیار زبان توانمندی‌ست. یکی دیگر از دلایل محبوبیت پایتون وجود کتابخانه بسیار زیاد برای آن است. تقریبا می‌توان برای هر کاربردی در پایتون کتابخانه آن را پیدا کرد. پایتون در حوزه وب نیز بسیار کاربردی است. وجود فریمورکی مانند جَنگو باعث شده که پایتون انتخاب معقولی برای بسیاری از توسعه‌دهندگان باشد. 

وضعیت زبان Go

مطابق با آماری که توسط گیت‌هاب منتشر شده، Golang در سال ۲۰۱۹ بیشترین رشد و سرعت در پیشرفت را در بین زبان‌های برنامه‌نویسی داشته است. Golang یک زبان متن باز و سبک است، به همین دلیل می‌توان گفت که Go انتخاب مناسبی برای معماری‌های نرم‌افزاری مبتنی بر میکروسرویس است. 

زمانی که از Golang برای توسعه اپلیکیشن‌های (مخصوصا) مبتنی بر وب استفاده می‌کنید، قابلیت‌هایی چون نگه‌داری، تست‌پذیری و دیپلوی آن بسیار بالا خواهد رفت. براساس تصویر زیر می‌توانید متوجه شوید که نرخ افزایش محبوبیت Go نسبت به تمام زبان‌های دیگر بالاتر بوده است.

 دلایلی برای محبوبیت Go

  • Go یک زبان Cloud-native است. از این رو می‌تواند انتخابی مناسب برای اپلیکیشن‌های مبتنی بر داکر و یا بلاک‌چین باشد.
  • کدهای Go به زبان ماشین کامپایل می‌شود به همین جهت قابلیت اجرا شدن روی هر سیستم عاملی را دارد. 

مقایسه سریع پایتون و Go

در تصویر زیر می‌توانید مقایسه‌ای سریع در بین این دو زبان برنامه‌نویسی را مشاهده کنید.

حال قصد داریم براساس چند فاکتور اساسی و مهم زبان Go و پایتون را با همدیگر مقایسه نماییم. این فاکتورها عبارتند از:

  • Performance
  • Scalability
  • Applications
  • Libraries
  • Executions

کارایی: پایتون در مقابل Golang

Golang زبان سریعی است چرا که کامپایل می‌شود و همچنین استاتیک است، از طرفی دیگر پایتون زبانی داینامیک بوده و کارایی در حد زبان Golang ندارد. البته این بدان معنا نیست که پایتون بدون استفاده است چرا که زمان اجرا شدن اپلیکیشن‌های مبتنی بر پایتون استاندارد بوده و فاکتور سرعت اجرا همیشه برای تمام اپلیکیشن‌ها به یک اندازه مهم نیست. تا زمانی که شما به مقیاس بزرگی نرسید پایتون نمی‌تواند دردسرزا باشد.

در ارتباط با موضوع همزمانی یا concurrency دو زبان رویکردهای متفاوتی دارند. Golang به صورت داخلی از همزمانی پشتیبانی کرده و بسیار بهینه نیز طراحی شده است. همچنین در Golang قابلیت goroutines وجود دارد که در واقع استفاده بهینه‌تری از حافظه و پردازنده را دارد. 

از طرفی دیگر پایتون به صورت داخلی از همزمانی پشتیبانی نکرده و به همین دلیل نیاز است که از کتابخانه‌های موجود استفاده شود. از همین رو سطح بهینه‌ بودن این حالت نسبت به Go پایین‌تر است.

مقایس‌پذیری: پایتون در مقابل Golang

مقیاس‌پذیری پروژه ربط مستقیمی با موضوعاتی مانند قابلیت همزمانی و موازی‌سازی دارد. از آنجایی که پایتون در این موضوع کارایی بالایی نسبت به Golang ندارد به همین دلیل در امر مقیاس‌پذیری نیز نمی‌تواند به خوبی Go عمل کند. از طرفی دیگر کدهای پایتونی اگر به مقدار بسیار زیادی برسند قابلیت مدیریت و کار با آن‌ها بسیار سخت خواهد شد چرا که سینتکس آن منحصر به فرد بوده و شبیه حالت‌های مرسوم نیست.

کاربرد: پایتون در مقابل Golang

باید این موضوع را در نظر بگیرید که هر زبان برنامه‌نویسی برای یک امر خاص ایجاد شده است. برای مثال مردم از جاوااسکریپت به عنوان انتخاب اصلی برای توسعه فرانت-اند استفاده می‌کنند. پایتون زبانی است که برای هوش مصنوعی، آنالیز داده و توسعه وب بیشترین استفاده را دارد. Golang از طرفی دیگر، زبانی است که بیشتر برای برنامه‌نویسی سیستمی می‌تواند استفاده شود. چرا که کارایی بالایی داشته و همچنین قابلیت مناسبی در کار با حافظه و پردازنده دارد. 

کتابخانه: پایتون در مقابل Golang

از آنجایی که پایتون همراه با کتابخانه‌ها و فریمورک‌های بسیار زیادی عرضه می‌شود می‌تواند انتخابی مناسب برای توسعه‌دهندگان باشد. جنگو و فلسک دو کتابخانه‌ای هستند که بیشترین کاربرد را در صنعت وب برای پایتون دارند. وجود این کتابخانه‌ها به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بتوانند بسیار سریع بوده و در کمترین زمان ممکن بیشترین بهره‌وری را داشته باشند. 

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زبان Golang نبود کتابخانه‌ها و فریمورک‌هایی مانند جنگو است. بدین معنا که توسعه‌دهندگان برای ایجاد یک وبسایت بزرگ باید بسیاری از کارها را خودشان انجام دهند و این موضوع به مشکلات بسیار زیادی منجر خواهد شد. استفاده از یک فریمورک کامل برای توسعه اپلیکیشن‌های بزرگ بسیار مهم است. 

روند اجرا: پایتون در مقابل Golang

پایتون به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی به عنوان زبانی پویا یا داینامیک شناخته می‌شود. اما Golang استاتیک است. پایتون از مفسر استفاده می‌کند در حالیکه Golang دارای یک کامپایلر است. در زبان‌های استاتیک شما باید به صورت واضح نوع متغیرها را تعریف کنید بدین معنا که کامپایلر در زمان اجرا دیگر نیازی به تعریف و تشخیص این موضوع ندارد. به همین خاطر زبان‌های استاتیک سریع‌تر از زبان‌های پویا اجرا می‌شوند. یکی دیگر از مشکلات زبان‌های پویا امکان بوجود آمدن باگ‌های بسیار زیاد در آن‌هاست. چرا که گاهی اوقات مفسر با نتایج متناقضی از خروجی یک مقدار همراه می‌شود. اگر اندازه برنامه شما بسیار بزرگ است شاید استفاده از یک زبان پویا انتخاب چندان مناسبی نباشد.

در پایان

در این مطلب از وبسایت راکت ما ویژگی‌های مهم پایتون و Golang را مقایسه نموده و استفاده هر کدام را روشن کردیم. همانطور که گفته شد انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی امری دشوار و مهم است. به همین دلیل قبل از انتخاب هر مورد، مزایا و معایب آن را درک کنید. 

پایتون کتابخانه‌ها و توسعه‌دهندگان حرفه‌ای بسیاری دارد. در مقایسه Go اینگونه نیست. اما از نظر سرعت و کارایی Go را می‌توان برنده این ماجرا دانست. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات