چگونه فریلنسرها می‌توانند در طول بحران ویروس کرونا مثبت بمانند؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

چگونه فریلنسرها می‌توانند در طول بحران ویروس کرونا مثبت بمانند؟

در حال حاضر احساسات منفی زیادی در اطراف ما وجود دارد. امروزه میزان ترس، فشار، ناامیدی، اضطراب و افسردگی بالا رفته است. بدتر از همه این است که ما حس می‌کنیم در این بین هیچ راه فراری نداریم. ما نمی‌دانیم که بحران ویروس کرونا تا چه مدت ادامه خواهد داشت، بنابراین نمی‌توانیم اجازه دهیم که این احساسات منفی بر ما غلبه کنند. 

میان منفی بودن و بهره‌وری، همبستگی مستقیمی وجود دارد. بنابراین وقتی نسبت به چیزی احساس بدی داشته باشید، احتمالاً تمرکز خود را از دست خواهید داد. وقتی کارهای خود را به تعویق می‌اندازید، در مورد انجام ندادن کارهایی که باید انجام می‌دادید احساس گناه می‌کنید. این یک چرخه‌ی بسیار مخرب است.

چیزی که من می‌خواهم پیشنهاد دهم، به شرح زیر است: 

ما مدتی زمان داشتیم تا با این سبک جدید از زندگی سازگار شویم. شاید ما همه چیز را در مورد ویروس ندانیم، اما حداقل از اهداف خود در آینده مطلع هستیم. بنابراین باید زندگی شخصی خود را دوباره تحت کنترل بگیریم و به بهترین شکل ممکن مثبت بمانیم.

۱. حضور خود در رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های خبری را محدود کنید

در حال حاضر همه در مورد ویروس کرونا صحبت می‌کنند. تا این بحران را پشت سر نگذاریم، نمی‌توانیم اخبار و فیدهای رسانه‌های اجتماعی را متوقف کنیم. اما این بدان معنا نیست که شما حتماً باید وارد گفتگوهای مربوط به ویروس کرونا شوید. شما باید روی کار خود تمرکز کرده و از اینگونه بحث‌ها دوری کنید. با این روش می‌توانید مثبت بمانید.

من نمی‌دانم که به طور معمول چه تعداد از شما این کار را انجام می‌دهید، اما برخی از برنامه‌ها برای این کار عالی هستند. نوع برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، بستگی به منبع و میزان حواس‌پرتی شما دارد. به عنوان مثال من در طول روز از "Boomerang" برای بیصدا کردن صندق ورودی جیمیل استفاده می‌کنم.

چگونه فریلنسرها می‌توانند در طول بحران ویروس کرونا مثبت بمانند؟

این برنامه علاوه بر بیصدا کردن ایمیل‌های کاری، سبب می‌شود تا هشدارهای مربوط به کرونا و پیام‌های بازاریابی نیز از من دور بمانند. به همین خاطر من می‌توانم با خیال راحت و بدون حواس‌پرتی بر روی کارهای خود تمرکز کنم. برنامه‌هایی خاصی برای دستگاه‌های IOS، اندروید و ویندوز وجود دارد که کار مشابهی را انجام می‌دهند، اما باید هزینه آن‌ها را پرداخت کنید. من برای کاهش دادن مقدار هزینه‌های خود، از حالت‌های "distraction-block" دستگاه‌های خود به منظور دسترسی نداشتن به رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنم.

۲. با سایر فریلنسرها ارتباط برقرار کنید

بیشتر ما فریلنسرها فضایی را در اختیار نداریم تا بتوانیم با همکاران خود به طور مرتب ارتباط برقرار کنیم. اما این بدان معنا نیست که ما نیازی به برقراری ارتباط با همسالان خود نداریم. با غیرقابل پیش‌بینی شدن موارد موجود در زندگی، ما بیش از گذشته نیاز به برقراری ارتباط با سایر افراد داریم.

بیایید به زمانی نگاه کنیم که این موضوع می‌تواند بکار گرفته شود:

من در فیسبوک شاهد پیام‌های زیادی از طرف فریلسنرها هستم که در آن‌ها پرسیده می‌شود اگر مشتری بخواهد حقوق ما را کاهش داده یا بابت کارهای زیاد مبلغ ناچیزی را پرداخت کند، باید چه کار کنیم؟ 

چگونه فریلنسرها می‌توانند در طول بحران ویروس کرونا مثبت بمانند؟

توجیه آن‌ها همیشه این می‌باشد که الان زمان غیرقابل اطمینانی است و آن‌ها باید هزینه‌ها را کاهش دهند. اما کاری که آن‌ها واقعاً انجام می‌دهند، زیر سوال بردن ارزش واقعی کارهای فریلنسرهاست. اگر فریلسنرها الان نرخ خود را برای ساخت وبسایت و سایر فعالیت‌ها کاهش دهند، با برگشتن همه چیز به حالت عادی، بالا بردن دوباره‌ی نرخ‌ها امری بسیار دشوار خواهد بود.

داشتن یک جمع از افراد خلاق و طراح در این مواقع بسیار حیاتی است. این امر نه تنها برای شما فضایی را فراهم می‌کند تا بتوانید در این شرایط خاص کار کرده و پشتیبانی لازم را دریافت کنید، بلکه به شما فضایی امن برای پی بردن به اتفاقات پیرامون را نیز می‌دهد. گروه‌های فیسبوک مکان مناسبی برای یافتن این جوامع هستند. شما همچنین می‌توانید به دنبال اجتماعات محلی باشید. معمولاً افراد خلاق بطور هفتگی یا ماهانه در چنین فضاهایی به دور یکدیگر جمع می‌شوند.

۳. زمان خوبی را با دوستان و خانواده خود سپری کنید

برای بسیاری از ما که قبل از ویروس کرونا در خانه کار می‌کردیم، این فاصله‌گذاری چیز جدیدی نیست. ویروس کرونا بدون توجه به وضعیت زندگی ما، تمام مشاغل را درگیر خود کرده است:

به عنوان مثال اگر شما به تنهایی زندگی و کار می‌کنید، برای شما این انزوا یک چیز طبیعی می‌باشد. این بدان معناست که شما دیگر نمی‌توانید بعد از کار کردن از خانه بیرون رفته یا آخرهفته‌ها برای استراحت به سفر بروید. این در حالی است که بسیاری از فریلسنرها برای برقراری تعادل در زندگی خود به این موارد نیاز دارند. پس شما چکار می‌کنید؟

اگر شما بیشتر از حد معمول احساس تنهایی می‌کنید، به سراغ نزدیکان خود بروید و به صورت تصویری با آن‌ها صحبت کنید. فقط چند دقیقه صحبت کردن با عزیزان در طول روز می‌تواند احساس تنهایی و یکنواختی را از شما دور کرده و احساسی مثبت را به شما القا کند.

 از طرف دیگر اگر شما با هم اتاقی، همسر یا خانواده خود زندگی می‌کنید، اکنون خانه شما غرق در صداهایی شده که قبلاً وجود نداشته است. در حال حاضر همه‌ی شما باید در کنار یکدیگر زندگی، تحصیل و کار کنید. اگر شما به استراحت نیاز داشته باشید، مطمئناً این استراحت دور شدن از آن‌ها می‌باشد. بنابراین چکار می‌کنید؟

اگر از کار کردن در یک خانه شلوغ احساس ناراحتی و استرس می‌کنید، شاید تعیین کردن یک برنامه دقیق، قوانین و مرزها ایده خوبی باشد. ممکن است مجبور شوید از ساعات کاری خود کم کنید، اما حداقل در زمان کار کردن می‌توانید بهره‌وری خوبی داشته باشید. شما می‌توانید پس از اتمام کارهایتان از فضای کاری خود بیرون آمده و با خانواده و عزیزان خود وقت بگذرانید.

۴. حتی در زمان "کار نکردن" به کار کردن ادامه دهید

اگر ویروس کرونا کارهای شما را تهدید می‌کند، ایده خوبی است که مشغول کار کردن باشید. منظور من این نیست که شما باید یک سرمایه‌گذاری جدید را شروع کنید. من می‌خواهم شما برنامه‌های روزانه خود را با فعالیت‌هایی که باعث احساس امیدواری می‌شوند پر کنید. من می‌خواهم شما در کسب و کار خود احساس هیجان کنید. کوچک‌ترین حرکت شما، می‌تواند سرآغاز یک احساس بسیار عالی باشد.

به این فکر کنید که چقدر زمان گذاشتن برای انجام دادن کارهایتان به طور عادی سخت است. آیا دوست ندارید کمی عشق و علاقه را به کارهای خود اضافه کنید؟ شما می‌توانید:

- وبسایت خود را دوباره طراحی کنید

- نمونه کارهای خود را نو کنید

- حضور خود در رسانه‌های اجتماعی را بهبود بخشید

- شبکه حرفه‌ای لینکدین خود را رشد دهید

- فرآیندهای خود را استوار کرده و آنچه را که می‌توانید خودکار کنید

شما می‌توانید از این زمان برای ارتقای مهارت خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید در هزینه‌های تجارت خود صرفه جویی کنید. در حال حاضر شرکت‌های زیادی محصولات، منابع و دوره‌های خود را با نرخ‌های کاهش یافته (یا حتی رایگان) به مردم ارائه می‌دهند. بنابراین این بهترین زمان برای استفاده کردن از فرصت‌هاست.

اینکه مشتریان روند تکمیل پروژه را متوقف کرد‌ه‌اند اهمیتی ندارد، شما باید تجارت خود را در جهتی مثبت نگه دارید. این کار شما را قادر می‌سازد تا بعد از گذشتن از این بحران، بتوانید با تمام سرعت به جلو حرکت کنید.

۵. هر روز برای یک چیز سرگرم‌کننده وقت بگذارید

هنگامی که در یک فضا گیر افتاده‌اید و به شما گفته می‌شود کارهایی را که معمولا انجام می‌دادید انجام ندهید یا از افراد و مکان‌هایی که قبلا مشاهده می‌کردید دیدن نکنید، حسی احمقانه به شما دست خواهد داد. احساس شادی کردن آسان است اما در آخر همه چیز ناراحت‌کننده خواهد بود. روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید به واسطه‌ی آن‌ها همچنان در خانه شاد باشید و تفریح کنید. در اینجا من مواردی را در اختیار دارم که برای دیگران کارساز بوده است و گمان کردم می‌تواند شما را نیز در طول روز شاد نگه دارد.

شما می‌توانید یک مهمانی مجازی را میزبانی کنید. با دوستان خود ارتباط برقرار کنید و همزمان به تماشای یک فیلم بنشینید.

اگر در طول روز برای چک کردن صفحات اجتماعی خود وقت می‌گذارید، بهتر است اینستاگرام خود را با یک حساب کاربری خوب بارگیری کنید. توله‌سگ‌ها، غذاها و یک مکان عالی برای مسافرت مرا خوشحال می‌کنند.

موزیک حس و حال شما را متحول می‌کند و به عنوان یک تقویت‌کننده تمرکز نیز شناخته می‌شود. اگر تمرکز خود را به خاطر اطرافیان از دست داده‌اید یا درگیر اخبار مربوط به ویروس کرونا شدید، موسیقی پخش کنید. گوش دادن به موسیقی باعث تحرک عاطفی و جسمی شما می‌شود.

استشمام کردن هوای تازه نیز روشی دیگر برای استراحت دادن به ذهن و کسب مجدد روحیه‌ای عالی است. فقط مطمئن شوید که قوانین فاصله‌گذاری را رعایت کرده و در خانه بمانید.

جمع‌بندی

من می‌دانم که مثبت ماندن در این روزها کار ساده‌ای نیست، اما شما نباید فقط به پشت سر گذاشتن این بحران دقت کنید. شما می‌بایست درباره‌ی چگونگی تاثیرگذاری خلق و خوی خود بر تجارت‌تان نیز فکر کنید. شما نمی‌توانید در مورد تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد کار بسیاری انجام دهید، اما یقینا می‌توانید انتخاب‌هایی را داشته باشید که شما را در بهترین موقعیت قرار دهد. اینگونه شما می‌توانید بر طوفان زمان حال غلبه کرده و بعد از آرام شدن اوضاع با تمام سرعت به حرکت خود ادامه دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی