جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
چگونه می‌توان از طراحی UX سود برد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

چگونه می‌توان از طراحی UX سود برد؟

کاربران نقش بسیار حیاتی در محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهیم بازی می‌کنند. ما حتی برای کوچکترین انتخاب‌های طراحی خود نیز از نیازها، خواسته‌ها و اقدامات آن‌ها استفاده می‌کنیم. زمان و منابع ما طی هفته‌ها و ماه‌ها صرف می‌شود تا بتوانیم طرحی را برای این کاربران به وجود آوریم. اما آیا این کارها واقعاً ارزشش را دارند؟

مطمئن باشید که ارزشش را دارند. طراحی تجربه کاربری نه تنها درک درستی از خواسته‌های کاربران به ما می‌دهد، بلکه از نظر ارزش تحلیل نیز به راحتی قابل سنجش است.

تعیین مقدار  ROI(سود حاصل از سرمایه‌ گذاری) در طراحی UX 

برای مدت‌هایی طولانی، طراحی به منظور بهبود ظاهر محصولات استفاده می‌شد. هیچکس به این اهمیت نمی‌داد که محصول بعد از خریداری شدن چگونه عمل می‌کند یا برای هیچکس مهم نبود که کاربران چه حسی بعد از استفاده از محصول داشتند. اما خوشبختانه انقلابی به وقوع پیوست. این روزها توجه و دقت بیشتر در UX بر روی چیزهای کوچک است.

داشتن یک تجربه کاربری فوق العاده در تمام مراحل محصول، می‌تواند سرنوشت ان محصول را رقم بزند. بدون داشتن تعاملی درست، کاربران ما هنگام استفاده محصول احساس می‌کنند که عواطف آن‌ها نادیده گرفته شده و سرمایه‌شان به فنا رفته است. در چنین شرایطی آن‌ها محصولات ما را ضعیف‌تر از محصولات موجود در بازار خطاب می‌کنند.

به نفع همه‌ی ماست که قبل از عرضه‌ی یک محصول به بازار، تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه طراحی UX انجام دهیم. وقت گذاشتن برای تحقیق و توسعه‌ی UX، کاربران ما را خوشحال‌تر می‌کند، نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد و محصول ما را بسیار ساده‌تر و لذت بخش‌تر می‌کند.

این یک سرمایه گذاری به منظور استقراری راحت است

تحقیق و طراحی مناسب UX برای یک جدول زمانی توسعه‌ی محصول موفق بسیار مهم است. تقریباً در هر بازاری که کاربر به آن مراجعه می‌کند، تعداد زیادی از محصولات و خدمات وجود دارد، بنابراین باید چیزهایی که می‌سازیم باید خاص باشند.

« هزینه‌ی برگشت‌ها و حل مشکلات، به طور معمول بسیار گران‌تر از برنامه ریزی برای شروع محصول است.»

طراحی UX فقط در مورد بهبود نرخ تبدیل و خوشحال کردن کاربران نیست. UX ابزاری برای استحکام بیشتر محصولات ما است. در انجام این تحقیق، ما تصویر روشنی از نحوه‌ی عملکرد محصول خود، دلیل نیاز المان‌ها موجود و بهترین راه توسعه‌ی آن را بدست خواهیم آورد. این کار سبب می‌شود که ما قبل از ساخت محصول، به ایده‌ها و تفکرات جدیدی دست پیدا کنیم.

در یک بازار اشباع شده، غیر طبیعی نیست که ببینیم یک محصول جدید، فقط به خاطر پیشنهادات مستحکم خود بالاتر از سایر محصولات قرار بگیرد. اما آن‌ها با برگشت مداوم و اعمال تغییرات بیشتر در محصول نمی‌توانند به این موقعیت دست پیدا کنند. معمولاً هزینه‌ی رفع ارورها و اضافه کردن کارآیی‌هایی جدید، بیشتر از بودجه‌ای است که در شروع ساخت محصول استفاده شده است.

اضافه کردن ویژگی‌های جدید به محصول، ریسک خاص نبودن آن را افزایش می‌دهد و آن را بیشتر شبیه رقبای خود می‌کند. از این گذشته، هیچکس دوست ندارد از محصولی استفاده کند که همزمان کارهای خیلی زیادی را انجام می‌دهد. بهتر است یک کار را خوب انجام دهیم تا اینکه کارهای بسیاری را ضعیف انجام دهیم. 

کاهش هزینه‌های احتمالی در آینده

وقت گذاشتن برای توسعه‌ی ویژگی‌های جدید یا رفع عملکردهای اشتباه پس از راه اندازی، می‌تواند هزینه‌ای گران تر از بودجه اولیه را به گردنتان بیاندازد. طراحان و توسعه دهندگان نه تنها باید برنامه ریزی کنند که چگونه می‌توانند چیزهای جدیدی را اضافه کنند، بلکه باید سعی کنند ساختار قدیمی محصول را ثابت نگه دارند. آن‌ها باید ویژگی‌های جدید را با هسته‌ی مرکزی محصول مطابق نگه دارند. انجام این کار اصلاً آسان نیست و انعطاف پذیری فرد را محدود می‌کند.

اگر بین زمان راه اندازی و تجدیدنظر در ویژگی اصلی بعدی فاصله‌ی زیادی وجود داشته باشد، این ممکن است به معنای کار کردن با فناوری‌ای کهنه و قدیمی باشد.

اگر شما مجبور شوید از محصول ضعیف خود پشتیبانی کنید، هزینه‌های زیادتری هم پا به میدان می‌گذارند. به جای اینکه از تجربه کاربری ضعیف پشتیبانی کنید، سعی کنید تجربه کاربر را از همان ابتدا عالی ارائه دهید تا هزینه‌های بیشتری را متحمل نشوید. یک تجربه کاربری ضعیف می‌تواند حاصل شلوغ بودن جدول کاری شخص و یا برنامه ریزی‌ای ضعیف باشد. بیشتر اوقات اگر کاربران آنقدر ناامید شوند که برای استفاده از محصول درخواست کمک کنند، بدین معناست که برای مدت‌های طولانی از آن استفاده نخواهند کرد.

از دست دادن تبدیلات، به معنای از دست دادن کاربر می‌باشد

تبدیلات، موتور محرک در محبوبیت طراحی UX در سال‌های اخیر بوده است. افرادی که دارای ذهنیتی تجاری (مثل حسابدارها و مدیرعامل‌ها) هستند، گاهی اوقات می‌توانند باعث خوشحالی کاربران و ارائه‌ی یک تجربه قوی شوند؛ اما آن‌ها تقریباً همیشه می‌توانند سبب تجزیه و تحلیلی بهتر از تبدیلات انجام شده باشند.

اولین قدم در ارائه‌ی امنیتی که کاربران به دنبالش هستند، داشتن محصولی با ظاهری قدرتمند است. ما همیشه در انتخاب محصول، به سمت کالاهایی کشیده می‌شویم که ظاهری محکم، کارکردی خوب و استفاده‌ای آسان دارند. بنابراین وقتی زمان می‌گذاریم و بخش بخش UX را بهبود می‌بخشیم، شاهد مزایای بسیار زیادی از آن در آینده خواهیم بود.

پول همیشه نیروی محرکه نیست

ما تا به این لحظه بر روی سودهای حاصل سرمایه گذاری‌های مالی تمرکز داشته‌ایم. اما همچنین باید گفتگوی خوبی در مورد سرمایه گذاری زمانی هم داشته باشیم. تمام محصولات برای ساخته شدن به یک سرمایه گذاری زمانی نیازمند هستند. اطمینان از اینکه زمان خود را نیز مانند پول به خوبی خرج کنیم بسیار مهم است. 

در دنیا بسیاری از محصولات و خدمات رایگان هستند، یا به دنبال فروختن هر چیزی به کاربران خود نیستند. آن‌ها فقط از ما می‌خواهند که از محصول و خدمات آنها در مقابل رقیبانشان استفاده کنیم. در چنین موقعیت‌هایی، به کارگیری یک UX مناسب بسیار اهمیت دارد. اگر این توانایی را ندارید تا سرمایه گذاری زمانی و مالی خود را پس بگیرید، بهتر است از همان ابتدا محصول را به بهترین شکل بسازید. زیرا درست کار کردن در ابتدا، بسیار کم هزینه‌تر از رفع مشکلات در آینده است. 

این موضوع در صنایع استارتاپی کاملاً مشهود است؛ صنعتی که در آن یا از همان ابتدا محصول را بدست می‌آوریم و یا اینکه آن را به عنوان نتیجه‌ای شکست خورده از دست می‌دهیم.

کیفیت مهم است نه کمیت

محصول خود را به عنوان یک تکه خمیر تصور کنید: تا زمانی که به آن خمیر منابعی را (سرمایه گذاری) اضافه نکنید، حجمش محدود باقی خواهد ماند. وقتی می‌خواهیم خمیر خود را بسازیم، باید مواظب باشیم که خیلی نازک نشود. وقتی قصد داریم بخش‌های زیادی را با حجم‌های کمی پوشش دهیم، با قسمت‌های ضعیفی روبرو می‌شویم که مستعد شکستن هستند. با این وجود تمرکز روی مساحت کمتر، هسته را محکم‌تر و پایدارتر نگه می‌دارد؛ در چنین شرایطی دیگر نیازی به منابع خارجی نخواهید داشت. ساخت یک محصول هم درست مانند همین مثال است، اضافه کردن ویژگی‌های زیاد به محصول می‌تواند لذت تجربه‌ای قوی را کاهش دهد. 

به جای اینکه سرمایه گذاری‌های مالی و زمانی خود را برای اجرای چندین ویژگی تقسیم کنیم، بسیار منطقی‌تر است که به مجموعه‌ای از ویژگی‌های اصلی دقت داشته باشیم و آن‌ها را بسیار متمرکز و برجسته کنیم.

« احتمالاً دلیل ما در ترجیح دادن یک محصول نسبت به محصولی دیگر، مربوط به کارآیی می‌باشد.»

وقتی صحبت از محصولات و خدماتی می‌شود که مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند، کارآیی به امری بسیار مهم تبدیل می‌شود. دلیل قاطع ما در استفاده از یک محصول، احتمالاً به دلیل برتری و کارآیی‌اش نسبت به سایر محصولات است. ما برای حل مشکلات خود به چنین محصولاتی متوسل می‌شویم. ما اغلب اوقات دقت نمی‌کنیم که این محصولات چه پیشنهادات دیگری را ارائه می‌دهند. هر راه حلی که بتواند مشکل مرا در سریع ترین زمان برطرف کند و در عین حال صدمه‌ای به کیفیت و ثبات وارد نکند، معمولاً انتخاب اول من می‌باشد.

نتیجه گیری

طراحی UX ارزش بسیار زیادی دارد. حال آن ارزش می‌تواند نقشی در ROI باشد، یا می‌تواند تبدیل کردن بازدیدکنندگان به کاربران باشد و یا حتی می‌تواند فروش بیشتر محصول مورد علاقه ما باشد. ما باید مطمئن شویم که برای بهبود تجارت خود وقت می‌گذاریم. همچنین باید وقت بگذاریم تا بهتر از گذشته عمل کنیم و بتوانیم مشکلات کاربران خود را به شکلی تاثیرگذارتر برطرف کنیم، تمام این کارها برای ایجاد یک تجربه کاربری قدرتمند مهم هستند.

همانطور که بارها دیده‌ایم، محصولی با ظاهر خوب که نسبت به رقبای خود امکاناتی تاثیرگذارتر و ارزان‌تر را پیشنهاد می‌کند، می‌تواند در بازاری اشباع شده به بالاترین سطح دست پیدا کند. ما همچنین دیده‌ایم که محصولاتی فوق العاده، فقط به خاطر ضعف در برنامه ریزی و کمبود تحقیقات با شکست مواجه شده‌اند. برای رسیدن به یک طراحی UX درست، باید تحقیق‌های زیادی صورت بگیرد. به منظور رسیدن به تجربه کاربری خوب، می‌بایست نیازهای کاربران خود را بدانیم و از جانب آن‌ها به محصول نگاه کنیم. اما در پایان ما همیشه به راه حل‌هایی بهتر از راه حل‌های قبلی دست پیدا می‌کنیم، استفاده از این راه حل ها کاملاً به شما بستگی دارد. شما می‌توانید با راه حل‌های درست، به مشتریان و کاربرانی خوشحال و شاد برسید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است