چگونه سال ۲۰۲۰ را به عنوان یک فریلنسر با موفقیت پشت سر بگذاریم؟ - بخش دوم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 14 دقیقه

چگونه سال ۲۰۲۰ را به عنوان یک فریلنسر با موفقیت پشت سر بگذاریم؟ - بخش دوم

در بخش اول ۳ فاکتور اصلی را خواندیم که سبب می‌شدند یک فریلنسر در سال ۲۰۲۰ به موفقیت برسد، حال به ادامه‌ی بحث خود خواهیم پرداخت.

یک قیمت رقابتی داشته باشید

این مسئله می‌تواند یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای موفقیت شما به عنوان یک فریلنسر باشد، اما حس می‌کنم ارائه دادن یک ساختار قیمت‌گذاری عمومی برای کارهایتان غیرممکن است. من در چند شرکت نویسندگی فعالیت داشته‌ام و مقدار حقوقی که از طرف ۳ شرکت مختلف بابت نوشتن ۵۰۰ کلمه به من پرداخت شد به ترتیب ۳۰، ۵۰ و ۷۵ دلار بوده است.

مشتریان با یکدیگر تفاوت دارند و به تبع بودجه متفاوتی هم خواهند داشت. مطلع بودن از نحوه درست مذاکره کردن می‌تواند مفید باشد، اما اگر یک تازه‌کارهستید من همچین چیزی را به شما توصیه نمی‌کنم. وقتی برای اولین بار کار خود را شروع کردم، به دلیل رقابت بالایی که در پلتفرم‌ها وجود داشت، نرخ خود را پایین آوردم. وقتی مشتریان مختلف کارهای من را مشاهده کردند، خارج از پلتفرم به من پیشنهادات کاری دادند و حقوق بیشتری را برای من تعیین کردند.

اگر به عنوان یک تازه‌کار قصد تبلیغ کردن حرفه خود را دارید، باید سایر حرفه‌های مشابه خود را بررسی کرده و قیمت متوسط را ارزیابی کنید. اگر من جای شما باشم نرخ خود را ۵ تا ۱۰ دلار کاهش می‌دهم. با این کار می‌توانید نظرات مثبتی را در مورد کار خود بدست آورید. سپس می‌توانید به تدریج نرخ خود را افزایش دهید. در پلتفرم‌هایی که چنین ساختاری ندارند، نرخ خود را با مشتری در میان بگذارید و اگر قیمت پیشنهادی آن‌ها خیلی پایین بود، کار را قبول نکنید.

اگر برای مدت‌ها به عنوان فریلنسر کار کرده‌اید اما وضع شغلی خوبی ندارید، بهتر است ساختار قیمت‌گذاری خود را دوباره بررسی کنید. با افزایش فریلنسرها، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و فریلنسرهای ارزان قیمت بیشتر در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند. شما نباید بیش از حد نرخ خود را پایین بیاورید، زیرا این وسیله‌ی امرار معاش شماست. همچنین متوجه شده‌ام که تغییر قیمت در برخی از پلتفرم‌ها می‌تواند بر الگوریتم آن پلتفرم تاثیر گذاشته و پروفایل شما را جایگزین کند.

من در زمینه قیمت‌گذاری تخصص خاصی ندارم اما فکر می‌کنم نرخ مشترکی برای اکثر مشاغل فریلنس وجود دارد. شما باید عاقلانه عمل کنید. اگر پس از مدت‌ها همچنان نتوانستید پروژه‌ای را به عهده بگیرید، هر از چند گاهی نرخ خود را ۵ دلار کاهش دهید.

حریص نباشید

برخی از فریلنسرها می‌توانند به طرز باورنکردنی حریص باشند. آن‌ها خودشان را بسیار ارزشمند می‌دانند، صرفاً به این خاطر که یک مقاله نوشتند و در عنوان از سئو استفاده کرده‌اند. باید اعتراف کنم که مشتریانی وجود خواهند داشت که قصد دارند با ۵ دلار یک کار ۵۰ دلاری را به اتمام برسانند. اما از آن سو مشتریان خوبی نیز وجود دارند که با وجود محدودیت مالی می‌خواهند حقوق شما را تمام و کمال پرداخت کنند. اینجاست که باید عاقلانه تصمیم بگیرید. آیا کار و پروژه‌های بالقوه آینده را ترجیح می‌دهید یا می‌خواهید بر سر حقوق ۱۰ دلاری با مشتری بحث کنید؟

من فریلنسرهایی را دیده‌ام که برای نوشتن یک مقاله ۵۰۰ کلمه‌ای از مشتری ۲۰۰ دلار حقوق درخواست کرده‌اند. اگر یک نویسنده مثل جی‌کی رولینگ هستید، می‌توانید به این کار خود ادامه دهید. قصد ندارم در این مقاله روی نویسندگی تمرکز کنم، اما گاهی اوقات ذکر مثال آسان‌تر می‌باشد. اگر فکر می‌کنید برای یک مقاله ۵۰۰ کلمه‌ای ارزش این همه پول را دارید، پس باید به همان شغل تمام وقت خود برگردید. فریلنسرهای با‌استعدادی مثل طراحان گرافیک و توسعه‌دهندگان، حق گرفتن مبالغ بالا را دارند زیرا مهارت‌های ارزشمندی در اختیار آنهاست. اما برای سایر مشاغل معمولی در دنیای فریلنسری، نرخ شما باید متوسط باشد.

گاهی اوقات شرکت‌هایی شما را استخدام کرده و سپس حقوق بیشتری را برایتان مشخص می‌کنند. اما اگر در نشان دادن ارزش خودتان زیاده‌روی کنید، مشتریان هرگز چنین کاری را انجام نخواهند داد. نگرش من به این موضوع اینگونه است که فریلنسرها باید از ارزش و کیفیت خود مطلع باشند، اما کمی هم خودشان را دست پایین بگیرند. با این کار مشتریان تصور می‌کنند که یک فرد واقعاً شگفت‌انگیز را پیدا کرده‌اند. خودتان را خیلی دست کم نگیرید و در عین حال ارزشتان را بیش از حد واقعی بیان نکنید.

به این موضوع از دید مشتری نگاه کنید. مثلاً فکر کنید با فریلنسری روبرو می‌شوید که قیمت خوبی دارد و کارهایش عالی به نظر می‌رسد. شما آن فریلنسر را استخدام می‌کنید و او طی مدت کمی نتایج استثنایی را در اختیار شما می‌گذارد. شما از کیفیت کار شگفت زده خواهید شد و ممکن است به او انعام هم بدهید. شاید شما مایل باشید آن شخص را برای انجام کارهایی جدید در آینده نیز استخدام کنید. اینجاست که مشتری به جای جستجوی فریلنسرهایی با کیفیت و قیمت بالا، دوباره به سراغ شما آمده و از شما تقاضای همکاری خواهد داشت.

تمام پلتفرم‌ها را در آغوش بگیرید

شما سعی می‌کنید خود را با تمام جزئیات درگیر کنید. این موضوع برای فریلسنرهایی که می‌خواهند موفق شوند بسیار صادق است. مکان‌های زیاد وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به صورت آنلاین به دنبال مشاغل فریلنسری بگردید. مکان‌هایی مثل Upwork، Fiverr، Freelancer، WeWorkRemotely و سایر موارد دیگر که مناسب چنین کاری هستند. من به شما توصیه می‌کنم در تمام این موارد یک پروفایل داشته باشید.

این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که شما می‌توانید با این روش از پروژه‌های خود بکآپ داشته باشید و اگر سایتی خراب شد، می‌توانید از سایر موارد به عنوان پشتیبان استفاده کنید. توصیه می‌کنم در تمام سایت‌هایی که می‌توانید شهرت بدست آورید، بنابراین اگر روزی مجبور شدید به سایت متفاوتی بروید، مطمئن خواهید بود که از قبل در آن سایت شهرت و اعتبار دارید.

پروفایل‌های خود را همیشه بروز نگه دارید و مطمئن شوید که آن‌ها را برای جستجوگرها بهینه شده باشند. این کار به خصوص در Upwork و Fiverr بسیار تاثیرگذار خواهد بود. سازماندهی شده عمل کنید. پروژه‌های زیادی را از منابع متفاوت انجام ندهید، زیرا این کار تنها سبب گیج شدن شما خواهد شد. در دنیای فریلسنری امنیت شغلی وجود ندارد، بنابراین خودتان باید این امنیت را به وجود آورید. من برای کارهای فریلنسری خود عضو صدها گروه، انجمن، وبسایت و پلتفرم هستم. برخی از آن‌ها را اصلاً استفاده نمیکنم اما جستجو به دنبال پروژه‌های پردرآمد و تهیه نسخه بکآپ بسیار اهمیت دارد.

سازمان‌یافته و منظم باشید

ناگفته نماند که نظم برای فریلنسرها بسیار ضروری است زیرا آن‌ها شخصاً برنامه‌های خود را مدیریت می‌کنند. اگر می‌خواهید به موفقیت برسید، باید منظم باشید. آیا می‌دانید آن مقاله از Fiver چقدر زمان می‌برد؟ آیا روز پرداخت مالیات خود را می‌دانید؟ آیا می‌دانید این هفته چند پروژه برای کار دارید؟ وقتی مشغول فریلنسری هستید، سوالات زیادی برای فکر کردن به وجود خواهند آمد. هنگامی که چندین پروژه را انجام می‌دهید، باید از همه چیز مطلع باشید.

همه مردم روش‌های خاص خودشان را برای منظم ماندن و کار کردن دارند اما توصیه می‌کنم از یک ابزار مدیریت پروژه رایگان مثل Asana یا Trello نیز استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا پروژه‌ها، هفته‌ها، میزان اهمیت و سایر موارد را تعیین کنید. من این موارد را برای افراد تازه‌کار و هر شخصی که قصد منظم شدن دارد پیشنهاد می‌کنم. مشخصاً این ابزارها به گرد پای دفترچه یادداشت‌ها نمی‌رسند، اما انتخاب مفیدی خواهند بود. من برای اینکه مهارت‌های خود را در به خاطر سپردن اطلاعات آزمایش کنم، اغلب این کار را ذهنی انجام می‌دهم اما اطلاعات مهم را روی کاغذ نیز یادداشت می‌کنم.

سازمان‌یافته ماندن با پروژه‌های خود تنها موضوع مهم نیست؛ شما باید تمام پوشه‌ها، فایل‌ها و امور مالی خود را نیز سازماندهی کنید. کامپیوتر خود را تمیز کنید، پوشه‌هایی برای پروژه‌ها درست کنید، فاکتورهای خود را به خوبی ثبت کنید، درآمد شخصی خود را کنترل کرده و بودجه لازم برای رسیدن به موفقیت در فریلنسری را محاسبه کنید.

وقت بگذارید و سخت کار کنید

من به سخت کار کردن برای موفقیت بسیار اعتقاد دارم و از این متنفر هستم که برخی از مردم تصور می‌کنند می‌توانند با انجام یک پروژه در هفته فریلنسری موفق باشند. به نظر من شما باید نسبت به کارهای قراردادی و استخدامی، ۱۰ برابر بیشتر وقت گذاشته و تلاش کنید تا بتوانید به فریلنسری موفق تبدیل شوید. همانطور که قبلاً هم گفته‌ام، ساعات کاری شما باید حداقل ۴۰ ساعت در هفته باشد. اگر واقعاً می‌خواهید به موفقیت برسید، این زمان باید بیشتر شود.

اگر به دنبال یک زندگی ساده با درآمدی پایه‌ای هستید، می‌توانید کمتر کار کنید. اما به این موضوع فکر کنید که اگر ناگهان آن شغل را از دست بدهید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ بنابراین باید همیشه آماده بدترین اتفاقات باشید. اگر یک خانواده داشته باشید چطور؟

با افزایش فریلنسرها، به دلیل رقابت و نرخ ارزان ممکن است شغل خود را از دست دهید. به همین خاطر است که باید به عنوان یک فریلنسر در بهترین حالت خود باقی بمانید و از تمام اتفاقات اطراف مطلع باشید. اگر کاری را می‌خواهید که امنیت شغلی را برای شما به همراه داشته باشد، به همان مشاغل اداری خود برگردید.

مطالعه مطالعه مطالعه

هر روز همه چیز در دنیای دیجیتال تغییر می‌کند و شما باید برای آن آماده شوید. حال این تغییر می‌تواند یک بروزرسانی جدید گوگل باشد که بر فاکتورهای سئو تاثیر می‌گذارد یا می‌تواند بروزرسانی جدیدی در Adobe بوده و نحوه کار طراحان را دستخوش تغییر کند. شما همیشه باید از جدیدترین موارد اطلاع داشته باشید. دانش همان قدرت است و فریلنسری که بیشترین دانش را داشته باشد، بیشترین موفقیت را نیز کسب خواهد کرد.

من تحت عنوان یک متخصص سئو و خالق محتوا کار می‌کنم. هر روز اخبار و مقالات متعددی را مطالعه می‌کنم تا از آخرین ترندهای موجود باخبر شوم اما همچنان در دوره‌های آنلاین نیز شرکت می‌کنم تا دانش خود را تازه نگه دارم. اینکه در چه زمینه‌ای مشغول به فریلنسری هستید اهمیت ندارد، مهم این است که همیشه چیزی برای یاد گرفتن وجود خواهد داشت. خواهید دید که هرچه مهارت و توانایی بیشتری داشته باشید، میزان اعتماد بین شما و مشتری بهتر خواهد شد.

منظور من این نیست که ادای آماتورها را در بیاورید و دوره‌های آموزشی بسیاری را پشت سر بگذارید. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که به صورت رندوم مسائل جدید را یاد بگیرید. توصیه من این است که یک موضوع خاص را انتخاب کرده و آن را به دقت مطالعه کنید. مطمئناً شما هرگز نمی‌توانید همه چیز را در آن زمینه یاد بگیرید، اما وقتی قصد یادگیری چندین موضوع را دارید، نمی‌توانید با تمام آن موارد همگام شوید و این می‌تواند سبب سردرگمی شود. هنوز هم روش‌های سئویی وجود دارد که من حتی امروز هم مشغول یادگیری آن‌ها هستم و احتمالاً این یادگیری برای همیشه ادامه خواهد یافت.

هرگز قدرتی که دانش به دنیای فریلنسری می‌دهد را دست کم نگیرید. وقتی شما یک فریلنسر هستید، وظیفه‌ی یادگیری و انتخاب موضوعات جدید بر عهده‌ی خود شماست. اما در مشاغل تمام وقت و اداری این کارفرماست که تعیین می‌کند چه مسائلی را باید بیاموزید. هیچکس شما را مجبور به یاد گرفتن مسائل جدید نمی‌کند، اما اگر این کار را انجام ندهید، مطمئناً شکست خواهید خورد.

اطلاعات رایگان می‌تواند بسیار با ارزش باشد

این مورد براساس ۲ تجربه‌ی شخصی من است. اخیراً پروژه‌ی بزرگی را به عهده گرفتم که در آن با یک مشتری عالی همکاری خواهم کرد. این مشارکت برای حرفه من مفید بوده و تجارت آن‌ها را نیز بهتر می‌کند. من این پروژه را با رد کردن یکی از پیشنهادات کاری خود بدست آوردم. شاید این به نظر شما یک تناقص کامل باشد اما بگذارید توضیح دهم.

آن مشتری به دنبال یک فریلنسر بود تا بتواند در مسائل بسیار اساسی سئو به آن‌ها کمک کند. دعوتنامه کاری برای من فرستاده شد و پس از دیدن وظایف تعیین شده فهمیدم که چقدر این کار آسان است. با خودم گفتم که از نظر اخلاقی درست نیست اگر بخواهم بابت چنین کار ساده‌ای از مشتری پول بگیرم؛ به همین خاطر با نهایت ادب پیشنهاد را رد کردم. در عوض یک پیام ۲ صفحه‌ای برای آن‌ها فرستادم و در آن توضیح دادم که باید چه کارهایی را انجام دهند. به آن‌ها گفتم که هرگز حاضر نیستم به خاطر یک کار ۱۰ دقیقه‌ای از آن‌ها پول بگیرم. آن مشتری بسیار متشکر بود و از صداقت من قدردانی کرد. حدود یک ماه پیش همان مشتری با من تماس گرفت و گفت که به خاطر کار خوبی که انجام داده‌ام می‌خواهد من را برای پروژه‌های آتی استخدام کند.

من نمی‌گویم که این اتفاق با تمام مشتریان رخ خواهد داد و هرگز با مجانی کار کردن موافق نیستم، اما گاهی اوقات شرایط خاصی پیش می‌آید که در آن اخلاق وارد عمل می‌شود. این کار برای من نتیجه بخش بوده است. اما اگر نتیجه ندهد چه؟ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و من فقط ۱۰ دقیقه از روز خود را از دست داده‌ام.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات