چگونه 5 صبح بیدار شویم و یک Startup بسازیم؟ - بخش اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

چگونه 5 صبح بیدار شویم و یک Startup بسازیم؟ - بخش اول

کارهای روزمره صبح شما چه شکلی است؟

به شخصه برای من بیدار شدن ساعت ۷ صبح، خواب آلود راه رفتن تا حمام، لباس های جامعه پسند پوشیدن، ریختن یه فنجون قهوه و راه رفتن بین مردم تا ایستگاه اتوبوس است. البته بگویم که خروج از این چرخه جهنمی کمی دشوار است. آخرین چیزی که می‌خواهید بعد از هشت ساعت کار کردن به دنبال آن باشید، برنامه ریزی برای یک شروع است.

اگر شما وقت خود را صرف راه اندازی کسب و کارتان نکنید، در یک چرخه‌ی مشارکتی به دام خواهید افتاد..

ظهور ابرقهرمان های صبحگاهی

پس من تصمیم گرفتم پنج صبح بیدار شوم تا برای خود یک "startup" به وجود آورم که در آن خوشحال تر از همیشه زندگی کنم. چه عالی شد وقتی تصمیم گرفتم که تبدیل به یک فرد سحرخیز شوم و بلافاصله متوجه شدم که اراده من می‌تواند از هر مانعی که سد خواب من می‌شود قدرت بگیرد.

وبلاگ ها این ها را مسائلی آسان جلوه می‌دهند. شما هر روز توسط شاهکارهای خارق العاده افراد سحرخیز متعجب می‌شوید برای مثال اینکه کشاورزان چطور صبح زود بیدار می‌شوند و چطور کارهای سخت را اول صبح انجام می‌دهند. این افکار باعث می‌شود که برای زیاد خوابیدن کمی احساس گناه کنید، منظورم این است که واقعا آنها انسان هستند؟

جک دورسی مدیر عامل و بنیانگذار"توییتر" و"اسکوئر"، هر روز ۵:۳۰ صبح بیدار می‌شود و به یک پیاده‌روی شش مایلی می‌رود. او این کار را حین رفت و آمد خود بین شرکت های ذکر شده انجام می‌دهد، وی در هر دو شرکت حدود هشت ساعت کار می‌کند.

این واقعیت است که بیدار شدن پنج صبح خودِ جهنم است. "ناخود‌آگاه" شما جزو عزیزترین دوستان شما نیست. ناخود‌آگاه شما، آلارم ساعت را قبل از قرار ملاقات های مهم صبح قطع می‌کند و یا آلارم را برای بیدار شدن و رسیدن به قطار اول وقت به تاخیر می‌اندازد. شما نمی‌توانید صبح به خودتان اعتماد کنید. پس بیایید با تغییر روش بیدار شدن خود را آرام و سرحال کنیم.

آلارمی دقیق تر از خودتان پیدا کنید

نمی‌دانم که مدت زمان شوکه شدن از بیداری چقدر طول می‌کشد اما به نظر می‌رسد ما با این شوک‌تراپی های صبحگاهی رابطه خوبی داریم. به جای استفاده از صداهای شدید و بلند، یک آلارم را پیدا کنید که شما را به تدریج بیدار کند. به آرامی بیدار شدن به بدن شما این اجازه را می‌دهد که بفهمد شما در حال بیدار شدن از خواب هستید. پس وقتی واقعا از نظر ذهنی بیدار شدید، کمتر دنبال خورد کردن آلارم بیچاره هستید.

شما میتوانید از یک آلارم قهوه ساز استفاده کنید تا قهوه را دقیقا زمانی که قصد بیدار شدن دارید دم کند؛ از یک آلارم به اسم چراغ روشنایی استفاده کنید تا نور های مصنوعی را به صورت شما بتاباند و یا یک آلارم لرزشی به مچ خود برای زود بیدار شدن وصل کنید؛ داشتن حیوانات خانگی مثل سگ و گربه یا یک بچه برای اینکه روی صورت شما راه برود و پنج صبح بیدارتان کند هم گزینه های مناسبی است.

یک رابطه دوری و دوستی با آلارم خود داشته باشید

ساختن عادت، آپولو هوا کردن نیست. با انعطاف پذیر بودن، عادت های مثبتی همچون ( مطالعه، تمرین، اجتماعی شدن ) را درخود بسازید و عادت های منفی مثل( نوشیدن نوشیدنی های الکلی، سیگار کشیدن، عادت غذایی ناسالم ) را از خود دور کنید.

طراحی یک عملکرد خلاقانه:

در طراحی، وقتی از کاربر خود میخواهید که کاری مقرون به صفره را انجام دهد، با تشویق کردن خواسته های درست او، راه را هموار می‌کنید و وقتی از کاربر خود میخواهید که کاری که مورد پسند نیست را انجام ندهد، با سختگیری راه را سخت تر می‌کنید.

اگر می‌خواهید یک عادت برای خاموش نکردن آلارم خود به وجود بیاورید؛ پس خاموش کردن آلارم را به سخت ترین حالت ممکن تبدیل کنید. مثلا از تعداد بیشتری آلارم استفاده کنید، یک برنامه زنگ هشدار دانلود کنید یا گوشی خود را در یک نقطه دور از تخت خواب قرار دهید.

اگر می‌خواهید صبح زود بیدار شوید گوشی خود را در جای دوری نسبت به خودتان قرار دهید و یک رابطه دوری و دوستی با آن برقرار کنید. 

خودتان را به نوشیدن کافئین وادار کنید

بیدار ماندن خودش مشکل دیگری است. منظورم این است که تو تازه ۵ صبح از خواب بیدار شدی، چرا دوباره نخوابی؟ تو هنوز خیلی زمان داری . تو میتوانی به جای امروز، فردا صبح زود بیدار شوی. تمام این ها وسوسه‌هایی است که همیشه مرا دوباره به تخت خواب بر می‌گرداند.

شما نمی‌توانید با قهوه ساعت 5 صبح مثل یک قهوه معمولی رفتار کنید، مهم نیس که به سختی بتوانید یک فنجان قهوه درست کنید. اگر قهوه جزئی از روند بیدار شدن شما نیست، ناخودآگاه شما، آنرا نادیده می‌گیرد. به ناخودآگاه خود تکیه نکنید که از جای خود بلند شود و بیدارتان کند، او هر کاری  می‌کند که شما را دوباره به تخت خواب برگرداند.

 راهی مستقیم برای جای دادن قهوه در برنامه روزانه خود بسازید. هدف این است که به وسیله آلارم، شما را وادار به نوشیدن قهوه کنیم، طوری که هر وقت آلارم به صدا در آمد شما نیز قهوه بنوشید.

من تصمیم گرفتم که اولین کاری که صبح زود انجام می‌دهم دم کردن قهوه باشد. قهوه را روی گوشی خودم گذاشتم تا اگر خواستم آلارم را خاموش کنم؛ مجبور به برداشتن فنجان از روی گوشی شوم و قهوه را بنوشم و اگر در این موقعیت قهوه را ننوشید شما تقلب کرده اید. با ۵ صبح مثل یک شروع دوباره رفتار کنید، یک فنجان قهوه بنوشید و شروع به کار کنید.

 بیدار شدنتان را به تعویق بیاندازید

هنوز بیدار نشدید؟ کمی بیشتر خوابیدن هرگز به کسی آسیب نمی‌رساند. دیشب من زمان زیادی را بیدار ماندم و وقتم را صرف دیدن عکس های خنده دار گربه ها کردم، پس بیایید این دیرتر خوابیدن را کمی موشکافانه تر بررسی کنیم. وقتی کار کردن با گوشی قبل از خواب به شما بی‌خوابی موقت می‌دهد، دیدن گوشی یا کامپیوترتان اول صبح نیز می‌تواند واقعا در بیدار شدن به شما کمک کند.

چطور صفحه نمایشگر ها خواب شما را از بین می‌برند؟ 

قرار گرفتن در معرض نور آبی از صفحه نمایشگر ها روی ملانوپسین (نوعی گیرنده در چشم) تاثیر می‌گذارد که منجر به سرکوب ملاتونین (نوعی هورمون در تنظیم خواب) میشود و در نهایت بدن ما را از خواب آلودگی حفظ می‌کند.

اگر نمی‌توانید صبح زود روی"startup" خود کار کنید، کمی زمان بگذارید تا آرام شوید. به یاد داشته باشید که شما در حال مبارزه در یک جنگ دو طرفه هستید . اولی بیدار شدن صبح بسیار زود است و دومی، کار کردن برای startup است.

 Startupخود را به بخش های کوچکتری (روش میکرو) تقسیم کنید:

وقتی من به زور آلارم خودم را خاموش می‌کنم، قرار نیست ازصبح خود به بهترین نحو استفاده کنم. شروع روز با کارهای دلهره آور خودش تشویقی برای برگشتن به رختخواب است. یکی از دلایلی که شما در کار خود شکست می‌خورید این است که شما اهداف بزرگ را در نظر می‌گیرید. مثلا "من میخواهم به گرسنگی در جهان پایان دهم" و یا "من شکم شش تکه می‌خواهم" با وجود اینکه هیچوقت اینها را در زندگی تجربه نکرده ام.

در کتاب "هنر انسانیت" نوشته برت و کیت مک کی، چگونگی رسیدن به عادت های بزرگ به وسیله استفاده از عادت های کوچک نشان داده شده است. هدف این نیست که تمام هم و غم شما در صبح ساختن startup باشد هدف این است که "ساده" شروع کنید. هنگامی که دور موتور کم کم افزایش پیدا کند، آسان تر یک دنده بالاتر می رود.

چگونگی ایجاد عادت های ماندگار

اگر می‌خواهید دندان هایتان را نخ دندان بکشید، فقط یکی را نخ بکشید. تعهد ببندید که فقط همان دندان را نخ بکشید و فقط آن تبدیل به هدف شما شود. اگر قادر به انجام آن هستید پس شما به هدف خود رسیده اید. میتوانید آنرا از لیست خود خط بزنید.

 startup خود را به قسمت های کوچکتری که میتوانید صبح انجام دهید تقسیم کنید. برنامه خود را با کد نویسی تنها یک خط در روز بسازید. وبلاگ خود را با نوشتن یک متن در روز شروع کنید. تمام کارها نباید صرفا بی نظیر باشند. با کمتر کردن موانع برای ورود، شما بهتر رو به جلو حرکت می‌کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.25 از 4 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات