چگونه مستندات نرم افزار را برای توسعه اپلیکیشن های موبایل و وب سفارشی بنویسیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چگونه مستندات نرم افزار را برای توسعه اپلیکیشن های موبایل و وب سفارشی بنویسیم؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که چگونه مستندات مورد نیاز نرم افزار را برای توسعه اپلیکیشن های موبایل و وب سفارشی بنویسیم؟ اگر تصمیم گرفته‌اید که یک اپلیکیشن موبایل یا یک اپلیکیشن وب ایجاد کنید، باید مشخصات مورد نیاز نرم افزار (SRS) را برای پروژه خود بنویسید. این یک سند با مجموعه‌ای از نیازهای مشتری برای محصول است. این سند شامل ویژگی‌های محصول، تنظیمات برگزیده طراحی و سایر اطلاعات اساسی است که اپلیکیشنی که قرار است ساخته شود را توصیف می‌کند.

مستندات مورد نیاز نرم افزار برای چیست؟

۱. برای ارتباط: این مشخصات طی برقراری ارتباط با شرکت توسعه اپلیکیشن مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برای شما و ﺁن‌ها بسیار ﺁسان‌تر است که وقتی این سند را ﺁماده کرده‌اید، در مورد روند کار گفتگو کنید. مشخصات واضح‌تر و دقیق‌تر، درک بهتری از پروژه تیم توسعه خواهد داشت. بنابراین ارتباطات سریع‌تر خواهد بود، به ویژه در اولین گام توسعه اپلیکیشن.

۲. برای شما: توسعه دهندگان نمی‌توانند ذهن شما را بخوانند و تصمیم بگیرند که چه کاری انجام دهند، مگر اینکه آنچه که می‌خواهید را به صورت واضح و در سند SRS خود برای آن‌ها توصیف کنید. اگر اپلیکیشنی داشته باشید که دارای عناصر و ویژگی‌هایی باشد که با تصویری که در ابتدا در ذهنتان داشتید مطابقت نداشته باشد، واقعا گیج کننده خواهد بود.

۳. برای توسعه دهندگان: خلاقیت بخشی از کار یک توسعه دهنده نرم‌افزار است، اما ﺁن‌ها هنرمند نیستند. ﺁن‌ها دوست دارند دستورالعمل‌ها را دنبال کنند بدون اینکه حدس بزنند چه چیزی در ذهنتان است.

باید بپذیریم که نوشتن مشخصات باکیفیت بسیار دشوار است، اما بعدها در زمان، پول و تلاش شما صرفه جویی خواهد شد و منجر به نتیجه نهایی بهتری می‌شود. بنابراین، برای کمک به شما در انجام این کار، توصیه‌هایی ارائه می‌دهیم.

چگونه نیازهای نرم افزاری را بنویسیم؟

۱. خاص باشید: سعی کنید هیچگونه الزام عمومی از جمله "کوچک" "آرام" و "واضح" را لحاظ نکنید. سعی کنید بیشتر خاص و دقیق باشید. برنامه نویسان مهندس هستند، نه شاعر. هرچه پیش نیازهای خود را دقیق‌تر توصیف کنید، بعدها سوالات کمتری دریافت خواهید کرد. به جای توصیف ویژگی‌ها به روش کلی، آن‌ها را به طور کمی توصیف کنید. به عنوان مثال، از واحدهای dp برای توصیف اندازه یک عنصر استفاده کنید. بر روی مشخصات باید به خوبی تفکر و مستندسازی شود. به یاد داشته باشید، هر چه برنامه پیچیده‌تر باشد، به مشخصات دقیق و دقیق‌تری نیاز خواهید داشت. با این حال، زیاده‌روی نکنید. موارد غیرضروری را در مشخصات وارد نکنید. باید روشن و مختصر باشد. هنگامی که مشخصات خود را با BA در میان می‌گذارید، وی ممکن است گزینه‌های قابل توجهی را پیشنهاد کند و توصیه‌های معناداری ارائه دهد، اما سعی کنید مشخصات را تا حد ممکن کامل کنید تا تمام کارهای خسته کننده بعدی کاهش یابد. با این حال، SRS باید انعطاف‌پذیر باشد.

۲. SRS یک صفحه بحث نیست: سوال نکنید و در مورد مشخصات نرم افزار بحث نکنید. این یک سند است و اگر می‌خواهید بعدها نظر خود را از تیم بپرسید، چیزی مانند "تعیین شود" بنویسید نه "گزینه بهتر چیست؟".

۳. کمک بگیرید: برای نوشتن مشخصات واقعا خوب شما باید در این زمینه متخصص باشید و هیچکس این انتظار را از شما ندارد. بنابراین، اگر سوالی دارید یا به کمک نیاز دارید، از یک متخصص حرفه‌ای بپرسید. این شخص می‌تواند یک متخصص فنی از شرکت شما یا یک متخصص از شرکت ارائه دهنده باشد.

این‌ها برخی نکات کلی در مورد نحوه نوشتن اسناد مورد نیاز تجاری است. بنابراین در اینجا این سوال پیش می‌آید که شما واقعا چه چیزی را باید در سند مشخصات مورد نیاز وارد کنید؟

چه چیزی را باید در مستندات مورد نیاز نرم افزار بنویسید؟

۱. Index: این فهرست شامل نام تمام بخش‌های مشخصات شما با شماره‌های صفحه آن‌ها خواهد بود. این کار جستجو و بحث را برای تیم بسیار آسان‌تر می‌کند.

۲. ایده و هدف: محصول شما برای چیست؟ چرا می‌خواهید اپلیکیشن موبایل یا وب خود را ایجاد کنید؟ برای چه کسی؟ به ایده‌های خود در مورد ﺁنچه می‌خواهید انجام دهید و اینکه چه چالش‌هایی را باید برای حل ﺁن در نظر بگیرید؛ توجه کنید.

۳. شخصیت کاربر: به این فکر کنید که کاربران شما باید چگونه باشند. آن‌ها چه کسانی هستند؟ سن آن‌ها چقدر است؟ آن‌ها چه کاری انجام می‌دهند؟ آیا آن‌ها دانشجویان دانشگاه، استادان، کارآفرینان، رانندگان، پزشکان یا شخص دیگری هستند؟ برنامه شما چه مشکلی را برای آن‌ها حل خواهد کرد؟ چه زمانی از آن استفاده خواهند کرد؟ برای چی؟ چند وقت؟

۴. اختصارات و تعاریف: اگر اختصارات و تعاریف خاصی را در نظر گرفته‌اید که ممکن است برای افرادی که مشخصات شما را می‌خوانند واضح نباشد، در ابتدای SRS خود توضیح دهید.

۵. دستگاه‌ها، پلتفرم‌ها و سیستم عامل: این مهم و ضروری است که بدانید محصول خود را در توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و وب سفارشی برای کدام پلتفرم ایجاد می‌کنید. طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها وجود دارد. شما ممکن است توسعه اپلیکیشن‌های بومی، ترکیبی یا کراس پلتفرم را انتخاب کنید یا ممکن است به طراحی دیگری برای تبلت‌ها نیاز داشته باشید که با طرح تلفن‌های هوشمند متفاوت باشد.

۶. درآمدزایی: مهم است که بدانید استراتژی کسب درآمد از برنامه چیست. آیا کاربران آن را از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنند، آیا تبلیغات را نیز در بر خواهید گرفت، آیا این برنامه رایگان است؟ چگونه و از کجا پول منتقل می‌شود؟ درباره استراتژی‌های کسب درآمد در یکی از پست‌های قبلی ما اطلاعات بیشتری کسب کنید.

۷. آخرین مهلت‌ها و نقاط عطف: تیم و شما باید در تمام بازه‌های زمانی توافق کنند. تاریخ‌هایی را تعیین کنید که در آن هر نسخه از برنامه باید به شما نشان داده شود.

۸. بودجه: بودجه خود را برای این برنامه تعیین کنید تا از سردرگمی بیشتر جلوگیری کرده باشید.

۹. تیم شما: اگر افرادی در تیم شما هستند، برای شفافیت بیشتر این اطلاعات را در مشخصات خود وارد کنید.

۱۰. اقدامات: توصیف هر عنصر تعاملی در هر صفحه باید به شرح زیر باشد: رفتار، انیمیشن، اثرگذاری

۱۱.طراحی: این یک روش خوب است که از نظر اندازه متفاوت، اپلیکیشن‌های مختلفی را برای تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند طراحی کنید. اگر می‌خواهید متفاوت با تلفن‌های هوشمند باشد، وایرفریم را به نسخه تبلت اضافه کنید.

۱۲. ویژگی‌ها: ویژگی‌های خاصی وجود دارد که باید در مشخصات مورد نیاز نرم افزار شرح داده شود.

- اینترنت: اگر اپلیکیشن شما به اینترنت احتیاج دارد، توصیف کنید که در صورت عدم اتصال به آن چه باید کرد. چه داده‌هایی باید ذخیره شوند؟ چگونه یک کاربر اطلاعات را در این مورد بدست می‌آورد؟

- ادغام شبکه های اجتماعی: اگر اپلیکیشن شما به شبکه‌های اجتماعی متصل است، دقیقا توصیف کنید که چه کاری باید انجام دهد. آیا داده‌ها را با افراد دیگر به اشتراک می‌گذارد، چیزی ارسال می‌کند، مخاطبین را اضافه می‌کند؟

- منبع اطلاعات: چه اطلاعاتی وارد برنامه شما خواهد شد؟ ممکن است شما دقیقا ندانید کهAPI ها چه چیزی هستند و این مشکلی ندارد. فقط توصیف کنید که چه اطلاعاتی باید از ارائه دهندگان شخص ثالث دریافت شود.

- موقعیت جغرافیایی: اگر برنامه از GPS استفاده کند، دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ از چه نقشه‌های API استفاده می‌شود؟

- تعیین اعلانات: در چه مواردی نشان داده می‌شوند؟ به یاد داشته باشید که آن‌ها باید آموزنده باشند اما آزار دهنده نباشند.

۱۳. اختیاری: لزوما لازم نیست که این اطلاعات را در مستندات موردنیاز برنامه تلفن همراه (یا وب) به تیم ارائه دهید:

- فلوچارت: تنظیم صفحه‌ها و هدایت بین آن‌ها را در نظر بگیرید.

- صفحات نمایش: برای تمام صفحات نمایشگر خود وایرفریم اضافه کنید. از آنجا که این وظیفه طراح است، لازم نیست همه جزئیات را در وایرفریم وارد کنید، اما درک این موضوع را برای تیم آسان‌تر می‌کنید. صفحه‌های مهم مانند تنظیمات، منو، ورود به سیستم و غیره را فراموش نکنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pooriarazmjoo

پوریا رزمجویی هستم

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

پوریا رزمجویی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات