۵ کتابخانه، ابزار و پلیر رایگان برای HTML5
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

۵ کتابخانه، ابزار و پلیر رایگان برای HTML5

استفاده از فلش در بسیاری از وبسایت ها مانند یوتیوب و ویمو شاید دلیلی برای خوب بودن آن باشد. اما در این بین دستگاه هایی تولید شده اند که از فلش به صورت مستقیم پشتیبانی نمی کنند. برای مثال می تواند نسل جدید آیپد های اپل را نام برد.

اما حال با وجود تگ Video در اچ تی ام ال نسخه ۵ توسعه دهندگان وب می توانند ویدیوهای خود را با سادگی بیشتری در طراحی صفحات وب استفاده کنند. جدای از آن این تگ می تواند در تمام دستگاه های مجهز به مرورگر به نمایش دربیاید. این قابلیت فقط به اینجا ختم نمی شود. بلکه بسیاری از توسعه دهندگان وب کتابخانه ها و ابزاراتی مانند پلیر های حرفه ای را براساس این تگ ساخته اند و برای عموم قرار داده اند تا بتوانند از آنها استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم تا راجع به پنج مورد از این کتابخانه ها صحبت کنیم.

Kaltura HTML5 Video & Media JavaScript Library

Kaltura یک کتابخانه کامل برای HTML5 Video محسوب می شود. (ویکی‌پدیا از این پلیر استفاده می کند). این کتابخانه با استفاده از یک مکانیزم خاص توانایی اجرا شدن در اکثر مرورگرها حتی IE را داراست. بسیاری از افراد جدای از استفاده آن در وبسایت ها به صورت یک ویدیو پلیر خانگی از آن استفاده می کنند. یکی از اساسی ترین بخش های این ویدیو پلیر ایجاد مکانیسمی با اسم ‘fallback’ است که باعث می‌شود قدرت پردازش ویدیو را تا حد امکانات مرورگر کاهش دهد و همچنین اگر مرورگر با نسخه‌ای از فلش پلیر سازگاری دارد خود را با آن وفق دهد. این حالت باعث می شود که مرورگرهای مختلف بتوانند این کتابخانه را به اجرا درآورند.

این کتابخانه با استفاده از HTML، CSS و جی کوئری طراحی شده است و  بسیار منعطف، زیبا و کارآمد است. فرمت هایی که این ویدیو پلیر می تواند پشتیبانی کند عبارت است از (OGG, H.264, MOV, FLV و …)

Video for Everybody!

Video for Everybody! یک ابزار ساده است که با چند خط کد اچ تی ام ال نوشته شده است. این ابزار می تواند اجرای ویدیو های خود را به دوش فلش پلیر و یا QuickTime بیاندازد. این کار صرفا برای پشتیبانی بیشتر مرورگرها از این المنت انجام می‌شود. یکی از نکات مثبت این کتابخانه سازگاری با RSS Readerها است.

کار این کتابخانه بدین صورت است که ابتدای امر اجرا می شود. آیا مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی می کند؟ اگر نه پس به QuickTime مراجعه می‌کند. اگر آن را هم نداشتید بعد از آن به Flash مراجعه می کند. در نهایت اگر هیچکدام از این موارد وجود نداشت یک دکمه یا تصویر برای شما ظاهر می شود که با کلیک روی آن می توانید ویدیو را دانلود کنید.

Projekktor

Projekktor یک ویدیو پلیر ساده و زیبا است که قابلیت شخصی سازی بالایی را دارد. این پلیر با استفاده از HTML5 و جاوا اسکریپت ساخته شده است. همچنین از قابلیت fallback برای Flash بهره می گیرد. این ویدیو پلیر با تمام مرورگرها از جمله IE6, IE7, Chrome, Firefox و … سازگاری دارد. حتی می توان آن را در آیفون اجرا کرد. 

استفاده از این ویدیو پلیر ساده است. با خواندن مستندات موجود در وبسایت این پروژه به سادگی می توانید تمام موارد را یاد بگیرید.

OSM Media Player

OSM یک مدیا پلیر متن باز تحت مجوز GPL است. این مدیا پلیر دارای تمام ویژگی های مناسب برای یک ویدیو پلیر است. با جی کوئری نوشته شده و از طریق این مدیا پلیر می توان تقریبا هرگونه فرمت و رسانه‌ای را پخش کنید. 

در حالت اولیه دلیل ایجاد این پلیر استفاده از آن در سیستم های مدیریت محتوا مانند دروپال و وردپرس بوده است. اما خوشبختانه می توانم بگویم که اگر از این سیستم ها استفاده نمی کنید باز هم می توانید از این پلیر استفاده کنید. 

با استفاده از این پلیر می توانید فایل ها را به صورت تک تک اجرا کنید. اما یکی از امکانات خوب این پلیر وارد کردن فیلم ها از طریق فایل XML است.

SublimeVideo

چیزی که باید درباره این پروژه بگویم این است که فعلا از طرف تیم توسعه آن پشتیبانی نمی شود اما کماکان شما می توانید از آن استفاده کنید. 

به صورت خلاصه بگویم که این پلیر یک پلیر HTML5 است و کار با آن ساده است. برای اضافه کردن هرگونه فایل ویدیویی به وبلاگ/ وبسایت و دیگر اپلیکیشن های تحت وب بسیار مناسب و کارآمد است. همچنین باید گفت که این پلیر با اکثر مرورگرهای وب به خوبی کار می کند و پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا