۱۰ تا از بهترین رازهای ایلان ماسک برای پیشرفت - بخش اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

۱۰ تا از بهترین رازهای ایلان ماسک برای پیشرفت - بخش اول

آیا به بهره وری بیشتری نیاز دارید؟

من تمام کتاب " Elon Musk: Tesla, SpaceX and the Quest for a Fantastic Future " را در طول تابستان مطالعه کردم. کتاب بسیار خارق العاده و گزارش دقیقی از فراز و نشیب یکی از بزرگترین چشم اندازهای زمان ما است.

همچنین به شما اجازه می‌دهد که دزدکی نگاهی به رازهای بهره وری و عقیده های ایلان ماسک بیاندازید و بفهمید که چگونه می‌تواند همزمان شرکت های مختلف را مدیریت کند.  

ایلان ماسک یک فرد باهوش، جاه طلب و بی پرواست. من فکر می‌کنم، قرار دادن و استفاده از رازهای بهره وری او در زندگیمان، ما را چند گام به موفقیت نزدیکتر می‌کند.

این هم از ۱۰ راز ایلان ماسک و چگونگی اجرا کردن آنها:

۱. روزتان را بحرانی شروع کنید

ایلان ماسک به عنوان مدیرعامل ۳ شرکت Tesla و SpaceX و Neuralink، دلایل زیادی برای در اوج ماندن دارد.

به همین خاطر او روز خود را با مهمترین کارها شروع می‌کند. برای ماسک، این به معنی چک کردن ایمیل های مهم و حل و فصل کار و پیشرفت دیگر افراد است. معمولا ۷ صبح بیدار می‌شود و شروع به جواب دادن ایمیل های مهم می‌کند. ماسک مراقب است که تنها کارهای بسیار مهم را در اولویت قرار دهد.

او در سخرانی USC خود گفته است:

« روی سیگنال درست تمرکز کنید نه روی ناهنجاری های اطرافتان. وقت خود را برای کارهایی که وضعیت را بهتر نمی‌کند، هدر ندهید.»

اعمال این راز بهره وری

مهمترین وظیفه روزانه خود را مشخص کنید و آنها را در اولویت قرار دهید. این وظیفه باید تنها چیزی باشد که بیشترین تاثیر را در کارهایتان می‌گذارد. برای مثال:

مهمترین کار من، نوشتن بهترین محتواست. برای همین هر روز، صبح خود را با نویسندگی شروع می‌کنم. هیچوقت تا ۱۰۰۰ کلمه ننوشته باشم به سراغ کار بعدی نمی‌روم.

مهمترین کار شما چیست؟ از قانون ۲۰/۸۰ کمک بگیرید تا به آن پی ببرید و به انجام دادنش عادت کنید قبل از اینکه اولویتتان تغییر کند.

۲. از حلقه های انتقاد استفاده کنید

ماسک دارای یک برنامه بسیار دقیق است که اغلب در تمام مکان ها و موقعیت ها کاربرد دارد. به همین دلیل او دائما در حال بهینه سازی وقت خود است.

در حالی که اعتراف می‌کرد تا به حال کتابی در مورد مدیریت زمان نخوانده، ماسک برخی توصیه های خود را برای بهتر شدن بازگو کرد:

« من فکر می‌کنم بسیار مهم است که یک حلقه انتقاد داشته باشیم، جایی که شما دائما در مورد آنچه که انجام داده اید فکر می‌کنید و اینکه چگونه می‌توانید عملکرد خود را بهتر کنید. فکر می‌کنم این یکی از بهترین توصیه های من است که: فکر کنید چگونه می‌توانید عملکرد خود را بهتر کنید و خودتان را مورد پرسش قرار دهید.»

ماسک، نظر خود را با انتقاد دیگران ترکیب می‌کند و به کارآفرینان پیشنهاد می‌کند تا به دنبال  انتقادهای منفی بروند؛ ممکن است آسیب ببینند اما در آخر نتایج بهتری می‌گیرند. انتقادهای منفی ممکن است اشتباه به نظر بیایند اما در آخر باعث پیشرفت شما می‌شوند و این خوب است.

به قول معروف:« هر چیزی که شما را نکشد، قویترتان می‌کند.»

او همچنین بر روی استخدام بهترین افراد تمرکز می‌کند. با این کار، او در دراز مدت بازخورد مستمر و درستی را بدست می‌آورد. کوتاه شدن حلقه های انتقاد، منجر به افزایش بهره وری، اجرای سریع تر و محصول بهتر می‌شود.

اعمال این راز بهره وری

موضوع اصلی و مهم در رابطه با این راز ایلان ماسک این است که این راز بر روی زندگی حرفه ای و شخصی شما اثر می‌گذارد. تیم خود را جمع کنید و نظر خود را درباره ویژگی یک محصول خاص، سبک مدیریت، فرآیند کسب و یا هر کار دیگری که قصد پیشرفت در آن را دارید، بگویید.

ایلان ماسک می‌گوید:« به من نگویید از چه چیزی خوشتان میاید، به من بگویید از چه چیزی بدتان می‌آید.»

۳. استدلالی از اصول اولیه

ماسک به جای تقلید از تجربه های گذشته خود، سعی می‌کرد تا طبق اصول اولیه پیش برود. این همان روشی است که می‌توانید استدلال هایتان را تشکیل دهید:

« شما به اصول نگاه می‌کنید تا به وسیله آنها استدلال خود را بسازید؛ سپس می‌بینید که آیا این استدلال عملی می‌شود یا اینکه جواب نمی‌دهد. نتیجه شما ممکن است با نتایج دیگران متفاوت باشد

در اینجا یک مثال از استدلال اصول اولیه را از خود ماسک مشاهده می‌کنیم:

« موشک از چه چیزی ساخته می‌شود؟ آلیاژهای آلومینیم، تیتانیوم، مس و فیبر کربن. سپس پرسیدم ارزش این مواد در بازار چقدر است؟ معلوم شد هزینه مواد موشک حدود دو درصد از قیمت معمول است.»

ماسک به جای خرید یک موشک تصمیم گرفت مواد اولیه را خودش تهیه کند و موشک را در شرکت خودش بسازد. اینگونه بود که SpaceX به وجود آمد.

اعمال این راز بهره وری

ساختن استدلال بر پایه اصول اولیه، طرز فکر شما را تغییر می‌دهد. اصول اولیه باعث می‌شوند تا ریشه‌ی مشکلات را پیدا کنید. شما باید مشکل را به عناصر کوچک تشکیل دهنده اش تقسیم کنید.

۳ قدم اصلی برای عملی ساختن این تفکر:

۱. فرضیه های فعلی را شناسایی و تعریف کنید: وقتی برای بار اول با مشکلی روبرو می‌شوید، اولین فرضیه ای که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید.

۲. آنرا به اصول بنیادی تقسیم کنید: درست ترین و دقیق ترین عنصر سازنده مشکل را پیدا کنید. به گفته ماسک:« مشکل را به کوچکترین ذره آن تقسیم کنید و سپس حقیقت آن مشکل را پیدا کنید و طبق آن استدلال خود را بسازید.»

۳. راه‌ حل های جدیدی خلق کنید: اگر طبق ۲ قدم قبلی عمل کنید، حال آماده اید تا برای مشکلتان راه حل هایی کاربردی پیشنهاد کنید.

اگر می‌خواهید بیشتر درباره ی اصول اولیه بدانید، مقاله زیر را ایلان ماسک مطالعه کنید:

"The Cook and the Chef: Musk’s Secret Sauce"

۴. از ارتباطات غیرمستقیم استفاده کنید:

ماسک طبق شرایط و قوانین خود ارتباط برقرار می‌کند. یعنی با دو روش غیرمستقیم مثل ایمیل و پیام دادن. طبق گفته او:

« من عاشق ایمیل زدن هستم. هر وقت که امکانش باشد سعی می‌کنم به صورت غیرمستقیم ارتباط برقرار کنم.»

همچنین ماسک در دسترس بودن خود را با استفاده از یک آدرس ایمیل مبهم، کم می‌کند. او با این کار، تمام توجه و قدرت خود را برای انجام وظایف خود و پیشرفت شرکت هایش می‌کند.

اعمال این راز بهره وری

پیشرفت، با تمرکز بر کارها و کار سخت بدست می‌آید. این بدان معناست که تا می‌توانید کارهایتان را غیرحضوری انجام دهید. با اینکار، همکارانتان کمتر حواس شما را از هدف پیش رویتان پرت می‌کنند.

اینم از ۳ روش برای کار کردن طبق شرایط و قوانین شما:

۱. تمام اعلان ها را خاموش کنید: تمام اعلان های گوشی، کامپیوتر و یا هر وسیله دیجیتال دیگر را غیرفعال کنید. اگه مردم کار مهمی داشته باشند، زنگ می‌زنند.

۲. کاهش جلسات: با تمام جلسات موافقت نکنید مگر اینکه برنامه شخصی وجود داشته باشد. تا حد ممکن از ایمیل استفاده کنید.

۳. کار از راه دور: یک دفتر پر سر و صدا به معنی حواس پرتی است، در حالی که کار کردن در خانه با سکوت همراه است. اگر نمی‌توانید اینکار را انجام بدهید، تقاضای یک دفتر خصوصی کنید.

حواس پرتی ها را از زندگیتان به منظور پیشرفت در کاری باارزش، دور کنید.

۵. مهارت در ارتباطات

وقتی ماسک مشغول موشک یا ماشین ساختن نیست، تنها جایی که همیشه می‌توانید پیدایش کنید، ایمیل است. او ایمیل های خود را بسیار دقیق، شفاف و مختصر می‌نویسد. 

از جمله موضوعاتی که او مدام برای کارکنان شرکتش می‌فرستد، می‌شود به آخرین بروز رسانی ها، چگونه ارتباط برقرار کردن، دیدگاه های شرکت و غیره اشاره کرد.

به گفته او:« مردم اگر اصل هدف و دلیل رسیدن به آن را بدانند، بهتر کار می‌کنند. این مهم است که مردم مشتاقانه به سر کار بیایند و از کارشان لذت ببرند.»

او همچنین در سخنرانی های عمومی و تبدیل مفاهیم سخت به جملات قابل درک، مهارت دارد. او اغلب هنگام صحبت درباره ی موضاعات آینده، از فعل های زمان حال استفاده می‌کند؛ یک ترفند زبانی که شنونده را تحریک می‌کند تا آینده را در زمان حال تصور کند.

اعمال این روش بهره وری

براساس یک مطالعه از دانشگاه کارلتون، یک سوم از هفته کاری یک کارگر معمولی صرف ایمیل زدن یا ایمیل خواندن می‌شود. به همین دلیل تسلط بر ایمیل زدن تبدیل به یک هنر شده است.

شما می‌خواهید پیامتان مختصر باشد اما منظورتان را به خوبی به گیرنده برساند. در ایمیل، هر کلمه شمارش می‌شود. در اینجا یاد می‌گیرید چگونه در ایمیل زدن مهارت پیدا کنید:

۱. کوتاه بنویسید: وقتی می‌توانید منظورتان را با ۲ جمله برسانید، لطف کنید و طومار ننویسید. برای تمرین، ایمیلی که قبلا فرستاده اید را به نصف کلمات ویرایش کنید.

۲. از نوشتن کلمات پیچیده پرهیز کنید: با اینکار فقط وقت خود را هدر می‌دهید. سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که باعث سردرگمی یا سوتفاهم نشود.

۳. از خواسته ی خودتان با خبر باشید: در مورد نتیجه و منظور ایمیل خود فکر کنید و آنرا به زبان ساده برگردانید.

۴. نکات مهم را پر رنگ کنید: اگر قصد دارید تا در جمعی، جوابی از شخص خاصی بگیرید، اسمش را پر رنگ کنید یا از علائم نگارشی استفاده کنید.

۶. کارهایتان را دسته بندی کنید

ماسک به صورتی استراتژیک چند کار را همزمان انجام می‌دهد. هر وقت که امکانش باشد، چندین کار را با هم برای بهبود وضعیت، ترکیب می‌کند. مثلا او هنگام غذا خوردن به ایمیل های دیگران جواب می‌دهد.

از گفته های ایلان: 

« چیزی که به آن پی بردم این بود که همزمان می‌توانستم با کودکان خود وقت بگذارم و به ایمیل ها جواب دهم. می‌توانستم با آنها بازی کنم و همزمان کار کنم. اگراینطور نبود، هیچوقت نمی‌توانستم کارهایم را انجام دهم

اعمال این راز بهره وری

مطالعات اثبات کرده است که همزمان چندین کار را انجام دادن نسبت به تنها یک کار کردن، کارآمدیِ کمتری دارد. مغز برای تنظیم و مرور وظایف روزانه به زمان احتیاج دارد. همزمان کار کردن باعث می‌شود شما خسته و ناتوان شوید.

اما اگر کارهایی که به قدرت ذهنی مشابه نیاز دارند را، در یک دسته قرار دهید؛ می‌توانید چندین کار را همزمان و بدون از دست دادن تمرکز انجام دهید. در واقع، مغز شما روی یک نوع خاصی از کار تمرکز کرده است.

به این مثال ها دقت کنید:

1. همه ی پست های وبلاگ خود را برای یک هفته آینده در یک نشست، آماده کنید.

2. تمام ایمیل ها، تماس های تلفنی و دیگر ارتباطات را در یک زمان مدیریت کنید.

3. تمام برگه های کاری مشابه را در یک زمان بروز رسانی کنید.

برای اینکه بفهمید چه کارهایی را می‌توانید با هم انجام دهید، تمام فعالیت های اصلی خود را برای روز یا هفته آینده یادداشت کنید. سپس ببینید چه کارهایی را می‌توانید در یک دسته قرار دهید.

برای اینکه در دسته بندی سریع تر شوید، از تکنیک Pomodoro استفاده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات