مقایسه‌ بین برنامه‌های Native و Hybrid
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

مقایسه‌ بین برنامه‌های Native و Hybrid

پیش‌بینی می‌شود که بازار گوشی‌های هوشمند تا سال 2019 و بعد از آن، رشد چشمگیری داشته باشد و حجم ارسال آنها به سراسر دنیا در سال 2022 به 1.654 میلیارد متقاضی برسد، همچنین تنوع این گوشی‌ها برای کاربران در همان سال، بالغ بر 3 میلیارد برند تجاری خواهد بود. واضح است که برنامه‌ریزی برای داشتن موبایل‌های پرقدرت دیگر امری اختیاری نیست و شرکت‌ها باید توسعه‌ی برنامه‌های تلفن‌ همراه را بعنوان یک پیش‌نیاز اصلی برای رشد تلقی کنند.

مقایسه‌ بین برنامه‌های Native و Hybrid

اما همزمان با تصمیم‌گیری برای ارتقاء یک برنامه‌ی موبایل، گزینه‌های مهمی به منظور موفقيت در جلب توجه کاربران به‌ وجود می‌آید. اصلی‌ترین آنها انتخاب بین توسعه‌ی برنامه‌های native (اختصاصی) یا برنامه‌های hybrid (ترکیبی) است. هر یک از این دو روش برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل، جوانب مثبت و منفی خود را دارند و ما در این مقاله از سایت راکت با جزئیات بیشتر به آنها خواهیم پرداخت تا توضیح دهیم که کدام روش برای چه منظور مناسب‌تر است.

تفاوت بین برنامه‌های native و برنامه‌های hybrid در چیست؟ 

مقایسه‌ بین برنامه‌های Native و Hybrid

برنامه‌های native با یک زبان برنامه‌نویسی و برای یک پلتفرم خاص توسعه داده می‌شوند و آنها را فقط با همان پلتفرم مربوطه سازگار می‌نمایند. برای مثال، برنامه‌های اندروید در جاوا و برنامه‌های ios در swift، توسعه یافته‌اند.

از طرف دیگر برنامه‌های hybrid با استفاده از فناوری‌های وب مانند: HTML5، جاوااسکریپت و CSS بصورت ترکیبی با مؤلفه‌های اختصاصی تولید می‌شوند. آنها اساساً وب سایت‌های مستقل از پلتفرم هستند که با استفاده از یک Webview خاصی نمایش داده می‌شوند. این یک مشخصه‌ی اختصاصی‌ست که توسط سیستم عامل‌هایی مانند اندروید و iOS برای بارگذاری محتوای وب ارائه شده است.

جوانب مثبت و منفی اپلیکیشن native در مقابل اپلیکیشن hybrid 

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، هر دو رویکرد native و hybrid برای توسعه‌ی برنامه‌های تلفن همراه، دارای جوانب مثبت و منفی خود هستند که شرکت‌ها هنگام تصمیم‌گیری در مورد ورود به بازار موبایل، باید آنها را مدنظر قرار دهند.

هزینه

هزینه احتمالاً مهمترین عاملی‌ست که شرکت‌ها هنگام توسعه‌ی برنامه‌های خود مدنظر قرار می‌دهند. در این مورد، رویکرد hybrid، مزایای بیشتری دارد. از آنجا که می‌توان برنامه‌های ترکیبی را با استفاده از یک کد پایه، برای هر پلتفرمی نوشت، ساخت آنها بسیار ارزان‌تر از برنامه‌های اختصاصی خواهد بود.

بعنوان مثال، تقریباً 35000 دلار هزینه دارد که یک شرکت کوچک بتواند حداقل یک محصول با دوام را با استفاده از رویکرد hybrid بسازد، اما در مقابل، باید 49000 دلار هنگام ساخت یک اپلیکیشن اختصاصی (native) اندروید و یک اپلیکیشن اختصاصی iOS هزینه کند. این مبلغ بسیار بالاییست که می‌تواند برای مسائل دیگری صرف شود.

برنده‌ی قسمت هزینه : برنامه‌های ترکیبی (hybrid)

مقایسه‌ بین برنامه‌های Native و Hybrid

زمان

ساخت یک برنامه hybrid تقریباً سریعتر از یک برنامه native است. چرا؟

از آنجا که برنامه‌های hybrid با فناوری‌های وب مانند : HTML5، جاوااسکریپت و CSS ساخته شده‌اند، خیلی سریعتر از زبان‌های برنامه‌نویسی خاص پلتفرم، ما را از یک ایده‌ی ابتدایی به یک نمونه‌ی اولیه‌ی کاربردی می‌رسانند.

این واقعیت که برنامه‌های hybrid می‌توانند یک پایگاه داده‌ی کد را به ‌منظور اجرا بر‌ روی چندین پلتفرم به اشتراک بگذارند، زمان ورودشان به بازار را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. شرکت‌هایی که تصمیم به ایجاد یک برنامه‌ی native می‌گیرند، معمولاً خیلی زود آن را روی یک پلتفرم خاص راه‌ اندازی می‌کنند ولی این مسئله موجب ناآشنا بودن کاربران پلتفرم‌های دیگر با این نرم‌افزارها و درنتیجه نارضايتی‌شان خواهد شد.

برنده‌ی قسمت زمان: برنامه‌های ترکیبی (hybrid)

توسعه‌ی اپلیکیشن‌ (با درنظر داشتن مسائل اقتصادی)

امروزه کاربران انتظارات بسیار بالایی از اپلیکیشن‌های تلفن همراه دارند. طبق یک نظرسنجی، 42 درصد از کاربران انتظار دارند اپلیکیشن‌ها زودتر از وب‌سایت‌ها بارگذاری شوند. بطور متوسط، دارندگان تلفن‌های هوشمند انتظار دارند برنامه‌ها در دو ثانیه بارگیری شوند که این خواسته، اغلب فقط با بروزرسانی‌های منظم و رفع خطاها، دست یافتنی است.

توسعه‌ی برنامه‌های native بدان معنی است که چندین مدل زبان برنامه‌نویسی وجود دارد (حداقل یکی برای اندروید و یکی برای ios ). از آنجا که توسعه دهندگان اندروید معمولاً در توسعه‌ی ios مسلط نیستند و بلعکس، درنتیجه شرکت‌هایی که تصمیم به توسعه‌ی یک برنامه‌ی native دارند باید آمادگی پرداخت حقوق به حداقل دوبرابر تعداد توسعه‌دهندگانی را که در یک شرکت با رویکرد hybrid کار می‌کنند، داشته باشند.

برنده‌ی قسمت توسعه‌ی اپلیکیشن ‌(با درنظر داشتن مسائل اقتصادی) : برنامه‌های hybrid

کارایی

برنامه‌های native با زبان‌های برنامه‌نویسی مخصوص پلتفرم خود ساخته‌ شده‌اند که به توسعه دهندگان، امکان بهينه‌سازی آنها را برای داشتن حداکثر عملکرد، می‌دهند. برنامه‌های hybrid اساساً یک لایه‌ی اضافی بین پلتفرم هدف و کد منبع اضافه می‌کنند که درنتیجه بخشی از کارایی را از دست می‌دهند.

"بزرگترین اشتباهی که ما به عنوان یک شرکت مرتکب شده‌ایم، پایه‌گذاری در حالت hybrid نسبت به رویکرد اختصاصی است." این جمله راجع‌به تصمیم مارک زاکربرگ درمورد فیس‌بوک مبنی بر کنار گذاشتن برنامه‌های ترکیبی در سال 2012 می‌باشد. در حقیقت‌، بسیاری از برنامه‌ها وجود دارند که برای اجرای عالی تقریباً در تمام دستگاه‌های تلفن همراه، به بهینه سازی (تنظیمات دستی) زیادی احتیاج ندارند و چنین برنامه‌هایی می‌توانند از رویکرد ترکیبی، بیشترین بهره را داشته باشند. 

با این وجود، زمانیکه بحث کارایی به میان می‌آید، برنامه‌های اختصاصی برنده می‌شوند، به همین دلیل است که نمی‌توان بازی‌های زیادی را که مبتی بر رویکرد ترکیبی باشند، پیدا کرد.

برنده‌ی قسمت کارایی : برنامه‌های اختصاصی یا native

تجربیات کاربران

اکثر کاربران به فناوری مورد نياز جهت قدرتمند کردن برنامه‌های مورد استفاده‌ی خود اهمیت نمی‌دهند. تمام آنچه که کاربران به آن اهمیت می‌دهند، تجربه‌ی شخصی خودشان است. طبق یک مطالعه‌ی انجام شده با رویکردی معادل، 79 درصد از کاربران، اگر نتوانند برای بار اول، یک برنامه را راه‌اندازی کنند، فقط یک یا دو بار دیگر آن را امتحان خواهند کرد. 

اما این روزها، صرفا داشتن یک برنامه‌ای که بخوبی راه‌اندازی شود، کافی نیست بلکه اپلیکیشن باید به شکلی متناسب با پلتفرم رفتار کند و از علامت‌های معمول و ویژگی‌های خاص آن پشتیبانی کند.

با وجود اینکه برنامه‌های ترکیبی می‌توانند ظاهری شبیه به برنامه‌های اختصاصی داشته باشند، اما تجربه‌ی کاربرانی که از برنامه‌های ترکیبی استفاده می‌کنند به اندازه‌ی کاربرانی که از برنامه‌های اختصاصی استفاده می‌کنند، نمی‌باشد. گفته می‌شود چارچوب‌های برنامه‌های ترکیبی موبایل، مانند : 

React Native ، Xamarin ، lonic ، NativeScript یا PhoneGap

بطور مداوم درحال تغییر و توسعه هستند که این امر موجب بالاتر رفتن تجربیات کاربران برنامه‌های اختصاصی می‌شود.

برنده‌ی قسمت تجربیات کاربران : برنامه‌های اختصاصی

مقایسه‌ بین برنامه‌های Native و Hybrid

جمع‌بندی نهایی 

نتیجه‌ی مقایسه‌ی برنامه‌های ترکیبی با برنامه‌های اختصاصی کاملاً واضح است : برنامه‌های ترکیبی برای تولید حداقل محصولات کاربردی با بودجه و زمان محدود مناسب هستند، در حالیکه برنامه‌های اختصاصی برای محصولاتی مناسب هستند که نیاز به ویژگی‌های خاص و عملکرد بدون نقصی داشته باشیم.

نظر شما در این مورد چیست؟ شما کدام یک را برای پروژه‌تان انتخاب می‌کنید؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@alireza.mzh
علیرضا معمارزاده
junior level developer

Student of Software Engineering, python Developer, i love programming and game

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید