جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
اهمیت هوش مصنوعی برای توسعه‌دهندگان وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

اهمیت هوش مصنوعی برای توسعه‌دهندگان وب

مدت زمان بسیار زیادی است که دنیای وب تغییرات زیادی را به خود دیده است. ما در حال حاضر از آن صفحات متنی ساده به صفحاتی با المان‌های بصری زیبا و تعاملی رسیده‌ایم. در واقع این موضوعات باعث شده که دنیای وبسایت‌ها چیزی فراتر از تنها یک رسانه برای اطلاع رسانی باشد، حال آن‌ها می‌توانند نمایانگر شخصیت شرکت‌ها نیز باشند. همانطور که دنیای اینترنت و وب در حال پیشرفت است و دسترسی‌پذیری به آن بیشتر می‌شود، توسعه وبسایت‌ها نیز به سرعت در حال تغییر و بهبود رابط کاربری است. حال وبسایت‌ها از نظر رابط کاربری نیاز دارند تا جذاب، واکنشگرا و در نهایت سازگار با انسان باشند. این تغییرات در حال حاضر توسط همگان اعمال می‌شود و به نظر می‌رسد که یکی از المان‌های بسیار مهم در موفقیت یک شرکت است. در واقع هر شرکتی بتواند وبسایتی سازگارتر با کاربران داشته باشد می‌تواند بازار بهتری را در اختیار بگیرد. لینکدین، فیسبوک، توییتر و…وبسایت‌هایی هستند که تلاش بسیار زیادی برای بهتر کردن تجربه کاربری می‌کنند و سعی دارند تا کاربران‌شان را رضایت‌مندتر نگه دارند.

در کنار توسعه وب ما می‌توانیم فیلد بسیار مهم دیگری را ببینیم که هوش مصنوعی نام دارد. در واقع مطالعات بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد پیشرفت هوش مصنوعی می‌تواند روی بسیاری از فیلدهای دیگر تاثیر بگذارد. حال در زمینه توسعه وب و مخصوصا لایه Front-End هوش مصنوعی می‌تواند انقلابی برپا بکند. در زمینه تجربه کاربری هوش مصنوعی می‌تواند تجربیات پیچیده مشتری با وبسایت را درک بکند و به آن پیشنهاداتی بدهد. 

در این مطلب می‌خواهیم چند موضوع که هوش مصنوعی می‌تواند در دنیای توسعه وب روی آن‌ها تاثیر داشته باشد را بیان کنیم.

جستجوی صوتی بهینه شده

همانطور که دنیای وب در حال پیشرفت و بزرگ شدن است، درصد بیشتر کاربران دوست دارند که به اطلاعات سریع‌تر از همیشه دسترسی داشته باشند. در حال حاضر در بین این کاربران استفاده از دستیارهای صوتی بسیار مرسوم شده است. صنعت فروشگاه‌های آنلاین یکی از فیلدهای بسیار مهم است که می‌تواند از جستجو مبتنی بر صوت تاثیر بگیرد. در حال حاضر نیز دستیار‌های خرید مجازی به کاربران این امکان را می‌دهند تا بتوانند سریع‌تر لیست خریدشان را پیدا بکنند. حال هدف این است که بتوانیم این دستیارها را با جستجوی صوتی بهینه‌ شده ادغام کنیم.

با ایجاد یک ارتباط صوتی بین وبسایت و مشتری، هوش مصنوعی نقش مهمی را در این بین پیدا خواهد کرد. خواه که این هوش مصنوعی کورتانا، سیری، الکسا و یا جستجوهای صوتی مبتنی بر یادگیری عمیق باشد در هر حال می‌تواند نقش بسیار بزرگی را در دنیای توسعه وب ایفا بکند. 

خودکارسازی

تکنیک‌های هوش مصنوعی باعث می‌شود که زمان انجام کارهای مربوط به توسعه وب کاهش یابد. این کار از طریق خودکارسازی برخی از وظایف انجام می‌شود که توسعه دهنده وب قبلا لازم بود تا آن‌ها را به صورت دستی انجام دهد. از فرایند طراحی وب به توسعه وب، پیشنهاد محصولات، نتایج موتورهای جستجوگر، طراحی تصویر، تولید محتوا و… هوش مصنوعی توانایی خودکارسازی تمام این‌ها را دارد. این کارها به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا روی برخی المان‌های مهم دیگر تمرکز داشته باشند و روی آن‌ها کار بکنند. شرکت‌هایی مانند گوگل و فیسبوک ابزارهایی را توسعه داده‌اند که این کمک را به توسعه‌دهندگان وب می‌کند تا بتوانند بهتر هوش مصنوعی را با وبسایت خود تطبیق دهند.

بهبود تعاملات کاربری

تقریبا بیشتر وبسایت‌های قدرتمند در دنیا سعی دارند تا برای ارتباط برقرار کردن با مشتری از یک Chatbot استفاده بکنند. برای مثال وقتی شما یکسری سوال را از یک وبسایت بیمارستانی دارید ترجیح می‌دهید که در صف پاسخگویی منتظر بمانید و یا آنکه سوال‌های‌تان را به صورت بلادرنگ از یک هوش مصنوعی بپرسید که تقریبا تمام احتمالات را در نظر گرفته است؟ هوش مصنوعی باعث می‌شود که تعاملات کاربری و ارتباطات انسان بسیار سریع‌تر انجام شود و در نتیجه همه چیز بسیار ساده‌تر قابل دستیابی باشد. 

به احتمال بسیار زیاد در آینده طراحی و توسعه چت‌بات‌ها به یکی از مهمترین کارهایی تبدیل شود که توسعه‌دهندگان وب باید آن را یاد بگیرند.

بهبود تجربه کاربری

با استفاده کردن از راه‌حل‌هایی که هوش مصنوعی ارائه می‌کند توسعه‌دهندگان این قابلیت را پیدا خواهند کرد تا بتوانند بهتر نیازهای کاربران وبسایت‌شان را دنبال بکنند. این تکنیک‌های هوش مصنوعی باعث می‌شوند تا یادگیری به صورت سریع اتفاق بیافتد و کاربران بتوانند ترجیحات خود را به یک هوش مصنوعی یاد بدهند. این کار باعث می‌شود که هوش مصنوعی بتواند بهترین و ایده‌آل‌ترین تجربه کاربری را به هر کاربر به صورت منحصر به فرد ارائه دهد. وبسایت‌هایی مانند یوتیوب و نت‌فلیکس از نظر محتوایی و پیشنهاد محتوا شدیدا براساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی کار می‌کنند. آن‌ها روی تعاملات کاربران مطالعه می‌کنند و براساس آن محاسبات دقیقی را انجام می‌دهند. براساس این موضوعات هوش مصنوعی می‌تواند محتواهای تبلیغاتی، ویدیویی، محصولی و… را به صورت منحصر به فرد برای هر شخص ارائه دهد.

چشم‌انداز هوش مصنوعی در توسعه وب

به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده هوش مصنوعی می‌تواند بیشترین تاثیر خود را روی ارتباط با مشتری بگذارد. همانطور که شرکت‌های مختلف به دنبال‌ راهکارهایی برای بهتر کردن تجربه کاربری کاربران‌شان هستند، هوش مصنوعی و شخصی‌سازی تجربیات نیز پیشرفت می‌کند. 

مهم نیست چه اپلیکیشنی با چه هدفی دارید  در هر صورت هوش مصنوعی قابلیت بسیار زیادی در تطبیق دادن خود با تمام این موارد است. بر طبق یک تحقیق از وبسایت Gartner هوش مصنوعی تقریبا تا سال ۲۰۲۰ روی بیشتر از ۸۰درصد کسب و کارهای آنلاین تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. البته این موضوع در سطوح مختلف اتفاق می‌افتد و در سال‌های آینده نیز این موضوع بسیار فراگیرتر خواهد شد.

در پایان

هدف اصلی از ادغام کردن هوش مصنوعی با توسعه وب این است که کاربران را با یک تجربه متفاوت استفاده از وب و محتوای آن همراه کنیم. با بالا گرفتن جذابیت این موضوع، مطمئنا شرکت‌ها از توسعه‌دهندگان‌شان می‌خواهند که به تکنیک‌های هوش مصنوعی را در طراحی وبسایت‌شان اعمال نمایند. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در وبسایت نه تنها باعث می‌شود که اهداف و تمرکز روشن‌تری روی کارمان داشته باشیم بلکه می‌توانیم تجربیات آنلاین شخصی‌تری را ارائه دهیم. همانطور که متدهای هوش مصنوعی برای تعامل با کاربران پیشرفت می‌کند، توسعه وب مدرن نیز مطمئنا شکل دیگری به خود می‌گیرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است