ارتقای امنیت سایت‌های وردپرسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

ارتقای امنیت سایت‌های وردپرسی

همه می‌دانند که ایمن نگه داشتن وب‌سایت باید اولویت اصلی هر کسب و کاری باشد. از این رو راه‌های زیادی برای بهبود امنیت وب‌سایت وردپرسی شما وجود دارد و بسیاری از آن‌ها راه‌اندازی سریع و آسانی دارند. شاید وقت آن رسیده که به امنیت وب‌سایت خود کمی توجه کنید.

در این مقاله به اهمیت امنیت وب‌سایتها می‌پردازیم و این‌که اگر آن را نادیده بگیرید چه مشکلاتی پیش می‌آید. سپس در مورد راهکارهای عملی که می‌توانید پیاده‌سازی کنید، پلاگین‌های امنیتی که می‌توانید استفاده کنید و همچنین اهمیت بکاپ‌گیری از وب‌سایت وردپرس صحبت خواهیم کرد.

اهمیت امنیت

امنیت یک موضوع بسیار مهم برای همه صاحبان وب‌سایت است. نرم‌افزارهای مخرب که اغلب توسط هکرهایی که نقاط ضعف و آسیب‌پذیر را پیدا کرده‌اند روی یک وب‌سایت نصب می‌شوند و می‌توانند ویروس‌ها و باگ‌هایی را منتشر کنند. به علاوه ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سایت و سیستم شما وارد کنند و بر کسب و کار شما تأثیرات زیادی بگذارند.

همچنین نقض امنیت می‌تواند سایت شما را کند کرده و تجربه کاربری منفی ایجاد کند، که به تبع آن به اعتبار برند شما آسیب رسیده و در نهایت بازدیدکنندگان، مخاطبان و مشتریان شما رفته رفته از دست می‌روند. حتی ممکن است خیلی بدتر از این هم شود. یک بدافزار می‌تواند اطلاعات مشتری، داده‌های شخصی و حساب‌های مالی را به سرقت برده و سایت شما را نابود کند. در نتیجه منجر به از دست دادن درآمد بلندمدت شده و همچنین هدر رفتن زمان، تلاش و رفاه را برای شما به همراه دارد.

بنابراین اجرای اقدامات امنیتی باید برای همه مدیران وب‌سایت اولویت اصلی باشد. اما چه کاری می‌توانید برای ارتقای امنیت وب‌سایت وردپرسی خود انجام دهید و آن را ایمن نگه دارید؟

آیا سایت شما قبلا به خطر افتاده است؟

وب‌سایت‌های بسیاری قبلا در معرض خطر قرار گرفته‌اند و صاحبان آن‌ها حتی نمی‌دانند که این اتفاق افتاده است. یک راه عالی برای اطمینان از ایمن بودن سایت استفاده از یک آنالیزور امنیتی است.

WordPress Security Scan یک اسکنر امنیتی آنلاین است که سایت شما را از نظر آسیب‌پذیری تست می‌کند. انجام اسکن اولیه آن رایگان بوده، اما برای داشتن یک سرویس پیشرفته باید اشتراک تهیه کنید. بررسی‌ها روی امنیت برنامه، امنیت وردپرس، محیط هاست و وب سرور شما انجام می‌شود. این اقدامات به شما درک واضحی از امنیت سایت‌تان می‌دهد و شما را از وجود هرگونه مشکل آگاه می‌نماید. Sucuri همچنین یک ابزار رایگان ارائه می‌دهد که بدافزارها، خطاها و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را اسکن می‌کند.

همیشه سایت خود را به روز نگه دارید

این کار ساده به نظر می‌رسد اما یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود امنیت سایت این است که بروزرسانی‌ها را به طور مداوم دریافت کنید. چرا که نسخه به روز شده هسته وردپرس، پلاگین‌ها و قالب‌ها به رفع و همینطور جلوگیری از مشکلات امنیتی احتمالی کمک می‌کند.

از جدیدترین نسخه وردپرس استفاده کنید

هر بار که نسخه جدیدی از وردپرس منتشر می‌شود، امنیت آن بهبود یافته و آسیب‌پذیری‌ها برطرف می‌گردد. جدیدترین نسخه امن‌ترین است، بنابراین به محض اینکه در دسترس قرار گرفت به‌روزرسانی را انجام دهید.

بهترین راه حل برای قالب‌ها و پلاگین‌ها

با به‌روز نگه داشتن قالب و پلاگین‌ها، سایت کمتر با فعالیت‌های مخرب مواجه شده و این اعلان‌های به‌روزرسانی اغلب در داشبورد شما ظاهر می‌شوند. اگر شخصی هستید که این موارد را نادیده می‌گیرید، وقت آن رسیده که نظر خود را تغییر دهید.

در صورت امکان، همیشه تعداد پلاگین‌هایی را که در سایت خود استفاده می‌کنید به حداقل برسانید. زیرا هر چه تعداد پلاگین‌ها کمتر باشد، مشکلات احتمالی کمتری هم وجود دارد. سعی کنید همیشه پلاگین‌ها را از یک منبع معتبر نصب کنید و حتی موارد شناخته شده را به صورت رایگان و از منابع غیرمجاز دانلود نکنید. حذف قالب‌ها و پلاگین‌های استفاده نشده نیز می‌تواند به بهبود سرعت و امنیت سایت شما کمک نماید.

صفحه لاگین را ایمن کنید

اگر این صفحه به درستی ایمن نشود، می‌تواند در برابر حملات مخرب بسیار آسیب‌پذیر باشد. بنابراین به منظور بهبود امنیت وب‌سایت وردپرس خود، همیشه از یک نام کاربری ناشناس استفاده کنید (عبارت admin یا نام خودتان انتخاب مطمئنی نیست). همچنین پسوردتان باید شامل مجموعه‌ای تصادفی از حروف، اعداد و کاراکترهای خاص باشد. تغییر رمز عبور هر 90 روز نیز به شدت توصیه می‌شود.

شروع به استفاده از LastPass کنید

LastPass همه نام‌های کاربری و رمزهای عبور شما را ذخیره کرده و آن‌ها را ایمن نگه می‌دارد، بنابراین دیگر مجبور نیستید پسورهای خود را حفظ کرده یا آن‌ها را در جایی یادداشت کنید. این ابزار همچنین می‌تواند رمزهای عبور قوی برای شما ایجاد کرده و در وقتتان صرفه‌جویی کند تا نیاز نباشد راجع به آن فکر کنید. علاوه بر این به شما امکان می‌دهد تا احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) را فعال کرده و به جزئیات حساب خود امنیت بیشتری بدهید.

از Login Lockdown بهره بگیرید

Login Lockdown یک پلاگین رایگان وردپرس است و از طریق آن تعداد تلاش‌هایی را که می‌توان برای ورود به سیستم انجام داد، محدود کرد. اگر بیش از تعداد معینی تلاش برای هر بار ورود از محدوده IP یکسان در مدت زمان مشخصی انجام شود، این پلاگین همه تلاش‌های بعدی را مسدود می‌کند. این کار به جلوگیری از کشف رمز عبور کمک کرده و به سایت شما یک لایه امنیتی دیگر اضافه می‌کند.

یک پلاگین امنیتی وردپرس نصب کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای بهبود امنیت وب‌سایت وردپرسی، نصب یک پلاگین امنیتی است. گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، بنابراین بیایید به چند مورد از بهترین‌ها نگاهی بیندازیم.

All in One Security and Firewall

All in One Security and Firewall یک پلاگین رایگان و ساده برای وردپرس است که سایت شما را ایمن نگه می‌دارد. این ابزار با اجرای آخرین متدها و تکنیک‌های امنیتی، خطر حملات را کاهش می‌دهد.

همچنین امنیت حساب کاربری، ورود به سیستم و ثبت نام را نیز اعمال کرده و دارای تنظیمات فایروال، اسکنر امنیتی و محافظت در برابر حملات brute force به همراه بسیاری از ویژگی‌های دیگر است. به علاوه از یک سیستم درجه‌بندی استفاده می‌کند که نشان می‌دهد تا چه حد از سایت شما بر اساس ویژگی‌های امنیتی که فعال کرده‌اید محافظت می‌شود. بنابراین اگر به دنبال یک پلاگین رایگان برای کمک به محافظت از سایت خود هستید،  All in One Security and Firewallیک پلاگین محبوب و قوی و یک انتخاب عالی است.

Sucuri Security

Sucuri Security یک ابزار برتر و قدرتمند است که می‌تواند سایت هک شده را پاکسازی کرده و محافظت دائمی را برای آن فراهم کند. ویژگی‌های پیشرفته آن شامل اسکن مداوم بدافزار، حذف و پاکسازی ویروس، فایروال و موارد دیگر هستند. Sucuri Security همچنین پشتیبانی آنلاین 24 ساعته را نیز ارائه می‌دهد، بنابراین هر اتفاق امنیتی که رخ دهد، یک تیم پاسخگوی حرفه‌ای برای کمک به شما آماده است.

این پلاگین ارزان نیست و پکیج کامل آن از 199 دلار در سال شروع می‌شود. با این حال یک رویکرد امنیتی قوی به حساب می‌آید که سایت شما را از هر لحاظ ایمن نگه می‌دارد و به شما آرامش خاطر می‌بخشد. پس بدون شک ارزش خرید را دارد. هرچند یک پلاگین رایگان محبوب Sucuri نیز در فهرست پلاگینهای WordPress.org موجود است.

راه‌اندازی آنتی ویروس برای کامپیوتر شخصی

اگر سیستم شخصیتان به خطر بیفتد، هکرها می‌توانند به سایت وردپرس شما دسترسی داشته باشند یا جزئیات لاگین را از طریق رمزهای عبور ذخیره شده در مرورگر پیدا کنند. بنابراین بهره‌گیری از یک آنتی‌ویروس برای کامپیوتر شخصی امری ضروری است.

نرم‌افزار Norton Antivirus Security از سیستم شما در برابر بدافزارها، جاسوس‌افزارها، ویروس‌ها و بسیاری موارد دیگر محافظت می‌کند. پس از نصب اسکن‌های خودکار اجرا شده، بنابراین می‌توانید با خیال راحت آنلاین شوید. مهم‌تر از همه این‌که وب‌سایت وردپرس شما نمی‌تواند از طریق کامپیوترتان دچار مشکل شود.

بکاپ‌گیری دائمی

هر چقدر هم که راهکارهای امنیتی زیادی پیاده‌سازی کرده باشید، هیچ چیز 100 درصد تضمینی نیست. از این رو اگر امنیت نقض شد و داده‌ها و محتوای سایت را از دست دادید، یک نسخه پشتیبان می‌تواند زمان، پول و حتی کسب و کار از دست رفته شما را برگرداند.

VaultPress ابزار قدرتمندی است که بکاپ‌گیری و امنیت پیشرفته‌ای را برای سایت‌های وردپرس ارائه می‌دهد. این سرویس غنی از ویژگی‌ها، بکاپ‌گیری روزانه، اسکن بدافزار و موارد دیگر است. مهم‌تر از همه بازیابی خودکار را فراهم می‌کند، بنابراین اگر سایت شما هک شود می‌توان آن را به سرعت و به راحتی بازیابی کرد.

سخن پایانی

علاوه بر تمام توصیه‌های بالا، استفاده از یک سرویس هاست معتبر بسیار مهم است. اگرچه WP Engine نسبتا گران است، اما یک شرکت میزبانی امن متمرکز بر وردپرس است که امنیت بالایی را برای ایمن نگه داشتن وب سایت شما فراهم می‌کند. انتقال وب‌سایت وردپرس به یک هاست جدید آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

بنابراین با بهره‌گیری از یک سرویس میزبانی وب استاندارد، استفاده از پلاگین‌ها، رعایت نکات و تکنیک‌های موجود در این مقاله، سایت شما شانس بهتری نسبت به رقبا در ایمن ماندن خواهد داشت.

شما برای ایمن‌سازی وب‌سایت وردپرس چه توصیه‌ای دارید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش زیر به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید