۵ حقیقت ناخوشایند از طراحی وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

۵ حقیقت ناخوشایند از طراحی وب

طراح وب بودن، کار آسانی نیست. بسته به تخصص و موقعیت شما، طراح وب بودن به ترکیبی از مهارت‌های فنی و تصویری دقیق و تنظیم شده نیاز دارد. به منظور حفظ مهارت‌های مربوط به آن در این صنعت در حال تغییر، یک تعهد بزرگ احتیاج است. در این صنعت، هر لحظه امکان شکست وجود دارد. این شغل به سرعت در حال تغییر کردن است و قرار نیست از تحول دائمی خود دست بکشد. روش‌های دقیق و آزمایش شده قدیمی می‌شوند و ابزارهای عالی، بدون نشانه‌ای از بین می‌روند. حتی مقررات مربوط به صنعت نیز می‌تواند همه چیز را به شکلی خسته کننده تبدیل کند.

پیشرفت کردن در چنین محیطی، کار بسیار دشواری است. مقابله با تمام این مشکلات سخت است اما غیرممکن نیست. بخشی از مسیر حفظ موفقیت و سلامت، ناشی از پذیرش چیزهایی است که ما از تجربه یاد می‌گیریم. مسائلی که ما از تجربه می‌آموزیم، همان حقایق ناخوشایند است. در طی بیش از ۲۰ سال به عنوان یک طراح، می‌خواهم فکر کنم که یک سواری وحشی را تجربه کرده‌ام. با این روال، لیستی از حقایق را جمع کرده‌ام که پس از فهمیده شدن، می‌تواند به شما در آسانتر طی کردن مسیر کمک کند.

۱. یک وب سایت، همیشه مثل پروژه‌ای در دست ساخت است

آیا تا به حال برای به پایان رساندن یک پروژه آنقدر مشتاق بوده‌اید که پس از راه اندازی آن، یک حس آزادی و علاقه به شما دست داده باشد؟ حال اگر مشتری بعد از مدت زمان کوتاهی برگردد و خواستار تغییراتی در طراحی شود چه؟ اگر گزارشی از اشکالات کارتان را به شما بگوید، چه واکنشی نشان خواهید داد؟ 

این کار همیشه مرا عصبانی می‌کرد. وقتی دوست دارید یک مورد دیگر را از لیست کاری خود حذف کنید، انتقادات و گزارشات منفی از پروژه‌تان می‌تواند ناامید کننده باشد. این همان مانعی است که در مسیر رسیدن به پروژه بزرگترِ بعدی قرار می‌گیرد. اما این طرز دید نسبت به مسئله، کاملاً اشتباه است. من این باور کردم که چیزی به اسم وب سایتِ "تکمیل شده" وجود ندارد. وب سایت‌ها چیزی نیستند که واقعا بتوانید آن‌ها را کامل کنید. نیازهای مشتری تغییر خواهند کرد و محتوا تکامل می‌باید.

وقتی افکار خود را با این واقعیت پر کنید، این موضوع کمتر ناامید کننده به نظر خواهد رسید و بیشتر شبیه به بخشی از کارتان می‌شود.

۲. نحوه‌ی کار کردن شما تغییر خواهد کرد

طراحان، اغلب موجوداتی با عادت‌های مختلف هستند. ما ابزارهای خاص و دوست داشتنی‌ای داریم. بارها و بارها از قطعات کد مورد علاقه خود استفاده می‌کنیم. ما یک گردش کاری را برای خودمان توسعه می‌دهیم. اما بدون شک تمام این موارد با گذشت زمان تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال، این احتمال وجود دارد که نحوه‌ی کار کردن زمان حال شما با ۵ سال پیش تفاوت داشته باشد. هرچه بیشتر بخشی از این صنعت باشید، این تغییرات را بیشتر تجربه خواهید کرد.

این می‌تواند بسیار دشوار باشد. ما را مجبور می‌کند تا همراه با استانداردهای وب و بهترین شیوه‌های وب تکامل پیدا کنیم. وب، همیشه به سمت پیشرفت بهتر حرکت می‌کند اما اگر می‌خواهید در همین چرخه باقی بمانید، باید خیلی تلاش کنید. 

۳. همیشه یک شخصِ بهتر از شما وجود خواهد داشت. (و این اهمیتی ندارد)

ما اغلب اوقات، دستاوردهای خود را با دستاوردهای سایر طراحان مقایسه می‌کنیم. ما می‌توانیم از این مقایسه‌ها دو برداشت داشته باشیم: یا خودمان را به وسیله آن‌ها بالاتر بکشیم و یا خود را به وسیله‌ی آن‌ها پایین بکشیم. نکته‌ی اصلی در اینجا این است که همیشه شخص دیگری وجود خواهد داشت که مطابق با درک ما، نمونه کارِ بهتری را خلق کرده و یا دانش پیچیده تری از کدنویسی را نشان می‌دهد. بعضی از افراد ممکن است از این مقایسه‌ها برداشت بدی داشته باشند. آن‌ها خودشان را به اندازه کافی خوب نمی‌دانند و عقیده دارند که شایسته‌ی رسیدن به موفقیت نیستند.

اما وب مکان بزرگی است. تخصص افراد دیگر، باعث رد شدن توانایی و تخصص شما نمی‌شود. شما بدون در نظر گرفتن دستاوردهای دیگران نیز می‌توانید در کارهایی که انجام می‌دهید عالی باشید. اگر نگاه کردن به سایر افراد، منتقل کننده یک الهام باشد؛ آن الهام باید بهبود بخشیدن به مهارت‌های شما باشد. ما خوش شانس هستیم که در صنعتی کار می‌کنیم که فرصت‌های آموزشی زیادی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید در هر زمان، هر مکان و با سرعت خاص خودتان یاد بگیرید.

در پایان، این مسئله در مورد این است که به آینده خیره شوید و نگران دستاوردهای دیگران نباشید. ما می‌توانیم از سایر طراحان الهام بگیریم اما نباید اجازه دهیم که آن‌ها مانع رسیدن ما به پیشرفت‌های شخصی شود.

۴. شما نمی‌توانید از همه چیز اطلاع داشته باشید

بار دیگری که بر روی دوش طراحان وب قرار دارد این است که باید جواب تمام سوالات را داشته باشند. مشتریان هر روز با درخواست‌هایی که فراتر از حد معمول است، ما را به چالش می‌کشند. جدا از این چالش‌ها، فشارهایی برای رعایت استانداردها، روش‌ها و فناوری‌های جدید نیز وجود دارد. اینکه در چنین شرایطی دچار استرس و اضطراب شوید کاملاً آسان است. 

اطراف ما پر از پاسخ‌ها و اطلاعاتی است که نمی‌دانیم باید با بیشتر آن‌ها چه کار کنیم. ممکن است در روبرو شدن با مشتریان همچین احساسی را از خود نشان ندهیم اما گاهی در خلوت خود احساس ترس می‌کنیم. چیزی که من یاد گرفته‌ام این است که همه چیز به طور یکسان در همه جا اعمال نمی‌شود. به عنوان مثال، تحولاتی که در زمینه CSS و Wordpress رخ می‌دهد، بیشتر از تحولات در انیمیشن‌های سه بعدی بر روی تخصص و حرفه من تاثیر می‌گذارد و جواب برای هر کدام از ما متفاوت خواهد بود.

به جای این تلاش کنید همه چیز را بدانید، روی مواردی تمرکز کنید که رابطه مستقیمی با حوزه‌ی تخصص شما دارند.

۵. تمام پروژه‌ها به موفقیت نمی‌رسند

شروع یک پروژه‌ی جدید معمولا یک تجربه هیجان انگیز است. شما پا در سفری جدید گذاشته‌اید و منتظر خلق کردن چیزهایی عالی هستید. انتظار می‌رود که تلاش‌هایتان به خوبی نتیجه داده و عملکرد زیبایی داشته باشید. همچنین ممکن است انتظار داشته باشید کمی درآمد نیز کسب کنید. اما نتیجه همیشه شبیه به پایان فیلم‌ها، خوش و خرم نخواهد بود. گاهی اوقات، پروژه از مسیر اصلی خارج می‌شود و آن نتیجه‌ای که امیدوار بودیم را بدست نمی‌آوریم. حتی بهترین طراحان نیز گاهی پروژه‌های ناموفقی را تحویل می‌دهند. 

ممکن است هر یک از ما در زمانی متفاوت این مشکل را تجربه کنیم. مطمئناً این موضوع سرگرم کننده نیست. با دچار شدن به این مشکل ممکن است نگران از دست دادن شهرت و اعتباری باشید که به سختی بدستش آورده‌اید. اما می‌تواند به عنوان یک تجربه‌ی عالی نیز شمرده شود. هر پروژه، حتی یک پروژه شکست خورده، فرصتی برای پیشرفت است. اگر اوضاعِ کارهایتان ضعیف پیش رفت، دلیل آن را پیگیری کنید و مطابق با آن عمل کنید.

حقیقت شما را آزاد خواهد کرد

تجربه، یکی از بزرگترین ابزارهایی است که یک طراح وب می‌تواند داشته باشد. این امر ما را هنگام مواجه شدن با شرایط دشوار، راهنمایی و کمک می‌کند. تجربه به ما چشم اندازی از مهمترین کارها را می‌دهد. مطمئناً من بعضی اوقات دچار استرس می‌شوم و به خودم شک می‌کنم اما اگر تجربه چیزی را به من یاد داده باشد، آن خواهد بود که این شرایط موقتی هستند. در عوض من سعی می‌کنم به آینده‌ای روشن نگاه کنم. اگر به کار خود متعهد هستید و در کاری که می‌کنید مهارت دارید، این نشانه‌ای از خوب بودن حرفه شما است.

وقتی شروع به درک حقایق طراحی وب می‌کنید، چیزهایی که شما را آزار می‌دادند به مشکلات روزمره دفترکار و مسائلی عادی تبدیل می‌شوند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

4 سال پیش
/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی