تمرینات سریع در طراحی مجدد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

تمرینات سریع در طراحی مجدد

در این مقاله از راکت قصد دارم در رابطه با تمریناتی که در طراحی مجدد و UI می‌تواند برای شما مفید باشد و راهکارهایی که براساس تجربه بدست آوردم صحبت کنم، پس  همراه من باشید.

طراحی امری سخت است

چندین فاکتور وجود دارد که بر روی مهارت شما در طراحی UI تاثیر خواهد داشت: تجربه جزو مهم‌ترین آن‌هاست. تعداد طرح‌های تکمیل شده توسط شما نیز می‌تواند جزو این موارد باشد. شما نمی‌توانید این مسئله را دور بزنید، زیرا برای بهترین شدن در این کار باید روزها و سال‌ها طراحی کنید. من در طی ۱۰ سال گذشته ۴۰۰ محصول مختلف را طراحی کرده‌ام، همین محصولات سبب افزایش اعتماد به نفس در من شده‌اند.

با این حال شما می‌توانید فاکتورهایی که نادیده گرفته می‌شوند را بهبود بخشید: عملکرد مغز با دستان شما فرق دارد.

مغزجان، ساکت شو!

ما عادت کرده‌ایم به بعضی از مسائل خیلی فکر کنیم یا در تصمیمات مهم تردید داشته باشیم. اشتباه کردن عیبی ندارد، اما شما باید از آن درس بگیرید. به جای هیچ کاری نکردن، سعی کنید مشکلات را بررسی کرده و برای برطرف کردن آن‌ها اقدام کنید. با این کار شما خواهید فهمید که اگر به مدت طولانی به مغز خود اجازه‌ی فکر کردن ندهید، به نتایج خارق‌العاده و سریعی دست خواهید یافت.

حریم آرامش؟

زادگاه من لهستان است و من در عصری سرد در ساحل ایستاده بودم و لرز لرزان فکر می‌کردم:« چطور می‌توانم این کار را انجام دهم؟»

قرار بود چند ساعت دیگر در مقابل ۵۰ نفر با موضوع طراحی مجدد سخنرانی کنم. سریع انجام دادن کارها چیزی بود که من در آن به خودم اطمینان داشتم، اما در مقابل مخاطبان مسئله فرق می‌کرد.

این کار خارج از حریم آرامش و محدودیت‌های من بود. تصور کنید که شما وقت فکر کردن ندارید، با این وجود ۵۰ نفر تک تک حرکات شما را زیر نظر دارند. ترسناک است، مگر نه؟ قبل از اجرا سطح استرس‌هایم بسیار بالا بود، اما به خود آمدم و وارد ناشناخته‌ها شدم. ۱۵ دقیقه به شروع اجرا مانده بود اما تنها ۵ تا ۱۰ نفر در سالن حضور داشتند. با خودم گفتم که هرچه مخاطب کمتر باشد، استرس من هم کم‌تر خواهد بود. سپس در باز شد و آن‌ها به نوبت وارد شدند.

ما در سالن ۵۰ صندلی داشتیم و آن‌ها را با افرادی که در انتهای سالن ایستاده بودند پر کردیم. با آرام شدن اوضاع و کم شدن رفت و آمدها، شروع به صحبت در مورد طراحی کردم و ناگهان تمام اضطراب‌هایم ناپدید شدند. من کارهایم را به سرعت انجام می‌دادم اما از مخاطبان می‌پرسیدم که از نظر آن‌ها انتخاب درست فونت، رنگ و غیره چه می‌تواند باشد. من در ارائه کمی اشتباه داشتم اما در نهایت نتیجه کاملاً خوب بود.

چک لیست طراحی مجدد

به منظور طراحی مجدد UI، شما باید بدانید که چه چیزهایی باید اصلاح شوند. بهترین نقطه برای شروع کردن انتخاب بخش‌هایی است که بتوانید بر روی آن‌ها تمرکز کنید و کارها را به خوبی انجام دهید. چک لیست من معمولاً بدین صورت است:

- ایجاد شبکه‌ای جدید و بهتر

- تغییر فونت و اضافه کردن ثبات به اندازه‌ها

- رفع مشکلات موجود در کنتراست‌ها و رنگ‌ها

من در نهایت سعی می‌کنم با اضافه کردن عناصر بصری، به محصول خود شخصیت بدهم. این عناصر بصری می‌تواند یک شکل زمینه‌ای طبیعی‌تر یا برجسته کردن دکمه‌ها باشد. این عناصر هرچه که باشند، طراحی مجدد بدون آن‌ها کامل نخواهد بود. 

اشتباهات مشابه در روزهایی متفاوت

اکثر محصولات با هم راستا شدن، اشتباهات مشابه را دوباره تکرار می‌کنند. اگر برخی از نمونه‌های بد را مشاهده کنید، بخش طراحی کردن محصول بسیار آسان‌تر خواهد شد. بسته به برنامه‌ی خود فضای سفید را اضافه کنید، عناصر را در کنار یکدیگر قرار داده و دکمه‌ها را مرتب کنید.

تعداد دیگری از محصولات دیجیتال دارای دکمه‌هایی خارج از مرکز هستند، بنابراین این یک کار سریع و آسان دیگر برای برطرف کردن است.

فونت‌ها؟ 

اگر فونت‌ها ترکیبی معمولی از «در مورد کارهایم هیچ ایده‌ای ندارم» هستند، می‌توانید آن‌ها را با فونت‌هایی ایمن (SF یا Roboto) جایگزین کنید یا می‌توانید بلندپروازانه عمل کرده و از چیزهایی زیبا و کم‌نظیر (Muli، Montserrat و غیره) استفاده کنید.

اندازه، وزن و سبک فونت‌ها را بشمارید. سپس سعی کنید در طراحی نهایی خود، به حداقل نیمی از آن‌ها برسید. هرچه به تعداد پایین‌تری دست پیدا کنید، بهتر است. اما در انجام این کار زیاده روی نکنید. یک سلسله‌مراتب بصری واضح و مشخص را تعیین کنید و به آن پایبند بمانید.

رنگ‌ها؟

اگر برنامه‌ی شما دارای رنگ‌هایی زشت است، موارد بهتری را انتخاب کنید، اما از دامنه‌های رنگی مشابه استفاده کنید. احتمالاً درست انجام دادن این بخش چالش برانگیزترین قسمت خواهد بود. اگر این کار را به صورت زنده انجام می‌دهید، باید ببینید که ظاهر آن‌ها از طریق پروژکتور به چه صورت خواهد بود، زیرا رنگ‌ها در پروژکتورها می‌توانند به شدت متفاوت باشند.

عقیده شخصی

قدم آخر اضافه کردن چند خصوصیت و ویژگی است. با حرکت دادن عناصر، آن‌ها را تغییر دهید یا یک شکل زمینه‌ای طبیعی‌تری را به آن اضافه کنید. این مرحله کاملا ضروری نیست، اما به شما کمک می‌کند تا به طراحی مجدد خود شخصیت ببخشید.

سریع کار کنید؛ مرتکب اشتباه شوید

در حین کار کردن باید تا حد امکان سریع باشید. از میانبرهای کیبورد یا تمام تاکتیک‌های سرعتی که می‌توانید استفاده کنید. اگر شما مرتکب اشتباه شوید، معمولا در مراحل بعدی متوجه آن خواهید شد. بنابراین به عقب برگردید و آن مشکل را برطرف کنید. هنگامی که ذهن ما مملو از دانش و شیوه‌های خوب شود، می‌تواند به تنهایی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد. به همین دلیل است که سریع کار کردن گاهی می‌تواند منجر به نتایج بهتری شود و این در حالی است که تفکر بیش از اندازه نمی‌تواند شما را به آن نتایج نزدیک کند. در اینجا هدف ما UX نیست، شما می‌توانید در این فرآیند از ایده‌هایی کاربر پسند استفاده کنید.

این در مورد بیخیال بودن و بدون تفکر طراحی کردن است. شما با تمرین کردن می‌توانید بهتر و سریع‌تر شوید. من برای اینکه  این نکته را به شما اثبات کنم که یک رابط کاربری ضعیف مساوی با یک محصول ضعیف است، تصمیم گرفتم برنامه IOWA را در طی ۳۰ دقیقه دوباره طراحی کنم.

این نباید خیلی آسان باشد

ما از قبل برنامه را برای طراحی مجدد انتخاب کردیم. از آن زمان به بعد تصمیم گرفتیم که فراتر از انتظارها برویم و از مخاطبان خواستیم تا برنامه را در حین این اتفاق انتخاب کنند. این بدان معناست که زمانی برای آماده‌سازی وجود نداشت و این بسیار استرس‌زا و هیجان انگیز بود.

برنامه‌ای که آن‌ها انتخاب کردند، برای یک سرویس اشتراک موتورهای الکتریکی بود و من کارهایم را با گرفتن عکس‌هایی از صفحه و اشاره به بخش‌های مشکل‌ساز اصلی شروع کردم. این‌ها مشکلاتی معمولی بودند و من همیشه با آن‌ها سر و کله می‌زدم. مشکلاتی که من به آن‌ها اشاره کردم در مورد شبکه، رنگ، کنتراست، تایپوگرافی بد و سلسله مراتب نامشخص بود. من تمام این تجزیه و تحلیل‌ها را طی ۵ دقیقه انجام دادم. بر روی چیزهایی که در حال حاضر می‌بینید تمرکز کنید.

سپس وارد عمل شوید و شروع به ترسیم مستطیل‌هایی کنید. هرچه کمتر به آن‌ها فکر کنید، می‌توانید آنها را بهتر انجام دهید. ساختاری جدید را ایجاد کنید و یک سایه را انتخاب کنید. نه این به نظر درست نمی‌آید. تنظیم کنید، حرکت کنید و یک رنگ را انتخاب کنید. به نظر خوب می‌آید؟ بگذارید همین‌طور باقی بماند.

سعی کنید وارد یک جریان همیشگی شوید. سرعت خود را کم نکنید. تغییرات را اعمال کنید. پس از انجام این کارها، محصولی جدید و بهتر خواهید داشت. مهمترین مزیت سریع کار کردن در این است که می‌توانید به طور خودکار بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنید. شما می‌توانید بسیار تاثیرگذارتر بوده و کاری کنید که طراحی بیشتر قابل فهم شود. این درست مانند نفس کشیدن است. نیازی به فکر کردن در مورد دم و بازدم نیست، چون شما این کار را بدون تفکر انجام می‌دهید.

هنگامی که بتوانید به این صورت کار کنید، می‌توانید پس از اتمام طراحی به عقب بازگشته و آن را بهبود بخشید. کل تجربه‌ی کاربران خود را اصلاح کنید، جریانی بهتر را رقم بزنید و نسخه‌های بهتری را خلق کنید. محصولی بهتر و کارآمدتر را به کاربران خود عرضه کنید. اینگونه است که هماهنگی مغز و چشم و دست‌هایتان به طرز چشم‌گیری بهبود خواهد یافت.

همچنین شما زمان بیشتری برای تصمیم گیری آگاهانه خواهید داشت. نگاه کردن به محصولی بهتر می‌تواند منجر به پیشرفت‌هایی سریع‌تر شود. به محض رفع مشکلات بصری، فونت و رنگ ناگهان کل محصول واضح‌تر و زیباتر خواهد شد.

وبسایت راکت در رابطه با اینکه تجربه کاربری ( UI ) چیست؟ مطالبی را برای شما آماده کرده است. پیشنهاد می‌کنم از این ویدیو آموزشی اسفاده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی