50 حقیقت شگفت‌انگیر درباره Google که احتمالا نمی‌دانستید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

50 حقیقت شگفت‌انگیر درباره Google که احتمالا نمی‌دانستید

Goole پر بازدیدترین وبسایت دنیا است، اما شما از قبل این را می‌دانستید. اما آیا می‌دانستید که Google بیش از 65 هزار جستجو در ثانیه دارد؟ این تنها حقیقت شگفت‌انگیر درباره Google نیست. این وبسایت حقایق و رازهای کمتر شناخته شده‌ای هم دارد که کمتر کسی می‌داند. آیا می‌خوهید با آن‌ها آشنا شوید؟ به خواندن ادامه دهید.

Google و تاریخچه آن

1. نام اول گوگل، BackRub بود. این نام به الگوریتم آن برای بررسی بک لینک‌ها اشاره داشت، که موسسان آن در هنگام کار بر روی موتور جستجوی خود در سال ۱۹۹۵ نوشته بودند. آن‌ها در سال 1997 تصمیم گرفتند این نام را به Google تغییر دهند.

2. Google نام خود را از کلمه «googol» می‌گیرد. کلمه‌ای در زمینه ریاضی، که به معنای عددی دارای 100 صفر است. این نام نمایانگر ظرفیت این موتور جستجو در فراهم کردن مقدار زیادی اطلاعات بر روی اینترنت است.

3. صفحه Larry Page در وبسایت دانشگاه Stanford اولین نتیجه نمایش داده شده توسط Google بود.

4. دانشگاه Stanford حق امتیاز PageRank، الگوریتم Google که متدی برای اندازه‌گیری اهمیت سایت است را دارد. Google بیش از 1.8 میلیون از سهم شرکت خود را برای دریافت حقوق این امتیاز به آن‌ها پرداخت.

5. موسس شرکت Sun Microsystem، یعنی Andy Bechtolsheim، اولین سرمایه گذر Google، در ابتدا بیش از 100 هزار دلار در طی آگوست 1998بر روی Google سرمایه گذاری کرد.

6. حافظه اصلی Google، یا به عبارتی اولین فضای ذخیره سازی آن، از 10 هارد درایو 4 گیگابایتی ساخته شده بود، که در مجموع 40 گیگابایت ظرفیت داشت. در اولین روزهای Google، این فضا برای ذخیره‌سازی ورودی‌های جستجوی گوگل استفاده می‌شد.

7. Google اولین Homepage خود را در سال 1998 با یک علامت تعجب مانند Yahoo!، یک سال پس از ثبت دامنه خود به نام «google.com» راه‌اندازی کرد.

8. اولین طرح Google، یک شکل بود که پشت دومین «o» گوگل، که نمایانگر «Out of office = خارج از دفتر» بود، در روز فستیوال مرد آتشین استفاده شد. این شکل در تاریخ 30 آگوست 1998 در صفحه Homepage گوگل قرار گرفت.

9. MentalPlex، قابلیت جستجو با خواندن ذهن Google، اولین دروغ Google برای روز دروغ آپریل بود. این دروغ، کاربران را دعوت می‌کرد تا به یک تصویر پویانما شده نگاه کنند و از آن‌ها می‌خواست که چیزی که می‌خواهند در گوگل جستجو کنند را تصور کنند.

10. Google در ماه June سال 2000، توسط NPD، یک شرکت تحقیقاتی، بهترین موتور جستجو اعلام شد.

11. Yahoo پیشنهاد Google برای سرمایه‌گذاری را رد کرد، و بعدا در سال 2002، Yahoo می‌خواست آن را به قیمت ۳ میلیارد دلار بخرد که این بار، Google آن را رد کرد.

12. اولین توئیت Google، جمله «I’m Feeling Lucky» به صورت مبنای ۲ بود، که سیستم دو علامته (۰ و ۱) برای نمایش داده‌ها در کامپیوتر است.

13. PAC-MAN در 21 می 2010، که سی‌امین سالگرد بازی arcade هم بود، تبدیل به اولین طرح قابل بازی گوگل شد.

14. تیم طراحان Google، از اولین اجرای طرح در آگوست 1998، بیش از 2000 طرح برای Homepage گوگل طراحی کرده‌اند.

Google و والد آن

15. Alphabet Inc.، شرکت والد Google است که در سال 2015 با هدف جداسازی وب‌سرویس‌های Google از شرکت‌های دیگرش تاسیس شد.

16. Alphabet Ind. یک شرکت نگهداری عمومی است، که وبسایت اصلی آن «abc.xyz» است. موسسان آن انتخاب زیادی نداشتند، زیرا آدرس alphabet.com از قبل گرفته شده بود، پس آن‌ها در نهایت abc.xyz را انتخاب کردند. این آدرس، برای شرکتی که نامش Alphabet است، بسیار مناسب است. زیرا الفبا از a, b ,c تا x, y, z جریان دارند.

17. شعار غیر رسمی این شرکت، یعنی «Don’t be evil = بد نباشید» شعار قانون رفتار آن تا سال 2015 بود، که بعدا توسط شرکت والد آن، یعنی Alphabet به «Do the right thing = کار درست را انجام دهید» تبدیل شد.

18. Alphabet به همراه شرکت تابعش یعنی Alphabet، بیش از 214 دستاورد را از سال 2001 تا 2017 به ارمغان رسانده‌اند، که معادل میانگین یک شرکت در هر ماه است.

19. Alphabet دارای چند شرکت تابعه مانند Net Labs، AdBob، DoubleClick، Kaggle، Crashlytics، Dropcam، Xively و... است.

20. Alphabet آمازون را با سرمایه‌گذاری بازار خود، به بزرگترین شرکت اینترنت تبدیل کرد.

21. ارزش بازاری شرکت Alphabet از آگوست 2004 تا 2018، خیزش قابل توجهی از 50 دلار به 1000 دلار را به خود دیده است.

22. جمع درآمد شرکت Alphabet در سال 2017 از مرز 100 میلیارد دلار گذشت، که در تاریخ ۲۰ ساله این شرکت اولین مورد بود.

23. کسب و کار با تبلیغات، بخش عظیمی از درآمد Google و حتی Alphabet را تشکیل می‌دهد.

24. Alphabet در سال 2017 حدود 13.9 میلیارد دلار بر روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه انجام داد، و آمازون را تبدیل به رتبه دوم کرد.

25. Google از سال‌های 2012 تا 2017 به طور متوالی، و همچنین 2007 و 2008، رتبه ۱ برای محل کار را دریافت کرد.

26. foo.bar یک ابزار استخدام حرفه‌ای است که Google برای استخدام توسعه دهندگان و برنامه‌نویسان دارای قابلیت‌های کدنویسی حرفه‌ای استفاده می‌کند. این ابزار خود را به شکل یک بازی به کاربران نشان می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد که چالش‌های کدنویسی که همینطور سخت‌تر می‌شوند را بگذرانند.

27. کارمندان جدید در Google، با نام Noogler، مخفف New Googlers شناخته می‌شوند. این کارمندان با تشکر از کلاه‌های چند رنگشان، به راحتی شناخته می‌شوند.

28. Google کارمندان خود را تشویق می‌کند تا بر روی پروژه‌های جانبی خود کار کنند،‌ به گونه‌ای که 20 درصد از وقتشان را می‌توانند به آن‌ها اختصاص دهند. این کار آن‌ها ارزش ریسک کردن را دارد. AdSense، Google News، Gmail و حتی Orkut نتیجه همین سیاست هستند.

Google و امپراطوری آن

29. Google و سرویس‌هایش، در Top Sites موجود در Alexa، یک شرکت اندازه‌گیری جدا از Google قرار دارند. به این صورت، YouTube پس از خود Google، رتبه دوم را دارد و نسخه هندی Google، رتبه نهم را دارد.

30. Google به صورت روزانه بیش از 3.5 میلیارد جستجو را دریافت کرده و پردازش می‌کند، که معادل 1.2 تریلیون جستجو در سال است.

31. کلمه «Google» جایی در دیکشنری انگلیسی Oxford به عنوان یک فعل دریافت کرد، که به معنای «جستجو برای اطلاعات درباره چیزی یا کسی، بر روی اینترنت و با استفاده از موتور جستجوی Google» است.

32. Kevin Bankston، وکیل ارشد کارکنان موسسه Electronic Frontier، در سال 2009 گفت: « Google درباره شما، از مادر شما بیشتر می‌داند. »

33. Google در سال 2017،‌ جایگاه خود به عنوان موتور جستجو پیشفرض در مرورگر Mozilla Firefox را مجددا دریافت کرد. این مرورگر، Google را با Yahoo که سالانه 375 میلیون دلار بابت آن پرداخت می‌کرد، جایگزین کرد. گرچه مقدار دقیق آن هنوز مشخص نشده است، اما مسلما Google رقم بالاتری را پیشنهاد داده است.

34. Google یک نیروی بشردوستانه بر پایه فناوری (Google.org) دارد، که ابتکارات و پروژه‌های زیادی را میزبانی می‌کند.

Google و فضاهایش

35. اولین فضای Google، یک گاراژ اجاره‌ای در Menlo Park کالیفرنیا بود.

36. Google بیش از 70 دفتر در 50 کشور دارد.

37. Google غذا را بسیار نزدیک به Googlerها نگه می‌دارد. همانطور که Sergey Brin گفت: «هیچ کس نباید بیشتر از 60 متر با غذا فاصله داشته باشد. »

38. Google پیشگامی در فضای کار شیک با دکوراسیون خلاقانه است و به همین صورت دفاتر مکعبی کلیشه‌ای برای اشتعال خلاقیت ساخته است.

39. هر هفته، 100 تا 250 Gbike از محوطه دانشگاه گم می‌شوند. Gbikeها دوچرخه‌های چند رنگه هستند که برای کارکنان Google طراحی شده‌اند.

40. Google به صورت رسمی در سال 2009 گله‌ای از گوسفندان را برای کوتاه کردن علف‌های محوطه دانشگاه و مرکز فرماندهی خود در کالیفرنیا استخدام کرد.

41. Google یک Wi-Fi در اندازه شهری، به نام GoogleWiFi را راه‌اندازی کرد تا شهری که مرکز فرماندهی‌اش در آن قرار داشت را پوشش دهد.

42. Google ادعا می‌کند که یک «شرکت سگ» است و اعلام می‌کند: «گربه‌هایی که از دفاتر ما بازدید می‌کنند، بسیار مضطرب خواهد بود. »

43. ساختار اسکلتی Stan، یک دایناسور T-Rex که در دفتر اصلی Google قرار دارد، الهامیه بازی Dino Run است، که از طریق Google Chrome وقتی که تشخیص داده می‌شود یک کاربر آفلاین است، قابل دسترسی است.

44. دفتر اصلی Google، ساختارهای مختلفی در رنگ‌های Google مانند یک فضاپیما، یک شکل Lego، مجسمه Android، جعبه‌های موبایل و... را نمایش می‌دهد.

Google و سرویس‌هایش

45. سرویس‌های Google در سال 2013 به مدت ۵ دقیقه با قطعی جهانی مواجه شدند، که منجر به افت ترافیک جهانی به مقدار 40 درصد شد.

46. Dots in motion در Google، فعالیت‌های در جریان شما را نشان می‌دهند. به عبارتی، می‌گویند که Google در حال کار و فراهم کردن نتایج است.

47. Goolge صفحه Homepage خود را در برخی زبان‌های مانند Bork, bork, bork!، Hacker، Pirate و... ارائه می‌دهد. علت آن، مخفی کردن Easter Egg برای سرگرم کردن کاربران است.

48. گوگل تعداد زیادی Easter Egg دارد. مثلا امکانات و پیام‌های کمیکی که در محصولاتش مخفی شده‌اند. این Easter Eggها، برای ارتباط بهتر با کاربر گنجانده شده‌اند. مثلا در Google برای «askew» جستجو کنید، و صفحه زیر را خواهید دید.

49. Google Translate، ابزار ترجمه Google، بیش از 100 زبان را پشتیبانی می‌کند؛ یعنی بیش از هر ابزار دیگری.

50. Google Street View، ویژگی عالی Google Maps، دید پانورامیکی از برخی خیابان‌های معروف دنیا دارد، که خودروهای Google برای ساخت آن‌ها، بیش از 5 میلیون مایل راه رفته‌اند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید