دریافت اطلاعات موقعیت مکانی برای وبسایت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 3 دقیقه

دریافت اطلاعات موقعیت مکانی برای وبسایت

یکی از موضوعات مهمی که در تجربه کاربری از آن بحث می‌شود این است که سعی کنیم برای کاربران، وبسایت یا اپلیکیشن‌های‌مان را بیشتر شخصی کنیم. به منظور انجام چنین کاری شما باید اطلاعات بیشتری را از کاربران وبسایت‌تان جمع آوری کنید. یکی از داده‌های مهمی که می‌تواند سبب شخصی‌سازی وبسایت برای کاربران شود، موقعیت مکانی است. شما از طریق دانستن موقعیت مکانی مخاطب‌تان، می‌توانید وبسایت را برای وی سفارشی‌تر کنید. برای مثال زبان آن مکان را برای وی لحاظ کرده و یا استایلی منحصر به فرد برای یک منطقه خاص در نظر بگیرید. پیدا کردن داده موقعیت مکانی چندان کار سختی نیست، کافی‌ست از سرویسی مانند IP Geolocation API استفاده کنید.

این مورد یک ابزار متن باز و رایگان است که به شما کمک می‌کند تا آی‌پی بازدیدکنندگان را به موقعیت مکانی آن‌ها تبدیل کنید. کار با این ابزار بسیار ساده است، در نتیجه می‌شود در یک بازه زمانی کوتاه به سرعت وبسایت‌تان را برای شخصی‌سازی‌های بیشتر آماده کنید.

در این مطلب قصد داریم با شیوه استفاده از این ابزار آشنا شویم.

چرا باید از اطلاعات موقعیت جغرافیایی استفاده کنیم؟

زمانی که قصد ایجاد یک تجربه کاربری منحصر به فرد و سفارشی را داشته باشید، داده‌های مربوط به موقعیت جغرافیایی می‌تواند بسیار مناسب باشد. اطلاعات موقعیت جغرافیایی به شما می‌گویند که یک کاربر به چه زبانی صحبت می‌کند و یا در چه منطقه زمانی به سر می‌برد. به همین دلایل شما می‌توانید وبسایت را براساس این داده‌ها برای وی بازسازی کنید.

این ابزار از طریق IP بازدیدکننده تشخیص می‌دهد که این فرد در چه منطقه‌ای قرار گرفته و براساس آن یکسری اطلاعات را در قالب JSON برمی‌گرداند.

چگونه با این ابزار کار کنیم؟

دریافت IP از بازدیدکننده در این ابزار به صورت خودکار انجام می‌شود. در قدم اول تنها کاری که باید بکنید این است که براساس IP، اطلاعات کافی راجع به آن موقعیت مکانی را بدست بیاورید. برای این کار اطلاعات JSON مورد نظر را از طریق آدرس زیر بدست بیاورید:

https://api.ipgeolocationapi.com/geolocate

حال می‌توانید اطلاعاتی که بدست آورده‌اید را از طریق یک زبان برنامه‌نویسی تفسیر کرده و فرایند شخصی‌سازی را انجام دهید.

اگر می‌خواهید که یک IP منحصر به فرد را هدف قرار دهید، می‌توانید آدرس آی‌پی آن را در انتهای URL وارد کنید. به مثال زیر توجه نمایید:

https://api.ipgeolocationapi.com/geolocate/91.213.103.0

برای دریافت اطلاعات مربوط به تمام کشورهایی که در این ابزار پشتیبانی می‌شوند آدرس زیر را دنبال کنید:

https://api.ipgeolocationapi.com/countries 

در محتوایی که مشاهده می‌کنید اطلاعات بسیار کاملی راجع به هر کشور وجود دارد. زبان، منطقه زمانی، واحد پول، کد تلفن و… .

می‌توانید اطلاعات منحصر به فرد یک کشور را نیز با وارد کردن کد ISO 3166-1 آن کشور بدست آورد. برای مثال برای بدست آوردن اطلاعات مربوط به کشور آلمان می‌توانید به شکل زیر عمل کنید:

https://api.ipgeolocationapi.com/countries/de

لیست کاملی از این کدها را می‌توان در این لینک بدست آورد.

اگر از پلتفرم Heroku استفاده کنید می‌توانید تنها با یک کلیک این سرویس را روی فضای میزبانی خودتان دیپلوی کنید. برای انجام چنین کاری روی این لینک کلیک کنید.

در پایان

بهینه‌سازی تجربه کاربری می‌تواند نیازمند دریافت اطلاعاتی از کاربران باشد. یکی از مهمترین این اطلاعات موقعیت مکانی آن‌هاست، چرا که براساس این داده می‌توانید اطلاعاتی کامل راجع به زبان فرد مورد، موقعیت زمانی وی و اطلاعات بسیاری دیگر را بدست آورد. IP Geolocation api می‌تواند ابزاری بسیار خوب برای انجام چنین کاری باشد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا