آیا blockchain یک گرایش رو به شکست است، یا این که می‌تواند یک دنیای بهتر بسازد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

آیا blockchain یک گرایش رو به شکست است، یا این که می‌تواند یک دنیای بهتر بسازد؟

در سال ۲۰۱۸، blockchain و رمزنگاری ارزی در زمینه فناوری منفجر شدند. ما با نویسنده انتشارات Packt، یعنی Harish Garg درباره چیزی که در آینده blockchain در سال ۲۰۱۹ و بعد از آن می‌بیند، صحبت کردیم.

Harish Garg، موسس شرکت BignumWorks Software، یک دانشمند در زمینه داده‌ها و توسعه دهنده ارشد، با سابقه ۱۷ سال تجربه در صنعت نرم‌افزار می‌باشد. BinumWorls یک شرکت مشاوره نرم‌افزار، واقع در هند می‌باشد که در زمینه توسعه دهی نرم‌افزار و آموزش فنی، خدمات مشاوره فراهم می‌کند. Harish به مدت بیش از ۱۱ سال برای McAfee \ Intel کار کرده است. او در زمینه بصری‌سازی داده‌ها با استفاده از R، Python و کتابخانه‌های بصری‌سازی بر پایه وب، یک متخصص است.

قبل از ادامه دادن، اگر هنوز سیستم blockchain و نحوه کار آن را درک نمی‌کنید، حتما سری به مقاله «توضیح Blockchain به زبان ساده» بزنید.

از متقاضیان اولیه تا شرکت‌ها

به نظر شما بزرگ‌ترین توسعه در blockchain، در سال ۲۰۱۸ چه بود؟

بزرگ‌ترین توسعه در blockchain در طی ۲۰۱۸، انفجان ارزهای دیجیتال بر پایه آن بود. حال ما هزاران نوع سکه و پروژه‌های مختلف پشتیبانی شده توسط این سکه‌ها داریم. ۲۰۱۸ همچنین سالی بود که blockchain تصورات عمومی را به مقدار زیادی به خود جذب کرد. همچنین ۲۰۱۸ یک خیزش دراماتیک در ارزهای دیجیتال، به خصوص Bitcoin و سپس یک سقوط دراماتیک در نیمه دوم سال به خود دید.

آیا به نظر شما ۲۰۱۹ سالی است که شرکت‌ها blockchain را در آغوش می‌گیرند؟

قطعا. پذیرش پیش از موعد blockchain توسط شرکت‌ها از خود ۲۰۱۸ شروع شده است. شرکت‌هایی مانند IIBM همین حالا هم پیشنهادهای blockchain برای شرکت‌ها را انتشار داده، و به بلوغ رسانده‌اند. ۲۰۱۸ همچنین یک بی پروایی بزرگ در راه‌اندازی راه حل‌های blockchain مختص سرویس‌های Cloud  و سرویس‌های وب آمازون را به خود دید. ما در معرض پذیرش وسیع‌تر blockchain‌ توسط شرکت‌ها در سال ۲۰۱۹ هستیم.

چالش‌های کلیدی blockchain در سال ۲۰۱۹

به نظر شما چالش‌های اصول در توزیع فناوری blockchain چه هستند، و توسعه دهندگان در سال ۲۰۱۹ چگونه به آن‌ها خطاب خواهند کرد؟

دو دسته افراد نسبت به نحوه درک شدن blockchain نمایان شده‌اند. در یک سمت، افرادی هستند که blockchain را به عنوان نوعی خیال‌پرستی عظیم، و آخرین راه حل برای تمام مشکلات انسان می‌بینند. و در سمت دیگر این طیف هم افرادی هستند که blockchain را به عنوان یک گرایش در حال شکست دیگر نادیده می‌گیرند. این دو نوع دسته، بزرگ‌ترین چالش موفقیت blockchain را شکل می‌دهند. واقعیت، بین این دو دسته قرار دارد. توسعه دهندگان باید کار تبعید blockchain را دست خود بگیرند و تضمین کنند که انواع صحیح انتظارات برای سیاست‌گذاران و مشترین تعیین شده‌اند.

آیا جوشیدن Bitcoin و بررسی بزرگ‌تر از تنظیم کنندگان، امکان عملی شدن پروژه‌های blockchain را کمتر کرده‌اند، یا این که پایه بازار محکم‌تری برای این فناوری فراهم کرده‌اند؟ چرا؟

Bitcoin دعوت زیادی از تنظیم کنندگان و دولت در جهت بررسی به عمل آورده است. Bitcoin ایده ملتی که تعمین هزینه را کنترل می‌کنند را بالا می‌برد. پس واضح است که دولت‌های مختلفی با محدوده‌ای از اعمال، از محدود کردن استفاده از این سیستم بانکداری گرفته تا خرید و فروش Bitcoin و ارزهای دیجیتال دیگر، با راه‌اندازی یک سیستم که به شهروندانشان اجازه می‌دهد تا به طور امن در آن به مبادلات بپردازند، به آن واکنش نشان می‌دهند.

بزرگ‌ترین ترس آن‌ها، پول سیاهی است که قرار است به ارز دیجیتال آن‌ها وارد شود. با روندهای شناخت مشتری مناسب، این ترس‌ها می‌توانند از بین بروند. گرچه، دولت‌ها و موسسات مالی هم همچنین از blockchain در جریان‌های بانکی خود بهره می‌برند و در حال راه‌اندازی پروژه‌هایی برای پذیرش blockchain هستند.

Blockchain و قطعی آن در سال ۲۰۱۹

آیا Ethereum به حکمرانی این صنعت ادامه خواهد داد، یا این که پلتفرم‌های جدیدی وجود دارند که یک چالش جدی را نمایش دهند؟ چرا؟

Ethereum یک برتری محرک پیش از موعد دارد. گرچه، ما می‌دانیم که این محرک پیش از موعد در مقابل رقبای جدید آنچنان مهم نیست. احتمال این وجود دارد که رقیبانی با پلتفرم‌های بزرگ‌تر وجود داشته باشند، که از Facebook، Amazon و IBM بر می‌خیزند و مشکلات مقیاس‌پذیری‌ای که Ethereum با آن‌ها مواجه است را برطرف کنند.

به نظر شما احتمال این که blockchain در چه صنایعی در سال ۲۰۱۹ اختلال ایجاد کند بیشتر است، و چرا؟

دارایی و بانکداری همچنان بزرگ‌ترین صنایعی هستند که انفجاری از محصولات خلاقانه را از روی پذیرش فناوری blockchain خواهند دید. محصولاتی که برای مصرف دولت تولید می‌شوند، بزرگ خواهند بود؛ به خصوص در جایی که یک منبع غیر قابل تغییر برای حقیقت وجود دارد.

آیا شما فکر دیگری درباره آینده blockchain دارید که بخواهید به اشتراک بگذارید؟

ما در سطوح اولیه پذیرش blockchain هستیم. حدث این که چه نوع برنامه‌هایی در طی سال‌های اخیر ظهور خواهند کرد، سخت است. هیچ کس در سال ۲۰۰۷ انتظار نداشت که تلفن‌های هوشمند باعث خیزش برنامه‌هایی مانند Uber شوند. نکته مهم این است که ترکیب مناسبی از خوش‌بینی و شکاکی داشته باشیم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید