آیا وب‌سایت وردپرسی برای کسب و کار کافی است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

آیا وب‌سایت وردپرسی برای کسب و کار کافی است؟

آیا صرفا داشتن یک وب‌سایت سازگار با موبایل کفایت می‌کند؟ این سوال در سال‌های اخیر بسیار مطرح شده ‌است. چرا که افزایش مداوم استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل باعث شده تا کسب و کارها به فکر راه‌اندازی اپلیکیشن تلفن همراه خود باشند.

همچنین راه‌حل‌های موجود ساخت اپلیکیشن، نحوه ایجاد یک برنامه را کمتر از قبل دلهره‌آور کرده است.

اما به نظر می‌رسد این حرکت تدریجی به سمت ایجاد اپلیکیشن‌های تلفن همراه تأیید می‌کند که تنها وب‌سایت‌های سازگار با موبایل کافی نیستند. هرچند پاسخ قطعی به این سادگی هم نیست.

این سوال جنبه‌های فراوانی دارد. در برخی موارد تنها داشتن یک وب‌سایت رسپانسیو کاملا پاسخگو است، اما در موارد دیگر بهتر است به اپلیکیشن‌های موبایل سوئیچ کرد.

تمرکز ما در این مقاله بر روی مقایسه این دو رویکرد بر اساس تعدادی از عوامل مرتبط است.

فاکتور شماره 1: توسعه

توسعه اپلیکیشن و وب‌سایت وردپرس سازگار با موبایل دو موضوع کاملا متفاوت هستند. در بخش‌های زیر مفصل درباره هر دو بحث خواهیم کرد.

توسعه اپلیکیشن موبایل

در طی سال‌های اخیر، توسعه اپلیکیشن به عنوان یک فرآیند پیچیده در نظر گرفته شده و شرکت‌ها نیز هزینه‌های زیادی برای ساختن برنامه‌های موبایلی می‌کنند. به علاوه این، پیچیدگی توسعه، از نیاز به ایجاد یک برنامه کاربردی برای دستگاه‌های مختلف ناشی می‌شود. به تعداد گوشی‌های هوشمند موجود در بازار فکر کنید. هر کدام با مجموعه‌ای متفاوت از مشخصات و استانداردهای عملکردی ارائه می‌شوند. به همین جهت ایجاد اپلیکیشنی که به خوبی روی طیف وسیعی از دستگاه‌ها اجرا گردد، چالش بزرگی است.

با این حال وجود راه‌حل‌های مختلف برای ساخت اپلیکیشن، صحنه بازی را کاملا تغییر داده به طوری که امروزه ایجاد اپلیکیشن‌های باکیفیت توسط برنامه‌های تولیدکننده اپلیکیشن موبایل بسیار ساده است. این سهولت به کسب و کارها و کارآفرینان بیشتر برای راه‌اندازی اپلیکیشن خود کمک زیادی می‌کند.

توسعه وب‌سایت وردپرس سازگار با موبایل

ایجاد یک وب‌سایت وردپرس سازگار با موبایل بسیار آسان است. به نحوی که اکثر وب‌سایت‌های وردپرس در واقع به طور پیش فرض روی دستگاه‌های تلفن همراه واکنش‌گرا هستند.

شما می‌توانید تصمیمات طراحی خاصی را برای بهبود تنظیمات کلی وب‌سایت خود داشته باشید. مثلا یک قالب وردپرس را انتخاب کنید که به خوبی با دستگاه‌های موبایل کار می‌کند. همچنین به خاطر داشته باشید که AMP را در وب‌سایت خود فعال کنید تا بتوانید سرعت بارگذاری صفحات را بر روی تلفن همراه نیز افزایش دهید.

فاکتور شماره 2: هزینه

عوامل زیر تفاوت بین هزینه توسعه اپلیکیشن و وب‌سایت وردپرسی سازگار با موبایل را بیان می‌کنند.

هزینه توسعه اپلیکیشن‌های موبایل

توسعه اپلیکیشن به هزینه بالای آن معروف است. در واقع این بزرگترین دلیلی است که مردم حتی از تلاش برای ایجاد یک اپلیکیشن خودداری می‌کنند.

چرا توسعه اپلیکیشن گران است؟

قبلا به ماهیت پیچیده توسعه اپلیکیشن اشاره کردیم. شرکت‌ها برای غلبه بر چالش‌های توسعه اپلیکیشن‌های سفارشی، باید مهندسین و استعدادهای برتر طراحی را استخدام کنند. این سطح از تخصص و مهارت طبیعتا قیمت بالایی را هم می‌طلبد.

وقتی برای سفارش یک پروژه مراجعه می‌کنید، همین اتفاق می‌افتد. به دلیل مهارت و دانشی که برای ایجاد یک اپلیکیشن لازم است، به تبع آن قیمت بالایی برای شما در نظر گرفته می‌شود.

هرچند می‌توانید به سادگی از یک برنامه‌ساز رایگان برای ایجاد اپلیکیشن خود استفاده کنید، زیرا آن‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند.

هزینه توسعه وب‌سایت وردپرس سازگار با موبایل

برای توسعه یک وب‌سایت وردپرس سازگار با موبایل نیازی به سرمایه‌گذاری زیاد نیست. چرا که می‌توانید به راحتی یک قالب وردپرس عالی برای موبایل تهیه کنید. علاوه بر این همیشه می‌توانید صفحات سفارشی تلفن همراه را با AMP ایجاد کنید تا منابعی که می‌خواهید به بازدیدکنندگان موبایل نمایش دهید، ساده شوند.

همچنین می‌توانید یک وب‌سایت وردپرس سازگار با موبایل بدون هزینه اضافی علاوه بر آنچه برای اجرای وب‌سایت لازم است داشته باشید.

فاکتور شماره 3: زمان

ایجاد اپلیکیشن موبایل و وب‌سایت سازگار با موبایل، هر دو شامل یک بازه زمانی متفاوت است.

زمان لازم برای توسعه اپلیکیشن موبایل

با توجه به پیچیدگی کلی توسعه اپلیکیشن، زمان زیاد برای ایجاد یک برنامه طبیعی است.

اما این مشکل را می‌توان به طور موثر با کمک ابزارهای تولیدکننده اپلیکیشن بدون نیاز به کدنویسی دور زد. این ابزارها روند توسعه را سریع‌تر می‌کنند، زیرا به مکانیزم‌های کدنویسی سنتی نیاز ندارند.

زمان لازم برای ایجاد وب‌سایت وردپرس سازگار با موبایل

ایجاد یک وب‌سایت وردپرسی سازگار با موبایل زمان کمتری می‌برد. در بیشتر موارد وردپرس به طور خودکار یک نسخه موبایلی رسپانسیو ایجاد می‌کند. و می‌توانید نسخه پیش‌فرض موبایل را با قالب‌ها، طراحی منو و موارد دیگر بهبود ببخشید.

برای ایجاد این تغییرات زمان زیادی لازم نیست. بنابراین ساخت یک وب‌سایت وردپرس سازگار با موبایل سریع‌تر انجام می‌شود.

بیایید به سؤال اصلی خود برگردیم. آیا داشتن یک وب‌سایت سازگار با موبایل کافی است؟

به عنوان پاسخ کوتاه می‌توان گفت: در برخی موارد، بله.

سازندگان اپلیکیشن توسعه آن را آسان کرده‌اند. با این حال هنوز هم باید زمان و تلاش خود را برای تبلیغات سرمایه‌گذاری کنید. فقط برای این‌که توسعه اپلیکیشن اکنون آسان شده‌است، دلیل نمی‌شود که باید به هر روشی روی بیاورید. پس نیازهای خود را تجزیه و تحلیل کنید و انتخاب درستی داشته باشید.

این را با یک مثال بهتر می‌توان فهمید. بیایید فرض کنیم یک وبلاگ جدید وردپرس راه‌اندازی کرده‌اید. در ابتدا بازدید قابل توجهی از محتوای شما وجود ندارد و مانند هر وبلاگ جدیدی برای یافتن مخاطبان و ایجاد یک پایگاه واقعی از خوانندگان به زمان نیاز دارید.

در این مورد داشتن یک وب‌سایت سازگار با موبایل کافی است و نیازی به ایجاد اپلیکیشن نخواهید داشت، زیرا تلاش اصلی شما باید بر افزایش ترافیک متمرکز باشد. همچنین راه‌اندازی اپلیکیشن توجهتان را سلب کرده و مجموعه دیگری از KPIها (شاخص‌های کلیدی عملکرد) را برای تجزیه و تحلیل و تأمل شما ایجاد می‌کند.

بیایید وضعیت متفاوتی را در نظر بگیریم. فرض کنید یک فروشگاه ووکامرس دارید و از ترافیکی که وجود دارد، تعداد معقولی سفارش دریافت می‌کنید. آیا در این مورد عاقلانه است که تنها با یک وب‌سایت ادامه دهید؟

قطعا این در مورد فروشگاه ووکامرس عاقلانه نیست. یک اپلیکیشن موبایل می‌تواند به شما کمک کند تا تجربه خرید بهتری را برای مشتریان خود فراهم کنید. همچنین ارائه تجربه کاربری اپلیکیشن در یک وب‌سایت سازگار با موبایل تقریبا غیرممکن است. بنابراین توسعه اپلیکیشن برای تجارت الکترونیک و کسب و کار شما یک تصمیم عاقلانه است.

مقایسه عملکرد اپلیکیشن و وب‌سایت سازگار با موبایل

جدول زیر بسیاری از نکات ذکر شده را خلاصه می‌کند.

فاکتورها

وب‌سایت وردپرس سازگار با موبایل

اپلیکیشن موبایل

توسعه

به لطف قابلیت رسپانسیو (واکنش‌گرا)، ایجاد وب‌سایتهای سازگار با موبایل بسیار آسان است.

روند توسعه با کدنویسی بسیار خسته‌کننده است. اما با ورود تولیدکننده‌های اپلیکیشن، سختی کار کاهش یافته است.

هزینه

ایجاد وب‌سایت‌های سازگار با موبایل، نیاز به سرمایه‌گذاری چندان زیادی ندارد.

هزینه توسعه سنتی بسیار بالا است. زیرا کار با توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل راه بسیار کارآمدتری برای ایجاد اپلیکیشن است.

زمان

راه‌اندازی یک وب‌سایت سازگار با موبایل زمان کمی می‌برد. زیرا قالب‌های وردپرس زیادی برای واکنش‌گرایی در دستگاه‌های تلفن همراه ساخته شده‌اند.

توسعه اپلیکیشن سفارشی می‌تواند زمان زیادی ببرد. با این حال سازندگان اپلیکیشن می‌توانند کاربران را قادر به ایجاد اپلیکیشن‌های موبایلی در عرض چند دقیقه کنند.

عملکرد

وب‌سایتها برای بارگیری در مرورگرهای تلفن همراه ساخته شده‌اند، این باعث می‌شود که از نظر عملکرد و کارایی از اپلیکیشن‌ها عقب بمانند.

اپلیکیشن‌های تلفن همراه در دستگاه‌های مربوطه عملکرد خوبی دارند، زیرا برای کار در یک سیستم‌عامل موبایل طراحی شده‌اند.

دسترسی آفلاین

وب‌سایت‌ها نمی‌توانند بدون دسترسی به اینترنت کار کنند، زیرا فقط برای کار در یک مرورگر ساخته شده‌اند.

اپلیکیشن‌ها می‌توانند در بعضی مواقع آفلاین کار کنند، زیرا منابع خود را از فضای ذخیرهسازی برنامه در تلفن همراه می‌گیرند.

شخصی‌سازی برای کاربران

توانایی محدود برای شخصی‌سازی به دلیل عدم دسترسی به ویژگی‌های دستگاه.

توانایی بیشتر برای شخصی‌سازی زیرا می‌تواند منابع دستگاه را با سهولت بیشتری به کار گیرد.

 

بازاریابی

وب سایتها از دیدگاه بازاریابی بسیار قابل اعتمادتر هستند، زیرا کاربران جدید می‌توانند مستقیما با یک کلیک به آنها دسترسی داشته باشند.

بازاریابی از طریق اپلیکیشن دشوارتر است، زیرا کاربران باید ابتدا برنامه را متناسب با سیستم‌عامل موبایل خود دانلود کرده و سپس برای دسترسی به امکانات برنامه به سیستم لاگین کنند.

 

این مقایسه یک نتیجه قطعی به همراه نخواهد داشت و به این معنی نیست که در صورت انتخاب یکی باید دیگری را کنار بگذارید.

به عبارتی ممکن است پس از راه‌اندازی اپلیکیشن موبایل خود همچنان به یک وب‌سایت سازگار با موبایل نیاز داشته باشید. به این دلیل که وب‌سایت می‌تواند به عنوان یک پلتفرم عالی برای تشویق کاربران به دانلود اپلیکیشن کمک نماید.

به عنوان مثال، وب‌سایت یک شبکه اجتماعی محبوب را باز کنید. در ابتدا با یک CTA (دعوت به اقدام) مواجه خواهید شد که از شما می‌خواهد اپلیکیشن موبایل مرتبط با پلتفرم را دانلود کنید. بنابراین پلتفرم‌های بزرگ همچنان از وب‌سایت‌های خود برای هدایت بازدیدکنندگان به اپلیکیشن تلفن همراه استفاده می‌کنند.

به همین جهت ماهیت وابسته به هم اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها به اهمیت هر دو پلتفرم در رشد کسب و کار اشاره دارد.

این مقاله با یک سوال نسبتا رایج شروع شد: آیا داشتن وب‌سایت وردپرسی برای کسب و کار کافی است؟

این چنین سوالی به طور طبیعی عوامل مختلفی را در مورد توسعه اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های سازگار با موبایل آشکار می‌کند. از این رو تمامی فاکتورهای مربوط به آن را پوشش دادیم.

در آخر هم بیشتر مثال‌هایی را مورد بحث قرار دادیم که در آن انتخاب بین اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها مد نظر باشد. در نتیجه هم وب‌سایت و هم اپلیکیشن برای موفقیت هر کسب و کاری مهم است. بنابراین سعی کردیم موقعیت‌های خاصی که در آن سوییچ کردن از یک وب‌سایت به یک اپلیکیشن منطقی به نظر می‌رسد را نشان دهیم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید